תמו"ז הרי ראשי תיבות *זמני תשובה ממשמשים ובאים* בתמוז מתחילים ימי האבל והגעגועים על בית המקדש. ומשם מתחילה הספירה לאחור לימי התשובה באלול ותשרי.
עם היכנסו לטיש ושירת "בני היכלא דכסיפין" נשתנו פניו. זרזיפי דמע זלגו על פניו ויחרד כל העם.
בקושי יכל להתחיל את השמועס הראשון. אבל התגבר על המחנק בקולו ודיבר.
דיבר באריכות מדברי החידושי הרי"ם והשפת אמת על *השיב את חמתי* שיכול לעשות כל יהודי כאשר *מרגיז יצר טוב על היצר הרע* ומרגיש בעצמו כעס ושנאה על היצר. הוא מרגיש *נרדף* באמת מאותו יצר המבקש להחטיאו ולטורדו משני עולמות.
גם מעולם הזה הוא מבקש לטורדו. ולמה? *כי הרי הוא לוקח לו את הנחת רוח שרק בעולם הזה אפשר לעשות לריבונו של עולם* את ה"יפה שעה אחת בתשובה בעולם הזה" הוא לוקח לו...
*שבתות של בין המצרים. לפני החורבן מתעוררים הגעגועים התשוקה לחיבור לפני הפירוד. יז בתמוז היה צריך להיות יום טוב. מה היה יכול להיות ביום טוב הזה? מהעבירה רואים. הרי חיפשו לעשות אלו' אחרים. אז הפשט שהיום טוב שאיבדנו הוא לחפש קירבת אלוקים. לחפש את הקב"ה. ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד. דביקות*
הוא לא מסוגל להמשיך לדבר. קולו חנוק. מניף ידיו. מנסה להסביר. בסוף מסמן לקאפלע לשיר "יצווה" . מליט את פניו בידיו ומוחה את דמעותיו.
מתחיל שמועס שני.
מבאר באריכות שכל העליות וההתקרבות מגיע דווקא מתוך הניסיונות בעולם הזה. לכן חתם הקב"ה את שמו על ישראל באותיות יוד ואות הא בסדר הפוך. כי קודם האות הא שמסמלת את העולם הזה ואחר כך האות יוד של עולם הבא.
גם כאן במאמץ מצליח לסיים בברכה קצרה ולא שגרתית.
בשמועס השלישי. אמר שמדבר מעט מוסר.
על אהבת ישראל. פינחס עשה מעשהו מתוך אהבה.
אהבת ישראל זה לא רק בדיבור וגם לא במעשה חסד גרידא. אלא באמת לאהוב את השני.
*גדול מלבין שיניים לחבירו. ולמה לא אמרו שיאיר לו פנים. מה קשורות השיניים?*
*אלא שהשן הוא כוח מזיק. צריך להפוך אותו לגמרי לטוב. להלבין את השיניים ולהיות רק טוב ומיטיב*
האריך בכך וסיים בווארט על מנהיג ישראל שנאמר בפסוק עליו *אשר יבוא לפניהם* ובמסורה יש גם הפסוק *אשר יבוא ביער לחטוב עצים*
והסביר שיש לפעמים שהמנהיג הוא לא *יפקוד איש על העדה* אלא בבחינת *ויפקד מקום דוד...* אבל לפחות שיעורר את העם *ללב נשבר* וזהו יבוא ביער לחטוב עצים. כדברי הבעש"ט שלב נשבר הוא הגרזן שבוקע את כל המנעולים.
וסיים בברכה ארוכה לישועות בכל מילי דמיטב.
*קשה לתאר את ההרגשה באותו מעמד נעלה ונשגב. הלב רק מייחל לזכות לשמר את רגשי הקודש הלאה. אשרי העם שככה לו*