סיפורים מגדולי הדורות

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

סמל אישי של משתמש
הכתב התורני
הודעות: 563
הצטרף: 19 נובמבר 2014, 19:53

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי הכתב התורני » 26 ספטמבר 2016, 20:28

תענית צום גדליה, מדוע?

ר' הערשעלע אמר פעם: חסד גדול עשה הקב"ה עמנו שנתן לנו את יום צום גדילה תיכף לאחר שני ימי ראש השנה, כי לאחר שיומיים תמימים לא אוכלים הגוף כבר מתרגל להתענות, ותענית צום גדליה עוברת כבר ללא כל קושי.

סמל אישי של משתמש
הכתב התורני
הודעות: 563
הצטרף: 19 נובמבר 2014, 19:53

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי הכתב התורני » 26 ספטמבר 2016, 20:29

מתי יגיעו מעשי למעשי אבותי

היה פעם בעידן רעווא דרעווין לאחר שסיימו את הזמירות, והגיעה השעה לדברי התורה, שר' הערשעלע סיפר על אביו הק', שבצעירותו כיהן כרב בעיר בראדשין, ולמרות שבשבת שובה אמר לפני הקהל דרשה עמוקה משך כשעתיים תמימות, מכל מקום משהגיע שעת רעוא דרעווין שתק ולא אמר תורה... אך אני - סיים ר' הערשעלע - איני יכול להתחקות אחר מעשה אבי ולמסור דרשה מפולפלת בת שעתיים, אך את אי אמירת התורה יכול אני לחקות, ולכך לא אומר היום תורה.

סמל אישי של משתמש
מרן ראש הממשלה שליט''א
הודעות: 708
הצטרף: 13 יולי 2016, 05:50

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי מרן ראש הממשלה שליט''א » 26 ספטמבר 2016, 20:37

הכתב התורני כתב:כמה הגיגים נפלאים, כתובים וערוכים על ידי הכותב המוכשר בו הוא מגלגל את סיפורו של המשמש הנודע "רבי יהושע" של הרה"ק מראפשיץ, או כפי שנהג רבו לכנותו "שיע בהמה"
הכתב התורני כתב:לזכות לזרע של קימא מבלי להינשא?!
סיפר רביה"ק רבי שלום מקאמינקא זי"ע: יומא חד עת שהיתי בבית מדרשי נתקלתי עם אחד מיהודי עירי, שהיה מבוגר ובא בימים אך עדיין אינו בא בברית הנישואין, ניגשתי אליו ואמרתי לו, הרי לא טוב היות האדם לבדו ומדוע שלא תינשא ותקים בית נאמן בישראל, ענה לי הלה, רבי אבל הלא תדע כי גלמוד אנכי מזה שנים רבות ואין לי כל חפץ להתחיל לחיות עם עוד נברא שיכנס לצל קורתי, אך אני לא הרפיתי והמשכתי, אבל כיהודי הרי הנך מצווה במצוות רבה ושמה 'פריה ורביה' להביא צאצאים בעולם ולהשאיר שֵׁם ושארית בהאי עלמא, אי משום כך אל לי לדאוג, הצטחק היהודי, הרי ידוע שאין לך ערירי הנוסע אל הרה"ק ה'שר שלום' מבעלזא זי"ע שאינו חוזר ללא בנים, אם כן אשים אף אני את פעמי אל עבר העיר בעלזא ואוושע בבנים, ועתה אמור נא לי רבי מדוע לי להנשא.
אני שמעתי אף מעשה נורא זה על אותו משב"ק המפורסים ר' יהושע בהמה.
שהוא עצמו לא נתחתן מעולם,
וכשגערו בו מדוע אינו נושא אשה תמה עליהם ומדוע עלי לישא אשה,
ואמרו לו למען יוכל להעמיד דור אחריו ולקיים מצוות התורה,
ויען ויאמר: אויב איך וועל וועלן האבן קינדער וועל איך פאהרן קיין בעלזא און איך וועל פועל'ן צו האבן קינדער"
(אם בבנים אחפוץ, אשים פעמיי לבעלזא, ושם אפעל שאוליד בנים)

ושמעתי מאחד הלצים היותר מיוחדים שבדורנו,
שעל כן נקרא שמו בפי כל "יהושע בהמה"
הגבאי העומד סמוך ונראה אצל הצדיק הקדוש מראפשיץ שכידוע לא היה 'קטלא קניא'
צריך ליסע לבעלזא לפעול ישועות?!, בהמה!!!
תלמידיי היקרים אנא מכם!
נצלו את הזמן, ואל תשתטו!

סמל אישי של משתמש
הכתב התורני
הודעות: 563
הצטרף: 19 נובמבר 2014, 19:53

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי הכתב התורני » 26 ספטמבר 2016, 20:53

מרן ראש הישיבה כתב:
הכתב התורני כתב:כמה הגיגים נפלאים, כתובים וערוכים על ידי הכותב המוכשר בו הוא מגלגל את סיפורו של המשמש הנודע "רבי יהושע" של הרה"ק מראפשיץ, או כפי שנהג רבו לכנותו "שיע בהמה"
הכתב התורני כתב:לזכות לזרע של קימא מבלי להינשא?!
סיפר רביה"ק רבי שלום מקאמינקא זי"ע: יומא חד עת שהיתי בבית מדרשי נתקלתי עם אחד מיהודי עירי, שהיה מבוגר ובא בימים אך עדיין אינו בא בברית הנישואין, ניגשתי אליו ואמרתי לו, הרי לא טוב היות האדם לבדו ומדוע שלא תינשא ותקים בית נאמן בישראל, ענה לי הלה, רבי אבל הלא תדע כי גלמוד אנכי מזה שנים רבות ואין לי כל חפץ להתחיל לחיות עם עוד נברא שיכנס לצל קורתי, אך אני לא הרפיתי והמשכתי, אבל כיהודי הרי הנך מצווה במצוות רבה ושמה 'פריה ורביה' להביא צאצאים בעולם ולהשאיר שֵׁם ושארית בהאי עלמא, אי משום כך אל לי לדאוג, הצטחק היהודי, הרי ידוע שאין לך ערירי הנוסע אל הרה"ק ה'שר שלום' מבעלזא זי"ע שאינו חוזר ללא בנים, אם כן אשים אף אני את פעמי אל עבר העיר בעלזא ואוושע בבנים, ועתה אמור נא לי רבי מדוע לי להנשא.
אני שמעתי אף מעשה נורא זה על אותו משב"ק המפורסים ר' יהושע בהמה.
שהוא עצמו לא נתחתן מעולם,
וכשגערו בו מדוע אינו נושא אשה תמה עליהם ומדוע עלי לישא אשה,
ואמרו לו למען יוכל להעמיד דור אחריו ולקיים מצוות התורה,
ויען ויאמר: אויב איך וועל וועלן האבן קינדער וועל איך פאהרן קיין בעלזא און איך וועל פועל'ן צו האבן קינדער"
(אם בבנים אחפוץ, אשים פעמיי לבעלזא, ושם אפעל שאוליד בנים)

ושמעתי מאחד הלצים היותר מיוחדים שבדורנו,
שעל כן נקרא שמו בפי כל "יהושע בהמה"
הגבאי העומד סמוך ונראה אצל הצדיק הקדוש מראפשיץ שכידוע לא היה 'קטלא קניא'
צריך ליסע לבעלזא לפעול ישועות?!, בהמה!!!
גווווווווווווווווווווווווווט
אהבתי

סמל אישי של משתמש
נעשה ונשמע
הודעות: 1000
הצטרף: 10 נובמבר 2012, 21:09

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי נעשה ונשמע » 26 ספטמבר 2016, 21:03

מרן ראש הישיבה כתב:
הכתב התורני כתב:כמה הגיגים נפלאים, כתובים וערוכים על ידי הכותב המוכשר בו הוא מגלגל את סיפורו של המשמש הנודע "רבי יהושע" של הרה"ק מראפשיץ, או כפי שנהג רבו לכנותו "שיע בהמה"
הכתב התורני כתב:לזכות לזרע של קימא מבלי להינשא?!
סיפר רביה"ק רבי שלום מקאמינקא זי"ע: יומא חד עת שהיתי בבית מדרשי נתקלתי עם אחד מיהודי עירי, שהיה מבוגר ובא בימים אך עדיין אינו בא בברית הנישואין, ניגשתי אליו ואמרתי לו, הרי לא טוב היות האדם לבדו ומדוע שלא תינשא ותקים בית נאמן בישראל, ענה לי הלה, רבי אבל הלא תדע כי גלמוד אנכי מזה שנים רבות ואין לי כל חפץ להתחיל לחיות עם עוד נברא שיכנס לצל קורתי, אך אני לא הרפיתי והמשכתי, אבל כיהודי הרי הנך מצווה במצוות רבה ושמה 'פריה ורביה' להביא צאצאים בעולם ולהשאיר שֵׁם ושארית בהאי עלמא, אי משום כך אל לי לדאוג, הצטחק היהודי, הרי ידוע שאין לך ערירי הנוסע אל הרה"ק ה'שר שלום' מבעלזא זי"ע שאינו חוזר ללא בנים, אם כן אשים אף אני את פעמי אל עבר העיר בעלזא ואוושע בבנים, ועתה אמור נא לי רבי מדוע לי להנשא.
אני שמעתי אף מעשה נורא זה על אותו משב"ק המפורסים ר' יהושע בהמה.
שהוא עצמו לא נתחתן מעולם,
וכשגערו בו מדוע אינו נושא אשה תמה עליהם ומדוע עלי לישא אשה,
ואמרו לו למען יוכל להעמיד דור אחריו ולקיים מצוות התורה,
ויען ויאמר: אויב איך וועל וועלן האבן קינדער וועל איך פאהרן קיין בעלזא און איך וועל פועל'ן צו האבן קינדער"
(אם בבנים אחפוץ, אשים פעמיי לבעלזא, ושם אפעל שאוליד בנים)

ושמעתי מאחד הלצים היותר מיוחדים שבדורנו,
שעל כן נקרא שמו בפי כל "יהושע בהמה"
הגבאי העומד סמוך ונראה אצל הצדיק הקדוש מראפשיץ שכידוע לא היה 'קטלא קניא'
צריך ליסע לבעלזא לפעול ישועות?!, בהמה!!!
דומני שטעית
הסיפור אודות אודות הנסיעה לבעלזא לפעול ילדים, היה אצל 'חכם' אחר. -- פרץ מקאמינקא (מובא בספר אוהב שלום).
כך שהפרשנות קצת לא מתאימה למציאות. [ובכלל 'יהושע בהמה' הנ"ל דומני שכן היה נשוי...].
ובאו כולם בברית יחד, נעשה ונשמע אמרו כאחד, ופתחו וענו ה' אחד...

סמל אישי של משתמש
הכתב התורני
הודעות: 563
הצטרף: 19 נובמבר 2014, 19:53

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי הכתב התורני » 27 ספטמבר 2016, 10:03

צריכים גם להביא משהו לאחינו המתנגדים - אז הנה לכם:

בספר הדור והתקופה מספר הגאון רבי אליקים שלזינגר שליט"א, ראש ישיבת הרמה בלונדון הבירה: סיפר לי (מרן הגרי"ז) שכשהיה גר בוורשא אחר חתונתו והתפלל בגערער שטיבעל, היו שם הרבה ת"ח והפצירו בו שיסביר להם מהו ההתנגדות לחסידים. ותמיד התחמק מהם, אבל פעם אחר התפילה ראה שהרבה חסידים מסבבים אותו ואומרים: בריסקער רב'ס זוהן יעצט וועט איר זיך נישט קענען ארויס דרייען, ראיתי שאין לי ברירה. אמרתי להם, הנני רואה שאין לי ברירה, תגידו לי מקודם מהו חסידות, ואז אענה לכם מהו ההתנגדות, 'און סהאט נישט גענומען קיין פאהר מינוט און דער טיש איז געוועהן ליידיג, און מער האט מען מיר נישט געפרעגט, בין איך פטור געווראען' . (עמ' לב).

סמל אישי של משתמש
הכתב התורני
הודעות: 563
הצטרף: 19 נובמבר 2014, 19:53

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי הכתב התורני » 27 ספטמבר 2016, 10:04

טובלים את הדודים ז"ל

עובדא הוי אצל הרה"ק החוזה מלובלין זי"ע שביקש באחת השנים מעם הרה"ק מראפשיץ זי"ע שיערוך את הסדר בבית מדרשו. הרה"ק מראפשיץ ענה ואמר שהוא אינו יודע לערוך את הסדר רק כפשוטו כפי שכתוב בסידור. קודם כרפס נמצא כתוב בסידור "לוקחים פעטרזי"ל וטובלים במי בלח". קרא הרה"ק מראפשיץ ואמר, "מ'נעמט דעם פעטער ז"ל וטובלים אותו במי מלח... ומתכוונים לפטור את המרור". הגם שאין אנו מבינים בעומק הדברים. מכל מקום עפ"י פשטות אפשר לומר שהכוונה שלוקחים את הפעטער היינו את דודי עם ישראל שהם עשיו אחי יעקב אבינו וישמעאל אחיו של יצחק אבינו ומשקיעים אותם במי מלח ועל ידי כן נפטרים מכל המרירות.

סמל אישי של משתמש
הכתב התורני
הודעות: 563
הצטרף: 19 נובמבר 2014, 19:53

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי הכתב התורני » 27 ספטמבר 2016, 10:08

חבר שלך יכול היה לבוא - - -

עובדא הוה עת בא חסיד אחד שהיה מלופף בעבירות מעבירות שונות אל רבו הרה"ק רבי נפתלי צבי מראפשיץ זי"ע כשברצונו לבקש ממנו תיקון על חטאיו המרים, אך היות והתבייש מרבו שידע עליו שהוא נגוע בכגון דא, נענה ואמר לו, באתי הנה בשליחותו של אחד מידידי אשר חטא ועשה כזאת וכזאת והוא מבקש תיקון, אך אינו בא בעצמו מפני שהבושה גוברת עליו על כל שלחני, ענהו הרה"ק בפקחותו, איני מבין כלל מדוע חבירך לא בא אלי בעצמו, ומפני הבושה לא היה עליו להימנע מלבוא כי הלא היה יכול לבוא לבקש את התיקון ולומר שחברו שלח אותו (באר הפרשה שמות תשע"ה).

סמל אישי של משתמש
הכתב התורני
הודעות: 563
הצטרף: 19 נובמבר 2014, 19:53

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי הכתב התורני » 27 ספטמבר 2016, 10:09

עוד על הרה"ק מראפשיץ ומשמשו בקודש:

עובדא הוה במשמשו של הרה"ק מראפשיץ זי"ע שנגנבו לו הטלית ותפילין והגיע להתאונן בפני הרבי מראפשיץ אשר כדרכו בקודש ענהו במליצה ישרה ואמר לו: איני מבין מפני מה הסער הגדול הזה, הרי התפילין אינם כלל שלך, הם תפילין של רש"י ושל רבינו תם, והטלית שהיה שם הרי היא 'טערקישע טלית' ובכלל לטורקים היא שייכת, וגם הבארדיטשובער סידור אינה שלך כי אם של הבארדיטשוב'ער, אם כן מה גנבו ממך, אך ורק את ה'תפילין בייטל' ששמך היה רקום עליו שהיתה ממילא מחוררת לגמרי, ועל זה אתה מקים תאניה ואניה. (באר הפרשה חוקת תשע"ד).

סמל אישי של משתמש
הכתב התורני
הודעות: 563
הצטרף: 19 נובמבר 2014, 19:53

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי הכתב התורני » 27 ספטמבר 2016, 10:10

בטל בשישים:

משכיל אחד שאל את הרה"ק מראפשיץ זי"ע: היות ויש לי מכה ברגל, ייעצו לי הרופאים להניח חלב על המכה ותתרפא, ועתה נפשי בשאלתי, שמא יש כאן חשש של בשר בחלב, בשימת ה'חלב' על 'בשרי'?
השיבו הרה"ק - אכן יש כאן חשש, על כן אומר לך חכה זה המעט ומכתך תגדל ותתפח פי שישים ואז תוכל להניח את החלב שיהיה ממילא 'בטל בשישים'... (אוצר פתגמים ושיחות ח"א).

סמל אישי של משתמש
הכתב התורני
הודעות: 563
הצטרף: 19 נובמבר 2014, 19:53

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי הכתב התורני » 27 ספטמבר 2016, 10:11

"מה אתה דופק?"

פעם כשראה הרה"ק מראפשיץ זי"ע יהודי האומר תחנון ומכה על לבו באומר ודברים אך ראשו ולבו בל עמו, פנה אליו ואמר לו: הא למה אתה דומה, לזה הדופק על שער בית חברו, אך חברו אינו נמצא, על כן הרי הוא דופק ודופק אך אין לדפיקותיו כל תועלת, אין קול ואין עונה... כך גם אתה "וואס קלאפסט'ו? קיינער איז דאך נישט דארט?!..."התבטא הרה"ק מראפשיץ זי"ע: הנה עשרות פירושים, ביאורים, נימוקים ופלפולים שמעתי על 'לא תגנוב' שבתורה; עד שכמעט ושכחתי שקיים גם פשט נוסף שביאורו - שאסור לגנוב! (חסידים מספרים ח"ג).

שולם
הודעות: 319
הצטרף: 23 דצמבר 2013, 18:55

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי שולם » 27 ספטמבר 2016, 14:46

מי יכול בבקשה לטובת החסומים להביא לנו את ההקלטה הזו?

הקלטה נדירה: תוכנית רדיו על ה"חפץ חיים"
לרגל יום ההילולא של מרן החפץ חיים זי"ע החל היום, חושף הרב ישראל גליס מארכיונו הקלטה נדירה מתוכנית רדיו ששודרה לפני כחמישים שנה, בה הרב דוד הכהן הנזיר זצ"ל - אביו של הרב שאר ישוב הכהן זצ"ל - והסופר הרב דוד זריצקי ז"ל, משוחחים על החפץ חיים • האזינו (חרדים)

http://www.kikar.co.il/211209.html

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8257
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 27 ספטמבר 2016, 16:37

נעשה ונשמע כתב:
מרן ראש הישיבה כתב:
הכתב התורני כתב:כמה הגיגים נפלאים, כתובים וערוכים על ידי הכותב המוכשר בו הוא מגלגל את סיפורו של המשמש הנודע "רבי יהושע" של הרה"ק מראפשיץ, או כפי שנהג רבו לכנותו "שיע בהמה"
הכתב התורני כתב:לזכות לזרע של קימא מבלי להינשא?!
סיפר רביה"ק רבי שלום מקאמינקא זי"ע: יומא חד עת שהיתי בבית מדרשי נתקלתי עם אחד מיהודי עירי, שהיה מבוגר ובא בימים אך עדיין אינו בא בברית הנישואין, ניגשתי אליו ואמרתי לו, הרי לא טוב היות האדם לבדו ומדוע שלא תינשא ותקים בית נאמן בישראל, ענה לי הלה, רבי אבל הלא תדע כי גלמוד אנכי מזה שנים רבות ואין לי כל חפץ להתחיל לחיות עם עוד נברא שיכנס לצל קורתי, אך אני לא הרפיתי והמשכתי, אבל כיהודי הרי הנך מצווה במצוות רבה ושמה 'פריה ורביה' להביא צאצאים בעולם ולהשאיר שֵׁם ושארית בהאי עלמא, אי משום כך אל לי לדאוג, הצטחק היהודי, הרי ידוע שאין לך ערירי הנוסע אל הרה"ק ה'שר שלום' מבעלזא זי"ע שאינו חוזר ללא בנים, אם כן אשים אף אני את פעמי אל עבר העיר בעלזא ואוושע בבנים, ועתה אמור נא לי רבי מדוע לי להנשא.
אני שמעתי אף מעשה נורא זה על אותו משב"ק המפורסים ר' יהושע בהמה.
שהוא עצמו לא נתחתן מעולם,
וכשגערו בו מדוע אינו נושא אשה תמה עליהם ומדוע עלי לישא אשה,
ואמרו לו למען יוכל להעמיד דור אחריו ולקיים מצוות התורה,
ויען ויאמר: אויב איך וועל וועלן האבן קינדער וועל איך פאהרן קיין בעלזא און איך וועל פועל'ן צו האבן קינדער"
(אם בבנים אחפוץ, אשים פעמיי לבעלזא, ושם אפעל שאוליד בנים)

ושמעתי מאחד הלצים היותר מיוחדים שבדורנו,
שעל כן נקרא שמו בפי כל "יהושע בהמה"
הגבאי העומד סמוך ונראה אצל הצדיק הקדוש מראפשיץ שכידוע לא היה 'קטלא קניא'
צריך ליסע לבעלזא לפעול ישועות?!, בהמה!!!
דומני שטעית
הסיפור אודות אודות הנסיעה לבעלזא לפעול ילדים, היה אצל 'חכם' אחר. -- פרץ מקאמינקא (מובא בספר אוהב שלום).
כך שהפרשנות קצת לא מתאימה למציאות. [ובכלל 'יהושע בהמה' הנ"ל דומני שכן היה נשוי...].
ואני שמעתי את שני אלו ושמעתי גם גירסה שלישית שזה היה אצל גבאי של הדברי חיים מסאנז זי"ע, והוסיפו שבספר דברי חיים עה"ת בפרשת תצווה בתחילת הפשרה מובאת ד"ת על חובת ההשתדלות, וד"ת זו אמר הרה"ק מסאנז לגבאי שלו בתגובה לדבריו.

ואלו ואלו דא"ח...
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
הכתב התורני
הודעות: 563
הצטרף: 19 נובמבר 2014, 19:53

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי הכתב התורני » 27 ספטמבר 2016, 20:35

גאליציינער כתב:
נעשה ונשמע כתב:
מרן ראש הישיבה כתב:
הכתב התורני כתב:כמה הגיגים נפלאים, כתובים וערוכים על ידי הכותב המוכשר בו הוא מגלגל את סיפורו של המשמש הנודע "רבי יהושע" של הרה"ק מראפשיץ, או כפי שנהג רבו לכנותו "שיע בהמה"
הכתב התורני כתב:לזכות לזרע של קימא מבלי להינשא?!
סיפר רביה"ק רבי שלום מקאמינקא זי"ע: יומא חד עת שהיתי בבית מדרשי נתקלתי עם אחד מיהודי עירי, שהיה מבוגר ובא בימים אך עדיין אינו בא בברית הנישואין, ניגשתי אליו ואמרתי לו, הרי לא טוב היות האדם לבדו ומדוע שלא תינשא ותקים בית נאמן בישראל, ענה לי הלה, רבי אבל הלא תדע כי גלמוד אנכי מזה שנים רבות ואין לי כל חפץ להתחיל לחיות עם עוד נברא שיכנס לצל קורתי, אך אני לא הרפיתי והמשכתי, אבל כיהודי הרי הנך מצווה במצוות רבה ושמה 'פריה ורביה' להביא צאצאים בעולם ולהשאיר שֵׁם ושארית בהאי עלמא, אי משום כך אל לי לדאוג, הצטחק היהודי, הרי ידוע שאין לך ערירי הנוסע אל הרה"ק ה'שר שלום' מבעלזא זי"ע שאינו חוזר ללא בנים, אם כן אשים אף אני את פעמי אל עבר העיר בעלזא ואוושע בבנים, ועתה אמור נא לי רבי מדוע לי להנשא.
אני שמעתי אף מעשה נורא זה על אותו משב"ק המפורסים ר' יהושע בהמה.
שהוא עצמו לא נתחתן מעולם,
וכשגערו בו מדוע אינו נושא אשה תמה עליהם ומדוע עלי לישא אשה,
ואמרו לו למען יוכל להעמיד דור אחריו ולקיים מצוות התורה,
ויען ויאמר: אויב איך וועל וועלן האבן קינדער וועל איך פאהרן קיין בעלזא און איך וועל פועל'ן צו האבן קינדער"
(אם בבנים אחפוץ, אשים פעמיי לבעלזא, ושם אפעל שאוליד בנים)

ושמעתי מאחד הלצים היותר מיוחדים שבדורנו,
שעל כן נקרא שמו בפי כל "יהושע בהמה"
הגבאי העומד סמוך ונראה אצל הצדיק הקדוש מראפשיץ שכידוע לא היה 'קטלא קניא'
צריך ליסע לבעלזא לפעול ישועות?!, בהמה!!!
דומני שטעית
הסיפור אודות אודות הנסיעה לבעלזא לפעול ילדים, היה אצל 'חכם' אחר. -- פרץ מקאמינקא (מובא בספר אוהב שלום).
כך שהפרשנות קצת לא מתאימה למציאות. [ובכלל 'יהושע בהמה' הנ"ל דומני שכן היה נשוי...].
ואני שמעתי את שני אלו ושמעתי גם גירסה שלישית שזה היה אצל גבאי של הדברי חיים מסאנז זי"ע, והוסיפו שבספר דברי חיים עה"ת בפרשת תצווה בתחילת הפשרה מובאת ד"ת על חובת ההשתדלות, וד"ת זו אמר הרה"ק מסאנז לגבאי שלו בתגובה לדבריו.

ואלו ואלו דא"ח...
האמת שגרסא זאת אינה תואמת כ"כ את המציאות:
כי משמשו של ה'דברי חיים' לא היה אלא חסיד ובעל בעמיו, נשוי ובעל משפחה ושמו רבי רפאל ז"ל, ולא איזה גבאי מטומטם שיגיד כהנה.
שנית - הרה"ק השר שלום מבעלזא זי"ע היה מבוגר בכמה עשורים מהרה"ק ה'דברי חיים' מצאנז זי"ע, כך שהרבה יותר מהימן שהסיפור היה בהרה"ק מראפשיץ שהוא בן דורו (אם כי בכ"ז מבוגר מהשר שלום) או בהרה"ק מקאמינקא אשר כידוע נהיה תלמיד של בעלזא לאחר שרבו הרה"ק מראפשיץ הסתלק.
שלישית - הכתיב "סאנז" כתוב אך בספרים עתיקים או שגור בפיהם של חסידים ישישים או גדולי הדור (זכור לי שחסיד צאנז אמר לי פעם שגם רבו אומר כך: סאנז. אבל זה לא מאומת ונא לא לתקוף אותי) ומהיכן זה מגיע אליך?

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8257
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 28 ספטמבר 2016, 00:12

לכתב התורני הנכבד:
על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון:
1] אכן, הזכרת לי, קראו לו רפאל למשמשו של הדברי חיים מס[צ]אנז זי"ע, ולמרות פקפוקיך, שמעתי את הסיפור עליו, וראה גם מה שציינת לספר דברי חיים לפרשת תצווה.
2] הרה"ק מראפשיץ הוא נחשב כדור לפני השר שלום מבעלזא, אם אתה יודע קצת תאריכים - הרה"ק מראפשיץ נפטר בשנת תקפ"ז והרה"ק מבעלזא נפטר בשנת תרט"ו - 28 שנים אחריו, ולא מסתבר שמשמשו של הרה"ק מראפשיץ, שבימי השר שלום זי"ע נחשב כאחד מגדולי וזקני האדמו"רים שידבר כאלו דיבורים, הרבה יותר מסתבר שמשמש של אדמו"ר מדור שלאחריו שידבר גדולות ונצורות על אדמו"ר מדור שלפני רבו שלו, הלא כן ?!
3] במקור אומרים סאנז, כמו סאקמר, ומשום מה הסמ"ך התחלף בצד"י, ואם שמעתי טוב, גם האדמו"ר הנוכחי אומר סאנז.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
ארץ ישראל
הודעות: 804
הצטרף: 30 אפריל 2013, 03:55

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי ארץ ישראל » 28 ספטמבר 2016, 16:31

גאליציינער כתב:לכתב התורני הנכבד:
3] במקור אומרים סאנז, כמו סאקמר, ומשום מה הסמ"ך התחלף בצד"י, ואם שמעתי טוב, גם האדמו"ר הנוכחי אומר סאנז.
בשני הערים, מקור השם מע"ז ומשמשיה וכו' והיהודים קיימו בהם מוסבות שם. "סאקמר" ו"צאנז" הם השמות היהודיים.
עובד כמו סוס = לא זז בלי מכות. מילון קורות חיים

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8257
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 28 ספטמבר 2016, 16:41

ארץ ישראל כתב:
גאליציינער כתב:לכתב התורני הנכבד:
3] במקור אומרים סאנז, כמו סאקמר, ומשום מה הסמ"ך התחלף בצד"י, ואם שמעתי טוב, גם האדמו"ר הנוכחי אומר סאנז.
בשני הערים, מקור השם מע"ז ומשמשיה וכו' והיהודים קיימו בהם מוסבות שם. "סאקמר" ו"צאנז" הם השמות היהודיים.
אתה בטוח שצאנז הוא השם היהודי ? הרי רבני העיר והצדיקים לבית צאנז תמיד נקטו במילה סאנז, במילה צאנז השתמשו המון העם, ולא מסתבר כפי שכתבת אלא יותר נראה לי להיפך.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
רמה בים
הודעות: 496
הצטרף: 29 אוקטובר 2014, 23:51

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי רמה בים » 28 ספטמבר 2016, 18:42

כמדומני שאתה טועה, למיטב ידיעתי ה'דברי חיים' קראה צאנז בעוד ששם העיר סאנז, ואכן הגאליצייאנע אידן קראו לה כשמו 'סאנז' / 'סאנדז' /'סאנץ'. וכמדומני שבשפה הפולנית האות צ אינה בשימוש. שם משתמשים הרבה עם הצירוף (טש-cz), ושם העיר בפוליש הוא Nowy Sącz - נובי סאונטש.
פורום לדעת זך ונקי, כי אין לנו פורום אחר!
הבה נשמור על רָמָה בְּיַם ההודעות...


סמל אישי של משתמש
1010
הודעות: 6196
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי 1010 » 28 ספטמבר 2016, 18:54

קראתי פעם בירחון אמריקאי היו"ל בחו"ל
על המילה סאנז, שזה שם של ע"ז, ולכן שינו את השם.
מישהו שמע פעם כך?
א.
ב.

ג. ברגע האמת, כולנו חרדים לדעת.

סמל אישי של משתמש
סבא קשישא
הודעות: 9998
הצטרף: 10 מרץ 2016, 18:51

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי סבא קשישא » 28 ספטמבר 2016, 18:56

1010 כתב:קראתי פעם בירחון אמריקאי היו"ל בחו"ל
על המילה סאנז, שזה שם של ע"ז, ולכן שינו את השם.
מישהו שמע פעם כך?
כך בדיוק כתבו בקישור שמעלך.

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16279
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
יצירת קשר:

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 28 ספטמבר 2016, 21:59

סבא קשישא כתב:
1010 כתב:קראתי פעם בירחון אמריקאי היו"ל בחו"ל
על המילה סאנז, שזה שם של ע"ז, ולכן שינו את השם.
מישהו שמע פעם כך?
כך בדיוק כתבו בקישור שמעלך.
לא בדיוק..שם כתבו סונז'... ;)
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
סבא קשישא
הודעות: 9998
הצטרף: 10 מרץ 2016, 18:51

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי סבא קשישא » 28 ספטמבר 2016, 22:02

[ההבדל שבין סונז לסאנז הוא כעין ההבדל שנכתב כאן - http://www.forum.ladaat.info/viewtopic. ... 80#p303239 ]

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8257
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 30 אוקטובר 2016, 15:09

[החסידות על העליונה ח"א עמ' ר"י, ערך: חפץ חיים]

"ה"חפץ חיים" הכיר והעריך כראוי את התועלת המרובה שהביאה החסידות ליהדות בפולין - כותב הרב מ"מ ישר תלמידו של ה"חפץ חיים" בספר "החפץ חיים ופועלו" - מספר היה בשבחם שהם נלחמו בכל עוד נגד המשכילים ולא הסכימו לשום פשרות או ויתורים.
מתבטא היה: החסידים עמדו כקיר מגן מפני אש הכפירה מסביב לבתי ישראל ולא הניחו למגפת האפיקורסות להתפשט, אנחנו הני בישי גדיא מתחבאים אנו בחורינו ונותנים לחפשים ולפורקי עול לעשות כרצונם, ואילו החסידים אינם מרשים זאת, יוצאים הם חוצץ במלחמתם התקיפה ובמקרים רבים הצליחו להרחיק את הזרים מגבולם.
אירע וחסידים מסויימים בדרך מלחמתם פגעו בכבודו של גדול מפורסם, ה"חפץ חיים" הצטער מאוד על תקרית זו, אך משנתבקש לתבוע את עלבונו של אתו גדול סירב, את עמדתו בנידון נימק בהסתמך על מימרת הגמרא: "ורודף שהיה רודף אחר רודף להציל, ושבר כלים בין של נרדף בין של כל אדם פטור, לא מן הדין אלא שאם אין אתה אומר כן, אין לך אדם שמציל את חבירו מן הרודף (ב"ק קי"ז ע"ב)", הרי כדי שימצא מי שיציל את חבירו מהרודף, משלים הדין עם זה שיסבול לפעמים אדם חף מפשע שישתברו כליו, ף מלחמתם של החסידים מכוונת כדי להציל את היהדות מיד רודפיה, אשר על כן גם אם לפעמים נפגע על ידם בדרך רדיפתם אדם כף מפשע, מן ההכרח להשלים עם עובדה זאת. [הדברים מובאים מפורש בספרו של רבי לייב בנו של הח"ח.]
הרב ישר ממשיך ומביא את דבריו המופלאים של ה"חפץ חיים" לתלמידו הקרוב הגאון רבי אלחנן ווסרמן זצ"ל הי"ד: מובא בספרים שבשעה שבשמים מבקשים להוריד לעולם הזה רעיון חשוב או ענין קדוש וכוחות הסט"א מתגברים ומשתדלים בכל האמצעיים למנוע בעד זאת, נוהגים בשמים לפי הנאמר עם עיקש תתפתל, דהיינו שמתעים את הסט"א בדרך עקלתון ע"י שעוטפים את המגמה בלבוש של חולין ולפעמים גם בצורה שיהיה בה משום שיבוש הדעות במקצת, כסבורים כוחות הטומאה שמשלהם הוא וחדלים מקטרוגם. אמנם בסופו של דבר נחשפים ניצוצות הקדושה שתחילתם באו לעולם הזה בדרך נפתלת, מסיבה זו צווח הגאון מוילנא בשעתו ככרוכיה נגד שיטת החסידות כפי שהיה נראה בזמנו, ואולם בזמן האחרון נתברר שהיו זקוקים לה."


לענ"ד נ"ל שכל מילה נוספת מיותרת !!!
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16279
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
יצירת קשר:

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 30 אוקטובר 2016, 15:58

מתבטל אני לדברי הקדוש הח"ח זצ"ל.

איפה 'אנכי הקטן' שאמר שהגר"א התנגד לחסידות רק בגלל שקרים וכו'?
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
אנכי הקטן
הודעות: 154
הצטרף: 19 אוקטובר 2016, 01:55

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי אנכי הקטן » 30 אוקטובר 2016, 17:15

יאיר כתב:מתבטל אני לדברי הקדוש הח"ח זצ"ל.

איפה 'אנכי הקטן' שאמר שהגר"א התנגד לחסידות רק בגלל שקרים וכו'?
מה הסתירה כאן?
ההיפך, דברי הח"ח הללו עמדו נגד עיני כל הזמן, הוא אמר זאת לר' נפתלי טרופ זצ"ל, אמנם אני שמעתי זאת בנוסח אחר טיפה אבל אותו רעיון,
כמו"כ ידוע מכמה צדיקים מתלמידי הבעש"ט הראשונים שהתבטאו שמשמים עוררו התנגדות לחסידות כדי שזה ישמור את הדרך הקדוש שלא יסטה מהדרך, ויש סיפור עם המגיד ממעזריטש, לא זוכר הפרטים, אבל הרעיון היה שהוא רצה לעשות משהו, והשטן אמר לו אם יעשה כן הרי שהוא (השטן) יהפוך את כל העולם לחסידים, ומחמת כן נמנא המגיד מלעשות.
( ובדרך אגב, כשאחד הצדיקים סיפר זאת לרבי ישראל מרדכי מראחמיסטריוקא זצ"ל, הוא הגיב, און ער האט פארט געמאכט... הוא בכל זאת עשה את כולם לחסידים, כפי מה שנראה החסידות היום כולו חיצוניות...)

אבל בדיוק זו הנקודה, שמשמים סיבבו שהגר"א יאמין לשקרים, ושלא יהיו לו אמצעים לברר האמת, כי משמים חפצו בהתנגדות זו לטובת החסידות, אלא שההסבר הרוחני הוא כפי דברי הח"ח, אבל הביאור הפשוט 'למטה מעשרה טפחים' להתנגדות, הוא כנ"ל מחמת השקרים וכו'.

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16279
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
יצירת קשר:

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 30 אוקטובר 2016, 17:17

טוב. עם דמגוגיה קשה/א"א להתווכח...
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
אנכי הקטן
הודעות: 154
הצטרף: 19 אוקטובר 2016, 01:55

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי אנכי הקטן » 30 אוקטובר 2016, 17:42

יאיר כתב:טוב. עם דמגוגיה קשה/א"א להתווכח...
במחילה מכבודו, אולי יבאר לי את המילה מה זה 'דמגוגיה'?
תודה

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16279
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
יצירת קשר:

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 30 אוקטובר 2016, 17:46

בשביל זה יש גוגל/מילון/ויקפדיה:

1.שילהוב ההמון וההשפעה עליו באמצעות שקרים, הטעיה ופנייה לרגש.

2.אמירות ריקות מתוכן.

ויש גם הגדרות נוספות. אני נוטה להגדיר זאת כאמירות הנשמעות מאוד משכנעות אך בבסיסן אינן נכונות, מטעות, וממילא שקריות/לא אמיתיות/לא נכונות.

[בקיצור, משהו שנשמע משכנע אך במציאות הוא אינו נכון].
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
אנכי הקטן
הודעות: 154
הצטרף: 19 אוקטובר 2016, 01:55

Re: סיפורים מגדולי הדורות

נושא שלא נקרא על ידי אנכי הקטן » 30 אוקטובר 2016, 17:50

יאיר כתב:בשביל זה יש גוגל/מילון/ויקפדיה:

1.שילהוב ההמון וההשפעה עליו באמצעות שקרים, הטעיה ופנייה לרגש.

2.אמירות ריקות מתוכן.

ויש גם הגדרות נוספות. אני נוטה להגדיר זאת כאמירות הנשמעות מאוד משכנעות אך בבסיסן אינן נכונות, מטעות, וממילא שקריות/לא אמיתיות/לא נכונות.

[בקיצור, משהו שנשמע משכנע אך במציאות הוא אינו נכון].
זה קומפלימנט חזק בשבילי, כי גם באשכול הסמוך הרבית לענות על תגובותיי בענייני חסידות שזה דמגוגיה, וכלל זה ידוע שכשמוכיחים לאדם משהו ואין לו מה לענות, אז התשובה דומה מאד למילה 'הכל דמגוגיה', הכל שטויות' 'אינך יודע מה אתה שח', וכדו' וכדו'...

שלח תגובה