חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
-
- הודעות: 3860
- הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
- נתן תודה: 4332 פעמים
- קיבל תודה: 2361 פעמים
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
בן סורר ומורה שזולל וסובא חייב מיתה. אבל אם יאכל בחנוכה וישיר שיר שיש בו שבח לקב''ה יהפך לסעודת מצווה ויפטר.
(לא שיש לי ידע ובקיאות תורנית... פשוט הכרתי את החידה)
-
- הודעות: 3860
- הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
- נתן תודה: 4332 פעמים
- קיבל תודה: 2361 פעמים
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
הרחבה מאתר הידברות:
כתב הרמב"ם (הלכות ממרים פ"ז הלכה א'-ב'): "אכילה זו שבן סורר ומורה חייב עליה, אינו חייב סקילה עד שיגנוב משל אביו ויקנה בשר בזול ויין בזול, ויאכל וישתה חוץ מרשות אביו בחבורה שכולן ריקנין ופחותין... אם גנב משל אביו, ואכל אכילה מכוערת כזו ברשות אחרים, והיתה אכילת מצוה אפילו מדבריהם, פטור, שנאמר 'איננו שומע בקולנו', שאינו עובר באכילה זו אלא על קולם (של הוריו), יצא זה שעבר בה על דברי תורה, או שאכלה בדבר מצוה. כיצד, אכל אכילה זו המכוערת עם החבורה הרעה שאוכל עמהם בדבר מצוה, אפילו אכלו בתנחומי אבלים שהיא מצוה מדבריהם, הרי זה פטור מן המיתה". למדנו אפוא, שבן סורר ומורה אינו חייב מיתה במקרה שאכל בסעודת מצוה.
והנה, כתב הרמ"א (בהלכות חנוכה, סי' תר"ע ס"ב): "נוהגים לומר זמירות ושבחות בסעודות שמרבים בהם (בחנוכה), ואז הוי סעודת מצוה". והוסיף המשנ"ב (סק"ט) בשם הרש"ל, "שכל שעושה כדי ליתן שבח למקום, או לפרסם הנס, הכל סעודת מצוה". ובמשנ"ב (סי' תרצ"ז סק"ב) מבואר, שמי שנעשה לו נס וקיבל על עצמו יום זה למשתה ושמחה, הסעודה שעושה בשביל הנס היא סעודת מצוה, משום שכל סעודה שעושים לזכר נפלאות השם, הרי היא סעודת מצוה.
ומכאן הפתרון לחידתנו: מדובר בבן סורר ומורה שהוציאוהו לסקילה, וטרם המיתוהו התברר, שבסעודה שנערכה בחנוכה שיבח וזימר לכבוד השי"ת "יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם", וכיוצא בזה, וממילא, הפכה הסעודה לסעודת מצוה (כפי שלמדנו ברמ"א שעל ידי הזמירות והתשבחות למקום, הסעודה נחשבת לסעודת מצוה), ומעתה, בן זה אינו חייב מיתה, כמבואר ברמב"ם דלעיל שאינו חייב על אכילה בדבר מצוה! (הרה"ג ר' מאיר דינר שליט"א).
https://www.hidabroot.org/article/196199
כתב הרמב"ם (הלכות ממרים פ"ז הלכה א'-ב'): "אכילה זו שבן סורר ומורה חייב עליה, אינו חייב סקילה עד שיגנוב משל אביו ויקנה בשר בזול ויין בזול, ויאכל וישתה חוץ מרשות אביו בחבורה שכולן ריקנין ופחותין... אם גנב משל אביו, ואכל אכילה מכוערת כזו ברשות אחרים, והיתה אכילת מצוה אפילו מדבריהם, פטור, שנאמר 'איננו שומע בקולנו', שאינו עובר באכילה זו אלא על קולם (של הוריו), יצא זה שעבר בה על דברי תורה, או שאכלה בדבר מצוה. כיצד, אכל אכילה זו המכוערת עם החבורה הרעה שאוכל עמהם בדבר מצוה, אפילו אכלו בתנחומי אבלים שהיא מצוה מדבריהם, הרי זה פטור מן המיתה". למדנו אפוא, שבן סורר ומורה אינו חייב מיתה במקרה שאכל בסעודת מצוה.
והנה, כתב הרמ"א (בהלכות חנוכה, סי' תר"ע ס"ב): "נוהגים לומר זמירות ושבחות בסעודות שמרבים בהם (בחנוכה), ואז הוי סעודת מצוה". והוסיף המשנ"ב (סק"ט) בשם הרש"ל, "שכל שעושה כדי ליתן שבח למקום, או לפרסם הנס, הכל סעודת מצוה". ובמשנ"ב (סי' תרצ"ז סק"ב) מבואר, שמי שנעשה לו נס וקיבל על עצמו יום זה למשתה ושמחה, הסעודה שעושה בשביל הנס היא סעודת מצוה, משום שכל סעודה שעושים לזכר נפלאות השם, הרי היא סעודת מצוה.
ומכאן הפתרון לחידתנו: מדובר בבן סורר ומורה שהוציאוהו לסקילה, וטרם המיתוהו התברר, שבסעודה שנערכה בחנוכה שיבח וזימר לכבוד השי"ת "יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם", וכיוצא בזה, וממילא, הפכה הסעודה לסעודת מצוה (כפי שלמדנו ברמ"א שעל ידי הזמירות והתשבחות למקום, הסעודה נחשבת לסעודת מצוה), ומעתה, בן זה אינו חייב מיתה, כמבואר ברמב"ם דלעיל שאינו חייב על אכילה בדבר מצוה! (הרה"ג ר' מאיר דינר שליט"א).
https://www.hidabroot.org/article/196199
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
לא. אם שיער וגם שורר הוא פטור? וגם אין זה חיוב מיתה בבי"ד. התשובה על זה בעניני חנוכה בפרד"ס
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
164
דבר אסור ודבר מותר, וכשמחברים ביניהם, האסור נהיה מותר והמותר נהיה אסור.
דבר אסור ודבר מותר, וכשמחברים ביניהם, האסור נהיה מותר והמותר נהיה אסור.
-
- הודעות: 3860
- הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
- נתן תודה: 4332 פעמים
- קיבל תודה: 2361 פעמים
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
יעבץ כתב: ↑02 אפריל 2020, 10:49בשר שלא נמלח, ומלח.yehuda3249 כתב: ↑01 אפריל 2020, 20:56ישנו דבר אסור באכילה ודבר מותר
וכשיונח אסור במותר
המותר יאסר והאסור יותר
מה הם??
-
- הודעות: 127
- הצטרף: 04 ספטמבר 2013, 00:18
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 17 פעמים
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
כתוב שבביאת משיח יגדילו את מספר ערי המקלט מ-6 ל-9? למה דוקא אז יתווספו רוצחים לעמ"י?
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
יש ווארט קרלינאי, שלפני ביאת משיח כולם ייהפכו לרודפים ורוצחים, ולכן יצטרכו לתגבור ערי המקלט.
- פעמון זהב וקורונימון
- הודעות: 4628
- הצטרף: 28 ינואר 2014, 02:36
- נתן תודה: 302 פעמים
- קיבל תודה: 312 פעמים
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
לאה וילדיה אחרונים, יוסף ורחל אחרונים.
אם לא יאמינו לקול האות הראשון יאמינו לאות האחרון ואם לא יאמינו לשני האותות ...
אם לא יאמינו לקול האות הראשון יאמינו לאות האחרון ואם לא יאמינו לשני האותות ...
ה' הושיעה המלך יעננו ביום קורונה, אנא ה' קורו נא
כ"ד הכו"ח עבדכם הנאמן בלונ"ח
פע'מון ז'הב ור'ימון (המכונה לפנים פע"ח),
הגאב"ד דק"ק פצלוחנה פופיטות יצ"ו
כ"ד הכו"ח עבדכם הנאמן בלונ"ח
פע'מון ז'הב ור'ימון (המכונה לפנים פע"ח),
הגאב"ד דק"ק פצלוחנה פופיטות יצ"ו
- פעמון זהב וקורונימון
- הודעות: 4628
- הצטרף: 28 ינואר 2014, 02:36
- נתן תודה: 302 פעמים
- קיבל תודה: 312 פעמים
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
שופר
ה' הושיעה המלך יעננו ביום קורונה, אנא ה' קורו נא
כ"ד הכו"ח עבדכם הנאמן בלונ"ח
פע'מון ז'הב ור'ימון (המכונה לפנים פע"ח),
הגאב"ד דק"ק פצלוחנה פופיטות יצ"ו
כ"ד הכו"ח עבדכם הנאמן בלונ"ח
פע'מון ז'הב ור'ימון (המכונה לפנים פע"ח),
הגאב"ד דק"ק פצלוחנה פופיטות יצ"ו
-
- הודעות: 127
- הצטרף: 04 ספטמבר 2013, 00:18
- נתן תודה: 29 פעמים
- קיבל תודה: 17 פעמים
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
מי אמר שיתווספו רוצחים לעמ"י?
יוסיפו 3 ערי מקלט, כי שטח ארץ ישראל יגדל.
השאלה היא אחרת, הרי בימות המשיח יתקיים 'בלע המוות לנצח', וא"כ איך בכלל יהיו 'רוצחים בשוגג?
עיין בזה במשך חכמה בפרשת שופטים עה"פ 'וכי ירחיב ה' אלוקיך את גבולך'
-
- הודעות: 3860
- הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
- נתן תודה: 4332 פעמים
- קיבל תודה: 2361 פעמים
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
האברבנאל:
וראיתי בספרים קדמונים שנח הוליד אחר המבול בן רביעי וקראו יוניק"ו, והיה חכם גדול הוציא כלי האצטגנינות, וניבא בעקר על ד' המלכים דבדניאל, ויעץ לנמרוד איך ימלוך, ועוד. ואחר שלא ספרה עליו התורה אין ראוי להאמין בו, ואולי היה מבני בניו של נח, ואולי הוא עבר החכם שהיה בן זקוניו (נכדו של שם), ולכן נקרא יוניקו, מלשון יניק וחכים. (שם ט יח).
(זה גוגל ענה לי...)
-
- הודעות: 3860
- הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
- נתן תודה: 4332 פעמים
- קיבל תודה: 2361 פעמים
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
אני מכיר את זה בערך מסדר הדורותגרנולה כתב: ↑13 ינואר 2021, 00:46האברבנאל:
וראיתי בספרים קדמונים שנח הוליד אחר המבול בן רביעי וקראו יוניק"ו, והיה חכם גדול הוציא כלי האצטגנינות, וניבא בעקר על ד' המלכים דבדניאל, ויעץ לנמרוד איך ימלוך, ועוד. ואחר שלא ספרה עליו התורה אין ראוי להאמין בו, ואולי היה מבני בניו של נח, ואולי הוא עבר החכם שהיה בן זקוניו (נכדו של שם), ולכן נקרא יוניקו, מלשון יניק וחכים. (שם ט יח).
(זה גוגל ענה לי...)
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
וחשוב לציין מה שכתבתי למעלה אינו נכון, הגמרא בסנהדרין אומרת שלכו"ע סרסו, אלא זהו כנראה מדרש שחלוק על ש"ס דילן.
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
לא יודע מה מסתתר מאחורי השאלה. אבל על בשר מברכים שהכל, ואם הוא באיסור לא מברכים.
-
- הודעות: 3860
- הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
- נתן תודה: 4332 פעמים
- קיבל תודה: 2361 פעמים
- פעמון זהב וקורונימון
- הודעות: 4628
- הצטרף: 28 ינואר 2014, 02:36
- נתן תודה: 302 פעמים
- קיבל תודה: 312 פעמים
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)
גם בפיקו"נ, אין ברכה על תרופה אם אינו אוכל הראוי למאכל.
ה' הושיעה המלך יעננו ביום קורונה, אנא ה' קורו נא
כ"ד הכו"ח עבדכם הנאמן בלונ"ח
פע'מון ז'הב ור'ימון (המכונה לפנים פע"ח),
הגאב"ד דק"ק פצלוחנה פופיטות יצ"ו
כ"ד הכו"ח עבדכם הנאמן בלונ"ח
פע'מון ז'הב ור'ימון (המכונה לפנים פע"ח),
הגאב"ד דק"ק פצלוחנה פופיטות יצ"ו
Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

פרדכת : כינוי לאדם בטל ממלאכה ומלימוד ומדרך ארץ, ואין עוסק ביישובו של עולם כלל = גולש ברשת