קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8633
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער »

חזקי כתב:
חזקי כתב:
הר נבו כתב:
חזקי כתב:
גאליציאנער כתב:אני ניסיתי ולא הלך לי.
אולי אתה יכול להעלות לפה את הטקסט של העמוד הנ"ל ??
לפי זה מסיים האדמו"ר שליט"א "אזי ממילא כאשר ראו הצדיקים שהענין של תפילה, התיקון של תפילה, נפעל גם לאחר הזמן, אזי אני לא יודע אם זה כלול בגדר של ברכה לבטלה. ועל זה כבר שייך שצדיקים יראו זאת גם בימינו. זה כבר רק בחינה של רוח הקודש.
רוח הקודש זה כעין נבואה?
אות ב שהעתקתי זה לשונו ממש.
והאמת שגם אני התפלאתי. וביותר אף אם רוח הקודש דרגתה היתה כשל נבואה לא נפשטת השאלה - איך יתכן להכריע היפך דברי הגמרא וההלכה שנפסקה בשו"ע, דבר כזה אף נביא אין בכוחו לשנות כמפורש ברמב"ם. אולם מי אני שיעיר כנגד האדמו"ר הנ"ל. בספר ישראל והזמנים שהבאתי, הוא מעלה כמה טענות כנגד הנוהגים כך. אבל אני הקטן לא נכנסתי לזה.

אבל אם דנים מצד ההלכה ממש. ראיתי פעם שמציינים שגדולי החסידות הנ"ל הסתמכו על כמה מגדולי האחרונים שנטו בזה מדעת השו"ע.
כעת אני חושב שצריך לומר שהאדמו"ר מאמשינוב בא בנימוק הנ"ל [רוה"ק] רק אחרי שמצינו בחלק מהאחרונים שנטו מדברי השו"ע [כפי שהעתקתי בהודעה אחרת] ומכח הנימוק הנ"ל הוציא, שדברי האחרונים החולקים אינם דחויים. אבל בלא שמצינו שיטות הנוטות מדברי השו"ע, לא היה בטענת רוח הקודש [גם מצידו] סיבה להכריע ההיפך ההלכה.
אני גם כן חשבתי כך, ודברים אלו הם פשוטים, ברוך שכיוונתי.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8633
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער »

גידי כתב:
חזקי כתב:
יאיר כתב:ליבשה...
:D

פשוט נראה שהוא מקבל חיות מהסערות שהוא מחולל בפרט מהתגובות המתלהמות כנגדו.. ודי למבין.
שום חיות שום סערה מלבד כאב נורא על חילולה של ההלכה
קודם תמחה על אלו הנוהגים בדרכי האמורי ומגדלים בלוריות...
התורה אומרת על אלו שהקב"ה קץ מפניהם ולכן הוא ציוה להשמידם...
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8633
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער »

גידי כתב:
גאליציאנער כתב:
חזקי כתב:
1010 כתב:חזקי, אתה עובד מצוין בשירותו של גידי...
וממשיך את הנושא המטופש הזה.
לא עובד לא אצלך ולא אצל גידי... ממה אתה חושש כל כך?
זה נושא לגיטמי, ומי שרואה בזה פגיעה שידיר עצמו מהאשכול. או לחילופין יוסיף תכנים לאשכול. תגובות מתלהמות או מזלזלות במגזר אחר לא בבית מדרשנו.
שיהיה ברור שמטרת גידי בזה האשכול הוא לקנטר, למרות שיש מה לענות לו עד שהוא יישאר ללא מענה.
אכן חזקי לא הגיע לעבוד בשירותיו אלא החל למלאות את האשכול מאוצרו הטוב.

אבל, לענ"ד אשכולות כאלו שנפתחו אך ורק בכדי לקנטר דינם הוא להישקע בתהומות הפורום - באם נראה בהמשך שאכן הוא ממשיך עם כוונתו הרעה.
הלזאת יקרא קינטור???
לזעוק בקול רם את הוראת המחבר על ברכה לבטלה וחילול הזכרת שם ה' יקרא קינטור??
כן !!
קינטור הוא כשצועקים דברים שהם אמנם נכונים אבל רק מצד אחד ועל ידי מי שרוצה להסתכל בדווקא על צד אחד של התמונה ואז הוא צועק ב"כאב" עצום...
לזה ייקרא קינטור!!
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
קיבל תודה: 6 פעמים

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי חזקי »

חזקי כתב:
גאליציאנער כתב:אני ניסיתי ולא הלך לי.
אולי אתה יכול להעלות לפה את הטקסט של העמוד הנ"ל ??
שני נמוקים של האדמו"ר שליט"א, בנוגע לתפילת הצדיקים הקדמונים באיחור זמן.
א. שבזמנה לא היו יכולים לכוין ודומה לדברי הגמרא עירובין סה. שהבא מן הדרך, פטור ג ימים להתפלל מפני חסרון כוונה, וגם הצדיקים היו פטורים בזמנה משום שלא היו יכולים לכוון וליישב דעתם ועל כן התפללו לאחר זמן שהיה להם באותה עת התעוררות גדולה. [וזה לשונו: אני לא יודע אם זה יותר גרוע מיוצא לדרך, אם יש התעוררות מסוימת, ענין מסוים של הכנה לתפילה כעת, אני לא יודע אם זה פחות מיוצא לדרך. אזי כשראו באמת שעל ידי זה נפעל הענין של תפילה כמו שצריך להיות, כשראו שהדביקות של התפילה נפעלת כראוי לא בזמנה, אזי אינני יודע אם שייך על זה ענין של ברכה לבטלה]
ב. רבי עקיבא איגר אומר בברכות כשאדם עושה ברכה מפני שבלא הברכה אסור לו לאכול את הדבר, אזי זה כבר לא ברכה לבטלה, אפילו אם זה ספק האם הוא היה צריך לעשות את הברכה. אם מספק אסור לי להשתמש עם הדבר, כלומר אם נגיד שבספק חיוב ברכות הנהנין נשאר א איסור של "אסור ליהנות מהעולם הזה בלא ברכה", אזי זה לא ברכה לבטלה, אפילו אם באמת זו ברכה שלא היתה צריכה להיעשות. כי זה גופא שהדבר נעשה כדי להשתמש בו לצורך מצוה או אפילו לצורך הנאת הגוף, אזי זה כבר לא נחשב לבטלה. לפי זה מסיים האדמו"ר שליט"א "אזי ממילא כאשר ראו הצדיקים שהענין של תפילה, התיקון של תפילה, נפעל גם לאחר הזמן, אזי אני לא יודע אם זה כלול בגדר של ברכה לבטלה. ועל זה כבר שייך שצדיקים יראו זאת גם בימינו. זה כבר רק בחינה של רוח הקודש.
שני הנימוקים של האדמו"ר מאמשינוב שליט"א הם ככל הנראה הסבר לצדיקים הקדמונים או כאלה שמאחרים זמן תפילה בגלל הכוונה. אלה שמאחרים זמן התפילה בגלל זמן הקימה ובלי קשר לכוונה שני הנימוקים לא יועילו להם [עכ"פ לכתחילה]. וכמו שהביאו שהאדמו"ר שליט"א קורא ק"ש השכם בבוקר. ויש לדון.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

סמל אישי של משתמש
1010
הודעות: 6212
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
נתן תודה: 1 פעם
קיבל תודה: 18 פעמים

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי 1010 »

ברור!
וכמו שאלו שלא ילמדו היום כי שלשום היה ניטל ג"כ לא יעזור להם שום תירוץ.
וכן מי שיצום בשב"ק כי לפני כמה שבתות היה יו"כ.
א.
ב.

ג. ברגע האמת, כולנו חרדים לדעת.

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
קיבל תודה: 6 פעמים

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי חזקי »

מי שעקב אחרי ההודעות באשכול יבין מדוע נכתבה ההודעה הזו. ומדוע הדבר לא ברור מעצמו. הנה לפי ההודעה לעיל כתבנו להסביר שעיקר הנימוק של האדמו"ר [שהצדיקים הקדמונים אחרו זמן ק"ש משום רוה"ק] בא רק אחר שמצינו מחלוקת בין המחבר לקצת מהאחרונים שאחזו שמקיים מצותה גם אחר זמן תפילה. ורוה"ק מגלה ששיטת האחרונים הנ"ל איננה דחויה. [כ"ז בשביל להסביר את נימוקו של האדמו"ר הנ"ל שלא יקשה מה שהעירו] ואם כך לפי הסבר זה היה צד שהוכרע כדברי האחרונים בלי קשר אם האיחור בעקבות הכוונה או בגלל עצלנות וכדומה. ועל זה באה הבהרתנו בהודעה האחרונה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
קיבל תודה: 6 פעמים

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי חזקי »

חזקי כתב:
יאיר כתב:
גאליציאנער כתב:מי נוהג ככה ??
האדמו"ר מאמשינוב?
בקובץ המצורף עמוד 3 האדמו"ר מאמשינוב מעלה חידוש עצום מדוע אפשר להתפלל אחר זמן תפילה בהזכרת הברכות עם שם ומלכות עיין שם.
בקובץ הנ"ל בלי קשר לנידון, יש שיחה מרתקת בין האדמו"ר מאמשינוב הידוע בקודשתו ובטהרתו העצומה עם ר' יצחק מאיר מארגנשטערן. מומלץ לקרוא ולהתפעל מהשיג ושיח של צדיקים אמיתיים [גם אחד שאינו נמנה על בני החסידות]
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

שרברב
הודעות: 3
הצטרף: 16 ינואר 2019, 20:46

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי שרברב »

ברוך הבא לי...
כהודעה ראשונה אביא מש"כ בעבר ליהודי שלא כ"כ הקפיד... בעניין זה ושאל אם הוא צדיק גמור או קצת צדיק..
לא אכחש, בתקופה האחרונה עלה בליבי נושא זה פעמים מספר, וחפצתי לידע מהי האמת ומהו המקור לכל אותם ש'אין נוהגים להקפיד' על זמן התפילה, או על אלו 'שעוברים בשאט נפש לכתחילה' רח"ל.
לכן קיבצתי מעט משחזו עיניי, ואביא בזאת קמיה כבודו שליט"א את העולה בחכתי.
ניסיתי ממש למצוא, ולו ההיתר הקטן ביותר לאינשי בני ימינו לא אדמורי"ם וקדושים [שמעטים מהם הקלו לעצמם, אך ח"ו לחסידיהם] לאחר את זמן התפילה. כמובן שזמן קריא"ש מאן דכר שמיה ואין מי שיתיר בזה כלל..
הסיפורים מספרים שמרן אור האורות רבנו הבעש"ט איחר זמן תפילה, אך צא והיווכח שאותם האומרים כן אינם אלא אלו שעוברים בשאט נפש על זמן תפילה, ולו היה עיתם בידם לקרוא ספר אחד או שניים בתולדות ההיסטוריה החסידית הרי שהיו כובשים פניהם בקרקע.
בתו של מרן הבעש"ט מרת אידל, סיפרה רבות עד כמה היה אביה מחמיר בזה לקום קודם הנץ החמה. והנה לשון צוואת הבעש"ט אף היא מורה כן, יעיין כבודו וישפוט : "הזהיר להתפלל קודם הנץ החמה כי לאחר זריחת החמה באים עננים הסוככים ומעכבים התפילה לעלות" [ואגב האשל אברהם מבוטשאטש ששמעתי שהוזכר אף הוא ביום שב"ק כסימוך להיתר, זה אינו, יעיין מר בספר א"א שהאריך דשמא יש להתפלל אף קודם נץ החמה...]
וז"ל המאור ושמש (פ' ניצבים) "האנשים אשר יעשו להם כהיתר לוותר על דברי הפוסקים, בחושבם כי אם לא יתפללו בזמנם בתפילתם יותר מעולה וכדומה, אך שווא והבל"
כן מצינו בלשון ליקוטי מהר"ל (לתלמידו של מהר"א מליזענסק זי"ע פ' בראשית) "יש דרך פשוט בעבודת הבורא, לעשות את כל המצוות לאמתן, להתפלל בציבור ובזמנה ולהתרחק מכל מיני שחוק ובטלה שלא להתפלל עם הציבור, ופעמים לאחר זמן התפילה, בכדי להתפלל בכוונה יהירה ושאר עניינים בדומה לזה, וזה נקרא מעשיהם של רשעים לשמה"
אמת, 'נכון הדבר לכאורה' שבתקופות קודמות היו מרבותינו הקדושים שהקלו בזה קצת [מה שבמידת מה סותר את טענתך שככל שעבר הזמן הדין נותן להקל...] אך,
א. עשו זאת רק לעצמם ולא התירו זאת לחסידיהם בשום אופן
ב. מדובר היה בקדושי עליון שהיו חלשים מחמת עבודתם בקודש שעות רבות עוד קודם לכן, וכמו שמסופר אודות הרבי מצאנז זי"ע אמר שאמנם זקנו הדברי חיים מצאנז התפלל מאוחר, אך זה היה מחמת שהיה מתכונן וטובל ומכין עצמו לתפילה ומיחד את ראשו ומחשבותיו אך ורק לתפילה שראשו יהיה פנוי בשביל שיוכל לכוון טוב את כל הכוונות שבתפילתו המיוחדת לו, וכך היה כל יום שאפילו שהיה כל יום קם באמצע הלילה ומאז מתחיל להתכונן, היה מאחר את זמן תפילה, וכל יום ויום היה לו אונס שלא יכל להתפלל לפני סוף זמן תפילה. כן הוא בספר זכרון טוב (עניני תפילה אות י') בשם מוהר״י מנעשכיז זי״ע שמה שמתפלל אחר זמן תפילה משום חולשת בריאותו, עוד יעיין מר בשו״ת מבשר טוב ח״ב סי׳ ב׳ בשם מוהר״א מבעלזא זצ״ל שהיה מתנצל על איחור תפלתו שהוא מחמת חולשת בריאותו וחוליו ופעמים אמר שמצד הדין הוא פטור לגמרי מלהתפלל.ודברים כאלו נכתבו אודות כל האדמורי"ם שיצא שמם כאילו הם אלו ששינו מדברי ההלכה...
וממילא פשוט הדבר שאנו אין לנו חלק בנסתרות אלו, והדברים מבהילים עד אימה, כיון שכבר נכתבו דברים קשים כגידים אודות המאחר זמן תפילה, ואכתוב מעט : אמרו בגמרא (ברכות כ״ח.) שעליו הכתוב אומר ׳נוגי ממועד אספתי ממך׳ וכו', וברש״י מחמת שהעבירו מועדי התפלות יהיו נוגים (לישנא דתברא ולישנא דצערא גמ׳ שם) ואסופים וכלים׳ ר״ל, ונקרא עבריין, ומעוות שלא יוכל לתקן, ונדחה הוא ותפלתו, ונכנס לחשש הוא ותפלתו, ברכות לבטלה שעונשה חמור מאד, ויורש גהינום ר״ל.
ונעצור בזה שלא יפול רוח האדם ממימרות אלו...
וע״ע במשמרת שלום (סי׳ ט׳ הערה א׳) וז"ל ״כשהייתי אצל אח״ז הק׳ מו״ה יצחק מסקווירא ז״ל דנתי עמו על מה שהעולם אין נזהרים בזמן ק"ש ותפלה, והשיב לי בזה הלשון שאין על זה שום תירוץ, ואני אנוס בזה, והעולם טועים בזה״,
בחסידות גור המעטירה, יש שאומרים שפעם היה הדבר פחות מקודש אך מרן האמרי אמת זי"ע הוא שהחזיר הדבר לקדמותו, ושחים שמהרי''ד מבעלז זי"ע אמר שהוא מכיר טובה לו שהחזיר את הזמן תפילה בפשיסחא. ומרן עט"ר כ"ק אדמו"ר שליט"א מקפיד ע"כ ביתר שאת, ואיני יודע מהו עיקמת פיך ואפך עד כדי סכנה כשאמרתי לך חידוש נפלא זה...
בספר מפיהם הובא ראיון עם הגר"ח קרייסוירטה זצ"ל שמספר על אביו שכתב בספרו על איחור זמני תפילה שאסור לעשות כך, וכתב שאינו מדבר על צדיקים גדולים שיודעים מה הם עושים. וכשבא לבקש הסכמה ממהרש"ם מבראזען (שהיה חסיד גמור כמסופר שם) ביקש ממנו שימחק את המשפט לגבי הצדיקים הגדולים, ואמר שאביי ורבא היו מספיק צדיקים ולא הבינו כך...
וכיון שבאמת לא מצאתי זכות, אביא מה שבכל זאת ראיתי... שמרתי את הדברים לסוף מאמרינו משום שהדברים נגועים במצע של ציניות א'ביסל.
הדבר מסופר בשם א' מן הצדיקים שאמר לחסידיו, או, להבדיל, שאמר זאת ש"י עגנון ז"ל.
ג' טעמים מצאנו לאיחור זמן תפילה
א. בבוקר, הש(א)טן [צל, וכוונתו לשטן] קטן וככל שעובר הזמן הוא מתקטן.
ב. תלמידי חכמים כל זמן שמזקינים דעתם מתיישבת עליהם, כדאי להמתין ולראות...
ג. הרבי הוא בבחי' מאסף לכל המחנות, וזהו טעם רק מדוע מותר לרבי להתפלל אחר הזמן, בכדי להעלות את תפילות כל הציבור.
לכן אבקש ממך, אם יש בידך איזשהו סימוך להיתר לכתחילה או אפי' בדיעבד, או מאידך מעשה רב מהנהגת אדם גדול, אשמח עד למאוד לקבל הדברים.

סמל אישי של משתמש
1010
הודעות: 6212
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
נתן תודה: 1 פעם
קיבל תודה: 18 פעמים

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי 1010 »

לא קראתי את כל ההודעה כי אם ברפרוף, רק אכתוב שהבעש"ט הקדוש לא התפלל באיחור וכמדומני שבר זה התחיל אצל הרה"ק המגיד מזלאטשוב זי"ע.
ויש על כך מימרא מצדיקים ואכמ"ל.
א.
ב.

ג. ברגע האמת, כולנו חרדים לדעת.

מי זה
הודעות: 2718
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי מי זה »

שרברב כתב:וכיון שבאמת לא מצאתי זכות, אביא מה שבכל זאת ראיתי... שמרתי את הדברים לסוף מאמרינו משום שהדברים נגועים במצע של ציניות א'ביסל.
הדבר מסופר בשם א' מן הצדיקים שאמר לחסידיו, או, להבדיל, שאמר זאת ש"י עגנון ז"ל.
ג' טעמים מצאנו לאיחור זמן תפילה
א. בבוקר, הש(א)טן [צל, וכוונתו לשטן] קטן וככל שעובר הזמן הוא מתקטן.
ב. תלמידי חכמים כל זמן שמזקינים דעתם מתיישבת עליהם, כדאי להמתין ולראות...
ג. הרבי הוא בבחי' מאסף לכל המחנות, וזהו טעם רק מדוע מותר לרבי להתפלל אחר הזמן, בכדי להעלות את תפילות כל הציבור.
לכן אבקש ממך, אם יש בידך איזשהו סימוך להיתר לכתחילה או אפי' בדיעבד, או מאידך מעשה רב מהנהגת אדם גדול, אשמח עד למאוד לקבל הדברים.
ברוך הבא שרברב נכבד,
הטעמים הללו שהבאת רק מחזקים את ההשערה שלמרות שאנחנו לא מטילים ספק בטוהר עבודתם של הצדיקים הקדושים,
עדיין לפי הנתונים הקיימים לפנינו אין שום הצדקה להתפלל לאחר זמן תפילה.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 17621
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 290 פעמים
קיבל תודה: 464 פעמים
יצירת קשר:

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי יאיר »

לייק (אהבתי)! אשריך ר' 'מי זה', אני מתפעל מהודעותיך והלואי וכולנו נדע להגיב כמוך.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

שרברב
הודעות: 3
הצטרף: 16 ינואר 2019, 20:46

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי שרברב »

מי זה כתב:
שרברב כתב:וכיון שבאמת לא מצאתי זכות, אביא מה שבכל זאת ראיתי... שמרתי את הדברים לסוף מאמרינו משום שהדברים נגועים במצע של ציניות א'ביסל.
הדבר מסופר בשם א' מן הצדיקים שאמר לחסידיו, או, להבדיל, שאמר זאת ש"י עגנון ז"ל.
ג' טעמים מצאנו לאיחור זמן תפילה
א. בבוקר, הש(א)טן [צל, וכוונתו לשטן] קטן וככל שעובר הזמן הוא מתקטן.
ב. תלמידי חכמים כל זמן שמזקינים דעתם מתיישבת עליהם, כדאי להמתין ולראות...
ג. הרבי הוא בבחי' מאסף לכל המחנות, וזהו טעם רק מדוע מותר לרבי להתפלל אחר הזמן, בכדי להעלות את תפילות כל הציבור.
לכן אבקש ממך, אם יש בידך איזשהו סימוך להיתר לכתחילה או אפי' בדיעבד, או מאידך מעשה רב מהנהגת אדם גדול, אשמח עד למאוד לקבל הדברים.
ברוך הבא שרברב נכבד,
הטעמים הללו שהבאת רק מחזקים את ההשערה שלמרות שאנחנו לא מטילים ספק בטוהר עבודתם של הצדיקים הקדושים,
עדיין לפי הנתונים הקיימים לפנינו אין שום הצדקה להתפלל לאחר זמן תפילה.
והלא זוהי כוונתי בדברים שהעליתי.

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35
קיבל תודה: 6 פעמים

Re: קריאת שמע ותפילה שלא בזמנם

נושא שלא נקרא על ידי חזקי »

פעם ישב הרה"ק מרוז'ין זי"ע עם חסידיו קודם התפלה וסיפר סיפורי צדיקים, הסיפור התארך וכשהביטו על המורה שעות ראו שעוד מעט כבר יגיע סוף זמן התפלה, אמר הרה"ק מרוז'ין: אָה, עס איז שוין שפעט, אבל מה בעצם החילוק בין סיפור צדיקים לתפלה? התפלה היא בחינת " הללּו את שם ה'", ואנו מדברים סיפורי צדיקים בבחינת " הְללּוַ עְבדי ה'", כי הצדיקים שאנו מדברים מהם הם עבדי ה'. והנה לפעמים כתיב ''הְללּוַ עְבדי ה' '' קודם ואחר כך "הְללּוֶ את שם ה'", כמו בהלל , ובהלל הגדול כתיב קודם " הללּו את שם ה' " ואחר כך "הללּוַ עְבדי ה' '' הרי אלו שווים. ואמר רמז בדרך צחות בפסוק: "מַקְבִיֹלת הַלֻּלָאֹת" שני הלולאות – שני ה"הללו" שוות , ומקבילות אשה אל אחותה, ואם כן, כשאני מרבה לספר בשבח של צדיקים הרי זה כמו תפלה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

שלח תגובה