אשכול האבסורד והפרדוקס

פורום בני תורה. חידושי תורה. פסקי הלכה. הנהגות של חכמי הדורות. מוסר וחסידות.

מנהל: יאיר

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

אשכול האבסורד והפרדוקס

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 30 נובמבר 2018, 00:35

הציטוטים נלקחו מכל מיני אתרים למיניהם שמקדישים מדור 'שאל את הרב'. אם קראתם טקסט שמכיל אבסורד, או בכלל, שאלה אבסורדית [מבחינת ההלכה והמנהג] אתם מוזמנים לעלות מעל בימה זו. והחברים ינסו להצביע מה האבסורד מבחינה הלכתית או המנהג, או על הסתירה של השואל [זאת אומרת, שואל שאלה על דבר מסוים בעוד מזניח דבר אחר כפי שניכר בשאלתו במפורש] בהודעה זו נציג שני אבסורדים [לא בהשוואה אחת לשניה. כל אחת לעצמה]

א
שם לבת
שלום וברכה, אבקש מאד שהרב... יענה לשאלתי. אני בע"ה צריכה ללדת בת ומתלבטת בין כמה שמות: אדל, טליה, שיראל. האם יש שם מסוים שעדיף שלא/שכן?
ב
שמות לבנות
שלום כבוד הרב... בשבח והודיה לקדוש ברוך הוא התברכתי בבת בתחילת השבוע יום שני ה 2 לנובמבר לפי הלועזי יש לי כמה שמות ורציתי להתייעץ איזה שמות עדיפים... השמות הם - הודיה לינוי ליאן שני ליה וכמובן אם יש שם טוב מומלץ בתודה מראש...
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16344
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 02 דצמבר 2018, 10:36

נו, מה האבסורד?
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 03 דצמבר 2018, 19:18

יאיר כתב:נו, מה האבסורד?
יאיר האבסורד צועק, אין לך כיון?
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16344
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 03 דצמבר 2018, 22:56

חזקי כתב: ב
שמות לבנות
שלום כבוד הרב... בשבח והודיה לקדוש ברוך הוא התברכתי בבת בתחילת השבוע יום שני ה 2 לנובמבר לפי הלועזי יש לי כמה שמות ורציתי להתייעץ איזה שמות עדיפים... השמות הם - הודיה לינוי ליאן שני ליה וכמובן אם יש שם טוב מומלץ בתודה מראש...
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 04 דצמבר 2018, 00:17

מעולה!
שני אבסורדים. הראשון והעיקרי הוא מה שהדגשת. אנשים שואלים ומדקדקים בשמות עבריים [ליה?], אבל משתמשים בכל מצב בתאריך לועזי, גם כששואלים את כבוד הרב..
אבסורד נוסף היא נקודת המוצא של השואלת שהשמות בלא יוצא מן הכלל הם שמות נאים וטובים, וכבוד הרב..נצרך רק לדרג בכוכבים את השם המועדף.. וזה בעוד שהשמות ברשימתה מומצאות בלי מקור לא בתורה ולא בחז"ל, ליאן? ליה?
אני מקווה שכבוד הרב.. לא הציע ליליאן...סט"א.

ר' חיים טען שכל שם שאין לו מקור בתורה או בחז"ל אינו בכלל שם...
הבהרה: בטח שאינני בא לדון את האישה הנ"ל. לך תדע אם לא חוזרת בתשובה או משהו כזה ואשריה ששואלת רב. אבל לשכל הישר זה קצת צרם.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8352
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 04 דצמבר 2018, 16:46

בכל הדברים האלו לע"נ אין שום אבסורד.

אני חשבתי יותר בכיון של ב. שהכותרת היא על שמות לבנות בעוד שהיא שואלת על בת אחת...
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 04 דצמבר 2018, 17:49

גאליציינער כתב:בכל הדברים האלו לע"נ אין שום אבסורד.

אני חשבתי יותר בכיון של ב. שהכותרת היא על שמות לבנות בעוד שהיא שואלת על בת אחת...
הכותרת 'שמות לבנות' מן הסתם ניתן ע"י האתר, לא השואלת.

מה שלא יהיה השמות שחשבה להעניק לבתה זה אבסורד בפני עצמו. אבל על טעם וריח אין מה להתווכח...

אם יש לכם אבסורדים נוספים? העלו לכאן! ונלמד לקח ומוסר לנו לעצמנו, איך שאדם יכול לסתור את עצמו, כולל אנו מידי פעם.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8352
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 06 דצמבר 2018, 16:03

פה יש אשכול שלם של פרדוקסים, מעניין ביותר.

http://www.forum.ladaat.info/viewtopic. ... 45#p278645
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 06 דצמבר 2018, 17:47

זה אכן רעיון נפלא, לעלות מלבד 'אבסורדים' תורניים גם 'פרדוקסים' תורניים או דילמות הלכתיות. בעז"ה אעלה בהמשך כמה.

החברים כולם מוזמנים להוסיף מהשפע שתחת ידם.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

גידי
הודעות: 259
הצטרף: 10 נובמבר 2018, 19:40

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי גידי » 07 דצמבר 2018, 02:11

גאליציינער כתב:פה יש אשכול שלם של פרדוקסים, מעניין ביותר.

http://www.forum.ladaat.info/viewtopic. ... 45#p278645
כנראה העתק מויקפדיה...

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 08 דצמבר 2018, 23:40

גאליציינער כתב:פה יש אשכול שלם של פרדוקסים, מעניין ביותר.

http://www.forum.ladaat.info/viewtopic. ... 45#p278645
אדרבה אם תוכל לעלות לאשכול כאן כמה פרדוקסים נבחרים [כמובן אלה המתייחסים לפרדוקס תורני הלכתי וכדומה] זה יוסיף הרבה לאשכול.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 09 דצמבר 2018, 13:53

"מנהג אבסורדי"

האבסורד נמצא גם במנהגים שונים, הבאים בשל מטרה ראויה, אבל בסופו של דבר החסרון בו רב על התועלת. דוגמא אחת הוא מנהג המלמדים הנמנעים להזכיר עם תלמידיהם את שם ה' כתיקונו בלימוד הפסוקים. ומה החסרון וההפסד בזה?
המלמדים נפסדים בזה מדינא דגמרא - "כל פסוקא דלא פסק משה אנן לא פסקינן ליה", וכשלא מזכירים את השם כתיקונו הרי נמצא שפוסק באמצע הפסוק שפסקיה משה, דמה שאומר אלוקים או השם במקום השמות אין להחשיבו מקריאת הפסוק והוי כנחלק הפסוק לשנים וליותר שהרי באמצע הפסוק אומר תיבה שלא הוזכרה בפסוק.

טענה זו מצאתי בשו"ת שאילת יעבץ בשם אביו החכם צבי, אך בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ד סימן נ"ו כתב להעיר על זה עיין שם. http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 45&hilite=

ידוע לכם על מנהג שאוצר בתוכו סתירה או אבסורד זו המקום יחד עם פרדוקסים הלכתיים.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 09 דצמבר 2018, 14:43

'אבסורד הסופגניות'
אבסורד נוסף הנוהג בעצם ימים הללו - הוא אכילת הסופגניות.
הטעם העיקרי והמוסמך לאכילת סופגניות הוא זכר לברכת השמן בהדלקת הנרות, כפי שהעיד רבינו מימון.

דא עקא שהסופגניות כיום מכילות שמן קנולה ולא שמן זית!

יש טענה שכיום נמנעים מלטגן בשמן זית עמוק בגלל החימצון שלו. ראה כאן -
http://www.forum.ladaat.info/viewtopic. ... 66#p474166

ובדוחק אפשר לומר שכל סוג שמן מסמל את הברכה בשמן שהיה במעשה מציאת הפך. ודחוק. ועוד מדוע לא עדיף להנציח את הנס בזילוף שמן זית חי על סלט במקום סופגניות מטונגנות בשמן קנולה?
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8352
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 01:13

גידי כתב:
גאליציינער כתב:פה יש אשכול שלם של פרדוקסים, מעניין ביותר.

http://www.forum.ladaat.info/viewtopic. ... 45#p278645
כנראה העתק מויקפדיה...
כנראה שאתה לא נכנסת לקובץ, הם דברים מקוריים ודיונים על כל נידון לגופו.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8352
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 11 דצמבר 2018, 01:13

חזקי כתב:
גאליציינער כתב:פה יש אשכול שלם של פרדוקסים, מעניין ביותר.

http://www.forum.ladaat.info/viewtopic. ... 45#p278645
אדרבה אם תוכל לעלות לאשכול כאן כמה פרדוקסים נבחרים [כמובן אלה המתייחסים לפרדוקס תורני הלכתי וכדומה] זה יוסיף הרבה לאשכול.
רובם או חלקם הגדול הם פרודקסים תורניים או משיקים לנושאים תורניים.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 11 דצמבר 2018, 19:29

יפה מאד. יש שני פרדוקסים אחד של המנחת אלעזר. ופרדוקוס נוסף המשתרע על מספר הודעות. ב"ה העתיק לכאן את דברי המנחת אלעזר ומה שיש לדון בזה.
כדאי לחשוב על מיזוג שני האשכולות.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16344
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 11 דצמבר 2018, 19:48

איזה? מחרדים לדעת?
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 11 דצמבר 2018, 19:56

לא את האשכול שהעלה גאליציינער בפורום 'תורה ודעת' ראה כאן
http://www.forum.ladaat.info/viewtopic.php?f=9&t=14531
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 11 דצמבר 2018, 19:57

גאליציינער כתב:הפרדוקס של מונקטש...
מעשה באישה שהיתה אורחת באכסניה בימי החנוכה. רצתה לזכות במצוות נר חנוכה, ביקשה לתת פרוטה לבעל הבית, להשתתף בהדלקת נר חנוכה שלו. אמר לה בעל האכסניה: 'הרי את מקודשת בפרוטה שהיית צריכה לתת לי'...
הסתפקו רבני ולמדני העיר אם אכן האישה מקודשת. בגדר מצוות לא להנות ניתנו. אם ארוסתו נחשבת כבר "ביתו" ועוד.
ה"מנחת אלעזר" ממונקטש דן בדבריהם והשיב: עתה יש לדון, אם היא מקודשת, אז לא צריך לתת פרוטה, כי היא הרי אשתו. אלא שאם לא צריך פרוטה, כלומר, אם היא אינה צריכה ליתן לו פרוטה, אם כן הוא לא נתן לה מאומה ושוב אינה מקודשת, ושוב צריכה ליתן לו פרוטה ושוב מתקדשת... וחזר הדין ומתהפך לבלתי תכלית...
אכן, למעשה היא יצאה ידי חובת נר חנוכה דרבנן, כיון שנתן לה את הזכות בנר הזה מרצונו ובמתנה. (שו"ת "מנחת אלעזר" ד' ס"ט ועיי"ש)

[מקור: נר לשולחן שבת מקץ תשע"ט]
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

בום טראאח
הודעות: 24
הצטרף: 18 נובמבר 2018, 03:25

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי בום טראאח » 12 דצמבר 2018, 00:32

חזקי כתב:
גאליציינער כתב:הפרדוקס של מונקטש...
מעשה באישה שהיתה אורחת באכסניה בימי החנוכה. רצתה לזכות במצוות נר חנוכה, ביקשה לתת פרוטה לבעל הבית, להשתתף בהדלקת נר חנוכה שלו. אמר לה בעל האכסניה: 'הרי את מקודשת בפרוטה שהיית צריכה לתת לי'...
הסתפקו רבני ולמדני העיר אם אכן האישה מקודשת. בגדר מצוות לא להנות ניתנו. אם ארוסתו נחשבת כבר "ביתו" ועוד.
ה"מנחת אלעזר" ממונקטש דן בדבריהם והשיב: עתה יש לדון, אם היא מקודשת, אז לא צריך לתת פרוטה, כי היא הרי אשתו. אלא שאם לא צריך פרוטה, כלומר, אם היא אינה צריכה ליתן לו פרוטה, אם כן הוא לא נתן לה מאומה ושוב אינה מקודשת, ושוב צריכה ליתן לו פרוטה ושוב מתקדשת... וחזר הדין ומתהפך לבלתי תכלית...
אכן, למעשה היא יצאה ידי חובת נר חנוכה דרבנן, כיון שנתן לה את הזכות בנר הזה מרצונו ובמתנה. (שו"ת "מנחת אלעזר" ד' ס"ט ועיי"ש)

[מקור: נר לשולחן שבת מקץ תשע"ט]
לא הבנתי בכלל את הנושא, כיון שאינה חייבת לתת לו ,א"כ איך יכול לקדשה, אטו אם אשה רוצה לקנות משהו והמוכר אומר לה הרי את מקודשת בכסף שהיית נותנת לי אם היית קונה, תהיה מקודשת ???

גידי
הודעות: 259
הצטרף: 10 נובמבר 2018, 19:40

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי גידי » 12 דצמבר 2018, 01:32

אשכול מעניין...
אני יציע פרדוקס שקראתי עליו מזמן
פרדוקס הסוכה
אדם בנה סוכה בגודל שבע על שבע טפחים, ותלה קישוטים על הדפנות, ונמצא הסוכה נתמעטה משיעורה, לפי מה דקי"ל נוי סוכה בטל לדפנות, ואם כן נחשב שנתעבו הדפנות עד שאין בסוכה שיעור שבע על שבע, ונמצא שהסוכה פסולה. אבל אם באמת נכריע שהסוכה פסולה, נמצא שאין הקשוטים נחשבים נוי סוכה, שהרי ליתא כאן סוכה, ואם כך שוב יש כאן שיעור סוכה, והסוכה כשירה, אבל אם נכשיר את הסוכה, שוב נמצא שהקישוטים הם נוי סוכה וממעטים הסוכה משיעורה. וחוזר חלילה.

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 15:26

פרדוקס האם היהודיה - גויה שהתגיירה, ילדה ילד. הילד גדל, למד והפך לדיין. וכעת, כדיין, הוא פוסל את כל הגיורים שעשה הרב שגייר את אימו. האם הגיור תקף?
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 15:33

פרדוקס קדימה בברכות: היו לפניו תפוח בננה ותמר, וזה סדר חביבותם אצלו. כשברכותיהם שוות (התפוח והתמר) - מין שבעה קודם, וכשאין ברכותיהם שוות (התפוח והבננה; הבננה והתמר) החביב קודם.
על מה יברך ראשונה?

זכור לי שהפרדוקס מיוחס לסטייפלער.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 15:39

פרדוקס ברכת המזון: לדעה (שאינה להלכה) שלאחר שתיית יין מברכים ברכת המזון, ולדעה שלאחר ברכת המזון צריך לשתות כוס יין (כמו שנוהגים להלכה לאחר זימון בעשרה), אם כן לאחר כל ברכת המזון ישתה כוס יין ולאחריה יצטרך לברך שוב ברכת המזון, וחוזר חלילה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 15:42

פרדוקס קידוש החודש
מעשה בשני אנשים שבאו לסנהדרין ביום ל' לחודש אב והעידו שראו את מולד הלבנה, ובהתאם החליט בית הדין להכריז על אותו היום כ-א' באלול. לפני שהספיקו להכריז כך, הגיעו לבית הדין שני עדים אחרים להזים את עדותם של העדים הראשונים או לפסלם, שני עדים אלה יהיו ביום א' לחודש אלול בני 13 (בני מצווה) וכשירים לעדות מאותו יום.

לפי הדין היהודי, אם עדות העדים הראשונים הוזמה (או שהעדים נפסלו) על ידי העדים שבאו אחריהם, ולא נכריז על אותו היום כ-א' באלול, הוא יחשב עדיין להיות יום ל' באב. מאחר שכך לא מלאו לעדים שבקבוצה השנייה 13 שנים, וממילא עדותם אינה עדות, ואין בדבריהם כדי לְהָזֵם את עדות העדים הראשונים. משכך יש לקבל את עדות העדים הראשונים, ולהכריז על היום להיות א' באלול. אם כך, קבוצת העדים השנייה היא איפוא בדיוק בגיל 13, כשרים לעדות, ולכן עדותם מתקבלת וכן מזימה את זו של העדים הראשונים, וחוזר חלילה.

מסקנות הלכתיות - תשובת המנחת חינוך עצמו היא שעדות העדים הראשונים מתקבלת כיוון שבשעת העדתם, בטרם נתקדש החודש על פיהם, הם עדים כשרים, שכן אין באפשרות העדים האחרונים הקטנים לפסלם, ואנחנו לא צריכים לחשוב מה יקרה לאחר שיתקדש החודש וישתנה המצב. ואם באו העדים המזימים לאחר שנגמר הדין והחודש קודש, הרי בהזמתם או פסילתם של העדים הראשונים אין כל בעיה, שכן החודש שנתקדש ישאר כזה על פי כללי קידוש החודש שגם קידוש בשגגה ובהטעיה ואף בזדון - מתקבל. לעומת זאת בספר דרך המלך כתב שכיון שיש לנו פרדוקס - אנחנו לא מקדשים את החודש. שכל מקום שיש פרדוקס צריך להשאיר את המצב כמו שהוא לפני שהגיע הפרדוקס.

ובספר מנחת סולת כתב שאין כלל פרדוקס, והעדים השניים פסולים גם אם נכריז את אותו היום להיות א' באלול והעדים יהיו גדולים, כי כל עד שיש לו אינטרס פסול להעיד באותו נושא, וכאן יש לעדים השניים אינטרס שלא יתקדש החודש, שהרי על ידי ההכרזה שהיום יהיה א' באלול הם יהפכו להיות גדולים, ואם יעשו עבירה באותו יום יתחייבו בעונש, והם מעדיפים לדחות את ההכרזה של א' באלול למחרת כדי להתחייב במצוות רק למחרת.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 15:43

פרדוקס ירושלמי

"ישנו פרדוקס שמסופר כבדיחה, אבל יש בו הרבה מן האמת. ידוע שהרב יצחק יעקב וייס רב העדה החרדית, פסק שלרמות אין דין של ירושלים לגבי פורים, והם צריכים לחגוג בי"ד אדר. הרב שלמה זלמן אוירבך התנגד לפסק זה וטען שרמות היא כירושלים ועל תושביה לחגוג בשושן פורים כמו הירושלמים. בהנחה שהירושלמים מקבלים את הרב ווייס כרבה של העיר ירושלים הוא אמר לתושבי רמות - "אם רמות בירושלים יש לשמוע לרב ווייס. אם תשמעו לו הרי שרמות אינה ירושלים. אם רמות אינה ירושלים אין צורך לשמוע לרב ווייס (שהרי אין תושבי רמות תושבי עירו של הרב ווייס) ואז אפשר לשמוע לי - אם תשמעו לי הרי שרמות דינה כירושלים ויש לשמוע לרב ווייס... וכו' וכו' ".
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 15:45

יש עוד כמה וכמה פרדוקסיים תורניים מפורסמים. אני אשתדל לעלות גם את אלה המפורסמים יותר. כל הפרדוקסים לקטנו מאי אלה מקומות.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 15:46

פרדוקס השבת אבידה וכיבוד אב: כאשר יש לאדם שלוש אפשרויות: כיבוד אב, השבת אבידת עצמו והשבת אבידת חבירו, יש בעיה מה יבחר: השבת אבידת חבירו קודמת לכיבוד אב, השבת אבידת עצמו קודמת להשבת אבידת חבירו, וכיבוד אב קודם להשבת אבידת עצמו (לדעה מסוימת) (תוס' קידושין לב.).
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 15:48

עוד רשימה מתוך ליקוט של פרדוקסים תורניים.

פרדוקס זכירת עמלק - איך אפשר, גם למחות את זכר עמלק, וגם לזכור את מעשי עמלק?
פרדוקס קים לי 1 - אם אפשר להסתמך על פוסק אחד נגד שאר הפוסקים, מדוע אי אפשר לדחות את דעתו של אותו פוסק?
פרדוקס קים לי 2 - האם בית דין יכול להגיד "קים לי" שבית דין יכול להגיד "קים לי"?
פרדוקס העני על הסוס - לוקחים מהלווה העני את הסוס שלו, ואז נותנים לו אותו בחזרה כצדקה?
פרדוקס פלגינן דיבורא - העדות שפוסלת את עצמה.
פרדוקס עשה לך רב - מי שלא יודע תורה צריך לשאול רב, אבל כדי לבחור את הרב הנכון צריך לדעת תורה.
פרדוקס הרב השקרן - אם רב כותב מאמר תורני שבו הוא טוען שלרב מותר לשקר, האם מאמר זה עצמו הוא שקר?
פרדוקס הנבל - איך ייתכן "נבל ברשות התורה" אם ע"פ התורה אסור להיות "נבל ברשות התורה"?
פרדוקס לא תחנם - אדם רוצה להשיב אבידה לחברו הגוי, ולכן הוא מחליט להתכוון לקידוש ה' ולהשיב לו, מה הדין? חברו השבתאי ינקי פרנק מעוניין בדווקא לעבור עבירת "לא תחנם" ולכן מכוון לטובתו של הגוי, האם הצליח בעבירתו? [מאת נ.מ.זילבר]
פרדוקס זמן קריאת שמע - זמן קריאת שמע נקבע לפי השעה המאוחרת ביותר שבה קמים בני מלכים. אבל כדי שבן-מלך יוכל לקרוא קריאת שמע בזמנה, הוא צריך לקום חצי שעה קודם, וכן הלאה [מאת בעל בעמיו].
פרדוקס בוחן הפתע, ופרדוקס המנין כסימן למציאה - אם אין להכריז על שני מטבעות כסימן למציאה כי מיעוט רבים שנים, אז גם אין להכריז על שלושה כי זה המיעוט החדש, וכן הלאה [מאת מיימוני].
פרדוקס "רצון הבעלים" - אם עלה עליה עול לרצונו של הבעלים, היא נפסלה; אבל אם היא נפסלה, הבעלים בוודאי לא רצו בכך! [תוספות]
פרדוקס "לא תעמוד על דם רעך" - האם אדם, שמלכתחילה לא למד רפואה, טוב יותר מאדם שלמד רפואה וסירב לטפל בחולה?
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 15:50

פרדוקס בגירושין על תנאי: כאשר בעל גירש את אשתו על תנאי שהיא צדיקה, לאחר מכן היא נדרה נדר, הוא הפר לה והיא עברה על הנדר: אם נאמר שהיא מגורשת, א"כ הפרתו לא מועילה, ואם כן היא עברה על הנדר וממילא אינה צדיקה, וא"כ אינה מגורשת. אך אם אינה מגורשת, א"כ הפרתו מועילה, וא"כ לא עברה על הנדר והיא צדיקה, וממילא מגורשת.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 15:59

גאליציינער כתב:
סבא קשישא כתב:ערב טוב!

בואו הסכיתו ושמעו למעשה שהתרחש בהאי שעתא.

ומעשה שהיה כך בערך היה:

בחור רם ונכבד מאחת הישיבות (כמובן, כדאמרי אינשי, אחת הישיבות הטובות בארץ...), הגיש לפני מבחן תורני, ושאל כיצד הייתי עונה על שאלה מסוימת.

השאלה הייתה מהו הדין במקרה כזה וכזה (כאן עליכם לדמיין מקרה כיד ה' הטובה עליכם)?

א) חייב בכפל.
ב) חייב מיתה
ג) חייב באמירת סליחה.
ד) תשובות א-ג נכונות.
ה) כל התשובות נכונות.

השבתי לו שלא הייתי מצליח לענות תשובה מוחלטת כי התשובות מוצגות באופן שגוי!

ממבטו של הבחור הבנתי שהוא חושב שנפלתי מהירח או עכ"פ שוקל אנכי לנסוע לירח... מיהרתי להסביר: תשובה ד' מניחה שרק תשובות א-ג נכונות, כלומר, שתשובה ב' איננה נכונה, מאידך תשובה ה' אומרת שכל התשובות נכונות, היינו, שגם תשובה ד' נכונה (האומרת שתשובה ב' איננה נכונה), וגם תשובה ב' נכונה!

זהו פרדוקס ולולאה לוגית שאיננה ניתנת לעצירה.

המשך יבוא....
זו וריאציה נוספת של פרדוקס השקרן המכונה בשם פרדוקס "אף תשובה אינה נכונה" ראה כאן
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7 ... 7%A0%D7%94
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:13

פרדוקס הרב השקרן - אם רב כותב מאמר תורני שבו הוא טוען שלרב מותר לשקר, האם מאמר זה עצמו הוא שקר?

הפרדוקס הנזכר, הוא ככל הנראה מעותק על בסיס "הפרדוקס השקרן" הידוע. השווה לציטוט.
בפילוסופיה ובלוגיקה, פרדוקס השקרן הוא פרדוקס המיוצג במשפטים "אני משקר עכשיו" או "המשפט הזה הוא שקר" ודומים להם, המכילים התייחסות עצמית המובילה לסתירה פנימית, שאינה מאפשרת לקבוע האם המשפט הוא אמת או שקר.
אם הטענה "טענה זו היא שקרית" היא אמיתית, אז אמיתות זו פירושה שהטענה נכונה, והיא שקרית; ואם היא שקרית, שקריות זו פירושה שהטענה אינה נכונה, ולכן הטענה אמיתית. מהפרדוקס לא ניתן להימנע על ידי איסור פשוט על התייחסות המשפט לעצמו, משום שקל לבנות גם מעגלים לוגיים המביאים לסתירה, כגון צמד המשפטים "המשפט הבא הוא אמת. המשפט הקודם הוא שקר". ויקפדיה
אם כי לדעתי "פרדוקס הרב השקרן" הוא פרדוקס לא קיים. שכן שום רב לא יתיר לשקר אלא במקרים מאוד מסוימים ומפורטים. לאור העובדה שכל מאמר תורני מטבעו מסתמך על מקורות הלכתיים הכולל את הפרטים המסוימים שמותר לשקר, בטח לא באופן גורף, ואם כך אין שום סיבה להניח שבמאמר "שלרב מותר לשקר במקרים מסוימים" הוא יכתוב שקר, שלא נמצא בפרטים המותרים לשקר.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:18

פרדוקס עשה לך רב - מי שלא יודע תורה צריך לשאול רב, אבל כדי לבחור את הרב הנכון צריך לדעת תורה.

לדעתי פרדוקס שטותי. רב נבחר על פי גדולים ועל פי מסורת. ולא על פי תרגלים מתמטים. ואולי אני נאיבי..ויציבו כנגד זה טענה, 'גם בשביל לבחור גדול שיבחר ברב צריך לדעת תורה'..
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:20

גידי כתב:אשכול מעניין...
אני יציע פרדוקס שקראתי עליו מזמן
פרדוקס הסוכה
אדם בנה סוכה בגודל שבע על שבע טפחים, ותלה קישוטים על הדפנות, ונמצא הסוכה נתמעטה משיעורה, לפי מה דקי"ל נוי סוכה בטל לדפנות, ואם כן נחשב שנתעבו הדפנות עד שאין בסוכה שיעור שבע על שבע, ונמצא שהסוכה פסולה. אבל אם באמת נכריע שהסוכה פסולה, נמצא שאין הקשוטים נחשבים נוי סוכה, שהרי ליתא כאן סוכה, ואם כך שוב יש כאן שיעור סוכה, והסוכה כשירה, אבל אם נכשיר את הסוכה, שוב נמצא שהקישוטים הם נוי סוכה וממעטים הסוכה משיעורה. וחוזר חלילה.
פרדוקס יפה. ליתר דיוק סוג של גלגל החוזר והאחרונים התיחסו בהרחבה למקרים מעין אלו, ב"ה אעלה מה שראיתי וממה שמצאתי.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:22

פרדוקס זמן קריאת שמע - זמן קריאת שמע נקבע לפי השעה המאוחרת ביותר שבה קמים בני מלכים. אבל כדי שבן-מלך יוכל לקרוא קריאת שמע בזמנה, הוא צריך לקום חצי שעה קודם, וכן הלאה [מאת בעל בעמיו].

עוד פרדוקס מוזר ומשונה שלא מתחיל.
מי החליט שבני המלכים הללו הם יהודים. ולמה הדבר דומה אילו הגמרא היתה תולה את זמן קריאת שמע בקימת החיות, וכי היינו טוענים הלא החיות לא קוראות קריאת שמע?.....
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:23

פרדוקס הנבל - איך ייתכן "נבל ברשות התורה" אם ע"פ התורה אסור להיות "נבל ברשות התורה"?

הצעה לפתרון הפרדוקס: יש 'איסור' ויש 'מומלץ' ואלו שני ענינים.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:32

חזקי כתב:פרדוקס האם היהודיה - גויה שהתגיירה, ילדה ילד. הילד גדל, למד והפך לדיין. וכעת, כדיין, הוא פוסל את כל הגיורים שעשה הרב שגייר את אימו. האם הגיור תקף?
מה הפרדוקס? אם "הגר" הציג טענות הלכתיות כנגד גיור הרב, הגיור מתבטל ואין לו קשר עם יהדותו של הגר. גם לגוי שמעלה טענות הלכתיות צודקות יש תוקף. וגם אם נאמר שגירות נקבעת מכח האישור של בית דין. אבל זה אינו, שכן הבסיס ללא ספק הוא הראיות והטענות. וככל שהתגלה שהגיור לא עמד בכללי ההלכה, לא יועיל אישור ב"ד.

דרך אגב ככל הנראה הפרדוקס הנזכר נכתב בהשראת "פרדוקס הסבא" סוג של פרדוקס על מסע בזמן, האומר "אתה נוסע לאחור בזמן והורג את סבך לפני שזה פגש את סבתך. בכך מנעת את לידתו של אחד מהוריך, ובהכרח גם את לידתך, אם כן - כיצד יכולת להרוג את סבך?".
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:47

מצוה הבאה בעבירה זה גם סוג של אבסורד ופרדוקס.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:54

חזקי כתב:
חזקי כתב:פרדוקס האם היהודיה - גויה שהתגיירה, ילדה ילד. הילד גדל, למד והפך לדיין. וכעת, כדיין, הוא פוסל את כל הגיורים שעשה הרב שגייר את אימו. האם הגיור תקף?
מה הפרדוקס? אם "הגר" הציג טענות הלכתיות כנגד גיור הרב, הגיור מתבטל ואין לו קשר עם יהדותו של הגר. גם לגוי שמעלה טענות הלכתיות צודקות יש תוקף. וגם אם נאמר שגירות נקבעת מכח האישור של בית דין. אבל זה אינו, שכן הבסיס ללא ספק הוא הראיות והטענות. וככל שהתגלה שהגיור לא עמד בכללי ההלכה, לא יועיל אישור ב"ד.

דרך אגב ככל הנראה הפרדוקס הנזכר נכתב בהשראת "פרדוקס הסבא" סוג של פרדוקס על מסע בזמן, האומר "אתה נוסע לאחור בזמן והורג את סבך לפני שזה פגש את סבתך. בכך מנעת את לידתו של אחד מהוריך, ובהכרח גם את לידתך, אם כן - כיצד יכולת להרוג את סבך?".
ייתכן להציע את הפרדוקס בצורה אחרת.

רב קיבל סמיכה מאדם גדול ביורה דעה, ובפסקיו דוחה הרב -מקבל הסמיכה את פסקי הגדול ביורה דעה אחת לאחת, ממה שהוא נבחן אצלו..
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 16:59

פרדוקס העני על הסוס - לוקחים מהלווה העני את הסוס שלו, ואז נותנים לו אותו בחזרה כצדקה?

אלו שני דינים שונים והדין הנוהג בכל שלב הוא ברור לכל. הפרדוקס מתחיל כשמתיחסים מבחינת העני והסוס, ולא מבחינת שני הדינים. אבל כיון שהפרדוקס מתיחס לדין התורני, הרי אינו פרדוקס כפי שכתבנו שאלו שני דינים.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 17:07

פרדוקס המשומד
עבר ומל בשבת: אדם שמל במזיד בשבת שאם זוהי מילה הוא משומד וממילא זו אינה מילה המתקנת, ואם כן אינו משומד ואז המילה חלה והוא משומד, וחוזר חלילה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 17:15

פרדוקס ברכת המזון: לדעה (שאינה להלכה) שלאחר שתיית יין מברכים ברכת המזון, ולדעה שלאחר ברכת המזון צריך לשתות כוס יין (כמו שנוהגים להלכה לאחר זימון בעשרה), אם כן לאחר כל ברכת המזון ישתה כוס יין ולאחריה יצטרך לברך שוב ברכת המזון, וחוזר חלילה.
תוספות מסכת ברכות דף לז, א ד"ה נתן כתבו וז"ל - וא''ת לר''ג דאמר ג' ברכות שלמות וס''ל דמזמנים על ז' המינים אי ס''ל דברכה טעונה כוס א''כ יזמנו וא''כ יזמנו לעולם וי''ל דיכול להיות שלא ישתה כלל מן כוס של ברכה. וא''ת מ''מ לאותו המברך שהוא טועם צריך לברך פעם אחרת וא''כ אין לדבר סוף וי''ל היכא דאינו שותה בקביעות רק מלא לוגמיו מודה ר''ג דאל''כ וכי לית ליה לר''ג ברכה אחת מעין שלש בשום מקום:
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 17:17

יש חידה מוכרת וידועה. על שני נערים שנולדו באותו חודש, זה שנולד ראשון עושה בר מצוה מאוחר מזה שנולד אחריו.
יודעים את התשובה, ומי חד את החידה?
מה שלא יהיה על פניו זה נראה אבסורד, עד שמבינים את הטעם.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

סמל אישי של משתמש
1010
הודעות: 6198
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
נתן תודה: 1 פעם

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי 1010 » 12 דצמבר 2018, 17:22

חזקי נהניתי מכך שהפרכת את חלק מהפרדוקסים המשונים.
נחמד מאוד להביא את זה וגם לעסוק בכך, אבל יש לשים לב ולא לעבור את הגבול.
אסור לכתוב איך יתכן נבל ברשות התורה וכו', כי זה פירכא על דברי רש"י.
אפשר להציע זאת בצורה של שאלה או קושיא, אבל לא להציג זאת בצורה של פירכא, אסור להתלוצץ מדברי תורה.
א.
ב.

ג. ברגע האמת, כולנו חרדים לדעת.

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 17:27

פרדוקס שלא מתחיל..
כל אדם יש לו אפשרות לבחור, מצד שני אסור לו לבחור בדרך שלילית...

פתרון: האיסור אינו סיבה לסתור את הבחירה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 17:29

1010 כתב:חזקי נהניתי מכך שהפרכת את חלק מהפרדוקסים המשונים.
נחמד מאוד להביא את זה וגם לעסוק בכך, אבל יש לשים לב ולא לעבור את הגבול.
אסור לכתוב איך יתכן נבל ברשות התורה וכו', כי זה פירכא על דברי רש"י.
אפשר להציע זאת בצורה של שאלה או קושיא, אבל לא להציג זאת בצורה של פירכא, אסור להתלוצץ מדברי תורה.
בהחלט. כפי שכתבתי הפרדוקסים אלו אינם משלי אלא ליקוט ממה שמצאתי חלקם הגדול ברשת.
ואכן חלק מהפרדוקסים ככל הנראה נכתבו על ידי אנשים שאוהבים להשתעשע בלי כוונת זדון וחלק על ידי נבוכים למיניהם, ועל כן השתדלתי לצנזר כמחצית ויותר מהפרדוקסים. בנוגע להערתך על נבל, אתה צודק אילו הפרדוקס היה שלי הייתי מנסח אותו אחרת.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 17:51

פרדוקס בגימטרייה
רש"י בחומש במדבר כתב - על האישה 'הכשית' המוזכרת בפסוק שהיא בגימטרייה 'יפת מראה'. מצד שני העירו שגם המילה 'מכוערת' מתקבלת מאותו מנין.

מי שיעיין במפרשים יראה שהפרדוקס לא מתחיל. רשי לא ביסס את הפירוש על הגימטרייה והיא באה רק כהוספה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 17:56

חזקי כתב:פרדוקס העני על הסוס - לוקחים מהלווה העני את הסוס שלו, ואז נותנים לו אותו בחזרה כצדקה?

אלו שני דינים שונים והדין הנוהג בכל שלב הוא ברור לכל. הפרדוקס מתחיל כשמתיחסים מבחינת העני והסוס, ולא מבחינת שני הדינים. אבל כיון שהפרדוקס מתיחס לדין התורני, הרי אינו פרדוקס כפי שכתבנו שאלו שני דינים.
כבר אמרנו שהאבסורד מופרך מעיקרו, ועוד נוסיף, למה הדבר דומה, לעני שיגנוב אוכל מ'אחרים', בטענה שמגיע לו קצבה מקופת הצדקה..שמתבססת בעצם על תרומת אותם 'אחרים'...
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 18:06

פרדוקס "רצון הבעלים" - אם עלה עליה עול לרצונו של הבעלים, היא נפסלה; אבל אם היא נפסלה, הבעלים בוודאי לא רצו בכך! [תוספות]
תוספת הסבר שנכתב להבנת הפרדוקס: פרה אדומה יכולה לשמש להכנת אפר טהרה בתנאי שלא עלה עליה עול, או אפילו אם עלה עליה עול אך הבעלים שלה לא רצה בכך. דבר זה עצמו גורם לכך שהבעלים בדרך כלל לא ירצה שיעלה עליה עול, שכן בכך הוא יפסיד את שוויה הרב, וממילא כאשר עלה עליה עול אין הדבר צריך לפסול אותה שכן הוא לא עלה עליה ברצון הבעלים. אך כאן נוצר גלגל, שכן אם הפרה לא תיפסל בעליית העול, כבר אין סיבה לבעלים להתנגד לכך, ודבר זה עצמו גורם לכך שהפרה תיפסל, וחוזר חלילה. למעשה כל הכרעה הלכתית תיצור בהכרח את ההיפך, אם נכריע כי הפרה פסולה, בהכרח לא ירצו בעליה בעליית העול והיא תהיה דווקא כשרה, ואילו אם נכריע שהפרה כשרה בהכרח לא תהיה לבעלים סיבה שלא לרצות בעליית העול וממילא היא תהיה דווקא פסולה. התוספות בבא מציעא [ל,א ד"ה אף] כתבו במקרה זה שהפרה פסולה.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

חזקי
הודעות: 2054
הצטרף: 28 אוקטובר 2018, 00:35

Re: מצא את האבסורד!

נושא שלא נקרא על ידי חזקי » 12 דצמבר 2018, 18:10

גלגל הקדימה האין-סופית
ישנם מצבים הלכתיים רבים שבהם נאמר דין קדימה, לפיו יש להקדים פעולה מסוימת לפעולה אחרת. הדברים מצויים בעיקר לגבי אדם הצריך לברך מספר ברכות, אך גם במקומות נוספים. גלגל הקדימה האין-סופית נוצר כאשר א' קודם לב', ב' קודם לג', אך ג' קודם לא', וחוזר חלילה. למשל, בהקרבת הקרבנות בבית המקדש ישנו סדר קדימה מסויים, קרבן חטאת העוף קודם לקרבן עולת בהמה, קרבן עולת בהמה קודם לקרבן מעשר בהמה, וקרבן מעשר בהמה עצמו קודם לקרבן חטאת העוף. במקרה בו יעמדו לפני הכהן שלושת מיני הקרבנות הללו יווצר גלגל החוזר, שכן כל קרבן שהוא ירצה להקריב אמור להתאחר ולהיות מוקרב לאחר קרבן אחר הנמצא לפניו. דוגמאות מעין אלו נידונות כבר בתלמוד בבלי ובתלמוד ירושלמי, והם פותרים אותם בשיקולים שונים איזו קדימה היא החשובה ביותר. כלומר, אם חשוב יותר שא' יקדם לב' ושב' יקדם לג' מאשר שג' יקדם לא', עליו לבצע ראשון את א' למרות שבכך ג' יהיה אחריו. בספר משברי ים הביא מצבים רבים היוצרים את גלגל הקדימה האין-סופית, בחלקם ניתן להוכיח איזו קדימה היא החשובה ביותר אך בחלקם לא ידוע כיצד יש לנהוג.

נ.ב צריך לבדוק אם אפשר להקיש מכאן על חלק מהפרדוקסים שהובאו לעיל כמו קדימה בברכות.
תאמין גם במה שליבך מסרב להאמין. שלטון השכל!

שלח תגובה