דף 1 מתוך 1

צמחוני/טבעוני

נשלח: 27 יולי 2022, 23:10
על ידי יאיר
שוב אני שואל כדי שיהיה לי ברור

מי שאוכל דגים אבל לא אוכל (כל השנה) עוף ובשר

מה התחליפים שצריך לצרוך?

במזון הבנתי ש'טופו' עוזר

ובויטמנים B12

אם לוקח רק B12 או רק טופו זה מספיק?

אלו עוד תחליפים יכולים להיות?

יישר כח

Re: צמחוני/טבעוני

נשלח: 30 יולי 2022, 22:19
על ידי יעל טוקצ'ינסקי
יאיר כתב: 27 יולי 2022, 23:10 שוב אני שואל כדי שיהיה לי ברור

מי שאוכל דגים אבל לא אוכל (כל השנה) עוף ובשר

מה התחליפים שצריך לצרוך?

במזון הבנתי ש'טופו' עוזר

ובויטמנים B12

אם לוקח רק B12 או רק טופו זה מספיק?

אלו עוד תחליפים יכולים להיות?

יישר כח


תחליפים למה?
אם אתה מדבר על מזינים, אז אדם נברא כטבעוני, ועצם היותו טבעוני לא דורש שום תוספי תזונה.
אם הוא צמחוני צורך מזון חלבי, יתכן שיהיו חסכים כתוצאה מצריכת מזון חלבי, תלוי כמה הוא צורך ועוד דברים.
אם אתה דואג לרעלים שבמזון בשרי, אז אין מה לדאוג: רעלים יש היום בכל, גם בדגים, גם במים, גם באוויר.

היום לרוב אנשים יש מחסור בוויטמינים ומינרלים, בגלל סיבות רבות: שימוש רב בתרופות שאולי עוזרות לתסמינים מסוימים אך יחד עם זה מרקנות מאגרי וויטמינים ומינרלים; תזונה דלת פירות וירקות שפשוט לא מספקת את המזינים הללו; קרקע דלה; כומרים כימיים רבים שמלווים כל פרי וירק מאז היותו זרע ועד שמגיע לשולחן שלנו, שמפרקים וויטמינים שנמצאים באותם פירות וירקות (כמובן, אם זה לא אורגני).
מסיבה זו ארגון הבריאות העולמי עוד לפני כמה שנים הכריז על צוחרך בהוספת וויטמינים בצורה גורפת לכולם (בנוסף להשלמות אינדיבידואליות).

אני סדיעה שכל וויטמינים ומינרלים יש להתאים לכל אדם בצורה אישית, בהתאם לחסכים והצרכים האינדיבידואליים שלו. ולא משנה, אם הוא צמחוני, טבעוני, ניזון מג'נק או אוכל הכול.
יכול להיות אדם טבעוני שאוכל לא בריא, למשל אוכל רק פסטות וקוסקוס.אדם כזה, מרות שהוא טבעוני יהיה זקוק לתוספי תזונה.
גם צמחונות יכולה להיות לא בריאה.
לא מספיק לא לאכול דברים לא טובים, צריך גם לאכול דברים טובים ובכמות ובזמן הנכון.

Re: צמחוני/טבעוני

נשלח: 30 יולי 2022, 23:01
על ידי יאיר
מי שלא אוכל בשר ועוף, לא צריך לקחת B12?

Re: צמחוני/טבעוני

נשלח: 31 יולי 2022, 01:12
על ידי יעל טוקצ'ינסקי
יאיר כתב: 30 יולי 2022, 23:01 מי שלא אוכל בשר ועוף, לא צריך לקחת B12?
תלוי. יש אנשים שאוכלים בשר ועוף וזקוקים לתוספת B12 ויש אנשים שלא אוכלים בשר ועוף ולא זקוקים לתוספת B12.

Re: צמחוני/טבעוני

נשלח: 31 יולי 2022, 01:27
על ידי הר ההר
מי שלא אוכל שום דבר מן החי מאיפה יהיה לו בי 12 אם לא יתסף?

Re: צמחוני/טבעוני

נשלח: 31 יולי 2022, 11:38
על ידי יעל טוקצ'ינסקי
הר ההר כתב: 31 יולי 2022, 01:27 מי שלא אוכל שום דבר מן החי מאיפה יהיה לו בי 12 אם לא יתסף?
מהצומח.
נראה לי, שכבר כמה פעמים מנינו את המקורות. אם כי אין שום פסול בתוסף תזונה טוב.
אגב, אלה הם אותם מקורות גם לאוכלי בשר וגם ללא אוכלי בשר, כי הרי היום בבשר לא מכיל B12, אלא אם כן מדובר בבשר מה שנקרא אורגני. גם אז לא תמיד.


מחקר Framingham Offspring מצא כי ל-39% מהאוכלוסייה הכללית יש רמות נמוכות או מחסור וויטמין B12 בדם, וזה לא היה רק ​​צמחונים, טסבעונים או קשישים. מחקר זה לא הראה שום הבדל ברמות B12 בדם של אנשים צעירים וזקנים. ובניגוד למיטוס המפורסם, הוא לא הראה גם שום הבדל בין מי שאכל בשר למי שלא. האנשים עם הרמות הגבוהות ביותר של B12 בדם היו אלה שלקחו תוספי B12 או אכלו דגנים מלאים בכמות גדולה.
מחסור ב-B12 הוא לא בעיהשל צמחונים/טבעונים. זה מיטוס.
לספיגת B12 נדרשים קיבה בריאה ומתפקדת, לבלב בריא, חיידקים פרוביוטיים בכמות מספקת ותפקוד תקין של המעי הדק וגורם פנימי בכמות מספקת (גורם פנימי זה סוג של משאית עבור וויטמין B12). בעיה באחד מהדברים הללו גורמים למחסור בוויטמין B12.
ישנם אנשים שיש להם בעיות בספיגת B12 דרך מערכת העיכול, להם ניתן להזריק אותו.

Re: צמחוני/טבעוני

נשלח: 31 יולי 2022, 12:47
על ידי יעל טוקצ'ינסקי
הר ההר כתב: 31 יולי 2022, 01:27 מי שלא אוכל שום דבר מן החי מאיפה יהיה לו בי 12 אם לא יתסף?
בדיוק מאותם מקומוןת כמו אצל אדם שכן אוכל מין החי.
וויטמין B12 מייצרים חיידקים פרוביוטיים.
טורפים ממלאים את מחסור ב- B12 כאשר הם אוכלים אוכלי עשב שמקבלים את הוויטמין מצמחים.
אבל בתעשיות הבשר והחלב, בעלי חיים מוזנים בתערובות תזונה כדי לקבל בשר וחלב במהירות האפשרית. לרבים מהם אין אפילו הזדמנות ללכת על הדשא והם לא ראו בחיים שלהם שדא. שלא לדבר על אכילת צמחייה טרייה. חיות כאלה בעצמם סובלות ממחסור ב-B12 והבשר שלהם לא יוכל לפצות על המחסור שלכם בוויטמין.
מה גם, כפי שכבר אמרנו, מקור המחסור בבעיות, אלה או אחרות, מערכת העיכול שלנו.

Re: צמחוני/טבעוני

נשלח: 31 יולי 2022, 14:11
על ידי הר ההר
עדיין לא הסברת מה המקור של בי 12 חוץ ממוצרים מן החי, נכון שגם מערכת עיכול בריאה משחקת תפקיד פה אבל עדיין צריך לקבל מאיזה מזון, ובצמחים אין בי 12.

Re: צמחוני/טבעוני

נשלח: 31 יולי 2022, 17:02
על ידי יאיר
בהמשך להודעה הקודמת נשמח לשמוע באלו מאכלים מצוי B12. תודה רבה

Re: צמחוני/טבעוני

נשלח: 31 יולי 2022, 17:41
על ידי יעל טוקצ'ינסקי
הר ההר כתב: 31 יולי 2022, 14:11 עדיין לא הסברת מה המקור של בי 12 חוץ ממוצרים מן החי, נכון שגם מערכת עיכול בריאה משחקת תפקיד פה אבל עדיין צריך לקבל מאיזה מזון, ובצמחים אין בי 12.
פשוט כבר דיברנו וכבר הבאתי רשימות,
ובכל מקרה, כאמור, הבעיה העיקרית של מחסור היא במצבה של מערכת העיכול, ולא נמצא קשר בין סוג של תזונה לרמות וויטמין B12 בדם. כמו גם לא קשר לגיל.
בכל אופן, וויטמין B12 קודם כל נוצר על ידי החיידקים הפרוביוטיים.
במזון הוא נמצא בדגים, במיוחד דגי ים ובכל מקרה לא בדגי הברכות (כולל שימורי דגים) וחלמון ביצים וכן בחלב סויה, יוגורט סויה ושאר מוצרי סויה ובמיוחד בטופו, פטריות (כמויות שונות בסוגים שונים), אצות ים ופחות אבל גם יש באצות מים מתוקים, במיוחד ספירולינה, כלורלה ונורי, בדבש, במזונות חמוצים (דוגמת כרוב כבוש, מלפפון חמוץ, חציל כבוש וכיו"ב), זרעי פשתן, שמרים, סרפד ובכלל מדברים על כך שהוא נמצא בצמחי בר רבים אם כי העניין לא נחקר דיו.

שימו לב לגורמים שפוגעים בספיגת וויטמין B12:
עישון, אלכוהול, אנטיביוטיקה, טפילי מעיים (כולל פטרת), עודפי אשלגן, מתח (אדרנלין שנוצר בזמן לחץ חודר למעיים ומשמיד את ה-B12), מזון בשרי(במהלך עיכול מוצרי הבשר, הקיבה משחררת כמות גדולה מאד של חומצה הידרוכלורית (כי מדובר במזון קשה לעיכול), אשר הורסת B12. עובדה זו מביאים כדי להסביר מדוע בניסויים רבים לאוכלי הבשר היו רמות B12 נמוכות יותר מאשר אצל הצמחונים, אם כי לדעתי יתכן שבאופן כללי תזונתם של אותם צמחונים היתה בריאה יותר).