שאלות וביאורים על התורה - שמות.

לדעת ולדון על הנעשה והנשמע בציבור החרדי.

מנהלים: יאיר, אחד

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

מישהו טען לי שנא אינו לשון בקשה אלא לשון 'עכשיו' כבתרגום.
ולכן הכפילות אנא ה' הושיעה נא. וראה מצודת דוד שם.

השאלה אם זה הפשט הפשוט.

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

שמות רבה

ויך את המצרי, במה הרגו ר' אביתר אמר הכהו באגרוף, וי"א מגריפה של טיט נטל והוציא את מוחו, רבנן אמרי הזכיר עליו את השם והרגו שנאמר הלהרגני אתה אומר,
פירש הרבי העקבי אבירים מסאדיגורה: י"א שלהרוג את ה"מצרי" היצה"ר צריך בכח ובמלחמה-באגרוף, וי"א שימאיס את העברות והתאוות- כמלכלך בטיט, אבל הרבנן אומרים להגביר את כח הקדושה, וממילא יתרחק מסור מרע.

גרנולה
הודעות: 4076
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 4447 פעמים
קיבל תודה: 2467 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

עמי עשו כתב:
11 ינואר 2021, 01:25
מישהו טען לי שנא אינו לשון בקשה אלא לשון 'עכשיו' כבתרגום.
ולכן הכפילות אנא ה' הושיעה נא. וראה מצודת דוד שם.

השאלה אם זה הפשט הפשוט.
כך ביארו ב'אוצר מפרשי התורה'. (ללא ההוכחה מ"אנא ה' הושיעה נא")

יישר כח.

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

תעבור עכשיו על כל ה'נא' שבתורה ובסידור, ותרווה נחת.

גרנולה
הודעות: 4076
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 4447 פעמים
קיבל תודה: 2467 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

עמי עשו כתב:
11 ינואר 2021, 01:41
תעבור עכשיו על כל ה'נא' שבתורה ובסידור, ותרווה נחת.
אל נא תטריחני לעשות זאת. בהזדמנות בעז"ה.

אבל אביא מה שמצאתי לפום ריהטא :

אל תאכלו ממנו נא:
יש אומרים:
כאשר הוא עתה שהבשר חי ובדרך הזאת לא מצאנו בכל המקרא. (אבן עזרא)


1.JPG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

גרנולה
הודעות: 4076
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 4447 פעמים
קיבל תודה: 2467 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

גרנולה כתב:
10 ינואר 2021, 00:08
לחידודי:

מה הקשר בין משחק בכדור לפרשת השבוע (וארא)?
התשובה:
פירוש האברבנאל על התורה.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 18658
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 562 פעמים
קיבל תודה: 950 פעמים
יצירת קשר:

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי יאיר »

עמי עשו כתב:
11 ינואר 2021, 01:25
מישהו טען לי שנא אינו לשון בקשה אלא לשון 'עכשיו' כבתרגום.
ולכן הכפילות אנא ה' הושיעה נא. וראה מצודת דוד שם.

השאלה אם זה הפשט הפשוט.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=580696#p580696 עיי"ש
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=580702#p580702
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

ועד
הודעות: 1191
הצטרף: 28 ינואר 2016, 23:10
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 144 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי ועד »

עמי עשו כתב:
11 ינואר 2021, 01:25
מישהו טען לי שנא אינו לשון בקשה אלא לשון 'עכשיו' כבתרגום.
ולכן הכפילות אנא ה' הושיעה נא. וראה מצודת דוד שם.

השאלה אם זה הפשט הפשוט.
הרב הצדיק שליט"א שאלתך פשוט נפלאה וסליחה שלא השבתי מיד, אבל הנה תשובתך נפלאה עוד יותר, וכך חשבתי לענ"ד, והבאתי לעצמי ראיה, רש"י בראשית פרשת לך לך פרק יב פסוק יא בפסוק הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את, גם שם ק' מה הכוונה "נא", ורש"י כתב:
(יא) ופשוטו של מקרא הנהר נא הגיע השעה שיש לדאוג על יפיך, ידעתי זה ימים רבים כי יפת מראה את, ועכשיו אנו באים בין אנשים שחורים ומכוערים, אחיהם של כושים, ולא הורגלו באשה יפה. ודומה לו (בראשית יט ב) הנה נא אדוני סורו נא: עכ"ל, הרי "נא" לשון עכשיו, וזה הכוונה משה אומר אני עכשיו סר לראות את הסנה.
מה שעדיין יש לעי', מה הכוונה ויאמר, האם באמת אמר או חשב, ויש להאריך בזה.
מוריי ורבותיי אני מבקש ממכם תכבדו אחד את השני ותאהבו את הקב"ה ותעשו לו נחת רוח

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

גרנולה כתב:
11 ינואר 2021, 01:56
עמי עשו כתב:
11 ינואר 2021, 01:41
תעבור עכשיו על כל ה'נא' שבתורה ובסידור, ותרווה נחת.
אל נא תטריחני לעשות זאת. בהזדמנות בעז"ה.

אבל אביא מה שמצאתי לפום ריהטא :

אל תאכלו ממנו נא:
יש אומרים:
כאשר הוא עתה שהבשר חי ובדרך הזאת לא מצאנו בכל המקרא. (אבן עזרא)



1.JPG
לא התכוונתי להטריח. אבל מי שרוצה, שיעבור ויתענג.

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

גרנולה כתב:
11 ינואר 2021, 17:12
גרנולה כתב:
10 ינואר 2021, 00:08
לחידודי:

מה הקשר בין משחק בכדור לפרשת השבוע (וארא)?
התשובה:

פירוש האברבנאל על התורה.jpg
חשבתי שאתה מתכוון לרש"י שאדם תופס בשתי ידיו, ומשליך בחוזק ביד אחת.

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

אדמו"ר העקב"א מסא"ג-"וידבר ה' אל משה לאמר אני ה' וגו' - היינו, מדת הרחמים, "ויאמר משה לפני ה' הן אני ערל שפתיים", פי' אם אתנהג עם פרעה במדת הרחמים אשאר ערל שפתיים דהרי פרעה לא יקיים את דברי כשאתנהג עמו במדת הרחמים, "ויאמר ה' אל משה ראה נתתיך אלהים לפרעה" (ז, א) היינו, שתלך עמו במדת הדין, ועי"ז ישמע לך לשלוח את עם ישראל ממצרים.

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

עוד מהנ"ל: "וידבר אלוקים אל משה ויאמר אליו אני ה'," (ו, ב) ומפרש רש"י דבר אתו משפט על שהקשה לדבר ולומר למה הרעותה לעם הזה. (ה, כב) לכאורה לא מובן למה כתוב וידבר אלקים ואח"כ עוד פעם ויאמר אליו, אלא שהקב"ה כרת ברית לאבות שיכניס את בניהם לארץ כנאמר (ו, ג) וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב, א"כ, אם הקב"ה כרת ברית אזי הקב"ה צריך לקיים, אבל אינו צריך לקיים אם ישראל לא הולכים בדרך התורה, שאז הקב"ה אמר למשה שימחה את ישראל ואתך אעשה לגוי גדול, (במדבר יד, יב), ולכן כאן משה חשש שמא הקב"ה יגיד לו שישאיר את בנ"י במצרים ויוציא אותו לבד וממנו יצא עם ישראל, ולכן משה רצה לעשות חטא ואז לא יהיה אף אחד בלא חטא, ולכן אמר 'למה הרעותה לעם הזה', אבל הרבוש"ע שידע את כוונתו לכן 'וידבר אלקים אל משה', היה נראה שהרבוש"ע מדבר אתו קשה בגלל המלאכים שאינם יודעים מחשבות רק הרבוש"ע יודע מחשבות, ובגלל שהם חשבו שמשה דבר סתם קשה לכן היה נראה שהרבוש"ע גם דבר אליו בלשון קשה, אבל באמת היה ויאמר אליו בלשון רכה, והלשון קשה היה רק בגלל המלאכים, ולכן כתוב וידבר אלקים וכ' ויאמר אליו, להגיד שזה היה בלשון רכה בצורת לשון קשה, וזה גם הפי' ברש"י על שהקשה לדבר ולומר כי הוא אמר את זה בצורת "הקשה לדבר", אבל באמת זה היה "ולומר", פי' לשון רכה כי זה היה חסד מה שאמר את זה כי עי"ז גם לו היה חטא וכך הוצרך הרבוש"ע להוציא את כל ישראל ולא רק את משה.

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

עוד מהנ"ל:ושמי ה' לא נודעתי להם.
אצל האבות הקדושים לא היה אז ענין הנהגת הכלל, ובמילא לא היו צריכים לדעת את שם הוי"ה המורה על רחמים, משא"כ משה רבינו ע"ה שנעשה למנהיג ישראל היה צריך לדעת את שם הוי"ה שהוא רחמים כדי להפך ולהמתיק מדת הדין לרחמים גמורים.
כמאמר הרר"ב ממעזיבוז עה"פ (תהלים עג א) "אך טוב לישראל אלוקים לברי לבב" אך טוב - לישראל, אלוקים, היינו מדת הדין, לברי לבב - היינו הצדיקים המקבלים ע"ע מדת הדין ומהפכים אותה לרחמים.

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

במכת דבר איתא

וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וְהִנֵּה לֹא מֵת מִמִּקְנֵה יִשְׂרָאֵל עַד אֶחָד וַיִּכְבַּד לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שִׁלַּח אֶת הָעָם:
וכי זו סיבה להכביד את לבו?
רק בשמו"ר כתוב:
מהו ולא ימות מכל לבני ישראל דבר אפילו בהמה שהיתה ביד מצרי והיה לו לישראל תרעומות עליה שיש לו חלק בה היתה ניצולת ובכך ידעו דינן של ישראל
ופירש הרבי העקב"א שפרעה הבין וְלֹא יָמוּת מִכָּל לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל דָּבָר וכיון שהבמה של התרעומת לא מתה, ולא מת עד אחד, אמר שא"כ גם של מצרים ניצלים והכביד לבו.

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

והחת"ס (ואינו תחת ידי, וראיתיו לפני שנים רבות) מפרש שהיתה בהמה אצל המצרי שהיתה קנויה לו מכאן ועד ל' יום, שנחלקו בו הראשונים מתי חל הקנין, וסבר פרעה שעדיין שייכת לישראל, והלכה כחולקים, ונמצא שטעה בחשבונו, וחשב שבהמה אחת של ישראל מתה.

גרנולה
הודעות: 4076
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 4447 פעמים
קיבל תודה: 2467 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

עמי עשו כתב:
13 ינואר 2021, 00:55
והחת"ס (ואינו תחת ידי, וראיתיו לפני שנים רבות) מפרש שהיתה בהמה אצל המצרי שהיתה קנויה לו מכאן ועד ל' יום, שנחלקו בו הראשונים מתי חל הקנין, וסבר פרעה שעדיין שייכת לישראל, והלכה כחולקים, ונמצא שטעה בחשבונו, וחשב שבהמה אחת של ישראל מתה.
אגב, הביאורים בסגנון הזה שמצוי גם באור החיים הקדוש ועוד מפרשים. זה על דרך הדרוש או שכפשוטו?

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

לדעתי אפשר לפרש גם כפשוטו, אך לא לומר שפרעה הבין כדעתהראשון ההוא או אחר, אלא כך הבין מדעתו השפלה.

גרנולה
הודעות: 4076
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 4447 פעמים
קיבל תודה: 2467 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

ווארט ידוע:

הכלבים שלא נבחו ביציאת מצריים קיבלו שכר שמשליכים את הנבילה לכלב, ותמוה הרי הצפרדעים מסרו את נפשם לקפוץ לתוך האש ולא קיבלו כל שכר?

אלא שלפעמים לשתוק זה יותר קשה ויקר בעיני הקב''ה מלקפוץ לאש...

גרנולה
הודעות: 4076
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 4447 פעמים
קיבל תודה: 2467 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

כתוב שהחרטומים בלהטיהם הפכו גם כן מים לדם.

ישנם כמה ביאורים ממפרשי התורה ומהמדרש, על השאילה מאין היה לחרטומים מים אחר שנהפכו כל המים לדם? ובכלל מאין היה למצרים מים במכת דם? וביניהם גם הביאור הידוע שקנו מים מבני ישראל.

ולהעיר שרש''י לא מפרש ומבאר שאילה זו.

אך ראיתי ביאור מעניין* (החיד''א בשם ר' אלעזר מוורמיזא בעל ה'רוקח' וכן ביאר בעל ה'תרומת הדשן' ובפירוש בעלי התוס') שמים שבכלי מתכות לא נהפכו לדם ורק מים שבכלי עץ ואבן נהפכו לדם. ולפי''ז היה להם מים מכלי מתכות. ולפי''ז מובן גם מדוע מתואר בתורה שפרעה לא התייחס ולא חש כל קושי ממכת דם כיוון שהיה לו מים מכלי מתכות.

*במאמר המצורף כאן, ובו ליקוט ביאורים נוספים במכת דם:
מה שתו המצרים במכת הדם_0_0.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

ועד
הודעות: 1191
הצטרף: 28 ינואר 2016, 23:10
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 144 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי ועד »

"כי בפעם הזאת אני שולח את כל מגפותי אל לבך" (ט' - י"ד) למדנו מכאן שמכת בכורות שקולה כנגד כל המכות. -רש"י
כולם שואלים, הרי ההתראה היא על מכת ברד, ואיך הגיעה לכאן ההתרעה על מכת בכורות. -יש מפרשים, שהיה כתוב ברש"י מ"ב בראשי תיבות, והכוונה מכת ברד, והמעתיקים טעו וכתבו מכת בכורות.
מוריי ורבותיי אני מבקש ממכם תכבדו אחד את השני ותאהבו את הקב"ה ותעשו לו נחת רוח

גרנולה
הודעות: 4076
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 4447 פעמים
קיבל תודה: 2467 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

ועד כתב:
14 ינואר 2021, 21:20
"כי בפעם הזאת אני שולח את כל מגפותי אל לבך" (ט' - י"ד) למדנו מכאן שמכת בכורות שקולה כנגד כל המכות. -רש"י
כולם שואלים, הרי ההתראה היא על מכת ברד, ואיך הגיעה לכאן ההתרעה על מכת בכורות. -יש מפרשים, שהיה כתוב ברש"י מ"ב בראשי תיבות, והכוונה מכת ברד, והמעתיקים טעו וכתבו מכת בכורות.
וראה עוד בזה:
20210114_222005-1.jpg
20210114_221910-1.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

ועד
הודעות: 1191
הצטרף: 28 ינואר 2016, 23:10
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 144 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי ועד »

חברים יקרים,
פרעה טוען: "למה משה ואהרן תפריעו את העם ממעשיו לכו לסבלותיכם" )שמות ה' ד'( "לכו למלאכתכם שיש לכם לעשות בבתיכם, אבל מלאכת שעבוד מצרים לא הייתה על שבטו של לוי ותדע לך, שהרי משה ואהרן יוצאים ובאים שלא ברשות" )רש"י(. ק', מה ענין משה ואהרון שהיו מנהיגי ישראל לזה שכל שבט לוי לא היה בשעבוד.
עוד פלא הוא, כיצד ויתר פרעה על "שבט פועלים" שלם, מדוע פטר אלפי "ידיים עובדות" מעמל, הכיצד לא הכריח אותם לעבוד, לשאת "בשוויון בנטל", ואיך נתן ה"בג"ץ פתרוס" לשבט שלם להתהלך כ"פרזיטים" ולא "לשאת במשא העם" ? האם פרעה "ירא את העם", או לחילופין, היש לו לאותו "צמא דם", הרוחץ בדם תינוקות, המשליך עוללים לים, אי אלו עכבות מצפוניות המונעות ממנו לרתום את שבט לוי לבניין מצרים, מדוע ולמה אין הוא מטפל ב"סרבני השירות" ומעסיקם ב"עבודת כפייה" בעל כרחם?
מוריי ורבותיי אני מבקש ממכם תכבדו אחד את השני ותאהבו את הקב"ה ותעשו לו נחת רוח

גרנולה
הודעות: 4076
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 4447 פעמים
קיבל תודה: 2467 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

ועד כתב:
15 ינואר 2021, 00:00
חברים יקרים,
פרעה טוען: "למה משה ואהרן תפריעו את העם ממעשיו לכו לסבלותיכם" )שמות ה' ד'( "לכו למלאכתכם שיש לכם לעשות בבתיכם, אבל מלאכת שעבוד מצרים לא הייתה על שבטו של לוי ותדע לך, שהרי משה ואהרן יוצאים ובאים שלא ברשות" )רש"י(. ק', מה ענין משה ואהרון שהיו מנהיגי ישראל לזה שכל שבט לוי לא היה בשעבוד.
עוד פלא הוא, כיצד ויתר פרעה על "שבט פועלים" שלם, מדוע פטר אלפי "ידיים עובדות" מעמל, הכיצד לא הכריח אותם לעבוד, לשאת "בשוויון בנטל", ואיך נתן ה"בג"ץ פתרוס" לשבט שלם להתהלך כ"פרזיטים" ולא "לשאת במשא העם" ? האם פרעה "ירא את העם", או לחילופין, היש לו לאותו "צמא דם", הרוחץ בדם תינוקות, המשליך עוללים לים, אי אלו עכבות מצפוניות המונעות ממנו לרתום את שבט לוי לבניין מצרים, מדוע ולמה אין הוא מטפל ב"סרבני השירות" ומעסיקם ב"עבודת כפייה" בעל כרחם?
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=31309

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

החוק נחקק בזמן יוסף לכהני הדת, וא"א להפר את הסטטוס קוו

ועד
הודעות: 1191
הצטרף: 28 ינואר 2016, 23:10
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 144 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי ועד »

עמי עשו כתב:
15 ינואר 2021, 09:56
החוק נחקק בזמן יוסף לכהני הדת, וא"א להפר את הסטטוס קוו
לא הבנתי, פרעה הרי היה שליט דיקטטור ברמה הכי עליונה, וכי אכפת לו חוק שנחקק מאז???הוא בהבל פיו משנה מה שהוא רוצה...
מוריי ורבותיי אני מבקש ממכם תכבדו אחד את השני ותאהבו את הקב"ה ותעשו לו נחת רוח

עמי עשו
הודעות: 855
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 290 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

כל מערכת בנויה מחוקים וכללים. אם דיקטטור מתנהל בלי שום כללים, זה יתמוטט מיד.
כמובן שהוא יכול לשנות דברים. אבל נח לו להמשיך את החוקים הקיימים, ולהילחם על מה שדחוף לו עכשיו.
וכנראה שהחופש של בני לוי, לא היה קריטי עבורו.

גרנולה
הודעות: 4076
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 4447 פעמים
קיבל תודה: 2467 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

שאלה:

ברוב החומשים שראיתי (ואפילו ב'עוז והדר' המצורף בזה) פירוש רש"י על תנין מופיע עם ציון לפסוק י'. אבל הפעם הראשונה בה מופיעה המילה תנין היא בפסוק ט'.

האם זו טעות הדפוס? ואם לא מדוע אכן כתב רש"י את פירושו דווקא על פסוק י'?

עוז והדר.JPG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 18658
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 562 פעמים
קיבל תודה: 950 פעמים
יצירת קשר:

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי יאיר »

ועד כתב:
16 ינואר 2021, 22:10
עמי עשו כתב:
15 ינואר 2021, 09:56
החוק נחקק בזמן יוסף לכהני הדת, וא"א להפר את הסטטוס קוו
לא הבנתי, פרעה הרי היה שליט דיקטטור ברמה הכי עליונה, וכי אכפת לו חוק שנחקק מאז???הוא בהבל פיו משנה מה שהוא רוצה...
לא ממש.

הרי בתחילה הורידוהו ממלכותו כי הוקיר טובה ליוסף ולא רצה לשעבד או להזיק לישראל (ואח"כ חזר בו).
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

ועד
הודעות: 1191
הצטרף: 28 ינואר 2016, 23:10
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 144 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי ועד »

יאיר כתב:
17 ינואר 2021, 15:43
ועד כתב:
16 ינואר 2021, 22:10
עמי עשו כתב:
15 ינואר 2021, 09:56
החוק נחקק בזמן יוסף לכהני הדת, וא"א להפר את הסטטוס קוו
לא הבנתי, פרעה הרי היה שליט דיקטטור ברמה הכי עליונה, וכי אכפת לו חוק שנחקק מאז???הוא בהבל פיו משנה מה שהוא רוצה...
לא ממש.

הרי בתחילה הורידוהו ממלכותו כי הוקיר טובה ליוסף ולא רצה לשעבד או להזיק לישראל (ואח"כ חזר בו).
רבינו יאיר גאון הדור שליט"א, לענ"ד אינה ראיה, כי בכל הקשור ל"הטבה" לישראל שם הוא פחד ושם יכלו להורידו מכסאו, אבל בכל הקשור להרעת עם ישראל שם להיפך הם רצו כמה שיותר, וברור שהיה יכול לקחת את שבט לוי לעבודה ולא יפצו פה כלל.
ראיה לכך שהם היו יותר רשעים ורצו בהרעת ישראל יותר, כי במה שאומר "למכה מצרים בבכוריהם" פי' הראשונים ז"ל, שהאבות אמרו לבכורים אפילו שיהרגו אתכם - כאזהרת משה לפני מכתב בכורות - אנו לא מוכנים שישראל יצאו - מה עשו הבכורים? הרגו את אבותיהם...ללמדך שבכל הנוגע להרע את ישראל העם היה חריף מאד, וא"כ חזרה הקושיא למקומה, לענ"ד.
מוריי ורבותיי אני מבקש ממכם תכבדו אחד את השני ותאהבו את הקב"ה ותעשו לו נחת רוח

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 18658
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 562 פעמים
קיבל תודה: 950 פעמים
יצירת קשר:

Re: שאלות וביאורים על התורה - שמות.

נושא שלא נקרא על ידי יאיר »

הצדק עימך ועמך הסליחה

וכתבתי מש"כ כיון שלא קראתי את כל השו"ט/מו"מ

אלא רק התייחסתי למש"כ שפרעה יכל להחליט כל מה שליבו חפץ
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

שלח תגובה