מילתא דבדיחותא תורניים

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

רובי ויס
הודעות: 27
הצטרף: 26 יוני 2019, 17:08

מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי רובי ויס »

מוזמנים לכתוב באשכול!

סמל אישי של משתמש
יענקי_רייזמאן
הודעות: 471
הצטרף: 26 אפריל 2020, 08:24
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי יענקי_רייזמאן »

מה זה "מילתא דבדיחותא תורניים"?
רק בסוגיות שונות בתורה?

לי יש הרבה מילתא דבדיחותא מגדולי ישראל רק שזה לא קשור לסוגיות וכד'.
"..מתגברים הגעגועים באשר כלה קייץ עובר חורף ואנחנו לא נושענו.

אבל מצד השני ההרגל עושה את שלו. ויש מקום לחשש אשר יתיישן הדבר,
ואור וחום ההתקשרות לנשיאנו, לתורתו ולהוראותיו אשר כולא חד ילך הלוך וחסור ח"ו.

(ט"ו שבט תשי"א)

מרדכי היהודי 2
הודעות: 18
הצטרף: 20 אפריל 2020, 18:36
קיבל תודה: 1 פעם

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי מרדכי היהודי 2 »

כל דבר יתקבל בברכה
ואם אתה יכול לשלוח למייל אודה לך.

סמל אישי של משתמש
המחובר
הודעות: 87
הצטרף: 24 מאי 2020, 16:46
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי המחובר »

תורניים זה כולל בדיחות על חגים וכיוצ''ב

סמל אישי של משתמש
המחובר
הודעות: 87
הצטרף: 24 מאי 2020, 16:46
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי המחובר »

מעשה שהיה כך היה: בריסקע´ר אחד בא הביתה באמצע יום תענית, ואומר לאשתו, תשמעי יש לי איזה חולשה היום, ובמילא מחמת פיקוח נפש אצטרך לשבור את התענית, אשת בריסקע´ר כבריסקע´ר!, אומרת לו, בבקשה קח רבע כזית לחם, שלוק אחת מים, וזהו זה, מסתכל עליה הבעל , וכי מה איתך קריינדל?, הלוא הכי במצות פיקוח נפש עסקינין , וצריך להחמיר במצווה, ובבקשה ממך תכיני בשבילי סעודה כסעודת שלמה בשעתו!, נו, אוימר ועושה, והבעל סעד את ליבו בכל מיני מטעמים שהכינה אשתו בשבילו, אבל, מחמת ריח המאכלים אז גם לאישה התחילה לקרקר הקיבה. אמרה לבעלה שהיא חושבת שהיא תצטרך לשבור את הצום, אז אומר לה בעלה, נו קחי רבע כזית לחם ישן נושן, ושלוק אחת מים, אומרת לו אשתו, זה מצוות פיקוח נפש, ורצוני להחמיר עליי ולאכול סעודה שלימה, אומר לה בעלה הבריסקע´ר, קריינדלע´, וייבער דארפען נישט מחמיר זיי [נשים לא צריכות להחמיר]. :lol:: :D :lol:: :lol::

סמל אישי של משתמש
המחובר
הודעות: 87
הצטרף: 24 מאי 2020, 16:46
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי המחובר »

שובה מתחיל להיקרא חרדי? כשהוא מתחיל לשוחח בחזרת הש"ץ…בחור ספרדי ניגש לישיבה אשכנזית ורוצה להתקבל "כי אני שליש אשכנזי".
"מה פירוש?" תמה ראש הישיבה.יש חצי אשכנזי ויש רבע,אבל מה פתאום שליש?
כבוד הרב,עונה הבחור,הרי "שלשה שותפים באדם,הקב'ה ואביו ואימו.אז אמנם הוריי ספרדיים,אבל אלוקים הוא בטח אשכנזי".

אלעזר
הודעות: 956
הצטרף: 06 נובמבר 2012, 22:07
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי אלעזר »

המחובר כתב:
02 יוני 2020, 18:43
שובה מתחיל להיקרא חרדי? כשהוא מתחיל לשוחח בחזרת הש"ץ…בחור ספרדי ניגש לישיבה אשכנזית ורוצה להתקבל "כי אני שליש אשכנזי".
"מה פירוש?" תמה ראש הישיבה.יש חצי אשכנזי ויש רבע,אבל מה פתאום שליש?
כבוד הרב,עונה הבחור,הרי "שלשה שותפים באדם,הקב'ה ואביו ואימו.אז אמנם הוריי ספרדיים,אבל אלוקים הוא בטח אשכנזי".
לשייך את הקב"ה למגזר כלשהו זה לא לעניין גם לא בבדיחה. כנלע"ד

סמל אישי של משתמש
המחובר
הודעות: 87
הצטרף: 24 מאי 2020, 16:46
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי המחובר »

המחובר כתב:
02 יוני 2020, 18:43
שובה מתחיל להיקרא חרדי? כשהוא מתחיל לשוחח בחזרת הש"ץ…בחור ספרדי ניגש לישיבה אשכנזית ורוצה להתקבל "כי אני שליש אשכנזי".
"מה פירוש?" תמה ראש הישיבה.יש חצי אשכנזי ויש רבע,אבל מה פתאום שליש?
כבוד הרב,עונה הבחור,הרי "שלשה שותפים באדם,הקב'ה ואביו ואימו.אז אמנם הוריי ספרדיים,אבל אלוקים הוא בטח אשכנזי".
תיקון מתי חוזר בתשובה וכו'

סמל אישי של משתמש
יענקי_רייזמאן
הודעות: 471
הצטרף: 26 אפריל 2020, 08:24
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי יענקי_רייזמאן »

בין חסידים למתנגדים

סיפר על המופתים
חסיד ומתנגד נסעו ברכבת, והחסיד סיפר על המופתים בחצר הרבי ממנו הוא שב עכשיו. "ואף רמז רבנו שלעתים הוא זוכה לגילוי אליהו", אמר בהתפעמות.
המתנגד פקפק: "מנין לך, אולי סתם הוא אומר?"
התרגז החסיד: "מי שזוכה לגילוי אליהו יאמר משהו סתם?"

מהי תפילה בזמנה
מספרים שרבי מאיר מפרימישלן אמר: גם החסידים וגם המתנגדים לא מתפללים תפילה בזמנה. אצל החסידים זה לא 'בזמנה', ואצל המתנגדים זה לא כל כך תפילה...

חייב לראות
חסיד אחד לקח את חברו המתנגד כדי לראות את הנהגת הרבי. המתנגד התרשם מאד: "בזמן התפילה הרבי היה דומה לכהן גדול בעבודתו", אמר לחסיד.
חלשה דעתו של החסיד והוא הלך לרבו: "שנים שאני נוסע אל הרבי ולא זכיתי לראות מה שהמתנגד ראה בפעם הראשונה שלו", קבל.
אמר לו הרבי: "לחסיד מספיק שיש אמונה, מתנגד לא יכול בלי לראות בעיניים..."

טוב שיש יום אחד בשנה
אמר חסיד למתנגד: ״תמיד אתם שרויים בעצבות. טוב שיש פורים, ככה לפחות יום אחד אתם שמחים מעט״.
אמר לו המתנגד: ״ואתם כל ימיכם כחגים. טוב שיש תשעה באב, לפחות יום באחד בשנה אתם רציניים״.
אמר להם השלישי: ״שניכם טועים: השמחה של המתנגד בפורים דומה לעצבות של החסיד בתשעה באב״...
"..מתגברים הגעגועים באשר כלה קייץ עובר חורף ואנחנו לא נושענו.

אבל מצד השני ההרגל עושה את שלו. ויש מקום לחשש אשר יתיישן הדבר,
ואור וחום ההתקשרות לנשיאנו, לתורתו ולהוראותיו אשר כולא חד ילך הלוך וחסור ח"ו.

(ט"ו שבט תשי"א)

סמל אישי של משתמש
יענקי_רייזמאן
הודעות: 471
הצטרף: 26 אפריל 2020, 08:24
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי יענקי_רייזמאן »

בין חסידים למתנגדים (ב)

חסיד ומתנגד למדו בחברותא והגיעו לגמ’ במסכת סוכה המספרת על קודשתו: “אמרו עליו על יונתן בן עוזיאל, בשעה שיושב ועוסק בתורה – כל עוף שפורח עליו מיד נשרף”.

החסיד ליטף את זקנו בהתפעלות. “איזו קדושה…תראה מה כתב רש”י, שמלאכי השרת היו מתקבצין סביב התנא הקדוש. מה אתה אומר?”, פנה החסיד אל חבירו שהיה שקוע בהרהורים.

“אני מנסה לחשוב האם רבי יונתן בן עוזיאל חייב לבעלים מדין מזיק”, ענה המתנגד.

ההבדל בין מתנגד לחמור
שאלו חסיד אחד: מה ההבדל בין חמור למתנגד?

ענה החסיד:

שחוץ מזה הוא גם מתנגד.

חמץ יין וחמץ שכר לא ישתה
מתנגדים מהעיר סאנוק אמרו לרבי ישראל מרוז’ין:

“ראה את ההבדל בין מתנגדים לחסידים. אנחנו קמים ומתפללים מוקדם, ואחר התפילה אנחנו לומדים פרק משניות ואומרים קדיש דרבנן. ואילו אתם מתפללים לאחר הזמן, עדיין “ובא לציון” בפה וכבר אתם שותים “תיקון”!

משמשו של רבי ישראל, ר’ לייב, ביקש וענה במקומו: “המתנגדים מתפללים תפילה ‘מתה’, ולימוד משניות יפה למת; ואילו החסידים, ליבם בוער והתפילה שלהם חיה, ויפה לגימת יי”ש לאדם חי”.

מה כתב הנודע ביהודה
בעל ה”נודע ביהודה”, רבי יחזקאל לנדא, כתב במהדורא קמא של ספרו, בחלק יורה דעה, על החסידים: “אלה הם מחריבי הדור ועל דור יתום זה אני אומר כי ישרים דרכי ה’ וצדיקים ילכו בם וחסידים יכשלו בם”.

לאחר שנדפס ספרו ואזל מהשוק, הדפיסו בדפוס סאדילקוב שנית את שו”ת “נודע ביהודה”, וכדי שגם חסידים יקנו אותו שינה המדפיס את המילה “וחסידים” וכתב במקומה “ופושעים”, כלשון הפסוק.

שמע זאת רבי יחזקאל, ואמר: למה מקלקלים מה שאני תיקנתי? אני עשיתי מפושעים חסידים, ועכשיו רוצים לעשות מחסידים פושעים.

דפים חסרים
מספרים שמתנגדים שמעו שבעל החידושי הרי”ם הוא לא רק אדמו”ר לחסידים אלא גם גדול בתורה, ופקפקו בכך. החליטו אותם מתנגדים לשלוח שנים מחבריהם כדי לבחון אותו.

לקוח השניים גמרא, תלשו ממנה שני דפים בלא שישאר סימן, והגיעו לחידושי הרי”ם. הניחו לפניו את הגמרא במקום שהדפים חסרים וביקשו ממנו לבאר להם את הסוגיה. עיין הרבי והסביר את הגמרא בפלפול חריף.

נהנו השנים, אבל אמרו: “רבנו היה אומר אחרת”.

שוב עיין הצדיק בסוגיה ואמר פלפול חריף עוד יותר. שמעו המתנגדים ואמרו: “רבנו היה אומר אחרת”.

ביקש בעל החידושי הרי”ם שהות, עיין והתעמק, וביאר את הגמרא בפלפול חריף ביותר. התפעלו המתנגדים מהחריפות, אבל חזרו על דעתם שרבם היה אומר אחרת.

“כיצד היה אומר רבכם?”, שאל הצדיק.

“הוא היה אומר שחסרים כאן שני דפים”.

שלא ירגישו
חסיד שיבח את רבו וטען לפני מתנגד שרבו יושב בתענית משבת לשבת.

כפר המתנגד:

“ראיתי את הרבי בעצמי שהוא אוכל ושותה ביום חול ככל אדם”.

גיחך החסיד:

“מתנגד שוטה, אפילו דבר פשוט כזה המוח שלך לא משיג. הרבי אוכל ושותה בכוונה, כדי שלא ירגישו שהוא יושב בתענית”.

מה יהיה המשיח
שאל אחד את ר’ שניאור זלמן מלאדי, בעל התניא:

“המשיח יהיה מתנגד או חסיד?”

“משיח יהיה מתנגד”, ענה הרב.

לפליאת השואל ענה “אם המשיח יהיה חסיד המתנגדים לא יאמינו בו. החסידים יאמינו במשיח בכל מקרה, יהיה מי שיהיה”.

בדרך רחוקה
מתנגד אחד נשאל פעם: מדוע החסידים עושים עניין מפסח שני, ועורכים בו סעודה?

והשיב: פשוט, מפני שהם “בדרך רחוקה”.

מדוע לא באים אלי?
רב, מתנגד נודע, שאל את רבי נפתלי מרופשיץ:

“יאמר נא לי כבודו, איך זכית שבאים אליך אלפים רבים כל כך? אני גדול בתורה לא פחות מכבודו, ומדוע אלי לא באים?”

“אומר את האמת”, ענה רבי נפתלי, “גם אני מתפלא. אבל כנראה שאלי באים כי אף פעם לא שאלתי “למה אנשים לא באים אלי”, ואילו אל כבודו לא באים כי הוא שואל”.

ויצמח פורקניה
בבית מדרשו של ר’ ישעיה אורנשטיין מלבוב, שהיה מן המתנגדים, עבר פעם לפני התיבה חסיד אחד שאמר בקדיש “ויצמח פורקניה”. גערו בו כמה מן המתפללים והתעוררה מהומה.

אמר ר’ ישעיה באנחה: רבונו של עולם, תביא כבר את המשיח וניפטר סוף סוף מה”יצמח פורקניה” בקדיש.

ויראת מאלקיך
אמר הרבי מקוצק: ההבדל בין חסיד למתנגד הוא שהחסיד ירא מפני הקב”ה, והמתנגד ירא מהשולחן ערוך.
"..מתגברים הגעגועים באשר כלה קייץ עובר חורף ואנחנו לא נושענו.

אבל מצד השני ההרגל עושה את שלו. ויש מקום לחשש אשר יתיישן הדבר,
ואור וחום ההתקשרות לנשיאנו, לתורתו ולהוראותיו אשר כולא חד ילך הלוך וחסור ח"ו.

(ט"ו שבט תשי"א)

סמל אישי של משתמש
יענקי_רייזמאן
הודעות: 471
הצטרף: 26 אפריל 2020, 08:24
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי יענקי_רייזמאן »

חזנות

ואין אנו יכולים
לחזן הקהילה בברלין היה בן שלא הצטיין בקול ובנעימה, אבל אביו ראה בו את יורשו לעתיד ושכנע את הגבאים לתת לבן להיות חזן במוסף של חג.
הצעיר סלסל בקול הצורם שלו, לסבלם של המתפללים, ובפרט התאמץ לחקות את אביו ב"ומפני חטאינו".
לאחר התפילה שאלו את ר' צבי הירש לוין איך התרשם מתפילתו של בן החזן. אמר הרב: "ה'מפני חטאינו' הוא של האב, אבל ה'ואין אנו יכולים' הוא של הבן".

פיתוח קול
בתפילת השחר מיד לאחר פרשת העקדה, בקטע המתחיל "רבון העולמים" מופיע: "מָה אנו, מֶה חיינו, מֶה חסדנו, מַה צדקנו, מַה כחנו, מַה גבורתנו, מַה נאמר" וכו'.
עולה לה השאלה מאליה: מהי הסיבה ומה בדיוק הנקודה בשינויי הניקוד של המילה "מה"?
תמיהה זו שאל ר' יחזקאל סופר, "הוא מותיב לה והוא מפרק לה":
"אולי יש לומר על דרך הצחות אשר זהו מעין פיתוח קול שהחזנים נוהגים בו כהכנה קודם התפילה..."

לא בדיוק
חיפשו חזן לבית הכנסת הגדול בעיר. הגיע מועמד, ושאלו אותו אם יש לו תעודה שלמד חזנות.
“אין לי תעודה”, אמר היהודי, “אבל יש בעיר אדם שמכיר אותי, והוא יאשר לכם שבשנה שעברה שילמו לי אלף רובל עבור החזנות שלי בבית הכנסת הראשי בלבוב”.
פנו אל המכר ושאלו אותו אם זה נכון.
“זה נכון”, אמר הלה, “חוץ מכמה פרטים: זה לא היה לפני שנה אלא לפני עשר שנים, לא בבית הכנסת הראשי אלא בשטיבל, ולא שילמו לו אלא הוא שילם”…

אגודת החזנים
חזן ביקר בניו יורק. לאחר כמה ימים שאל את מכריו למה אין לאגודת החזנים בעיר אין בית קברות משלה, כמו בשאר הקהילות.
“אין צורך”, אמרו לו, “פה בניו יורק החזנים קוברים אחד את השני חיים”.

תפילת הגשם
חזן ירד לפני התיבה ל”תפילת הגשם”. לא סיים את תפילתו, והתחילו גשמים יורדים.
לאחר התפילה ניגש החזן לגבאי: “תראה את זה, בזכות התפילה שלי החל לרדת גשם!”.
“לא חדש”, אמר לו הגבאי, “בזכות אנשים כמוך ירד גם המבול”.

מעשה זמרי
בימיו של רבי פנחס בעל ה’הפלאה’ היה בפרנקפורט חזן אחד בעל קול ערב אך בעל גאווה, והוא דרש מהגבאים משכורת שווה למשכורת של הרב.
כעס אחד הגבאים ואמר: ראיתם יהודי זה? עושה מעשה זמרי, מעשה זמר בעלמא, ומבקש שכר כפנחס.
"..מתגברים הגעגועים באשר כלה קייץ עובר חורף ואנחנו לא נושענו.

אבל מצד השני ההרגל עושה את שלו. ויש מקום לחשש אשר יתיישן הדבר,
ואור וחום ההתקשרות לנשיאנו, לתורתו ולהוראותיו אשר כולא חד ילך הלוך וחסור ח"ו.

(ט"ו שבט תשי"א)

סמל אישי של משתמש
יענקי_רייזמאן
הודעות: 471
הצטרף: 26 אפריל 2020, 08:24
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי יענקי_רייזמאן »

דרשנים

פעם בא לאוסטראה דרשן נודד, שמגידותו פרנסתו. לאחר שדרש בבית הכנסת ביקש, כמקובל, מעות, אבל הקהל כנראה לא התלהב מהדרשה והסכום היה פחות ממה שהדרשן ציפה, והוא החל לגדף את הקהל.

קרא לו רב העיר ואמר לו: ראה, בלעם ביקש כסף בשביל לקלל, אבל ברכות פיזר בחינם. ואילו אתה מבקש כסף על ברכות, וקללות אתה מחלק חינם.

(תמשיכו ללקט לבד..)
"..מתגברים הגעגועים באשר כלה קייץ עובר חורף ואנחנו לא נושענו.

אבל מצד השני ההרגל עושה את שלו. ויש מקום לחשש אשר יתיישן הדבר,
ואור וחום ההתקשרות לנשיאנו, לתורתו ולהוראותיו אשר כולא חד ילך הלוך וחסור ח"ו.

(ט"ו שבט תשי"א)

סמל אישי של משתמש
המחובר
הודעות: 87
הצטרף: 24 מאי 2020, 16:46
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי המחובר »

ואפשר להמשיך בנדו''ד
1. קהילת קודש לבוב נתנה עיניה בחזן ידוע וביקשה למנותו לשליח ציבור קבוע בבית הכנסת הגדול. אך החזן הגדול דרש שכר גבוה, לא לפי הישג ידה של הקהילה. ונמנו ראשי הקהל וגמרו, להעלות את המס על שחיטת עופות במאה אחוז, כדי לממן את מינויו של החזן.הגיב על כך הגאון בעל "ישועות יעקב" הוא שאמר הכתוב : 'עוף השמים יוליך את הקול'..."
2.בעיר אחת היה חזן, שהצטיין בפיקחות, בידיעה בתורה ובעשירות. אמר לו הרב דמתא: "כל התכונות האמורות בחזן, היפוכו נאמרו בך. סתם חזן שוטה, אתה פיקח. סתם חזן עני ואביון, אתה עשיר. סתם חזן עם הארץ, אתה בר אוריין ויודע ספר. סתם חזן יודע להנעים ולסלסל בקולו, אתה אינך יודע...''
3. פרנסי הקהל מינו להם חזן, שלא הצטיין בקול נעים. לימים הלכו אותם פרנסים לעולמם, אך החזן נשאר על כנו והמשיך לצרום את אזני הקהל בקולו, שנשמע כאנחה צרודה.
נאנח בעל בית אחד ואמר : "הם הלכו למנוחות ואותנו עזבו לאנחות..." :lol:: :lol:: :lol:: :lol:: :D :D
כל המחובר לטהור טהור
כל המחובר לטמא טמא

סמל אישי של משתמש
א בוחער
הודעות: 569
הצטרף: 07 מאי 2020, 14:28
נתן תודה: 33 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:

Re: מילתא דבדיחותא תורניים

נושא שלא נקרא על ידי א בוחער »

פעם אחת היה שלום זכר בעל השמחה שם לב שהארבעס מתחיל להעלם נתן דפיקה על השולחן ואמר "רבותי העירוב נקרע" ישר כולם הוציאו את הארבעס מהכיסים

שלח תגובה