חלבון מן החי- כן או לא?! עימות בין מומחים

בפורום מקצועי זה תוכלו לשאול כל שאלה בתחום בריאות הגוף, רפואה, רפואה טבעית ותרופות. ד"ר יעל טוקצ'ינסקי מומחית לרפואה משלימה, תענה על שאלותיכם. ייעוץ בפורום בשום אופן אינו מחליף בדיקה/ייעוץ/טיפול מקצועי. פרופיל מלא

מנהל: יעל טוקצ'ינסקי

יעל טוקצ'ינסקי
הודעות: 2189
הצטרף: 12 אוגוסט 2013, 14:47
יצירת קשר:

חלבון מן החי- כן או לא?! עימות בין מומחים

נושא שלא נקרא על ידי יעל טוקצ'ינסקי » 24 דצמבר 2018, 19:06

דיון מספק הרבה מידע, ממליצה:

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... NIjwop6afc

שימו לב לדברים החשובים שנאמרו לפני הדיון:
מחוסר זמן לא נעשה הפרדה בין סוגים שונים של חלבון מין החי.
ערך הדיון בכך שהוא עשיר במידע בנושא.
ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD - ד"ר לנטורופתיה),
מחברת "בריאות האישה ברפואה המשלימה",
"בריאות הגבר ברפואה המשלימה"
"סיפורים מהקליניקה",
"אסטרולוגיה לכל עת"
"קל להיות בריא"
http://www.yaelclinic.co.il/

גידי
הודעות: 259
הצטרף: 10 נובמבר 2018, 19:40

Re: חלבון מן החי- כן או לא?! עימות בין מומחים

נושא שלא נקרא על ידי גידי » 25 דצמבר 2018, 04:34

לתורה הקדושה זה פשוט שצריך לאכול חלבון מהחי
הקרבנות יוכיחו
קרבן פסח לכל המשפחה יוכיח
בשר בשבת ובחגים שהוא מצוה מהתורה יוכיח
יהודי מבסס את חייו לא רק על פי מומחים למיניהם גם על פי התורה
והתורה מעודדת אכילת בשר

סמל אישי של משתמש
לאה
הודעות: 9890
הצטרף: 06 נובמבר 2012, 22:32

Re: חלבון מן החי- כן או לא?! עימות בין מומחים

נושא שלא נקרא על ידי לאה » 25 דצמבר 2018, 09:42

לכן התפלאתי שמי שעמד נגד היה יהודי חרדי...
ותודה רבה על הלינק
היה מענין לשמוע
סה"כ כולם בעד תזונה מאוזנת עתירת פירות וירקות
וגם לא היתה שם חלוקה בין בשר טרי למעובד
בין מוצרי חלב ובין מוצרי חלב מצאן למוצרי חלב מבקר
בין תדירות האכילה
בין ביצים למוצרי חלב
נראהלי זה הרבה יותר משמעותי מאשר החלוקה הגסה של חלבון מן החי לשלילתו לגמריי
" כָּל עֲמַל הָאָדָם לְפִיהוּ, וְגַם הַנֶּפֶשׁ לֹא תִמָּלֵא " (קהלת ו ז)

יעל טוקצ'ינסקי
הודעות: 2189
הצטרף: 12 אוגוסט 2013, 14:47
יצירת קשר:

Re: חלבון מן החי- כן או לא?! עימות בין מומחים

נושא שלא נקרא על ידי יעל טוקצ'ינסקי » 25 דצמבר 2018, 10:59

לאכול בשר - זה רק רשות לאחר המבול, וגם זה - בגלל התדרדרות הרוחנית ולא בגלל משהו חיובי.
במקום קורבנות יש מזמן יש לנו תפילות.
ואכילת בשר בשבתות וחגים לפחות לא פחות טובה מאכילת דגים בימים אלו (הרי צדיקים מתגלגלים בדגים, לא בעופות, נכון?..). ואין שום עדות לכך, שמותר לאכול בשר בימי חול. בטח אין עידוד לכך.
ומעודדים לאכול בשר תלמידי חכמים, קראתי פעם שלעמי הארץ בכלל אסור. היום כולם תלמידי חכמים? הלוואי...
רב קוק (שכן היה תלמיד חכם) היה צמחוני שלא מסיבות בריאותיות.
והיום יש לא מעט רבנים צמחונים ואף תנוע.
יש לפחות ספר אחד בנושא: Richard H.Schwartz, Judaism and Vegetarianism
למעשה יש לא מעט ספרים בנושא, פשוט לא יכולה לשלוף את שמותם.

אבל היום הבעיה עם אכילת בשר הרבה מעבר עניין כן או לא קורבנות.
היום בשר זה לא אותו בשר, בשר היום מקור לבעיות בריאותיות, ותורה בכלל לא מעודדת לפגוע בבריאות.
ובשר היום, שלא כמו פעם, מקור לסבל בלתי נסבל לבעלי חיים, דבר שלא היה כדוגמתו בדורות הקודמים. ויש אומרים שיש כאן בעיה קשה של צער בעלי חיים.
בקיצור, העניין הרבה יותר מורכב.

כמו כן, יש להדגיש, שבדיון לא חילקו בין סוגי בשר מין החי, וזה הקשה על שתי הצדדים.
מצדד אכילת חלבון מין החי סירב להיכנס לסוגיית החלב, כי הוא עצמו נגד, אך הוא בעד אכילת בשר. הוא גם נגד אכילת עופות מרוב שהן מורכבות מרעלים למיניהם, אך רק הזכיר זאת לתורך העניין.
גם מצדד תזונה נטולת חלבון מין החי לאו דוקא מתנגד לביצים ודגים מסוימים - וזה גם חלבון מין החי!
זאת גם סיבה לשוני בתוצאות המחקרים: ראיתי מחקרים בודדים בלבד שבאמת מבדילים בין סוגי הצמחונים וסוגי "אוכלי כל". אבל הבדל בתזונה שלהם מאד משמעותי!
יש טבעונים שניזונים רק ממיצים (השלב הגבוה של הטבעונות), ויש צמחונים שאוכלים גם ביצים ודגים (חלבון מין החי!) ואף גם מוצרי חלב! יש מחקרים, בהם אלה ואלה וכל מה שבאמצע נכנסים באותה קטגוריה! וזאת לא מבורות החוקרים אלא במקרה הטוב ממוגבלות המשאבים ובמקרה הפחות טוב מרצון לקבל תוצאות מסוימות.
במחקר בו קיבלו תוצאות דומות, השוו בין צמחונים אוכלי מוצרי חלב וביצים וחלקם גם דגים (ולא נסדק איזה דגים) וגם לא נבדק האם צמחונות שלהם בריאה או שמדובר באוכלי סוכר לבן ומזון מעובד - ו"אוכלי כל", שלגביהם גם לא נבדק מה זה "הכול" הזה. גם בלי מחקר אגיד שבריאותית לא אצפה להבדל גדול, כי ההבדל תהיה רק בכמות הפירות וירקות הנאכלת - וצמחונים לא בריאים (שזה בד"כ צמחונים אידיאולוגיים ולא צמחונים בריאותיים) לאו דוקא אוכלים הרבה פירות וירקות. לעומת זאת, יש למשל דיאטה של "בוני שריר" שהיא מורכבת מכמות עדירה של פירות וירקות ומבשר וביצים. כל זה - אורגני. ודיאטה הזאת קצרת זמן (כי יש שם יותר מידי חלבון, כל דיאטות עתירי חלבון חייבות להיות קצרות זמן, אחרת זה הורס את הכליות).
ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD - ד"ר לנטורופתיה),
מחברת "בריאות האישה ברפואה המשלימה",
"בריאות הגבר ברפואה המשלימה"
"סיפורים מהקליניקה",
"אסטרולוגיה לכל עת"
"קל להיות בריא"
http://www.yaelclinic.co.il/

גידי
הודעות: 259
הצטרף: 10 נובמבר 2018, 19:40

Re: חלבון מן החי- כן או לא?! עימות בין מומחים

נושא שלא נקרא על ידי גידי » 27 דצמבר 2018, 02:21

יעל טוקצ'ינסקי כתב:לאכול בשר - זה רק רשות לאחר המבול, וגם זה - בגלל התדרדרות הרוחנית ולא בגלל משהו חיובי.
במקום קורבנות יש מזמן יש לנו תפילות.
ואכילת בשר בשבתות וחגים לפחות לא פחות טובה מאכילת דגים בימים אלו (הרי צדיקים מתגלגלים בדגים, לא בעופות, נכון?..). ואין שום עדות לכך, שמותר לאכול בשר בימי חול. בטח אין עידוד לכך.
ומעודדים לאכול בשר תלמידי חכמים, קראתי פעם שלעמי הארץ בכלל אסור. היום כולם תלמידי חכמים? הלוואי...
רב קוק (שכן היה תלמיד חכם) היה צמחוני שלא מסיבות בריאותיות.
והיום יש לא מעט רבנים צמחונים ואף תנוע.
יש לפחות ספר אחד בנושא: Richard H.Schwartz, Judaism and Vegetarianism
למעשה יש לא מעט ספרים בנושא, פשוט לא יכולה לשלוף את שמותם.

אבל היום הבעיה עם אכילת בשר הרבה מעבר עניין כן או לא קורבנות.
היום בשר זה לא אותו בשר, בשר היום מקור לבעיות בריאותיות, ותורה בכלל לא מעודדת לפגוע בבריאות.
ובשר היום, שלא כמו פעם, מקור לסבל בלתי נסבל לבעלי חיים, דבר שלא היה כדוגמתו בדורות הקודמים. ויש אומרים שיש כאן בעיה קשה של צער בעלי חיים.
בקיצור, העניין הרבה יותר מורכב.
האמיני לי מומלץ להשאיר את הדיון התורני למביני דבר ולא לגבב ולערבב בין טעמים שונים שנתנו לאכילת דגים ובין דיני הלכה ממש בנוגע לאכילת בשר
על כל שורה שכתבת בנושא התורני הוא קצת מגוחך כמו מה שכתבת 'דגים גלגולים ולא עוף'..
'אחרי המבול רשות'... לא לאכילת בשר במועדים וכיו"ב
או בכלל למחוק במחי יד דינים מפורשים של אכילת בשר רק בגלל אג'נדה בריאותית
תתעסקו במישור הרפואי במה שאתם בקיאים. מומלץ פחות להתעסק במישור התורני שמדבריכם ניכר שאין לכם יד ורגל
ומבלי משים לב אתם מוחקים דיני תורה של ממש
סליחה על ההודעה החריפה אבל התורה היא חיינו ואורך ימינו! עצות בריאותית רק אחר כך

יעל טוקצ'ינסקי
הודעות: 2189
הצטרף: 12 אוגוסט 2013, 14:47
יצירת קשר:

Re: חלבון מן החי- כן או לא?! עימות בין מומחים

נושא שלא נקרא על ידי יעל טוקצ'ינסקי » 27 דצמבר 2018, 21:23

האמיני לי מומלץ להשאיר את הדיון התורני למביני דבר ולא לגבב ולערבב בין טעמים שונים שנתנו לאכילת דגים ובין דיני הלכה ממש בנוגע לאכילת בשר

מסכימה בהחלט ובהחלט! ולכן לעולם לא מתחילה דברים הללו וגם לא מעודדת להמשיך.
אבל אם כבר פתחתם את הנושא - לא יכולה שלא לענות כלל, מאחר ויש דעות שונות בעניין, ולא מדובר בדעות שלי, ח"ו, אלא בדעות של יהודים כשרים, תלמידי חכמים.
לכן - מבלי להיכנס לפרטים - עדיין מחובתי לציין את העובדה, שלא הכול כ"כ פשוט - אם כבר פתחת את העניין...
אבל אני בהחלט מסכימה שאין זה המקום להרחיב, וגם לא עלינו להרחיב.
ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD - ד"ר לנטורופתיה),
מחברת "בריאות האישה ברפואה המשלימה",
"בריאות הגבר ברפואה המשלימה"
"סיפורים מהקליניקה",
"אסטרולוגיה לכל עת"
"קל להיות בריא"
http://www.yaelclinic.co.il/

גידי
הודעות: 259
הצטרף: 10 נובמבר 2018, 19:40

Re: חלבון מן החי- כן או לא?! עימות בין מומחים

נושא שלא נקרא על ידי גידי » 07 ינואר 2019, 04:27

יעל טוקצ'ינסקי כתב:האמיני לי מומלץ להשאיר את הדיון התורני למביני דבר ולא לגבב ולערבב בין טעמים שונים שנתנו לאכילת דגים ובין דיני הלכה ממש בנוגע לאכילת בשר

מסכימה בהחלט ובהחלט! ולכן לעולם לא מתחילה דברים הללו וגם לא מעודדת להמשיך.
אבל אם כבר פתחתם את הנושא - לא יכולה שלא לענות כלל, מאחר ויש דעות שונות בעניין, ולא מדובר בדעות שלי, ח"ו, אלא בדעות של יהודים כשרים, תלמידי חכמים.
לכן - מבלי להיכנס לפרטים - עדיין מחובתי לציין את העובדה, שלא הכול כ"כ פשוט - אם כבר פתחת את העניין...
אבל אני בהחלט מסכימה שאין זה המקום להרחיב, וגם לא עלינו להרחיב.
יהודי שמורה הלכה כנגד מה שנכתב בשולחן ערוך הוא לא יהודי כשר
אין חיה כזו של יהודי או רב שיורה כנגד שולחן ערוך מפרש שיש מצוה לאכול בשר ביום טוב!

יעל טוקצ'ינסקי
הודעות: 2189
הצטרף: 12 אוגוסט 2013, 14:47
יצירת קשר:

Re: חלבון מן החי- כן או לא?! עימות בין מומחים

נושא שלא נקרא על ידי יעל טוקצ'ינסקי » 07 ינואר 2019, 14:10

גידי כתב:
יעל טוקצ'ינסקי כתב:האמיני לי מומלץ להשאיר את הדיון התורני למביני דבר ולא לגבב ולערבב בין טעמים שונים שנתנו לאכילת דגים ובין דיני הלכה ממש בנוגע לאכילת בשר

מסכימה בהחלט ובהחלט! ולכן לעולם לא מתחילה דברים הללו וגם לא מעודדת להמשיך.
אבל אם כבר פתחתם את הנושא - לא יכולה שלא לענות כלל, מאחר ויש דעות שונות בעניין, ולא מדובר בדעות שלי, ח"ו, אלא בדעות של יהודים כשרים, תלמידי חכמים.
לכן - מבלי להיכנס לפרטים - עדיין מחובתי לציין את העובדה, שלא הכול כ"כ פשוט - אם כבר פתחת את העניין...
אבל אני בהחלט מסכימה שאין זה המקום להרחיב, וגם לא עלינו להרחיב.
יהודי שמורה הלכה כנגד מה שנכתב בשולחן ערוך הוא לא יהודי כשר
אין חיה כזו של יהודי או רב שיורה כנגד שולחן ערוך מפרש שיש מצוה לאכול בשר ביום טוב!

חשבתי שיש לנו הסכמה על כך שזה לא המקום לדיון תורני...
ואני ממש לא מוכנה להשתתף בדיון כזה גם במקום אחר, כי איני תלמיד חכם לעשות זאת.
הנה, אפילו לא הבנתי את דבריך: הרי אתה לא מתכוון להגיד שרב קוק, הרב דוד כהן ( "הנזיר") ובנו שאר ישוב כהן, רבה הראשי של חיפה, הרב שלמה גורן, הרב דוד רוזן (לשעבר הרב הראשי של אירלנד) וכו' - לא היו יהודים כשרים, ח"ו?..
ואני בהחלט ראתי שאכילת בשר - זה רשות ולא מצווה וגם זה - לתלמידי חכמים. למשל, רבי אומר: עם הארץ אסור לאכול בשר שנאמר זאת תורת הבהמה והעוף (ויקרא י"א) כל שאינו עוסק בתורה אסור לאכול בשר בהמה ועוף (פסחים מ"מ:).
ו"מרבה בשר - מרבה רימה".

וגם זה - זמני, כפי שרב קוק כתב ב"חזון הצמחונות והשלום ב'": "הננו זוכרים כי במצב השלום, לפני החטא, נצטווה אדם הראשון שלא לאכול מין החי. ועל כן אנחנו יודעים שלעתיד לבוא, לאחר שהעולם יתוקן, השמים והארץ יתחדשו, וטבע האדם והחי ישתנה ויתרומם, ואז נחזור לאותה רגישות מוסרית עליונה, שעל פיה אסור יהיה להרוג בעלי חיים כדי לאכול מבשרם".
כלומר, מרוב עוונותינו התדרדרנו עד לאכילת בשר ובעז"ה לעתיד לבוא נתתקן ונפסיק עם זה.

מלכתחילה לא נבראו בעלי החיים כדי להיאכל על ידי האדם, "לפי שלא ברא הקב"ה בריותיו על מנת שימותו, שאם לא חטא אדם לא היו הבריות מתים (מדרש אגדה, בובר, בראשית א', כ"ט).


ולגבי הקורבנות, ראה הסברו של רמב"ם שמדובר קודם כל בהרחקת האדם מע"ז ולהמעיט באכילת בשר: "כי מין זה של פולחן, כלומר הקרבת קורבנות, אף על פי שהוא לשמו יתעלה, לא הוטל עלינו כמו שהוא בראשונה, כלומר שיוקרב בכל מקום ובכל זמן, והוא קבי את הקרבת הקורבנות בבית אחד...ולא יוקרב במקום אחר...ולא יהיה כהן אלא בעל יחוס מסוים. כל זאת להמעיט מין זה של פולחן, ושלא יהיה ממנו אלא מה שלא הצריכה חוכמתו שיימנעו ממנו כליל".
כשחרב ביהמ"ק רצו חכמים לגזור שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין, זכר לחורבן,.ולא גזרו מפני שראו שאין רוב הצבור יכולים לעמוד בגזירה זו (ב"ב ס':), התדרדרות הדורות, כידוע...


גם ביציאת מצרים רצה הקב"ה שיאכל את המן, כלומר את הלחם, ואת הבשר קיבלנו בגלל ירידת הדורות, כפי שכתב האברבנאל בפירושו לספר שמות (ט"ז, ד'). האברבנאל שואל מדוע הבטיח ה' לעם ישראל "לחם מן השמים", כפי שמכונה המן, ולא בשר? ומשיב: "אמר הקב"ה למשה: הנה עניין הבשר אינו מזון הכרחי, והוא שאלת זוללות ומלוי מעַים ותאווה גוברת. גם שהבשר מוליד באדם דם זדוני ואכזרי... הנה מפני זה לא אמר הקב"ה למשה שייתן לישראל בשר, כ"א לחם, שהוא מזון נאות והכרחי למזג האדם, וזה הוא 'הנני ממטיר לכם לחם מן השמים'".


זה שאכילת בשר גורמת לאכזריות ולאטימות הנפש, כתבו גם אחרים, למשל ר' יוסף אלבו: "מלבד מה שיש בהריגת הבעלי חיים אכזריות חֵמה ושטף אף, ולימוד תכונה רעה אל האדם לשפוך דם חינם, עוד יוליד אכילת בְּשר קצת הבעלי חיים עובי ועכירות ואטימות בנפש" (ספר העיקרים, מאמר שלישי, פרק ט"ו).
גם המלבי"ם כותב:"וכבר בארו החוקרים שהאדם משורש יצירתו לא נברא לחיות מהבשר, שכן נראה מבריאת השנים והמלתעות שלו, והחיות הנוחות בטבעם הם החיים מהצומח, וכן עמים רבים בהודו החיים מין הפירות נוחים בטבעם יותר" (בראשית, א, כט).

בנוסף לכל אלה, בזמנינו אנו אכילת בשר גם פוגעת קשות לבריאות, מצד אחד, ולא מספקת לגוף את מה שהיתה מספקת בעבר, מצד שני - וכאן יש עניין של "ונשמרתם"! - מה שמבחינתי הדבר היחידי שקשור לפורום זה! ולכן אני מתעקשת לדון כאן רק בצד הזה של העניין.

ובזמנינו, שלא כמו קודם, אכילת בשר גם קשורה לסבל לא יאומן של בעלי חיים. וכאן יש בעיית צער בעלי חיים.

אני לא אקולוגית ולכן לא רוצה להרחיב בזה, אך על דעת מומחים בתחום ריבוי אכילת בשר (ואף פעם בהיסטוריה אנושית לא צרכו כמות כזו של בשר כפי שזה קורה היום) פוגע באקולוגיה של כדור הארץ.

לגבי שמחה בבשר ויין, השמחה בבשר המובאת בשמו של רבי יהודה בן בתירא מתייחסת אך ורק לזמן הקרבת הקורבנות ולא לבשר תאווה: "תניא רבי יהודה בן בתירא אומר: בזמן שבית המקדש קיים אין שמחה אלא בבשר שנאמר "וזבחת שלמים ואכלת שם ושמחת לפני ה' אלוהיך", ועכשיו שאין בית המקדש קיים, אין שמחה אלא ביין, שנאמר: ויין ישמח לבב אנוש". (בבלי, פסחים, ק"ט ע"א)
אגב, בשו"ת בית ההוראה, על השאלה על חיוב לאכול בשר בשבתות ובחגים התקבלה התשובה וזה לשונה:

אכילת בשר ודגים בשבת [בשונה מיום טוב] אינה חיוב ספציפי אלא הוא מכלל דין עונג שירבה במאכלים ערבים, לכן מי שזה מזיק לו או שאינו ערב לו, אינו חייב בכך, כמבואר מדברי הרמב”ם שבת פרק ל הל’ י, וכך מפורש בשו”ע הרב בסי’ רנא, וראה גליון רע”א ביו”ד סי’ שמא. ביום טוב, שוב החובה היא מדין שמחה, אדם שאינו נהנה מבשר לא חייב בזה, כפי שנשים לא חייבות באכילת בשר ושמחתן היא בבגדי צבעונים.
din.org.il/2015/04/16/אכילת-בשר-עוף-ודגים-בשבת-וביום-טוב/
כמו כן היכרתי אנשים רבים ששאלו את הרבנים שלהם (כל אחד את רבו) שאלת רב האם הם חייבים לאכול בשר/בשר ודגים בשבתות וחגים - וקיבלו תשובה אחת: לא. לא חייבים.


מאחר ואכילת בשר זה בעצם סוג של תאווה מותרת אך לא רצויה (כפי שאמר רבי יוסף אלבו בנוגע להיתר אכילת בשר: "לא דיברה תורה אלא כנגד יצר הרע, כמו שהתיר להם יפת תואר על זה הדרך") - מה טוב אם האדם מסוגל להתעלות מעל תאווה זו ולדאוג לבריאותו ולעבור לתזונה צמחונית, שהיא בריאה יותר, לגוף ולנפש, שלא לדבר על כל השאר.

אבל בוא נסיים, כי הרי זה באמת לא המקום הטוב לדון על כך, כפי שאמרת בצדק,
וגם הוויכוח מיותר: הרי אתה תישאר בשלך, ואני - בשלי, אז האם לא חבל לבזבז את זמנינו?..
ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD - ד"ר לנטורופתיה),
מחברת "בריאות האישה ברפואה המשלימה",
"בריאות הגבר ברפואה המשלימה"
"סיפורים מהקליניקה",
"אסטרולוגיה לכל עת"
"קל להיות בריא"
http://www.yaelclinic.co.il/

שלח תגובה