חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

לדעת ולדון על הנעשה והנשמע בציבור החרדי.

מנהלים: אחד, יאיר

סמל אישי של משתמש
פעמון זהב ורימון
הודעות: 4164
הצטרף: 28 ינואר 2014, 02:36

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי פעמון זהב ורימון » 07 מרץ 2019, 14:46

חזן כתב:
פעמון זהב ורימון כתב: בשביל להתפיח בצק שמים שמרים, למה קוראים לזה שמרים?
עיין תוס' ע"ז ל"ד ע"א ד"ה דורדיא דארמאי.
כל הכבוד!!

וכן בפסחים כח עמוד ב תוד"ה מחמת דבר אחר, שכך נוהגים לעשות בארץ אשכנז.
אני מקווה שידידנו האשכנזי שליט"א אבי הבת, מקפיד גם על זה בתוך שאר מנהגי אשכנז...
אין לי חתימה. תשלחו לי רעיונות. תודה רבה.

סמל אישי של משתמש
פעמון זהב ורימון
הודעות: 4164
הצטרף: 28 ינואר 2014, 02:36

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי פעמון זהב ורימון » 08 אפריל 2019, 23:48

איזו מצוה שקיימת בכל יהודי (לא רק כהן וכדו' ולא רק בזמן הבית) אבל נער בר מצוה פטור ממנה??
אין לי חתימה. תשלחו לי רעיונות. תודה רבה.

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 08 אפריל 2019, 23:49

בחירות! :)
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
פעמון זהב ורימון
הודעות: 4164
הצטרף: 28 ינואר 2014, 02:36

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי פעמון זהב ורימון » 08 אפריל 2019, 23:52

כל הכבוד!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
אין לי חתימה. תשלחו לי רעיונות. תודה רבה.

ראש בטטה
הודעות: 27
הצטרף: 07 פברואר 2014, 09:11

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי ראש בטטה » 09 אפריל 2019, 01:46

גם מצות מחצית השקל - מבן עשרים שנה ומעלה
וכן כל יוצא צבא בישראל - מבן עשרים שנה ומעלה

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 09 אפריל 2019, 10:28

פעמון זהב ורימון כתב:
08 אפריל 2019, 23:48
איזו מצוה שקיימת בכל יהודי (לא רק כהן וכדו' ולא רק בזמן הבית) אבל נער בר מצוה פטור ממנה??
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
הפועלים
הודעות: 1737
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 11:38
קיבל תודה: 1 פעם

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי הפועלים » 13 מאי 2019, 18:37

איפה כתוב הפסוק "ויאמר ה' אל משה לאמר" פעמיים זה אחר זה בלי הפסק?
אם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה, ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם, (אוה"ח הק').

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 13 מאי 2019, 23:20

הפועלים כתב:
13 מאי 2019, 18:37
איפה כתוב הפסוק "ויאמר ה' אל משה לאמר" פעמיים זה אחר זה בלי הפסק?
רמז: התשובה היא בגדר חידוד והלצה ובספר מאוד ספציפי
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
הפועלים
הודעות: 1737
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 11:38
קיבל תודה: 1 פעם

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי הפועלים » 13 מאי 2019, 23:25

יאיר כתב:
13 מאי 2019, 23:20
הפועלים כתב:
13 מאי 2019, 18:37
איפה כתוב הפסוק "ויאמר ה' אל משה לאמר" פעמיים זה אחר זה בלי הפסק?
רמז: התשובה היא בגדר חידוד והלצה ובספר מאוד ספציפי
האם אחרי הרמז מישהו כבר יענה?
לאחרונה נעלם מאתנו אדירי הלבנון ארזי התורה...
אם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה, ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם, (אוה"ח הק').

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 13 מאי 2019, 23:37

יאיר כתב:
13 מאי 2019, 23:20
הפועלים כתב:
13 מאי 2019, 18:37
איפה כתוב הפסוק "ויאמר ה' אל משה לאמר" פעמיים זה אחר זה בלי הפסק?
רמז: התשובה היא בגדר חידוד והלצה ובספר מאוד ספציפי

בספר הקדמון הנקרא "שנים מקרא ואחד תרגום".
אמנם צע"ק כי מופיע נקודתיים ( *כזה-:) בין הפעם הראשונה לשניה ואולי הוי הפסק, ויש לעיין.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 13 מאי 2019, 23:38

שכוייח!
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
הפועלים
הודעות: 1737
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 11:38
קיבל תודה: 1 פעם

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי הפועלים » 14 מאי 2019, 01:08

מי זה כתב:
13 מאי 2019, 23:37
בספר הקדמון הנקרא "שנים מקרא ואחד תרגום".
אמנם צע"ק כי מופיע נקודתיים ( *כזה-:) בין הפעם הראשונה לשניה ואולי הוי הפסק, ויש לעיין.
:lol::
אם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה, ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם, (אוה"ח הק').

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 14 מאי 2019, 16:02

מס' 117

כיצד יתכן, אדם ששכח לקיים מצוה מסויימת, ומחמת כן נתברר למפרע שנכשל בכמה איסורים?
(קרדיט: האיחוד בחידוד פרשת אמר)
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
הפועלים
הודעות: 1737
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 11:38
קיבל תודה: 1 פעם

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי הפועלים » 14 מאי 2019, 17:06

מי זה כתב:
14 מאי 2019, 16:02
מס' 117

כיצד יתכן, אדם ששכח לקיים מצוה מסויימת, ומחמת כן נתברר למפרע שנכשל בכמה איסורים?
(קרדיט: האיחוד בחידוד פרשת אמר)
שכח לעשר פירותיו, נכשל בתרומה גדולה ותרומת מעשר מעשר ראשון ומעשר שני.
אם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה, ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם, (אוה"ח הק').

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 14 מאי 2019, 17:19

הפועלים כתב:
14 מאי 2019, 17:06
מי זה כתב:
14 מאי 2019, 16:02
מס' 117

כיצד יתכן, אדם ששכח לקיים מצוה מסויימת, ומחמת כן נתברר למפרע שנכשל בכמה איסורים?
(קרדיט: האיחוד בחידוד פרשת אמר)
שכח לעשר פירותיו, נכשל בתרומה גדולה ותרומת מעשר מעשר ראשון ומעשר שני.

יפה,
אבל האם זה נכנס בהגדרה של "נתברר למפרע שנכשל בכמה איסורים"?
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 14 מאי 2019, 17:51

ספירת העומר (לשיטה שכל ה-50 יום נחשבים למצוה אחת ואז ברכותיו לבטלה)?
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 18 מאי 2019, 21:49

יאיר כתב:
14 מאי 2019, 17:51
ספירת העומר (לשיטה שכל ה-50 יום נחשבים למצוה אחת ואז ברכותיו לבטלה)?

כל הכבוד!*

והנה התשובה שהופיעה השבוע (בהר) ב"האיחוד בחידוד" , מדור "משיב דבר":
בתשובה לשאלה, כיצד יתכן, אדם ששכח לקיים מצוה מסויימת, ומחמת כן נתברר למפרע שעבר כמה עבירות.
התשובה היא, במי ששכח יום אחד לספור ספירת העומר לילה ויום, דנתברר למפרע שכל ברכותיו היו לבטלה, וכמו שכתב החיד״א בספרו ׳מורה באצבע׳ (סי׳ ז׳ אות רי״ז): ״יזדרז ויעשה סימנים שלא ישכח לילה אחד כשאינו מונה בצבור, דאפשר דישכח גם ביום ולא יוכל עוד לספור בברכה, ולמפרע היו כל הברכות מלילות שעברו לבטלה וביטל מצות עשה״.
___
מתנצל על האיחור בהתייחסותי המתבקשת.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 18 מאי 2019, 22:26

מס' 118

כיצד יתכן, שאדם יצא ידי חובת סעודה בשבת אף שאינו אוכל כלל??
(קרדיט: האיחוד בחידוד גליון תק"ב פרשת בהר)
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 19 מאי 2019, 01:12

ביו"כ?

איזה שימוש אחר נעשה בסְטֶטוֹסְקוֹפ (מַסְכֵּת בלע"ז חח https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... %90%D7%99))
מלבד השימוש הרגיל ומוזכר באחד מספרי היהדות?
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 19 מאי 2019, 12:10

יאיר כתב:
19 מאי 2019, 01:12

איזה שימוש אחר נעשה בסְטֶטוֹסְקוֹפ (מַסְכֵּת בלע"ז חח https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... %90%D7%99))
מלבד השימוש הרגיל ומוזכר באחד מספרי היהדות?
רמז: קשור למיסטיקה...
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 19 מאי 2019, 20:12

יאיר כתב:
19 מאי 2019, 12:10
יאיר כתב:
19 מאי 2019, 01:12

איזה שימוש אחר נעשה בסְטֶטוֹסְקוֹפ (מַסְכֵּת בלע"ז חח https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... %90%D7%99))
מלבד השימוש הרגיל ומוזכר באחד מספרי היהדות?
רמז: קשור למיסטיקה...

כשרבי יהודה היה מייחד ייחודים להוצאת הדיבוקים ,הועיל ביותר כאשר הניח את ידו על האנשים נושאי הרוח באיבר שבו נמצאת הרוח.
כשלא זיהה את מקום הרוח בגוף האדם, היה רבי יהודה נעזר בסטטוסקופ ומייחד ייחודים .
כך עברו הייחודים דרך האוזניים ותפסו את הרוח בתוך הגוף.

מספר רבי יהודה שכך סיפרה לו רוחה של רוזה בת פרחה (שנכנסה בנערה כתון בת עזיזה):
"ודע כי בזמן שתייחד הייחודים על הרוח , אם יזדמן שידך מונחת על הרוח, יכאב לרוח מאוד יותר מהכווייה של אש. ואם לא תדע איזה מקום הקבוע לו לישב שם, או אם יישמט מתחת ידו וימלט ממקום למקום, אז תדביק את פיך על אוזן הנפגע ממש כדי שייכנס כל הבל הייחוד תוך חלל הגוף, וזה יפעל יותר מאשר תניח ידך על האיבר שבו יושב הרוח, כי זה יכאב לרוח יותר ממכות המשחיתים ומחיבוט הקבר.
ולכן נתחכמתי וקניתי לי קנים של ברזל מאותם שמניחים הרופאים באוזניהם בעת שרוצים לשמוע את דופק הלב, שצד אחד שהוא כעין משפך מניחים אותו על לב החולה, וצד השני שבו שני קנים מעוקמים מכניסם הרופא בשתי אוזניו ושומע את דופק הלב.
ואני הייתי נותן את שני הקנים באוזני הנפגע , וראש השני שהוא כעין המשפך הייתי נותן על פי ומייחד בו.
"

--
רבי סלמאן מוצפי סיפר:
חלק מהרבנים, ובראשם רבי יחזקאל הלוי, התנגדו לדרכו של רבי יהודה כפי שהיה מברך את האנשים.
תמיד אמר להם רבי יהודה:
"רבותי, הבינו. אני באתי בגלגול בשביל לעזור ולרפא, אין לי שום עניין לחשוב מחשבות. האמינו לי שכן הדבר".

--
כחמישים שנה לאחר פטירתו של רבי יהודה, היה סמוך לבני ברק רב שנהג לברך כשהוא נוגע במקום החולי. הדבר גרם למהומה, והרבנים התנגדו לכך.
אותו רב נקרא לגאון רבי נסים קרליץ כדי להעמידו על חומרת מעשיו.
כשנשאל מדוע הוא נוהג כך, ענה: "אני מברך כמו שרבי יהודה פתיה היה מברך."
אמר לו רבי נסים: "כשתגיע לקרסוליים של רבי יהודה פתיה, תברך כמוהו", והורה לו להפסיק מיד את מנהגו.

מקור
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 19 מאי 2019, 20:51

כל הכבוד!!!
👏🏻
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 19 מאי 2019, 23:59

מי זה כתב:
18 מאי 2019, 22:26
מס' 118

כיצד יתכן, שאדם יצא ידי חובת סעודה בשבת אף שאינו אוכל כלל??
(קרדיט: האיחוד בחידוד גליון תק"ב פרשת בהר)
יאיר כתב:
19 מאי 2019, 01:12
ביו"כ?

לא נראה לי שההגדרה ביו"כ היא שיוצאים ידי חובת סעודת שבת.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 20 מאי 2019, 01:05

חולה ולא יכול לאכול (ועשה קידוש וכו')?
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
הפועלים
הודעות: 1737
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 11:38
קיבל תודה: 1 פעם

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי הפועלים » 20 מאי 2019, 01:23

מי זה כתב:
18 מאי 2019, 22:26
מס' 118

כיצד יתכן, שאדם יצא ידי חובת סעודה בשבת אף שאינו אוכל כלל??
אם היה עוסק בתורה במקום סעודה שלישית (בער"פ שחל בשבת).
אם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה, ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם, (אוה"ח הק').

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8437
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 20 מאי 2019, 14:44

מי זה כתב:
19 מאי 2019, 20:12
יאיר כתב:
19 מאי 2019, 12:10
יאיר כתב:
19 מאי 2019, 01:12

איזה שימוש אחר נעשה בסְטֶטוֹסְקוֹפ (מַסְכֵּת בלע"ז חח https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... %90%D7%99))
מלבד השימוש הרגיל ומוזכר באחד מספרי היהדות?
רמז: קשור למיסטיקה...

כשרבי יהודה היה מייחד ייחודים להוצאת הדיבוקים ,הועיל ביותר כאשר הניח את ידו על האנשים נושאי הרוח באיבר שבו נמצאת הרוח.
כשלא זיהה את מקום הרוח בגוף האדם, היה רבי יהודה נעזר בסטטוסקופ ומייחד ייחודים .
כך עברו הייחודים דרך האוזניים ותפסו את הרוח בתוך הגוף.

מספר רבי יהודה שכך סיפרה לו רוחה של רוזה בת פרחה (שנכנסה בנערה כתון בת עזיזה):
"ודע כי בזמן שתייחד הייחודים על הרוח , אם יזדמן שידך מונחת על הרוח, יכאב לרוח מאוד יותר מהכווייה של אש. ואם לא תדע איזה מקום הקבוע לו לישב שם, או אם יישמט מתחת ידו וימלט ממקום למקום, אז תדביק את פיך על אוזן הנפגע ממש כדי שייכנס כל הבל הייחוד תוך חלל הגוף, וזה יפעל יותר מאשר תניח ידך על האיבר שבו יושב הרוח, כי זה יכאב לרוח יותר ממכות המשחיתים ומחיבוט הקבר.
ולכן נתחכמתי וקניתי לי קנים של ברזל מאותם שמניחים הרופאים באוזניהם בעת שרוצים לשמוע את דופק הלב, שצד אחד שהוא כעין משפך מניחים אותו על לב החולה, וצד השני שבו שני קנים מעוקמים מכניסם הרופא בשתי אוזניו ושומע את דופק הלב.
ואני הייתי נותן את שני הקנים באוזני הנפגע , וראש השני שהוא כעין המשפך הייתי נותן על פי ומייחד בו.
"

--
רבי סלמאן מוצפי סיפר:
חלק מהרבנים, ובראשם רבי יחזקאל הלוי, התנגדו לדרכו של רבי יהודה כפי שהיה מברך את האנשים.
תמיד אמר להם רבי יהודה:
"רבותי, הבינו. אני באתי בגלגול בשביל לעזור ולרפא, אין לי שום עניין לחשוב מחשבות. האמינו לי שכן הדבר".

--
כחמישים שנה לאחר פטירתו של רבי יהודה, היה סמוך לבני ברק רב שנהג לברך כשהוא נוגע במקום החולי. הדבר גרם למהומה, והרבנים התנגדו לכך.
אותו רב נקרא לגאון רבי נסים קרליץ כדי להעמידו על חומרת מעשיו.
כשנשאל מדוע הוא נוהג כך, ענה: "אני מברך כמו שרבי יהודה פתיה היה מברך."
אמר לו רבי נסים: "כשתגיע לקרסוליים של רבי יהודה פתיה, תברך כמוהו", והורה לו להפסיק מיד את מנהגו.

מקור
בדרך אגב,
איך עושים את אופציית הציטוט הזאת ?
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 20 מאי 2019, 15:01

הכפתור עם סמל הציטוט posting.php?mode=reply&f=1&t=4194#preview
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 20 מאי 2019, 17:09

הפועלים כתב:
20 מאי 2019, 01:23
מי זה כתב:
18 מאי 2019, 22:26
מס' 118

כיצד יתכן, שאדם יצא ידי חובת סעודה בשבת אף שאינו אוכל כלל??
אם היה עוסק בתורה במקום סעודה שלישית (בער"פ שחל בשבת).

נכון מאד,
כל הכבוד!

וביתר פירוט:
המגן-אברהם (תמ"ד, ב) מביא בשם הזוהר (פרשת אמור, צה.) שר' שמעון בר יוחאי היה יוצא ידי חובת סעודה שלישית בערב פסח שחל בשבת בדברי תורה.
לכאורה הדבר תמוה - מדוע לא אכל רשב"י מאכל כלשהו, וקיים בו את הסעודה?
הגר"א (שם) הסיק מכך שלדעת הזוהר אין דין סעודה שלישית בשבת שחלה בערב פסח, כמו ביום הכיפורים שחל בשבת, ומכאן ראיה, לדעתו, שצריך לאכול פת בסעודה שלישית (וכאשר אי אפשר לאכול פת - אין דין סעודה שלישית נוהג כלל). גם בערוך-השולחן (תמ"ד, ו) כתב שלדעת הזוהר אין חיוב סעודה שלישית בערב פסח שחל בשבת, ולכן יצא רשב"י ידי חובתה בלימוד תורה.

לעומת הגר"א וערוך-השולחן, אחרונים רבים הבינו שרשב"י התכוון לצאת ידי חובת סעודה שלישית בדברי תורה על אף שיש חיוב סעודה שלישית גם בערב פסח שחל בשבת. בכף-החיים (תמ"ד, יח) כתב שרשב"י ידע שלימודו מתקן תיקון דומה לסעודה, ולכן יכול היה ללמוד במקום לאכול, אך אנו - שאין לימודנו דומה לזה של רשב"י - צריכים לסעוד סעודה שלישית. כף-החיים מוסיף: "ומכל מקום, אם יהיו שניהם כאחד טובים", וכיוון שממילא לא רצוי לאכול הרבה בסעודה זו, כדי שאפשר יהיה לאכול מצה לתיאבון - כדאי "למלא" את יתרת הסעודה בדברי תורה.

ולהעיר, שמנהג חב"ד שלא לאכול פת בסעודה שלישית של כל שבת יסודו ממנהג רשב"י המובא בזוהר דלעיל.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 20 מאי 2019, 17:52

"הגר"א (שם) הסיק מכך שלדעת הזוהר אין דין סעודה שלישית בשבת שחלה בערב פסח, כמו ביום הכיפורים שחל בשבת" (כמו שכתבתי. ואם רק רשב"י היה יוצא י"ח בלימוד תורה אזי ההשאלה לא מדויייקת).
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 20 מאי 2019, 18:12

יאיר כתב:
20 מאי 2019, 17:52
"הגר"א (שם) הסיק מכך שלדעת הזוהר אין דין סעודה שלישית בשבת שחלה בערב פסח, כמו ביום הכיפורים שחל בשבת" (כמו שכתבתי. ואם רק רשב"י היה יוצא י"ח בלימוד תורה אזי ההשאלה לא מדויייקת).

נו, הרי לד' הגר"א לא יצא רשב"י ידי חובת סעודה שלישית כיון שאין חיוב כזה בער"פ כמו שאין חיוב כזה ביו"כ שחל בשבת (וצ"ל שלימודו היה רק לשם הענין הפנימי של סעודה שלישית).
השאלה היתה מתי אדם 'כן' יוצא יד''ח סעודת שבת בדברי תורה, וזה רק לדעת האחרונים החולקים על הגר""א.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 20 מאי 2019, 19:46

מבחינתי מה שאינו לדעת הגר"א לא ברור שנכון הוא... :)
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8437
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 21 מאי 2019, 13:52

יאיר כתב:
20 מאי 2019, 15:01
הכפתור עם סמל הציטוט posting.php?mode=reply&f=1&t=4194#preview
תודה רבה
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 28 מאי 2019, 01:18

מי זה כתב:
20 מאי 2019, 17:09
הפועלים כתב:
20 מאי 2019, 01:23
מי זה כתב:
18 מאי 2019, 22:26
מס' 118

כיצד יתכן, שאדם יצא ידי חובת סעודה בשבת אף שאינו אוכל כלל??
אם היה עוסק בתורה במקום סעודה שלישית (בער"פ שחל בשבת).

נכון מאד,
כל הכבוד!

וביתר פירוט:
המגן-אברהם (תמ"ד, ב) מביא בשם הזוהר (פרשת אמור, צה.) שר' שמעון בר יוחאי היה יוצא ידי חובת סעודה שלישית בערב פסח שחל בשבת בדברי תורה.
לכאורה הדבר תמוה - מדוע לא אכל רשב"י מאכל כלשהו, וקיים בו את הסעודה?
הגר"א (שם) הסיק מכך שלדעת הזוהר אין דין סעודה שלישית בשבת שחלה בערב פסח, כמו ביום הכיפורים שחל בשבת, ומכאן ראיה, לדעתו, שצריך לאכול פת בסעודה שלישית (וכאשר אי אפשר לאכול פת - אין דין סעודה שלישית נוהג כלל). גם בערוך-השולחן (תמ"ד, ו) כתב שלדעת הזוהר אין חיוב סעודה שלישית בערב פסח שחל בשבת, ולכן יצא רשב"י ידי חובתה בלימוד תורה.

לעומת הגר"א וערוך-השולחן, אחרונים רבים הבינו שרשב"י התכוון לצאת ידי חובת סעודה שלישית בדברי תורה על אף שיש חיוב סעודה שלישית גם בערב פסח שחל בשבת. בכף-החיים (תמ"ד, יח) כתב שרשב"י ידע שלימודו מתקן תיקון דומה לסעודה, ולכן יכול היה ללמוד במקום לאכול, אך אנו - שאין לימודנו דומה לזה של רשב"י - צריכים לסעוד סעודה שלישית. כף-החיים מוסיף: "ומכל מקום, אם יהיו שניהם כאחד טובים", וכיוון שממילא לא רצוי לאכול הרבה בסעודה זו, כדי שאפשר יהיה לאכול מצה לתיאבון - כדאי "למלא" את יתרת הסעודה בדברי תורה.
ולהעיר, שמנהג חב"ד שלא לאכול פת בסעודה שלישית של כל שבת יסודו ממנהג רשב"י המובא בזוהר דלעיל.

התשובה המפורטת מגליון 'האיחוד בחידוד' פרשת בחקותי (גליון תק"ג):

בתשובה לשאלה, כיצד יתכן דאדם יצא ידי חובת סעודה בשבת אף דאינו אוכל כלל.
התשובה היא, ברבי שמעון בר יוחאי, שהיה עוסק בתורה במקום סעודה שלישית, דהנה איתא בזוהר (דברים, פרשת האזינו, רפ״ח ב׳): ״אמר רבי שמעון, אסהדנא עלי... דהא מן יומאי לא בטילנא אלין ג׳ סעודתי (מעיד אני עלי שכל הימים לא ביטלתי אלו שלש סעודות)״.

מה שלא אכל רשב"י במערה אינו נחשב כ'ביטול שלש סעודות'.
ויש להקשות, כיצד קיים רשב״י מצות סעודה בהיותו במערה, הרי היה לו שם רק חרובים ומים?
ובשו״ת ׳רב פעלים׳ (ח״א, יו״ד סי׳ נ״ה) נשאל שאלה זו, וכתב: ״באותם הימים שהיה נחבא במערה, היה אנוס מסכנת מות מהקיסר, ואז הוא פטור משלשה סעודות, ומאכילת מצה ומרור בליל פסח, ומסוכה ולולב וכיוצא, וכל אותם המצות דלא היה אפשר לו לקיימם באותם הימים לא נחשב על זה ביטול, ולא יקרא עליהם שם ביטול... ולכן אף על גב דאמר ׳כל ימי לא בטילנא׳, אין אותם הימים בכלל, מאחר דהוא פטור בהם מכל המצות, שא״א לו למצוא אותם שם, ודמו אותם הימים לימים שהיה עודנו קטן בן שנה ושנתים ושלש או ארבע, דודאי לא היה מקיים ג׳ סעודות, ואיך אומר ׳כל ימי׳, אלא הכונה על ימים שהוא חייב בהם, וכל אותם הימים שהיה במערה שאין מצוי לו פת ומצה וסוכה ולולב
אין חייב בכל אלה, ולכן אין העדרם נחשב בכלל ביטול, ולא אמר כל ימי לא בטילנא אלא על זמן שהוא יושב בביתו, שחל עליו חיוב ג׳ סעודות, וזה פשוט״.
ולדבריו, רשב״י לא קיים מצות סעודת שבת בהיותו במערה, אמנם היה כן מחמת אונס, ולא על כך התבטא רשב״י שלא ביטל מימיו מצות סעודה, אלא דיבר באופן רגיל שלא היה אנוס בדבר.

בזמן שהותו במערה יצא רשב"י יד"ח סעודות שבת בירק, תמרים או היה לו פת בדרך נס.
ויש שביארו (והו״ד בגליון ׳מעדני אשר׳ גליון תקנ״ג שנה י״ב), שסבירא ליה לרשב״י כשיטת רבי עקיבא רבו, דאמר בגמ׳ (ברכות מ״ד א׳): ״אפילו אכל שלק והוא מזונו מברך עליו שלש ברכות״. הרי דסובר רבי עקיבא, דירק שהוא עיקר מזונו של האדם, מברך עליו ברכת המזון. ואף גבי רשב״י, כיון שהיה אוכל רק חרובים בהיותו במערה, הרי שזה עיקר מזונו, ויצא באכילתו ידי חובת ג׳ סעודות בשבת ובירך עליו ברכת המזון.
ועוד הובא שם בשם ספר ׳האשל׳ (הנקרא ׳ליקוטי שושנים׳, לרבי שבתי איש ליפשיץ זצ״ל, ראב״ד ק״ק ׳אורשיוא׳, מערכת ר׳ אות ט״ו), דאליהו הנביא הביא להם יין ולחם בעת שהיו צריכים לקידוש, כיון שהיה מגיע אליהם למערה ב׳ פעמים ביום.
שוב העירוני, דבמדרש תלפיות (ערך ׳חרוב׳) כתב בשם מהר״מ גלאנטי זצ״ל, קבלה איש מפי איש, דאילן החרובים נהפך לרשב״י ובנו בכל ערב שבת לאילן תמרים. ולפי״ז יש לומר בפשטות, דכיון דתמרים מיזן זייני כדאיתא בגמ׳ (ברכות י״ב א׳), ממילא יצא רשב״י ידי חובת סעודות שבת באכילת תמרים.

בערב פסח שחל בשבת יצא רשב"י יד"ח סעודה שלישית בדברי תורה.
אמנם כתב ה׳רב פעלים׳ שם, דהיה לו לשואל להתקשות בדברי הזוהר על שאר ימי חייו שמחוץ למערה, היכא דחל ערב פסח בשבת, דכהאי גוונא אי אפשר לקיים סעודה שלישית בפת, וכיצד קיים רשב״י מצות סעודה שלישית.
אכן כתב שם ב׳רב פעלים׳, שדבר זה נמצא מפורש בדברי הזוהר (פרשת אמֹר, צ״ה א׳): ״ואי נימא דארבעה עשר דחל להיות בשבת אתדחייא סעודתא דמלכא מקמי סעודתא דפסחא (ואם נאמר דבי״ד שחל להיות בשבת נדחית סעודת המלך מחמת סעודת הפסח)... אבל מיומי אשתדלנא דלא בטילנא סעודתא דשבת אפילו אינון יומי (אבל מיָמַי השתדלתי שלא ביטלתי סעודת שבת אפילו באלו הימים)... א״ר אבא, הכי הוה עביד ר״ש (כך היה עושה ר׳ שמעון)... מסדר פתוריה ואשתדל במעשה מרכבה, והוה אמר הא סעודתא דמלכא דייתי למיכל גבאי (מסדר שולחנו ועוסק במעשה מרכבה, ואומר זוהי סעודת המלך שיבוא לאכול אִתנו)״. והיינו, שבערב פסח שחל להיות בשבת היה רשב״י מקיים מצות סעודה בדברי תורה.
וכתב ה׳רב פעלים׳: ״ובודאי בזמן שהיה במערה היה לומד סודות עליונים בעת שלשה סעודות, לצאת בהם ידי חובת ג׳ סעודות, וכן בזמן חיוב אכילת מצה ולולב וכיוצא היה לומד סודות שלהם, והיה מקיים אותם ע״י מחשבתו הטובה, ועלו בידו מצות אלו כמעשה ממש כיון דאנוס הוא״.

ערוך השולחן: בער"פ שחל בשבת ס"ל לרשב"י שאין מצוה לאכול סעודה שלישית.
אמנם מצינו בשו״ע (סי׳ תמ״ד ס״א), דבערב פסח שחל להיות בשבת יקיים מצות סעודה שלישית במצה עשירה. וברמ״א שם כתב, דבמדינות אלו שאין נוהגין לאכול מצה עשירה, יקיים מצות סעודה שלישית במיני פירות ודגים וכדומה. והקשה ב׳ערוך השולחן׳ (שם ס״ו), מדוע א״כ לא קיים רשב״י מצות סעודה שלישית במצה עשירה או במיני פירות ודגים, והוצרך לקיימה בלימוד תורה.
וביאר ה׳ערוך השולחן׳, דסבירא ליה לרשב״י, דכיון שאי אפשר לקיים מצות סעודה בפת, הרי שבשבת כזו לא נצטוינו כלל בג׳ סעודות, אלא רק בב׳ סעודות, ולכן אין צורך כלל לאכול פירות או דגים, וזהו טעמו של רשב״י שעסק בתורה, מפני שאין מצוה כלל בשבת זו לאכול סעודה שלישית.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 28 מאי 2019, 01:24

מס' 120

היכן מצינו, שיש ענין להקדים עשיית מצוה מסויימת אפילו ברגעים ספורים, ולא מחמת דין 'זריזין מקדימין למצוות'?

(קרדיט: האיחוד בחידוד גליון תק"ג, פרשת בחקותי תשע''ט)
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
הפועלים
הודעות: 1737
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 11:38
קיבל תודה: 1 פעם

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי הפועלים » 28 מאי 2019, 02:10

מי זה כתב:
28 מאי 2019, 01:24
היכן מצינו, שיש ענין להקדים עשיית מצוה מסויימת אפילו ברגעים ספורים, ולא מחמת דין 'זריזין מקדימין למצוות'?
המצוה הזאת שייך גם בזמן הזה?
אם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה, ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם, (אוה"ח הק').

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 28 מאי 2019, 18:10

הפועלים כתב:
28 מאי 2019, 02:10
מי זה כתב:
28 מאי 2019, 01:24
היכן מצינו, שיש ענין להקדים עשיית מצוה מסויימת אפילו ברגעים ספורים, ולא מחמת דין 'זריזין מקדימין למצוות'?
המצוה הזאת שייך גם בזמן הזה?

אני עוד לא הגעתי לפתרון, אבל בד"כ במקרה כזה מציין את זה העורך בגוף החידה.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
הפועלים
הודעות: 1737
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 11:38
קיבל תודה: 1 פעם

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי הפועלים » 29 מאי 2019, 00:07

מי זה כתב:
28 מאי 2019, 01:24
היכן מצינו, שיש ענין להקדים עשיית מצוה מסויימת אפילו ברגעים ספורים, ולא מחמת דין 'זריזין מקדימין למצוות'?
א) לחולה מסוכן מצוה לחלל עליו את השבת והזריז הרי זה משובח.
ב) בליל פסח מצוה למהר ולאכול בשביל התינוקות שלא ישנו.
ג) לשחרר עבד עברי אחר שש שנים מצוה למהר בכל רגע (אבל אינו שייך בזמן הזה).
אם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה, ולא יחשב בעיניהם מלא עולם כסף וזהב למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם, (אוה"ח הק').

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 04 יוני 2019, 20:47

טוב מאוחר מלא כלום...
מי זה כתב:
28 מאי 2019, 01:24
מס' 120
היכן מצינו, שיש ענין להקדים עשיית מצוה מסויימת אפילו ברגעים ספורים, ולא מחמת דין 'זריזין מקדימין למצוות'?
(קרדיט: האיחוד בחידוד גליון תק"ג, פרשת בחקותי תשע''ט)
הפועלים כתב:
29 מאי 2019, 00:07
א) לחולה מסוכן מצוה לחלל עליו את השבת והזריז הרי זה משובח.
ב) בליל פסח מצוה למהר ולאכול בשביל התינוקות שלא ישנו.
ג) לשחרר עבד עברי אחר שש שנים מצוה למהר בכל רגע (אבל אינו שייך בזמן הזה).


התשובה המפורטת מגליון 'האיחוד בחידוד' פרשת במדבר (גליון תק"ד):

בתשובה לשאלה, היכן מצינו שיש ענין להקדים מצוה מסויימת אפילו ברגעים ספורים, ולא מחמת דין ׳זריזין מקדימין למצוות׳.

התשובה היא, במצות ספירת העומר, שיש להקדימה קודם ׳עלינו לשבח׳ מדין ׳תמימות׳, וכמו שכתב השו״ע (סי׳ תפ״ט ס״א): ״בליל שני אחר תפלת ערבית מתחילין לספור העומר, ואם שכח לספור בתחלת הלילה הולך וסופר כל הלילה״.
וכתב המשנ״ב שם (סק״ב): ״אחר תפלת ערבית. וקודם עלינו, דכל מה דאפשר לאקדומי מקדמינן, כדי שיתקיים יותר מה שכתוב (ויקרא כ״ג ט״ו), תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה״.
ומבואר דטעם הקדמת ספירת העומר קודם עלינו לשבח, הוא מדין תְּמִימֹת, ולכן יש להקדים כמה דאפשר.

[ומה שמקדימים תפילת ערבית לספירת העומר, ולא נאמר שמדין תְּמִימֹת נקדים ספירת העומר לערבית, ביאר בביאוה״ל שם (ד״ה אחר תפילת ערבית) בשם ה׳מור וקציעה׳: ״משום דבדורות הראשונים היה המנהג להתפלל ערבית קודם הלילה, ובסיום המעריב התחילה הלילה ואז היו סופרין בדין בתחלת הלילה״. והיינו, דכיון שלכתחילה יש לספור בצאת הכוכבים ולא קודם לכן כמבואר בשו״ע (שם ס״ב), ובזמנם היו מתפללים ערבית מבעוד יום, ומסיימים התפילה מיד עם צאת הכוכבים, לכן היו סופרים מיד בתחילת צאת הכוכבים. אמנם הביא בביאוה״ל שם: ״אכן בחק יעקב כתב, דמדינא צריך להקדים ק״ש ותפלה, שהוא תדיר״].

והנה, בשו״ת ׳אור לציון׳ (ח״ג, פט״ז ה״א) כתב, דהמתפלל תפילת ערבית בשעה מאוחרת, יספור מיד בצאת הכוכבים אף קודם תפילת ערבית.
וביאר דבריו בהערות שם:
״משמע מדברי מרן (השו״ע) שאין הענין לספור מיד בתחילת הלילה משום זריזין מקדימין למצוות בלבד, אלא שלכתחילה יש לספור דוקא בתחילת הלילה, ולכן נקט מרן לשון דיעבד, שאם שכח לספור בתחילת הלילה הולך וסופר כל הלילה, שאין זה אלא בדיעבד שלא ספר מיד בתחילת הלילה. וטעם הדבר... שמרן חשש לשיטת התוס׳ ור״ת במסכת מנחות (ס״ו א׳ ד״ה זכר), שגדר תְּמִימֹת שנאמר בספירת העומר הוא, שבכל לילה ולילה תהיה ספירה תמימה, והיינו לספור בתחילת הלילה... והנה יש שרצו לומר, שמי שיש לו מנין קבוע לתפילת ערבית בשעה מאוחרת, ואין בדעתו להתפלל כעת, שימתין מלספור ספירת העומר עד אחר תפילת ערבית... שתפילת ערבית תדירה והספירה אינה תדירה, ותדיר קודם לשאינו תדיר. אולם נראה, שאף על פי כן, אם מתפלל ערבית בשעה מאוחרת, יספור ספירת העומר בתחילת הלילה, כדי לקיים דין תמימות אליבא דכולי עלמא״.

ואף מדברי המשנ״ב נראה, שאם רוצה להקדים ספירת העומר לתפילת ערבית אין מניעה בדבר, כיון שכתב (שם סקי״ח): ״כתבו האחרונים, דאם יצאו הכוכבים מותר לו לספור אפילו לא התפלל עדיין מעריב״.

ומצאנו מצוות נוספות שיש ענין להקדימם ולא רק משום דין ׳זריזין מקימין למצוות׳:
וכגון מצות קידוש, וכמבואר בשו״ע (סי׳ רע״א ס״א) ובמג״א (שם), דיש למהר לאכול מיד בכניסת שבת כדי לקדש את השבת בכניסתו.
וכן מצות נר חנוכה, דעיקר זמנה מיד בחצי שעה הראשונה דצאת הכוכבים וכמבואר בשו״ע (סי׳ תרע״ב ס״א ובמשנ״ב שם סק״א), ותשו״ח להרב א. שרון שליט״א שציין לזה.
וכן מצות בדיקת חמץ, וכמבואר בב״ח (או״ח סי׳ תל״א) ובביאוה״ל (שם ס״ב) דעיקר מצותה הוא בזמן צאת הכוכבים, וע״ע אריכות דברים בזה בשו״ע הרב (שם, ב׳קונטרס אחרון׳ הערה א׳).
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 04 יוני 2019, 20:53

מס' 121

היכן מצינו, שמחמת החשש של עוזבי בית הכנסת, יצא 'דבר טוב' לכלל ישראל?

(קרדיט: האיחוד בחידוד גליון תק"ד, פרשת במדבר תשע''ט)
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 05 יוני 2019, 22:22

מס' 122

היכי תימצי שאדם הלומד הלכה בשולחן ערוך נאלץ לשנות בלימודו מלשון המחבר, בגלל סיבה הלכתית!


נ"ב. הפעם זה "תוצרת עצמית", בשבילי בכל אופן זה היה חידוש, אך מסתמא יש כאן ניקים ת"ח שבשבילם זה גלוי וידוע.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 05 יוני 2019, 22:34

קשור לשם של שד?
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 05 יוני 2019, 22:52

יאיר כתב:
05 יוני 2019, 22:44
קשור לשם של שד?
לא,
לא משהו מיסטי בכלל.
לא שמות של מלאכים, או משהו שלא מתאים להזכיר בפה.
נטו סיבה הלכתית.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יעבץ
הודעות: 670
הצטרף: 26 אפריל 2017, 16:37
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יעבץ » 06 יוני 2019, 19:12

מי זה כתב:
05 יוני 2019, 22:22
מס' 122

היכי תימצי שאדם הלומד הלכה בשולחן ערוך נאלץ לשנות בלימודו מלשון המחבר, בגלל סיבה הלכתית!


נ"ב. הפעם זה "תוצרת עצמית", בשבילי בכל אופן זה היה חידוש, אך מסתמא יש כאן ניקים ת"ח שבשבילם זה גלוי וידוע.
פשוט.
הלומד הלכות ספירת העומר, ומגיע לסעיף בו מוזכר הספירה של אותו יום, והוא עדיין לא ספר.

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 06 יוני 2019, 19:47

יעבץ כתב:
06 יוני 2019, 19:12
מי זה כתב:
05 יוני 2019, 22:22
מס' 122

היכי תימצי שאדם הלומד הלכה בשולחן ערוך נאלץ לשנות בלימודו מלשון המחבר, בגלל סיבה הלכתית!


נ"ב. הפעם זה "תוצרת עצמית", בשבילי בכל אופן זה היה חידוש, אך מסתמא יש כאן ניקים ת"ח שבשבילם זה גלוי וידוע.
פשוט.
הלומד הלכות ספירת העומר, ומגיע לסעיף בו מוזכר הספירה של אותו יום, והוא עדיין לא ספר.

כל הכבוד!👏👏👏
נכון, מדובר במי שלומד את ההלכה הראשונה מהל' ספירת העומר בשולחן ערוך (או בשאר הנו"כ), ומזכיר את מנין הספירה של אותו היום בזמן שלא ספר עדיין בברכה.
"כיצד? ביום הראשון אומר: "היום יום אחד (בעומר)", עד שמגיע לשבעה ימים, ואז יאמר: "היום שבעה ימים שהם שבוע אחד (בעומר)", וביום שמיני יאמר: "היום שמונה ימים שהם שבוע אחד ויום אחד (בעומר)", וכן עד שיגיע לארבעה עשר יאמר: "היום ארבעה עשר ימים שהם שני שבועות (בעומר)" ועל דרך זה מונה והולך עד מ"ט יום".

ובאמת הוא מחלוקת הפוסקים, אם יוצא יד"ח הספירה, עיין במקובצים המצורפים.
שו''ת יחוה דעת ח''ו סימן כט - האם יוצאים יד''ח ספירת העומר תוך כדי הלימוד - 1.jpg
שו''ת יחוה דעת ח''ו סימן כט - האם יוצאים יד''ח ספירת העומר תוך כדי הלימוד - 2.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 10 יוני 2019, 19:31

מס' 123

״וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה״.
כיצד יתכן, שישנו הבדל לענין דין ׳תְּמִימֹת׳, בין היכא שחל חג מתן תורה ב׳ראשון בשבת׳ להיכא שחל בשאר ימים?

(קרדיט: האיחוד בחידוד גליון תק"ה, פרשת נשא - חג השבועות תשע''ט)
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 13 יוני 2019, 13:45

בוא נראה מי יודע -

מס' 124

איזה תינוקות זכו לנבואה בהיסטוריה היהודית?
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16477
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 13 יוני 2019, 16:56

נחמן קטופא (בן סירא? לפי א"ב דבן סירא, ירמיהו?)
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
מקצועי
הודעות: 615
הצטרף: 17 דצמבר 2018, 10:18
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מקצועי » 13 יוני 2019, 17:24

ע"ד אפשר אולי כל התינוקות.
אמרו חז"ל: שהנבואה לא ניטלה מן התינוקות.
אין כלום כי...

מי זה
הודעות: 2664
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 14 יוני 2019, 08:00

מקצועי כתב:
13 יוני 2019, 17:24
ע"ד אפשר אולי כל התינוקות.
אמרו חז"ל: שהנבואה לא ניטלה מן התינוקות.

הנביאים עליהם אני מדבר היו לפני חורבן הבית, והם היו מיוחדים בתור נביאים.

יאיר כתב:
13 יוני 2019, 16:56
נחמן קטופא (בן סירא? לפי א"ב דבן סירא, ירמיהו?)

יפה, אבל אני מדבר על תינוקות בערך בגיל שנה, ועל סמך מדרשים וספרים מוסמכים.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8437
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים

Re: חידות ושאלות בקיאות (תורניות)

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 16 יוני 2019, 13:17

אלו שנולדו יחד עם שמואל הנביא.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

שלח תגובה