קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

לדעת ולדון על הנעשה והנשמע בציבור החרדי.

מנהלים: אחד, יאיר

אנא עבדא
הודעות: 185
הצטרף: 28 אפריל 2015, 17:53
קיבל תודה: 6 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי אנא עבדא »

2018 כתב:
15 ספטמבר 2019, 12:43
היום בהמבשר עמוד שלם על מכתב של הרב בנימין זילבר זצל בעניין חיוב ההצבעה של החזון איש והרב מבריסק.
גיצי אש !
סריקה בבקשה

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

אנא עבדא כתב:
15 ספטמבר 2019, 16:56
2018 כתב:
15 ספטמבר 2019, 12:43
היום בהמבשר עמוד שלם על מכתב של הרב בנימין זילבר זצל בעניין חיוב ההצבעה של החזון איש והרב מבריסק.
גיצי אש !
סריקה בבקשה
תוריד בחינם באתר JDN

דובבער
הודעות: 64
הצטרף: 02 אוגוסט 2017, 09:37
קיבל תודה: 6 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי דובבער »

בבקשה
hamevaser.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

שמעתי שהיום בהמודיע יש מאמר אדיר נגד הקנאים,
מי מכם שיש לו המודיע מתבקש לצלם ולהעלות את זה בבקשה בדחיפות.

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

הינה השגתי את זה !
מאמר אדיר !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

וכאן ב PDF
המאמר הזה מכניס להם בשיניים כמו שצריך !!!
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

קראתי את המאר הזה כמה פעמים, הוא עוד יותר מוצלח מהמאמר הראשון בבחירות הראשונות.
מצווה לפרסם !

השכל הטוב
הודעות: 116
הצטרף: 29 דצמבר 2019, 20:44
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי השכל הטוב »

ובחרת בחיים 2
מרתק ואדיר !
מי שיכול להוריד ולהעלות את זה בפורמט יותר קל שאפשרי לצרף כקובץ לפורום, ולא ג'מבו מייל שתוקפו פג בכמה ימים, תבוא עליו ברכה !

https://www.jumbomail.me/en/Downloads.a ... 3370377A79

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

קנאות או שכפול ג ' !
מאמר אדיר היום בהמודיע - העושה מהקנאים קציצות.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תש"פ

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

עוד מוצר איכות מבית אגודת ישראל, חוברת קנאות של אמת 3.
להורדה בלינק, תקף רק לכמה ימים, הזדרזו !

https://www.jumbomail.me/en/Downloads.a ... 3370377A79

מישהו12
הודעות: 6
הצטרף: 06 פברואר 2020, 23:16

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי מישהו12 »

יש עדכני של בחריות תשפ

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

מישהו12 כתב:
25 פברואר 2020, 13:54
יש עדכני של בחריות תשפ
זה של תש"פ. גם קנאות או שכפול, גם ובחרת בחיים, גם שנאות של אמת. כולם תש"פ.

סמל אישי של משתמש
מרן ראש הממשלה שליט''א
הודעות: 824
הצטרף: 13 יולי 2016, 05:50
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי מרן ראש הממשלה שליט''א »

2018 כתב:
25 פברואר 2020, 11:35
קנאות או שכפול ג ' !
מאמר אדיר היום בהמודיע - העושה מהקנאים קציצות.
כמה הערות על המאמר.

איני יודע מיהו י. ליכט כותב המאמר
אבל אם יש כאן מי שמכירו שיודיע לו בבקשה בדחיפות כי הספר 'דברי יואל' הוא דרושי התורה שדרש האדמו"ר מסאטמאר בשבתות
הספר שחיבר האדמו"ר בדבר ההתמודדות עם הקמת המדינה היהודית בארץ הקודש נקרא 'ויואל משה'.

הדוגמה שהביא להסביר מדוע לא השיבו נכוחה לאדמו"ר מסאטמאר הביא את ספרו של הרה"ק בעל התכלת מראדזין,
הדוגמה אינה נכונה, כי בזמנו נתחברו כמה וכמה ספרים לחלוק על שיטתו, ועל כל קונטרס שהפיץ להמליץ על ממצאיו, יצא קונטרס של החולקים עליו.

אבל פעם השתתפתי בויכוח עם איזה סאטמערער שטען כי אף אחד לא השיב על ה'ויואל משה'
חבר שלי כוכב אחד ענה לו, כי יש לו בבית ספר שמוכיח מעל ל100 הוכחות, עם פסק הלכה של מאות רבנים,
כי הרבי מליובאוויטש זיע"א, חי וקיים בגוף גשמי, ובמהרה יתגלה ויגאל את כל ישראל מהגלות.
עד היום הזה לא יצא ספר שהפריך את כל הטענות הללו!

כמו"כ תלמידי רבי ישראל בער אודסר זצ"ל הוציאו לאור ספר המוכיח כי הפתק הקדוש מקור ה'נ נח'
הוא פיתקא דנפיל מן שמיא, בהוכחות ברורות דבר דבור על אופניו,
גם על ספר זה מעולם לא יצא ספר המפריך את טענותיו של הספר.

על פי ההיגיון הסאטמאראי מוכח אם כן כי הדברים נכונים, הא?

אני מבין שב'המודיע' פחות אפשרי לזלזל במשיחיסטים או בנח-נחים ובפרט לפני בחירות
אבל אלה דוגמאות הרבה יותר קולעות מספר התכלת.
הייתם צריכים לראות את אותו סאטמערער אחרי הויכוח.

מה שבסוף המאמר הוסיף כי בכל הדברים הקנאים בסוף עשו כתקנות האגודה,
אף ששנים ספורות קודם לכן הם עצמם מחו בהם.
זה נכון, אבל אין סיכוי שאי פעם הם יצביעו בבחירות בישראל.

חוץ מזה המאמר בסך הכל לא רע בכלל.
תלמידיי היקרים אנא מכם!
נצלו את הזמן, ואל תשתטו!

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

האדמור מסאטמר נקרא באופן כללי בעל הדברי יואל.

ההוכחה מהתכלת היא הוכחה מעולה, כי אף גדול בישראל בזמנו לא כתבו ספר נגדי, התכלת בעצמו כותב שהוא היה אצל השפת אמת, וזה פטרו בתנועת יד עה ! וכותב שאם תשובה כמו עה הוא לא יכול להתמודד.... וכן באופן דומה אצל הרב מבריסק.
על הקנאים יצאו יותר קונטרסים וכו' משנגד התכלת שכמעט ולא.
להשוות משחיזם ונח נח משוגעים לסאטמר הוא לגמרי לא לעניין, לעומת התכלת שהיה גדול בישראל שבעצמו עמד מאחורי זה ולא איזה כת שוטים !

האם הקנאים יצביעו יום אחד, לך תדע, הוא כותב על עוד 40 50 שנה, נחיה ונראה. בבחירות החוזרות בבית שמש אז הם הצביעו בהמוניהם...
דווקא נהנתי מקטע זה כי הוא לפחות מכניס להם סצנה אפשרית כזו בראש, מה שיכול לפתוח את הראש לאלה מהם שקראו זאת.

סמל אישי של משתמש
ספירה
הודעות: 209
הצטרף: 26 אפריל 2018, 01:00
קיבל תודה: 94 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי ספירה »

2018 כתב:
26 פברואר 2020, 08:56
האדמור מסאטמר נקרא באופן כללי בעל הדברי יואל.
מחלוקת בין הפלגי סאטמאר: הארונים קוראים לו "דברי יואל", והזאלונים קוראים לו "ויואל משה".

בבחירות החוזרות בבית שמש אז הם הצביעו בהמוניהם...
אדמו"ר מסאטמאר לא אסר בחירות לעירייה.

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

האדמו"ר מסאטמר לא אסר בחירות לעירייה, אבל הם "התעלו" על רבם, וטענו שסר מן הדרך, ונלחמו בהצבעה לעיריות כמו לכנסת, קנאות זה מסוג 'הסטארטאפים' כמו כל קיצוניות, שאתה יודע איפה זה מתחיל ולא יודע איפה זה נגמר, כולל פגישות עם אחמדאיניג'אד.
בבית שמש הם הצביעו, למרות שהם תמיד אסרו והפגינו כולל בסיבוב הראשון אז וכו'. זה מראה כשהם עם הגב לקיר, הם מבינים טוב טוב שההצלה היא כוח פוליטי, והם שקשקו מפחד שמשה אבוטבול יוחלף במוביל הגוש האנטי דתי אז אלי כהן.
בכ 40 50 שנה יהיה כמעט רוב חרדי בארץ, ויפה זיהה כותב המאמר שלא תישאר להם שום אופציה וברירה מול המציאות הכה ברורה וחותחת, ששום דברי הבל וקשקשנות מהסוג הזה לא יוכל להסוות, שאך ורק בזכותכם יש שלטון חילוני. ימים יגידו.

סמל אישי של משתמש
מרן ראש הממשלה שליט''א
הודעות: 824
הצטרף: 13 יולי 2016, 05:50
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי מרן ראש הממשלה שליט''א »

2018 כתב:
26 פברואר 2020, 08:56
האדמור מסאטמר נקרא באופן כללי בעל הדברי יואל.
כבר ענו לך שזה רק אצל האהרונים,
אבל הוא לא כתב דברי ה'דברי יואל' הוא כתב על הספר 'דברי יואל'
והאריך והסביר כי הספר הוא ספר דרוש וכו'
תקרא בעצמך את דבריו, ותראה כמה זה מביך, למרות שהוא צודק לדעתי.
2018 כתב:
26 פברואר 2020, 08:56
ההוכחה מהתכלת היא הוכחה מעולה, כי אף גדול בישראל בזמנו לא כתבו ספר נגדי, התכלת בעצמו כותב שהוא היה אצל השפת אמת, וזה פטרו בתנועת יד עה !
וכותב שאם תשובה כמו עה הוא לא יכול להתמודד.... וכן באופן דומה אצל הרב מבריסק.
על הקנאים יצאו יותר קונטרסים וכו' משנגד התכלת שכמעט ולא.
תלמד את היסטוריית התכלת ותראה, כי על כל קונטרס שהוציא בעל התכלת, יצא מיד קונטרס המפריך את הוכחותיו,
ובהסכמות שמביא, מביא מה התווכחו איתו, ואיך שניצח בויכוחים, חוץ מהשפת אמת שאמר לו עֶה...,
וע"ז כתב "מִיט אַ חַסִידִישְׁ'ן עֶה קעֶן אִיךְ זִיךְ נִישְׁט דִינְגעֶן", (-עם תגובת עֶה חסידית איני יכול להתווכח)
הכותב המוכשר לא הביא ראיה מתגובת השפת אמת, אלא מבעל התכלת, שרוב גדולי אותו הדור כן התווכחו איתו עניינית.
2018 כתב:
26 פברואר 2020, 08:56
להשוות משחיזם ונח נח משוגעים לסאטמר הוא לגמרי לא לעניין, לעומת התכלת שהיה גדול בישראל שבעצמו עמד מאחורי זה ולא איזה כת שוטים !
יתכן שאכן ההשוואה היא פחות מכבדת, אבל זה בדיוק הנקודה, שמבחינת תלמידי וחסידי צדיקי האגודה,
אין בדברי ה'ויואל משה' למרות גדלותו וצדקותו, יותר מספר המוכיח שהרבי הוא המשיח, או שרבי נחמן כתב את הפתק.
2018 כתב:
26 פברואר 2020, 08:56
האם הקנאים יצביעו יום אחד, לך תדע, הוא כותב על עוד 40 50 שנה, נחיה ונראה. בבחירות החוזרות בבית שמש אז הם הצביעו בהמוניהם...
דווקא נהנתי מקטע זה כי הוא לפחות מכניס להם סצנה אפשרית כזו בראש, מה שיכול לפתוח את הראש לאלה מהם שקראו זאת.
על זה בתגובה הבאה
תלמידיי היקרים אנא מכם!
נצלו את הזמן, ואל תשתטו!

סמל אישי של משתמש
מרן ראש הממשלה שליט''א
הודעות: 824
הצטרף: 13 יולי 2016, 05:50
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי מרן ראש הממשלה שליט''א »

2018 כתב:
26 פברואר 2020, 12:29
האדמו"ר מסאטמר לא אסר בחירות לעירייה, אבל הם "התעלו" על רבם, וטענו שסר מן הדרך, ונלחמו בהצבעה לעיריות כמו לכנסת, קנאות זה מסוג 'הסטארטאפים' כמו כל קיצוניות, שאתה יודע איפה זה מתחיל ולא יודע איפה זה נגמר, כולל פגישות עם אחמדאיניג'אד.
השלטים ש'סר מן הדרך' כתבו הנטורי קרתא, בעקבות שבד"ץ העדה החרדית דאז, אסר את הבחירות לעיריות,
בבני ברק האהרונים לא רואים איסור כלל להצביע לעיריה, הם גם לא רואים בזה מצוה מן המובחר.
הזאלונים בירושלים נקטו כדעת הבית דין, והם מוסיפים כי כיום חברי מועצת העיר בעת מינויים צריכים להצהיר אמונים למדינה, שלא היתה בזמנו...
הדעות בדבר זה משתנות מקהילה קנאית זו לרעותה ומאדם זה למשנהו בתוך הקהילות, אבל בגדול זה כמו שכתבתי.
2018 כתב:
26 פברואר 2020, 12:29
בבית שמש הם הצביעו, למרות שהם תמיד אסרו והפגינו כולל בסיבוב הראשון אז וכו'. זה מראה כשהם עם הגב לקיר, הם מבינים טוב טוב שההצלה היא כוח פוליטי, והם שקשקו מפחד שמשה אבוטבול יוחלף במוביל הגוש האנטי דתי אז אלי כהן.
אכן בבית שמש רובם הצביעו, אבל רבים רבים גם שם נמנעו מסיבה אידיאולוגית, למרות החשש, ולמרות שהאדמו"ר מסאטמאר לא אסר כלל בחירות לעיריה,
ולמרות שחבר הבד"ץ הגר"נ קופשיץ הורה בהוראה שקטה להצביע, רבים מאוד מהקנאים נמנעו מלהצביע אפילו עם החשש שהיה אז.
2018 כתב:
26 פברואר 2020, 12:29
בכ 40 50 שנה יהיה כמעט רוב חרדי בארץ, ויפה זיהה כותב המאמר שלא תישאר להם שום אופציה וברירה מול המציאות הכה ברורה וחותחת, ששום דברי הבל וקשקשנות מהסוג הזה לא יוכל להסוות, שאך ורק בזכותכם יש שלטון חילוני. ימים יגידו.
המציאות אינה ברורה וחותכת כלפי רובא דרובא של הקנאים.
הם רואים את המציאות בצורה אחרת, וכמה שזה כואב לי, שהם נמנעים מלהצביע, וכוחה של הנציגות החרדית נחלש בגלל זה,
אני מבין את זכותם לאחוז אחרת, גם על בן גביר כואב לי שהוא מבזבז קולות לגוש,
אבל אני לגמרי מבין את האנשים שמצביעים לו למרות שרובם המוחץ יודע בבירור שהוא לא יעבור את אחוז החסימה
לכתוב על הקנאים כאילו הם צבועים הזויים שכשהאינטרס שלהם יהיה שונה הם יעשו היפך הוראת רבם הברורה,
זה פשוט לא להכיר את הציבור הזה.
אני עצמי, התווכחתי עם קנאים שעות על גבי שעות, יש בהם אכן אנשים פרובוקציונרים שרק טוענים טענות מופרכות ומפגרות,
ולדעתי הם מזיקים ומבזים את הקהילה הזו, אבל רוב רובם אנשים ישרים שבאמת מאמינים לשיטת רבם,
ובפועל יוצא מאמונתם זו, אינם מסוגלים כלל להבין, כי את כל פעולות ההצלה אם בשמירה על הישיבות ובני הישיבות מהגיוס לצבא,
אם בשמירת שבת במרחב הציבורי, אם ממניעת התבוללות בארצנו הקדושה, ועוד ועוד דברים אין ספור,
הם אינם מסוגלים להבין שכל זה נעשה ע"י עבירה על שלש עבירות חמורות.

ולכן איני מאמין שגם בעוד 50 שנה הם ישנו את דעתם, עכ"פ אם הם ישארו פרומערס כמו היום בערך,
אין שום סיכוי שהם יצביעו בבחירות,
יש משתנים נוספים, כגון היציאה לשוק העבודה והאקדמיה, שלקהילות סגורות אלו יעשו שמות פי כמה וכמה מקהילות פתוחות יותר
וכל המומחים מבינים שרוב פלגי יהדות התורה (ושס) פחות ניזוקים מיציאה לשוק העבודה מאשר פלגי קהילות הקנאים
שכשהם מתפכחים מסגירותם הם מתפכחים עד התהום...
לפי זה אולי יש סיכוי שהם יצביעו בבחירות, אבל הם כבר לא יהיו קנאים אז...
תלמידיי היקרים אנא מכם!
נצלו את הזמן, ואל תשתטו!

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

בוודאי שלא "כל" הקנאים ילכו להצביע, אף אחד לא חושב את זה, אלא הרעיון הוא שההתנגדות תפחת, וחלקים מהם עלולים בהחלט לשנות גישה.
זה וויכוח ווירטואלי על מה יקרה בעוד 50 שנה...
האמנת שמהר"א מודה שאין גזירות גיוס ? שבגולובנציץ' למעט מיעוט חסר תקנה כולם יישרו קו עם התרת החפירות ?
ככה זה, כאשר האבסורד נוגע לך חי מול העיניים, אז נמצאים כל ההתרים וההסברים. שוב ימים יגידו ולא נתווכח עוד 50 שנה...
הפתיחות מגיע מהיחספות לעולם מבחוץ, וככל שהסתירו אותו ממך, ושטפו לך את הראש שכל חילוני הוא איזה שיכור מפגר, ככה ההלם כשאתה מגלה את המציאות.
אבל אותה פתיחות תגיע גם מכורח המציאות הזועקת, כשאנחנו נהיה רוב, עול קיום המדינה יפול עלינו, ואז תראה כמה איסורים וחששות יתמוססו כשלג בשמש. וזה יהיה אצל כולם ! לא רק הקנאים. גם הקנאים.

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8633
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער »

אגב, שאלה מעניינת:
האם במשך שבעים השנה מאז קום המדינה גדלו אחוזי המתנגדים לבחירות או התמעטו ?
מישהו יודע בעניין פרטים ועובדות ?
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

קשה לדעת. לדעתי הם קטנו. כיום אוחזים ב-8 מנדטים בקום המדינה קיבלנו הרבה פחות ( היו פחות חרדים אבל יחסית האוכלוסיה גם הייתה הרבה יותר קטנה ).
גם לא כל מי שלא מצביע זה מטעמי קנאות מזוייפת, יש סתם אדישים ואויבר-חכמים. מקנאות נטו זה להבנתי ירד.
ככל שהזמן עובר המדינה היא יותר עובדה מוגמרת וקשה להתעלם מהמציאות הזו.

חסוי
הודעות: 26
הצטרף: 28 יוני 2019, 15:17
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי חסוי »

מ' ראה"מ
בזמנו של הראדזינער מי מהגדולים כתב קונטרס כנגדו (חוץ מרממ"ג שממש לא ייצג את גדולי אותו דור וחוץ מהערוך השולחן שהקדיש לזה כמה מילים בודדות בספרו)?
פרט בבקשה שמות.

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

פתיחת התפריט הראשי
ויקיפדיה
חיפוש
חידוש מצוות התכלת
שפה
הורדת PDF
מעקב
עריכה

פתילי ציצית תכלת קשורים לפי שיטת הגר"א
התכלת היא חלק מהותי בקיום מצוות ציצית אשר נזנח לאורך הדורות מסיבות היסטוריות. התורה מצווה על שימוש בפתיל צבוע בצבע התכלת בין חוטי הציצית הלבנים. צבע התכלת שימש גם לצביעת חלק מיריעות המשכן וכן כאחד המרכיבים של כמה מבגדי הכהונה.

השימוש בתכלת לצביעת חוטי הציצית פסק עוד בתקופת הגאונים, ועמו נעלמו חלק מהמסורות הקשורות בנושא. החל מסוף המאה ה-19 נעשו כמה ניסיונות לשחזר את צבע התכלת המקורי, ויחד עם ניסיונות אלו החל פולמוס בשאלות מהו חילזון התכלת, והאם ניתן לחדש בימינו את צביעת פתיל התכלת בציצית.

רקע עריכה
Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – מצוות תכלת
על פי מצוות ציצית, יש להטיל בפינותיו של בגד בעל ארבע כנפות, ארבעה חוטים הקשורים יחד. חלק מחוטים אלו הוא לבן וחלק צריך להיות צבוע בצבע תכלת. צבע זה צריך להילקח מיצור ימי מסוים.

היעלמות התכלת עריכה

ציצית עם תכלת המופקת מארגמון קהה קוצים וקשורה על פי שיטת הגר"א
התכלת הייתה קיימת בתקופת המקרא ובתקופת בית שני. קשיים בהשגת התכלת לציצית החלו כבר בתקופת האמוראים. בגמרא[1] מסופר על זוג תלמידי חכמים שניסו להבריח תכלת לבבל ונתפסו על ידי הפרסיים. הרב יצחק הלוי הרצוג שיער שהפסקה של צביעת תכלת לציצית אירעה בראשית תקופת הגאונים. בין הגורמים שהובילו להעלמות התכלת נמנו איסור שהטילו הקיסרים הרומיים והביזנטים על ייצור עצמאי של התכלת (על מנת להבטיח מונופול לשלטון בייצור התכלת היקר), איסור על שימוש בצבע בידי ההמון והכיבוש הערבי של ארץ ישראל, בשנת 638, שהחריב רבים מבתי הצביעה והוביל להתמעטות האוכלוסייה היהודית שגרה לאורך חוף הים התיכון ועסקה בדייג ובצביעה. גורם אחר שצוין היה פיתוח חומרי צבע חדשים וזולים יותר. החוקר זהר עמר חולק על הטענה שהכיבוש הערבי החריב את בתי הצביעה. לטענתו אין הוכחות לכך, והפקת הצבע מחלזונות בחופי ישראל ולבנון פסקה רק מאוחר יותר, במאות השמינית והתשיעית, ובאירופה במאה השלוש-עשרה[2]. בתקופתו של הרמב"ם כבר לא הייתה התכלת קיימת, עובדה המצוינת בכתביו.

קיימות מספר הערכות לגבי הסיבות והתאריכים של הפסקת תהליך הפקת התכלת שהביא במשך הזמן גם להעלמות המסורות הקשורות בנושא[3]. על פי העקרון העולה מדברי המשנה: "התכלת איננה מעכבת את הלבן"[4], נהגו דורות רבים ללבוש ציציות ללא חוטי תכלת, אם כי יש שפסקו כי דברי המשנה אינם להלכה וקיום מצוות ציצית כאשר התכלת אינה מצויה הוא רק מדרבנן[5].

חידוש התכלת בעת החדשה עריכה
החל משלהי המאה ה-19 נעשו ניסיונות לחידוש מצוות התכלת והועלו כמה אפשרויות לזיהוי החילזון על פי תיאורים שונים המצויים בדברי חז"ל והראשונים ובחינתם בין השאר בעזרת כלים מדעיים. יש שראו בחידוש התכלת אחד מסימני הגאולה[6].

השיטות המרכזיות הן של רבי גרשון חנוך הניך ליינר, האדמו"ר מראדזין, שזיהה את החילזון ממנו הופק התכלת עם דיונון הרוקחים (Common Cuttlefish)[7] ושל הרב ד"ר יצחק אייזיק הלוי הרצוג שזיהה אותו עם הסגולית (Janthina)[8]. זיהוי נוסף של החילזון עם ארגמון קהה קוצים (Murex trunculus) נדחה על ידי הרב הרצוג, אולם כיום רבים מהמדענים העוסקים בנושא קושרים בין התכלת למצוה וצבע ה'פּוּרְפּוּרָה' אשר היה נחשב בעולם העתיק כמוצר יקר ערך[9].

מאז החל הרב ליינר לעסוק בשאלת חידוש התכלת מתקיים פולמוס רחב בקרב העולם הרבני הדן בהתאמת הזיהוי המודרני של החילזון לדברי חז"ל וכן בעצם היכולת לחדש מצווה שבטלה[10]. כיום, קיימות קבוצות הולכות וגדלות של שומרי מצוות המטילים פתיל תכלת בציציותיהם, רובם מצבע המופק מארגמון קהה קוצים ומיעוטם ההולכים בשיטת ראדזין[11].

שיטת האדמו"ר מראדזין עריכה

דיונון הרוקחים
בלקסיקון העברי שלו הציע החוקר מיכאליס (Michaelis), לראות בדיונון את החילזון שממנו הפיקו בעבר את צבע התכלת. זאת על פי תיאור החילזון על ידי הרמב"ם בהלכות ציצית: "ודמו שחור כדיו"[12]. סברה זו הובאה אצל כמה חוקרים שבאו אחריו ונדחתה על הסף, בהם הרב משה לנדאו בספרו מערכי לשון, הרב לודוויג לוויזון בספרו זואולוגיה של תלמוד, חנוך קאהוט בספרו ערוך השלם ועוד.

האדמו"ר מראדזין, רבי גרשון העניך ליינר, אימץ דעה זו, ולביסוסה הקדיש שלושה ספרים: "שפוני טמוני חול", "פתיל תכלת" ו"עין התכלת". בין כתיבת הספר הראשון לשני הוא אף נסע לנאפולי שבאיטליה לראות את הדיונון כשהוא בחיים, ובשנת תרמ"ח (1888) החל בייצור פתילי התכלת מההפרשה השחורה המצויה בו. הכרזתו על 'גילוי התכלת מחדש' עוררה פולמוס, שבעקבותיו נכתבו כמה ספרים להפרכת הטענות לחידוש התכלת, בהם: ביטול הראשון למאמר שחובר על ידי הרב יוסף אליעזר מראדזין, תכלת מאי אלישה שחובר בידי הרב מרדכי בוכהלטר, פתיל תכלת שחובר על ידי הרב הלל משה מעשל גלבשטיין, בכמה תשובות בעניין התכלת בשו"ת ישועות מלכו לרבי ישראל יהושע מקוטנא ועוד.

עם זאת, תמיכה לעמדתו של האדמו"ר מראדזין הגיעה ממקום בלתי צפוי - חוקר המדרש אברהם עפשטיין במאמרו החלזון והתכלת. מאמר זה שהתפרסם בירחון "בית תלמוד", ובהסתמך על מידע ביולוגי שגוי, טען עפשטיין לאמיתות זיהוי הדיונון כמקור לצבע התכלת. למעשה, השימוש בפתילים אלו לא התפשט בציבור הרחב, והצטמצם בעיקר בקרב חסידי האדמו"ר מראדזין וחלק מחסידי ברסלב.

בשנים שלאחר קום מדינת ישראל נעשו מאמצים רבים על ידי חסידי ראדזין, ניצולי השואה, לשחזר ולחדש את ייצור התכלת הרדזינאית, לאחר שייצורה פסק בימי השואה יחד עם השמדת רוב יהודי פולין ובתוכם בית אדמו"רי ראדזין. מן הבולטים במאמץ זה היה שלמה זלמן שרגאי, ראש העיר ירושלים, שאף כתב מאמרים וספרים על חסידות ראדזין בכלל ועל חידוש התכלת שלה בפרט. כיום פתילי 'התכלת הרדזינאית' מיוצרים על ידי הרב יצחק אנגלרד (בנו של האדמו"ר הקודם מראדזין, רבי אברהם ישכר אנגלרד), בבני ברק. רבים מרבני ומנהיגי חסידות ברסלב בדור הקודם תמכו בלבישת פתיל התכלת המיוצר מהדיונון, בטענה כי רבי אברהם בן נחמן תמך בתכלת:[13] הרב שמואל שפירא, הרב אליהו חיים רוזין והרב בנימין זאב חשין (לפי אנשי ברסלב, הרב לוי יצחק בנדר, מנהיג ברסלב בדור הקודם, לא לבש תכלת בארץ אלא רק באומן, כי לא היה בטוח באמיתות התכלת ההיא).


סגולית - Janthina
הצעת הרב הרצוג עריכה
הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, הרב הראשי לישראל, למד בצעירותו באוניברסיטת לונדון, ובשנת 1913 כתב שם דוקטורט בנושא התכלת והארגמן. מטרתו העיקרית בעבודה זו הייתה לברר את מהותה של התכלת. בעבודה זו הציע הרב הרצוג חילזון אחר, הנקרא Janthina או סגולית בעברית של ימינו (אנ'). חילזון זה, אף על פי שלא הוזכר במקורות העתיקים, תואם, לדעתו, יותר לתיאור זה. רעיון זה לא היה חדש וכבר הוצע על ידי הבלשן גזניוס בלקסיקון העברי-ארמי שלו, שיצא לאור בשנת 1829 (גזניוס סבר, בטעות, שחילזון ה- Janthina משתייך למשפחת Murex, לכן הצעתו אינה חורגת מן הקו הכללי של החוקרים שקדמו לו).

בעבודת הדוקטור של הרב יצחק אייזיק הרצוג בנושא התכלת והארגמן, נדחתה השערת הדיונון בשתי ידיים. בעקבות עיסוקו בנושא זה, ערך הרב הרצוג התכתבות עם חצרו של האדמו"ר מראדזין, רבי מרדכי יוסף אלעזר ליינר, בנו של האדמו"ר 'בעל התכלת', משם קיבל את מתכון הצביעה (שלימים שימש לשחזור ייצור התכלת הרדזינאית שאבד בשואה) ואת הפתילים הצבועים עצמם. בדיקות של פתילים אלו בשתי מעבדות כימיות (האחת בדרמשטט שבגרמניה בניהולו של פרופ' פרידלנדר והשנייה בבית גובלן שבפריז[14]) העלו שהצבע המופק מהדיונון אינו הצבע הטבעי שבהפרשותיו, אלא 'כחול פרוסי', צבע סינתטי הניתן להפקה ממגוון מקורות אחרים. הבדיקות שנערכו על ידי הכימאי ד"ר סידני אדלשטיין, שנים רבות לאחר מכן (ב-1964 וב-1972), הגיעו שוב לאותה המסקנה[15].

בתוכניתו של הרב הרצוג היה להוציא לאור ספר בעברית על התכלת והארגמן, אך בינתיים, בהיותו הרב הראשי לאירלנד, פרסם בהמשכים מעל דפי העיתון "ההד", בשנים תרצ"ב-צ"ה, מאמרים קצרים בנושא תחת הכותרת: "התכלת בישראל" (מאמרים אלה רוכזו אחר כך בידי הרב מנחם בורשטין בספרו "התכלת"). תוכנית זו לא יצאה לפועל, וגם לא ידוע על ניסיון כלשהו מצדו, בשלבים המאוחרים של חייו, להביא את "חידושו" לכלל מעשה. עבודת הדוקטור שלו פורסמה במקורה בשפה האנגלית בידי פרופ' אהוד שפנייר מאוניברסיטת חיפה בשנת 1987.

מגמות עכשוויות בזיהוי התכלת עריכה
הארגמון עריכה

קונכיית ארגמון קהה קוצים
Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – ארגמון קהה קוצים
כבר בשנת תקצ"ד (1834) זוהה החילזון ארגמון קהה קוצים כחלזון התכלת, במחקרו של פרופ' ביציאו. הרב הרצוג הביא בעבודתו את ההצעה ודחה אותה בעיקר מפני שלא הצליח להפיק ממנה צבע כחול[16].

מספר גורמים הביאו בשנות ה-60 כמה כימאים בישראל להתעניין בחקר התכלת. בשנת 1972, עזר ד"ר אדלשטיין להקים מרכז ללימודי ים באוניברסיטת חיפה, בראשות הביולוג הימי ד"ר אהוד שפנייר, שבמסגרתו נשלו מן הים חלזונות הארגמונים. במקביל פנו עורכי האנציקלופדיה התלמודית של מכון 'יד הרב הרצוג', שעסקו אז בכתיבת הערך 'חילזון', לכימאים, בהם ד"ר אדלשטיין וד"ר ישראל זיידרמן ממכון הסיבים בירושלים, לטפל בעבודת הדוקטור של הרב הרצוג שהייתה מונחת ככתב-יד. כניסתו של ד"ר זיידרמן לנושא הביאה לפרסום מאמרים רבים על ידו, באנגלית ובעברית, לפנייה לרבנים ולהקמת עמותה בשם 'קרן התכלת'. החל משנת תשמ"א (1981) החל הרב מנחם בורשטיין, אז אברך צעיר בישיבת מרכז הרב, באיסוף מידע והדפסתו בתחום, ובסופו של דבר הקדיש את ימיו לנושא זה. הרב בורשטיין ערך וארגן סיורים לאזור חוף דור, ועודד גופים שונים, אנשי מחקר ודת לעסוק בכך, כשהוא תומך בזיהוי החילזון המקראי עם הארגמון. בשנת 1987, הוציא לאור את עבודתו של הרב הרצוג עם הקדמתו של ד"ר אדלשטין ובתוספת מאמרים ממספר חוקרים - שכולם כאחד מזהים את חלזונות הארגמון כמקור להפקת הארגמן והתכלת הקדומים. פרופ' אוטו אלסנר, ממכללת שנקר ברמת גן, אף הציע[17] כמה דרכים לקבלת גוון כחול טהור מן הנוזל המתמצה מן הבלוטה התת-זימית של חלזונות אלו - דבר שגילה בניסויו בחלזונות, שסופקו על ידי המרכז ללימודי ים באוניברסיטת חיפה. אחת מהן היא חשיפת תמיסת הצבע לאור השמש במהלך הצביעה. חוסר ידיעה של אפשרות זו גרמה לפני כן למבוכה אצל כמה חוקרים בזיהוי חילזון הארגמון כמקור להפקת התכלת ולוויכוח על מהות גוון התכלת (האם הוא כחול טהור כמקובל בידי המסורת או סגול).

גילויו של פרופ' אלסנר זכה לתשומת לבו של הרב אליהו טבגר, שחקר את הנושא ובעקבות כך בשנת תשמ"ח (1988) החל לצבוע תכלת לציצית. מאמרו הראשון בשם "בחינות חדשות בעניין התכלת" פורסם מאוחר יותר בשנת תשנ"ב (1992) בכתב העת התורני 'מוריה'. בהמשך, בשנת 1992, הצטרפו אליו ד"ר ברוך סטרמן, ד"ר ארי גרינשפן ויואל גוברמן והוקמה אגודת "פתיל תכלת"[18], שמטרתה - יצור פתילי תכלת לציצית ופעילות הסברה בנושא[19]. חידוש זה הביא לשפע של פרסומים בנושא חקר התכלת – בעד ונגד, וביניהם יצוינו ספריהם של הרב מנחם אדלר קונטרס תכלת וארגמן (תשנ"ט – תגובה נגד חידוש התכלת), הרב שלמה טייטלבוים לולאות תכלת (תש"ס), והרב יהודה ראק עבד המלך (תש"ס).


צביעת התכלת באגודת "פתיל תכלת"

ארגמון קהה קוצים


ערמת פרטים של ארגמון קהה קוצים


מולקולת האינדיגו


שחזור של המעיל של הכהן הגדול צבוע בתכלת מארגמון קהה קוצים

המחלוקת בעניין הארגמון עריכה

הכניסה למפעל פתיל תכלת בכפר אדומים
בשנת תשמ"ח זכתה הצעה זו לתשומת לבו של אברך צעיר אז, הרב אליהו טבגר, שהחל לצבוע תכלת לציצית. כיום, יש לה מהלכים בקרב רבנים, רובם דתיים לאומיים, כגון הרב דב ליאור, הרב ישראל אריאל, הרב רא"ם הכהן, הרב יואל קטן, הרב צפניה דרורי, הרב יעקב מדן, הרב ברוך גיגי, הרב משה ליכטנשטיין, הרב יוסף צבי רימון, הרב זאב וייטמן, הרב אליהו זייני[20], הרב אורי שרקי, הרב אליעזר ולדמן הרב ד"ר יואל בן נון והרב שמואל טל, אך גם בקרב רבנים חרדים אחדים, ביניהם הרב שריה דבליצקי, הרב זלמן נחמיה גולדברג, הרב משה מרדכי קארפ, הרב מאיר מאזוז, הרב צבי שכטר והרב יצחק שלמה זילברמן[21].

בשנת 1992 החל ייצור מסחרי של פתילי תכלת מארגמון קהה קוצים, נכון לשנת 2015 מיוצרות כ-20000 ערכות בשנה ועשרות אלפי אנשים מטילים תכלת בציציותיהם[22]

טענות המתנגדים עריכה

ארגמון קהה-קוצים
ההוכחות לזיהוי אינן מוחלטות ויש עליהן כמה שאלות.
אין מסורת שזוהי התכלת.
ישנה בעיה לצבוע את הפתילים שלא בצבע הטלית (בטלית לבנה, למשל, הפתילים צריכים להיות לבנים), אם זאת לא התכלת האמיתית.
בתכלת לא אמיתית ישנה בעיה של קלא אילן.
יש בהטלת תכלת משום יוהרא.
מופיע במדרשים שהתכלת נגנזה.
מופיע בקבלה שאור התכלת לא שייך בזמן שאין בית מקדש והוא יחזור רק עם ביאת המשיח[23].
בגמרא מופיע "תנו רבנן חלזון זהו גופו דומה לים וברייתו דומה לדג ועולה אחד לשבעים שנה ובדמו צובעין תכלת לפיכך דמיו יקרים". תיאורים אלו לא מתקיימים באופן פשוט בארגמון קהה הקוצים.
הארגמון היה קיים במציאות במשך השנים שבהן לא הפיקו תכלת, ולו היה הוא צבע התכלת האמיתי היו מפיקים אותו ממנו. עצם העובדה שלא עשו זאת מצביעה שהמסורת שללה זיהוי זה[24].
טענות התומכים עריכה

קונכיית ארגמון עם צמידה ביולוגית בקרקעית הים, לחלק מהשיטות זוהי כוונת דברי הברייתא "גופו דומה לים"- לקרקעית הים
על טענות אלו עונים המצדדים בהטלת פתילי התכלת:[25]

ההוכחות קרובות לוודאיות, ומלבד זאת אין צורך בוודאות של 100% על מנת לפסוק הלכה.
אין צורך במסורת כדי לחדש את התכלת, אדרבה, המהרי"ל סובר שניתן בקלות לחדש את התכלת[26].
רבי שמשון מאוסטרופולי כתב[27]: "אז יקום אחד... ובכח התורה... יעשה את התכלת... ובוודאי הגדולים שבדורו לא יסכימו על זה במהרה... והכתוב מרמז שלא תשמעו להם".
זיהוי זה לא חדש, ומספר אחרונים, בהם היעב"ץ[28], החוות יאיר[29] ורבי אברהם הרופא פורטלאונה[30], זיהו את הארגמון עם התכלת.
בעיית צביעת הפתילים שלא בצבע הטלית קיימת רק למי שסובר שזו לא התכלת. ומלבד זאת הדין "מין כנף" שנובע ממנו שהפתילים בטלית לבנה צריכין להיות לבנים, לא שייך בפתילים שבמקום התכלת[31]. בנוסף, דין זה שנוי במחלוקת, וגם השולחן ערוך שסובר שצריך שהציציות יהיו בצבע הכנף[32], סובר שדין זה הוא לכתחילה ובדיעבד אין זה מעכב.
בקלא אילן ישנן שתי בעיות: שאדם מרמה את הבריות שיחשבו שהוא שם תכלת[33]; שאנשים יחשבו שזו תכלת אמיתית ויטילו אותה בציצית אחרת[34] (וישארו ללא מצוות תכלת או אף יעברו על איסור שעטנז). שתי הבעיות לא קיימות בארגמון.
חשש יוהרא נאמר רק כשזו חומרא ולא עיקר הדין[35]
מן האמור שהתכלת נגנזה אין להסיק שהיא לא תתגלה ביום מן הימים. מלבד זאת רואים שגם אחרי תקופת המדרש הייתה תכלת[36] כך שצריך לומר שכוונת המדרש היא שנצטמצם השימוש בה[37].
כשהקבלה סותרת את ההלכה הולכים על פי ההלכה. מלבד זאת הקבלה אומרת מדוע אין תכלת אך לא אוסרת את חידוש התכלת, ואדרבה מצאנו מקובלים שאומרים שהתכלת תתגלה לפני ביאת המשיח[38]. בנוסף, גם בתקופה שלאחר חורבן בית המקדש השני התכלת הייתה עוד בנמצא[39], כך שחורבן בית המקדש אינו הוכחה לאי קיומה של התכלת.
סימני הגמרא מתאימים לתיאורי הארגמון. גופו דומה לקרקעית הים, הוא חי בים כדג. ונדיר מאוד למצוא פריטים חיים שנפלטים לחוף.
ומה שכתוב עולה מן הים אחת לשבעים שנה - ודאי שאין הכוונה שלא היה אפשר למצוא בשאר הזמן את החילזון. הרי מתואר בכמה מקומות בחז"ל שהיו אנשים שהייתה פרנסתם מהחילזון. לא הגיוני שהתפרנסו אחת לשבעים שנה. כוונת הברייתא היא שהיה נדיר למצוא פרטים שנפלטו לחוף. לכן היה צורך לצלול לים או לדוג בתחבולות אחרות ועל כן היה קשה מאוד להשיג את החילזון.
ראו גם עריכה
תעשיית ייצור וצביעת הארגמן בחופי ארץ ישראל
תכלת וארגמן בעולם העתיק
דגל ישראל
לקריאה נוספת עריכה
הרב מנחם בורשטיין, התכלת, ירושלים, תש"ן, ISBN 9652221155
הרב מנחם מנדל כשר, תורה שלמה (מלואים לפר' תרומה סי' ג')
שו"ת ישכיל עבדי (ח"ז סי' ד')
מאמר כריכה בתכלת (סיכום שיטות הכריכה בתכלת) — יהודה ראק ישיבת הר עציון
מאמר חידת התכלת — ברוך סטרמן
מאמר היבטים של תעשיות הארגמן והתכלת — ד"ר אהוד שפנייר
גנזי ראיה, ליום העצמאות (עמ' 63)
יצחק ברנד, מאמר חוט תכלת
אנציקלופדיה מקראית, הערך צביעת אריגים
מאמר אריגי עין בוקק, אביגיל שפר, (בתוך: ארץ ישראל, מחקרים בידיעת הארץ ועתיקותיה, י"ט)
עיה"ק והמקדש, ח"ה, לרב י"מ טיקוצ'ינסקי
אנציקלופדיה עברית, הערכים: חלזון, תכלת, ארגמן צורי.
בים דרך, ראשית אוני, ר"ב נאור
התכלת ועצי שטים במשכן, פרופ' יהודה פליקס, טבע וארץ בתנ"ך
בין תכלת ללבן - מאמר של הרב שאול יונתן וינגורט בתחומין כא עמ' 486
יעקב ליינר, תכלת בציצית בימינו, מבחר בירורים בפרשה זו הלכה למעשה, הוצאת ועד חסידי ראדזין בישראל, תשי"ד.
זהר עמר, הארגמן, פורפורה וארג'ואן במקורות ישראל ועוד בירורים בענייני התכלת, מכון הר-ברכה, ה'תשע"ד
ברוך סטרמן וג'ודי טאובס סטרמן, לטעום מהשמים, תל אביב 2014
קונטרס תכלת מאיי אלישה - רפאל ויהודה אריה שימל, סיוון תשע"ז
על כנף איש יהודי - שני מאמרים - א. מציאת חילזון התכלת ב. מניין חוטי התכלת והקשירות, הרב יצחק ברנד.
קישורים חיצוניים עריכה
מיזמי קרן ויקימדיה
ויקיטקסט טקסט בוויקיטקסט: לזיהוי התכלת בציצית
הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, מאמר התכלת בישראל - מאמרים מתוך סדרה ארוכה שפורסמה בירחון ההד, - חלק א', סיון תרצ"ב; חלק ג', אב תרצ"ב; חלק ד', אלול תרצ"ב; חלק ה', ההד י"ב; מראה התכלת, ההד י"ד
"תְּכֵלֶת", יהודה דוד אייזנשטיין (עורך), אנציקלופדיה אוצר ישראל, ניו יורק: פרדס, תשי"ב, חלק י, עמודים 258–259, באתר HebrewBooks
דיאנה בחור ניר, חלזונו של משיח, באתר כלכליסט, 16 בינואר 2014
הרצאות על פולמוס התכלת בציבור החרדי והאם מן הראוי לקיימה בזמננו בכינוס מטמוני ארץ באתר בינינו
אריסטו, תולדות בעלי החיים, ספר 5, פרק 15, על חלזון המורקס (באנגלית)
פליניוס, תולדות הטבע, כרך 9, פרק 60 (והמשך בפרקים 61-65), על הצביעה על ידי מורקס (באנגלית)
דניאל ליפסון, החיפוש אחר חילזון התכלת, "הספרנים": בלוג הספרייה הלאומית, יוני 2019
בעד זיהוי עם הארגמון עריכה
אתר עמותת 'פתיל תכלת'
חידוש מצוות התכלת, באתר "דעת"
'תכלת בזמן הזה' - אתר עם מידע מאמרים ותמונות בנושא התכלת.
המסע בעקבות צבע התכלת האבוד - הסבר כימי על צביעת התכלת.
Dina Kraft, Rediscovered, Ancient Color Is Reclaiming Israeli Interest, The New York Times, February 27, 2011. (באנגלית)
מאמרים

ד"ר אהוד שפנייר וד"ר ישראל זיידרמן, התכלת והארגמן, פאר תעשיית הטקסטיל בעת העתיקה, מתוך "מדע- עיתון מדעי לכל", יולי 1982
ד"ר ישראל א' זיידרמן, לחידוש מצות תכלת בציצית, תחומין ט' תשמ"ח, עמ' 423, מתוך אתר מכון צומת
הרב יהודה ראק, חידוש התכלת ובירור ענייני ציצית ותכלת, עלון שבות 143-144, כסלו תשנ"ה
ד"ר ישראל הכהן זיידרמן, הגלוי מחדש של חלזון התכלת בימינו, המעיין, תמוז תשנ"ה, מתוך אתר דעת
חלופת מכתבים בין הרב שמואל אריאל והרב שלמה אבינר בנושא התכלת, "גולות" ח', עתניאל תש"ס
הרב שאול יונתן וינגורט, בין תכלת ללבן, מתוך תחומין כ"א תשס"א, עמ' 486
הרב אליהו טבגר, אסופת מאמרים בענייני תכלת, קרית ספר תשע"ב
זהר עמר, ‏גוון התכלת על פי הרמב"ם, המעין חנוכה תשע"ב
הרב שמואל אריאל, התכלת וחידושה - מאמר מקיף על פתיל תכלת
הרב בנימין זאב הורביץ, חותם של זהב, בני ברק תשע"ה
הרב יצחק ברנד, בכנף איש יהודי, עמנואל תשע"ה
קרסי זהב, תשע"ה, באתר HebrewBooks
הרב שמואל טל, זיהוי התכלת, מתוך קובץ אסיף ד, תשע"ז
אליעזר צבי ב"ר אלי' חיים בית-דין, תשע"ח, גילוי אומנות הצביעה בתכלת,
הרב פרופ' יואל אליצור, שלוש הערות בעניין התכלת, המעין, טבת תשע"ט
הרב יצחק דביר, התכלת - מה יש להפסיד?, המעין, טבת תשע"ט
וידאו ואודיו

שיעור וידאו על זיהוי חילזון התכלת (ממחבר "חותם של זהב").
שבתי הכהן רפפורט, אובדנה וחידושה של מצוות התכלת - שיעורי שמע
כנס של עמותת פתיל תכלת לציון מאה שנים למחקרו של הרב הרצוג בנושא התכלת ועל המחקרים החדשים בנושא.
נגד זיהוי עם הארגמון עריכה
מנחם מנדל אדלר, ‏קונטרס תכלת וארגמן, ירושלם תשנ"ט, באתר HebrewBooks
מכון "דרך התורה", ‏בין תכלת לארגמן, בני ברק תשע"א, באתר HebrewBooks
יעקב שמשון שפירא, ‏ארגמן אינו תכלת, ביתר עילית תשע"ה, באתר HebrewBooks
הרב אשר וייס, תכלת בזמן הזה
פולמוס הזיהוי עם הדיונון עריכה
ספרי האדמו"ר מראדזין: שפוני טמוני חול, פתיל תכלת, עין התכלת באתר HebrewBooks.
מנחם מנדל כשר, ‏תכלת בזמן הזה, הופיע בתוך ספר היובל לכבוד הרב דר' אליהו יונג למלאות לו שבעים שנה בעריכת מנחם מנדל כשר, נחום לאם, שמואל אליעזר רוזנפלד, חלק עברי, ניו יורק, תשכ"ב / 1962, עמ' רטו, באתר HebrewBooks
יעקב ליינר, ‏תכלת בציצית בימינו, תל אביב תשי"ד, באתר HebrewBooks
הערות שוליים
נערך לאחרונה לפני 8 ימים על־ידי שמזן
ערכים קשורים
תכלת
צבע

תכלת וארגמן בעולם העתיק
תרכובת

מצוות תכלת
חלק בקיום מצוות הציצית

ויקיפדיה
התוכן זמין לפי תנאי CC BY-SA 3.0 אלא אם כן נאמר אחרת.
תנאי שימושפרטיותתצוגת מחשבים

חסוי
הודעות: 26
הצטרף: 28 יוני 2019, 15:17
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי חסוי »

לא הבנתי מה פשר ההעתקה הארוכה מויקי'.
אם הכוונה אלי, הנני להודיע שהחומר התורני וההיסטורי מוכר לי היטב ודוקא לכן ביקשתי ממ' ראה"מ שיואיל לנקוב בשמות מפורטים של קונטרסים שנכתבו ע"י גדולי הדור בזמנו של הראדזינער במענה לשיטתו.

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

שאלת אז עניתי...
עצם זה שאף אחד לא יודע להגיד על ספרים שיצאו נגד התכלת, סימן שגם אם יצא משהוא זה לא נקרה לענות... זה היה לא מוכר ולא מגדולי ישראל, בקיצור התעלמו ממנו.
כמו מול הויואל משה. כאשר להפריך את הויואל משה כן יצאו דברים יותר מוכרים כמו מכתבים מהקהלת יעקב.

דובבער
הודעות: 64
הצטרף: 02 אוגוסט 2017, 09:37
קיבל תודה: 6 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי דובבער »

מכתב חזק מהגה"צ אב"ד טשאבא זצ"ל בענין ויכוחו עם אדמו"ר מסאטמאר זצ"ל
00.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש
מרן ראש הממשלה שליט''א
הודעות: 824
הצטרף: 13 יולי 2016, 05:50
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי מרן ראש הממשלה שליט''א »

2018 כתב:
27 פברואר 2020, 00:42
חידוש התכלת בעת החדשה
החל משלהי המאה ה-19 נעשו ניסיונות לחידוש מצוות התכלת והועלו כמה אפשרויות לזיהוי החילזון על פי תיאורים שונים המצויים בדברי חז"ל והראשונים ובחינתם בין השאר בעזרת כלים מדעיים. יש שראו בחידוש התכלת אחד מסימני הגאולה[6].

השיטות המרכזיות הן של רבי גרשון חנוך הניך ליינר, האדמו"ר מראדזין, שזיהה את החילזון ממנו הופק התכלת עם דיונון הרוקחים (Common Cuttlefish)[7] ושל הרב ד"ר יצחק אייזיק הלוי הרצוג שזיהה אותו עם הסגולית (Janthina)[8]. זיהוי נוסף של החילזון עם ארגמון קהה קוצים (Murex trunculus) נדחה על ידי הרב הרצוג, אולם כיום רבים מהמדענים העוסקים בנושא קושרים בין התכלת למצוה וצבע ה'פּוּרְפּוּרָה' אשר היה נחשב בעולם העתיק כמוצר יקר ערך[9].

מאז החל הרב ליינר לעסוק בשאלת חידוש התכלת מתקיים פולמוס רחב בקרב העולם הרבני הדן בהתאמת הזיהוי המודרני של החילזון לדברי חז"ל וכן בעצם היכולת לחדש מצווה שבטלה[10]. כיום, קיימות קבוצות הולכות וגדלות של שומרי מצוות המטילים פתיל תכלת בציציותיהם, רובם מצבע המופק מארגמון קהה קוצים ומיעוטם ההולכים בשיטת ראדזין[11].

שיטת האדמו"ר מראדזין

דיונון הרוקחים
בלקסיקון העברי שלו הציע החוקר מיכאליס (Michaelis), לראות בדיונון את החילזון שממנו הפיקו בעבר את צבע התכלת. זאת על פי תיאור החילזון על ידי הרמב"ם בהלכות ציצית: "ודמו שחור כדיו"[12]. סברה זו הובאה אצל כמה חוקרים שבאו אחריו ונדחתה על הסף, בהם הרב משה לנדאו בספרו מערכי לשון, הרב לודוויג לוויזון בספרו זואולוגיה של תלמוד, חנוך קאהוט בספרו ערוך השלם ועוד.

האדמו"ר מראדזין, רבי גרשון העניך ליינר, אימץ דעה זו, ולביסוסה הקדיש שלושה ספרים: "שפוני טמוני חול", "פתיל תכלת" ו"עין התכלת". בין כתיבת הספר הראשון לשני הוא אף נסע לנאפולי שבאיטליה לראות את הדיונון כשהוא בחיים, ובשנת תרמ"ח (1888) החל בייצור פתילי התכלת מההפרשה השחורה המצויה בו. הכרזתו על 'גילוי התכלת מחדש' עוררה פולמוס, שבעקבותיו נכתבו כמה ספרים להפרכת הטענות לחידוש התכלת, בהם: ביטול הראשון למאמר שחובר על ידי הרב יוסף אליעזר מראדזין, תכלת מאי אלישה שחובר בידי הרב מרדכי בוכהלטר, פסול תכלת שחובר על ידי הרב הלל משה מעשל גלבשטיין, בכמה תשובות בעניין התכלת בשו"ת ישועות מלכו לרבי ישראל יהושע מקוטנא ועוד.

עם זאת, תמיכה לעמדתו של האדמו"ר מראדזין הגיעה ממקום בלתי צפוי - חוקר המדרש אברהם עפשטיין במאמרו החלזון והתכלת. מאמר זה שהתפרסם בירחון "בית תלמוד", ובהסתמך על מידע ביולוגי שגוי, טען עפשטיין לאמיתות זיהוי הדיונון כמקור לצבע התכלת. למעשה, השימוש בפתילים אלו לא התפשט בציבור הרחב, והצטמצם בעיקר בקרב חסידי האדמו"ר מראדזין וחלק מחסידי ברסלב.

בשנים שלאחר קום מדינת ישראל נעשו מאמצים רבים על ידי חסידי ראדזין, ניצולי השואה, לשחזר ולחדש את ייצור התכלת הרדזינאית, לאחר שייצורה פסק בימי השואה יחד עם השמדת רוב יהודי פולין ובתוכם בית אדמו"רי ראדזין. מן הבולטים במאמץ זה היה שלמה זלמן שרגאי, ראש העיר ירושלים, שאף כתב מאמרים וספרים על חסידות ראדזין בכלל ועל חידוש התכלת שלה בפרט. כיום פתילי 'התכלת הרדזינאית' מיוצרים על ידי הרב יצחק אנגלרד (בנו של האדמו"ר הקודם מראדזין, רבי אברהם ישכר אנגלרד), בבני ברק. רבים מרבני ומנהיגי חסידות ברסלב בדור הקודם תמכו בלבישת פתיל התכלת המיוצר מהדיונון, בטענה כי רבי אברהם בן נחמן תמך בתכלת:[13] הרב שמואל שפירא, הרב אליהו חיים רוזין והרב בנימין זאב חשין (לפי אנשי ברסלב, הרב לוי יצחק בנדר, מנהיג ברסלב בדור הקודם, לא לבש תכלת בארץ אלא רק באומן, כי לא היה בטוח באמיתות התכלת ההיא).
חבל שהעתקת את כל הדף ככה לא הספקת לקרוא את מה שנוגע לענייננו, על כל קונטרס שלו נכתבו מיד ספרי תגובה,
לא השאירו את דבריו בחלל הריק, ללא התייחסות, אחרי שכבר נכתב הצד השני,
התכלת דומה יותר לנידון ההלכתי של פאה נוכרית לנשים, לא שכ"כ הרבה מלל נשפך בנידון התכלת,
אבל המחלוקת מן הקצה אל הקצה וכל אחד מהצדדים בטוח שהוא הצודק, זה דומה,

כשכתב הרה"ק מסאטמאר זכותו יגן עלינו את הויואל משה, כל חסידיו היו בטוחים כי עוד לפני הבחירות הראשונות שיבואו,
כל הרבנים שתמכו בבחירות יעשו אחד משני הדברים:
א. יחזרו בהם מדעתם הכוזבת והמשוחדת, ויבינו שעד עתה היו משוחדים ולכן לא השכילו ראה המציאות וההלכה כרבינו הק' זכותו יגן עלינו בעיניו הבדולחיות וכו' וכו'
ב. תוך איזה שבועות יעמידו מכון עם תלמידי חכמים מופלגים ויחברו ספר להפריכו, ואז יחבר הרה"ק מהדורא בתרא יותר חריפה, וגם ע"ז ישובו רבני האגודה וחוזר חלילה

פתאום גילו לתדהמתם הסאטמורים שקיימת אופציה שלישית,
והיא להמשיך לתמוך בהצבעה בבחירות בלי להגיב כלל על הספר,
{שדרך אגב, אי אפשר בכלל לזלזל בטענותיו, כמובן שמבחינתי הוא לא מחייב אותי משהו מסויים
כי הוא בעצם סוג של ספר תשובה לחולקים עליו מהדור הקודם, והם שלושת תלמידי הרה"ק ממונקאטש, שהיו הקנאים הכי גדולים
ולאחר הסתלקותו שינו טעמם והפכו פניהם לגמרי, והיו דעותיהם קיצוניות אפילו לפעמים יותר מה'מזרחי'
ואף חיברו ספרים בנידון כ'אם הבנים שמחה' ועוד}

האופציה השלישית מאוד מתמיהה מבחינתם ולכן הם משוכנעים מדי בחירות שיצליחו לשכנע כמה שיותר חרדים להימנע מלהצביע,

יש הטוענים שמפלגות אנטי חרדיות או גופים א מפלגתיים אנטי חרדיים, מממנים חלק נכבד מדרכי תעמולתם, לדעתי זאת קונספירציה, אבל מי יודע...
תלמידיי היקרים אנא מכם!
נצלו את הזמן, ואל תשתטו!

2018
הודעות: 491
הצטרף: 17 אפריל 2018, 15:03
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי 2018 »

וכי מישהוא מכיר שמע ראה את הקונטרסים הנגדיים שציטטת ?? זה נקרה תשובה בעל משקל נגד 4 ספרים עבי כרס של גאון עצום כהאדמו"ר מראדזין ??
למעט תשובות ( לא ספר ולא קובץ ) של הרב מקוטנה, אף אחד מהמחברים האחרים שמם לא מוכר לאיש, צריך לדעת את זה מוויקיפדיה....

נגד הויואל משה, כבר ענו הרבה יותר מנגד התכלת, עצם פסקי הדין בחירות לאחר בחירות, בו מפורטים בנוסח בתמצית החובה הקדושה וכו', ישנם מכתבי תשובה של פוסקי הדור. ( מיד אחרי העל הגאילה והעל התמירה הוציא הגרמ"מ כשר ספר 'התקופה הגדולה', מישהוא זוכר ?? , וכן רבים ).

זלמן1
הודעות: 765
הצטרף: 08 יולי 2018, 12:17
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי זלמן1 »

דובבער כתב:
28 פברואר 2020, 03:17
מכתב חזק מהגה"צ אב"ד טשאבא זצ"ל בענין ויכוחו עם אדמו"ר מסאטמאר זצ"ל

00.jpg
חזק ביותר!

עקיב'לה
הודעות: 883
הצטרף: 21 יוני 2018, 09:06
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים

Re: קונטרס ובחרת בחיים - בחירות תשע"ט

נושא שלא נקרא על ידי עקיב'לה »

מה מרן ראש הממשלה רוצה לומר שרוב גדולי ישראל לא היה להם מה לענות נגד טענות הרה"ק מסאטמאר ועם זאת חייבו את הבחירות? למה באמת לדעתו הם התעלמו מטענותיו, למה ירמזון דבריו? האם מישהו שיחד אותם? מישהו הכריח אותם? הרמז השקוף הזה כלפי כל גדולי ישראל מכל העדות והחוגים, ודיינו אם נזכיר את הרב מטשעבין והחזון איש, לומר שהם פשוט לא היה להם מה לענות על הויואל משה ופסקו בניגוד לדעת תורה, זו טיפשות ואפיקורסות וכל הנידון כאן על התכלת והארגמן והתולעת שני הוא מכבסת מילים שאין בינה לבין עניינינו מאומה. אנחנו שוכחים שהיה לנו כאן את הרבי מקלויזנבורג, ואת כל שורת ארזי הלבנון אדירי התורה, מה אתה, מרן ראש הממשלה רוצה לרמז כאן, שמה שכל אלו לא הוציאו ספר נגד הויואל משה זה אומר שמה? שלא היה להם מה לענות?
היה ויכוח גדול מאוד איך הציבור הגדול והממוסד ראוי לו לנהוג כאן לאחר שהמדינה הוקמה כפי שהוקמה וכל גדולי ישראל ישבו על המדוכה והחליטו כפי שהחליטו והמציאות הוכיחה שגדולי ישראל ברוחב בינתם בנו עולם ענק של תורה שבשנות קום המדינה יכלו כולם רק לחלום עליו. אז כל הציבור, רובו ככולו, הולך לקלפי ומכניס פתק וממשיך את החיים, והמיעוט הקולני לא מפסיק לבלבל את המוח, וכולם תמהים בליבם: וכי אתם לא רואים שההיסטוריה הוכיחה שגדולי ישראל לא טעו? וכי מי בנה את כל העולם הענק הזה של תורה וחסידות? הקנאים? סאטמאר? ובוודאי שגם הם כבודם במקומם מונח אבל קצת צניעות וענווה. לבוא היום לאחר שבעים שנה של הנהגת דורות מופלאה ובניין עולם אדיר של תורה ויהדות, ולספר לנו שכולנו טעינו, וגדולי ישראל הוטעו?
נכון שיש אחוז מסויים של מתבדלים ואם כוונתם לשם שמיים כל הכבוד להם, וכמובן שהרבי מסאטמאר קודש קודשים שרף עליון, אבל אל נא תעשו את גדולי ישראל כטועים ומטעים.

שלח תגובה