שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

לדעת ולדון על הנעשה והנשמע בציבור החרדי.

מנהלים: יאיר, אחד

סמל אישי של משתמש
פעמון זהב וקורונימון
הודעות: 4530
הצטרף: 28 ינואר 2014, 02:36
נתן תודה: 258 פעמים
קיבל תודה: 248 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי פעמון זהב וקורונימון »

אולי לכן ציירו רק 2 ג'ירפות, כי זו חיה טהורה. לא בהמה.


שוב מצאתי שאין פה בכלל מקום לדיון, כי להדיא בגמרא שנח הקריב גם מהחיות ולא רק מהבהמות. ובע"ה שייך לאשכול הבקיאות.
ה' הושיעה המלך יעננו ביום קורונה, אנא ה' קורו נא
כ"ד הכו"ח עבדכם הנאמן בלונ"ח
פע'מון ז'הב ור'ימון (המכונה לפנים פע"ח),
הגאב"ד דק"ק פצלוחנה פופיטות יצ"ו

גרנולה
הודעות: 2842
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 3510 פעמים
קיבל תודה: 1847 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

אני פה כתב:
22 אוקטובר 2020, 23:14
אני מעלה לכבוד הרב גרנולה דברי תורה לפרשת נח של האדמור מסטוטשין, גאונות בלתי מצויה מחבר כל חלקי פרד"ס התורה ושוזרם בטוב טעם ודעת.

רציתי לשאול את הרב גרנולה אם הוא מתחבר לסגנון.
הצחקת אותי. מי אני בכלל שאומר על אמרי קודש של צדיקים וגאוני עולם אם אני מתחבר לסגנונם או לא.

עכ"פ נהניתי מאוד מהחוברת. אם כי יש לציין שאף שדברי קדשו בלולים מכל פרד"ס התורה, עיקר סגנונו (בחוברת זו) הוא חסידות ע"פ קבלה.
ובזה גופא החלק הראשון על פרשת השבוע עמוק יותר וצריכים ללמדו היטב, לעומת החלק השני על מסילת ישרים שהוא בעבודת ה' וכתוב בצורה פשוטה יותר.

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 18150
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 430 פעמים
קיבל תודה: 785 פעמים
יצירת קשר:

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי יאיר »

פעמון זהב וקורונימון כתב:
22 אוקטובר 2020, 10:54
איפה זה אררט?
ואם הלך מהתם להכא מיד ע"מ להקריב, וכי לא נחשב שהקריב מיד?

מעלה הזית שהביאה היונה מא"י לתיבה, משמע שלא היו רחוקים מא"י.
אומרים שזה בטורקיה/תורכיה..
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 18150
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 430 פעמים
קיבל תודה: 785 פעמים
יצירת קשר:

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי יאיר »

פיקח עצום כתב:
22 אוקטובר 2020, 16:13
מבואר בספרים שעדים צריכים רק כשהוא חב לאחריני, שהאשה נאסר עליהם, והוא נאסר בקרובותיה כמבואר בפ"ג דקידושין.
וזה לא היה שייך אצל אדם וחוה כמובן.

וכן מתרץ ג"כ בספה"ק צבי לצדיק על הקושיא מי היו העדים על קידושי הקב"ה וכנס"י, והרי שמים וארץ נוגעים בעדות הם. ומתרץ כיון שאין עוד מלבדו, אין צריך עדים.
וכן במעשה בבת שלמה במגדל (מובא בהקדמת תנחומא הקדום - בובר) שהיו עדים מיכאל וגבריאל
(אולי יש המפקפקים במעשה זה)
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

גרנולה
הודעות: 2842
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 3510 פעמים
קיבל תודה: 1847 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

פעמון זהב וקורונימון כתב:
22 אוקטובר 2020, 23:53
אולי לכן ציירו רק 2 ג'ירפות, כי זו חיה טהורה. לא בהמה.
ראיתי שיש שכתבו שאכן מהחיות הטהורות היה רק 2. והוכיחו כן מהטעם של הקרבה על המזבח ומהחיות הטהורות אין מקריבים על המזבח.

מפירוש הרד"ק אולי אפשר ללמוד שמהחיות הטהורות היה גם כן 14 שכותב שהחיה בכלל בהמה.
אוצר החכמה_156213 (1).jpg

ובכלי יקר משמע שהיו שבעה שבעה גם מהחיות הטהורות אבל מטעם אחר.
אוצר החכמה_154075.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

קסבא
הודעות: 36
הצטרף: 04 אוקטובר 2020, 01:06
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי קסבא »

ישנם מהראשונים [עיין פענח רזא כמדומה] המבארים את טעם השבעה
משום שבהם היה ענין מיוחד של ריבוי המין יותר מסתם חיות טמאות
ולפי זה ה"ה לחיות טהורות ודו"ק

נתן יעקובוביץ
הודעות: 681
הצטרף: 24 מרץ 2015, 03:15
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים

Re: ציור תיבת נח

נושא שלא נקרא על ידי נתן יעקובוביץ »

מדוע לא חדלו אנשי דור ההפלגה לבנות את המגדל?

י.ביטון
הודעות: 245
הצטרף: 23 יולי 2020, 14:37
נתן תודה: 337 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי י.ביטון »

כתוב שנח לאחר שיצא מהתיבה הקריב 4 עולות ולכאו' קשה מדוע 4?
ראיתי שביארו (לא זוכר כרגע היכן) שהרי כתוב ש4 חייבים להודות
1 חבוש שיצא מבית האסורים
2חולה שהיה בו סכנה והתרפא
3שעבר ממדינת הים.
4שעבר במדבר
וכל אלו היו לנח
1שיצא מהתיבה
2 שקיבל מכה ברגל מהאריה והיה לו סכנה
3 שכל הארץ היה מים
4 שהטעם שצריך להודות זה משום חיות רעות שזה היה בתיבה..

גרנולה
הודעות: 2842
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 3510 פעמים
קיבל תודה: 1847 פעמים

Re: ציור תיבת נח

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

נתן יעקובוביץ כתב:
23 אוקטובר 2020, 12:36
מדוע לא חדלו אנשי דור ההפלגה לבנות את המגדל?
לא הבנתי את השאלה.
ולהעיר שמקומה באשכול הביאורים על פרשת השבוע.

נתן יעקובוביץ
הודעות: 681
הצטרף: 24 מרץ 2015, 03:15
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים

Re: ציור תיבת נח

נושא שלא נקרא על ידי נתן יעקובוביץ »

גרנולה כתב:
23 אוקטובר 2020, 14:59
נתן יעקובוביץ כתב:
23 אוקטובר 2020, 12:36
מדוע לא חדלו אנשי דור ההפלגה לבנות את המגדל?
לא הבנתי את השאלה.
ולהעיר שמקומה באשכול הביאורים על פרשת השבוע.
א. עיון בפסוקים מראה שהם ביקשו לבנות גם עיר וגם מגדל ולאחר מכן מסופר על הפסקת בניית העיר ולא על הפסקת בניית המגדל.

ב. צודק. אבל היכן הוא אשכול זה?

ג. תודה.

גרנולה
הודעות: 2842
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 3510 פעמים
קיבל תודה: 1847 פעמים

Re: ציור תיבת נח

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

נתן יעקובוביץ כתב:
23 אוקטובר 2020, 15:46
גרנולה כתב:
23 אוקטובר 2020, 14:59
נתן יעקובוביץ כתב:
23 אוקטובר 2020, 12:36
מדוע לא חדלו אנשי דור ההפלגה לבנות את המגדל?
לא הבנתי את השאלה.
ולהעיר שמקומה באשכול הביאורים על פרשת השבוע.
א. עיון בפסוקים מראה שהם ביקשו לבנות גם עיר וגם מגדל ולאחר מכן מסופר על הפסקת בניית העיר ולא על הפסקת בניית המגדל.

ב. צודק. אבל היכן הוא אשכול זה?

ג. תודה.
העברתי לאשכול המתאים.

לא עיינתי ואולי המפרשים מדברים בזה.

אבל בפשטות רצו לבנות עיר ומגדל בתוך העיר.

וכשלא הצליחו לבנות את המגדל חדלו לבנות את העיר וכ''ש את המגדל.

גרנולה
הודעות: 2842
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 3510 פעמים
קיבל תודה: 1847 פעמים

Re: ציור תיבת נח

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

נתן יעקובוביץ כתב:
23 אוקטובר 2020, 12:36
מדוע לא חדלו אנשי דור ההפלגה לבנות את המגדל?
ברוך שכיוונת. יש דעה שאכן המגדל כבר נבנה.

אוצר מפרשי התורה - מכון ירושלים:
אוצר החכמה_622077 (2).jpg
אוצר החכמה_622077.jpg
אוצר החכמה_622077 (1).jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

קסבא
הודעות: 36
הצטרף: 04 אוקטובר 2020, 01:06
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי קסבא »

עיין באור החיים שביאר עניין בנית המגדל כסימן משום שרצו לבנות עיר אחת והיו צריכים סימן שכולם יתקבצו לפיו ולפיו היה נבנה קודם המגדל ובזה גופא לא היה חיסרון אלא אחר שנתקבצו היה חסרון בדין שצריך שליש עולם ישוב ואז פיזרם ואם נניח באמת כך מסתבר שבנו את הסימן דההינו המגדל קודם וזה נותר רק את ההתקבצות עצר ה' ובעצם המגדל לא היה חסרון כלל ואילו לפי דעת רוב המפרשים שהיה ככפירה וכפרש"י נראה שהופסק באמצע כדי שלא יגמר.
אמנם ראה תנחומא וז"ל "שאלולי לא בנו היו אומרים אלו בנינו היינו עולין לשמים והיינו נלחמים כנגדו, והצליח להם ועשו, הביט בהם והפיצם שנאמר ויפץ ה' אותם משם, אמר להם אתם אומרים פן נפוץ תהיו נפוצים על פני כל הארץ, הה"ד (משלי, י) מגורת רשע היא תבואנו. וירד ה' לראות, וכי הוא צריך לרדת ולראות? והלא הכל צפוי וגלוי לפניו שנאמר (דניאל, ב) ידע מה בחשוכא ונהורא עמה שרא, אלא ללמד לבריות שלא לגמור את הדין ושלא לומר דבר מה שלא רואין, ויאמר ה' הן עם אחד ושפה אחת לכלם וזה החלם לעשות ועתה לא יבצר מהן מהו ועתה, אע"פ שמרדו בו ובעטו ועשו מגדל פשט להם הקדוש ברוך הוא ימינו לעשות תשובה" מדקדוק לשונו נראה שהצליחו ומ"מ הלך כשיטת רש"י א"כ אפ"ל לכו"ע שהיה שלם.

קסבא
הודעות: 36
הצטרף: 04 אוקטובר 2020, 01:06
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי קסבא »

ובאמת במדרש רבה פרשתא ל"ח סי' ח מפורש שהוא פלוגתא דתנאי וז"ל: "" ויאמרו הבה נבנה לנו" וגו', אמר רבי יודן מגדל בנו עיר לא בנו, אתיבון ליה והכתיב" וירד ה' לראות את העיר ואת המגדל" אמר להון קרון דבתריה ויחדלו לבנות המגדל אין כתיב כאן אלא ויחדלו לבנות העיר, אמר רבי חייא בר אבא המגדל הזה שבנו שלישו נשרף, ושלישו שקע, ושלישו קיים"
ובאמת דקדק כדקדוקו של המעורר הנכבד למעלה וכמש"כ שם "אמר להון קרון דבתריה ויחדלו לבנות המגדל אין כתיב כאן אלא ויחדלו לבנות העיר" כלומר שביאר שראייתו משם ולפלא על האוצר מפרשים שהביא בשם מדרש אגדה ולא מדרש רבה

קסבא
הודעות: 36
הצטרף: 04 אוקטובר 2020, 01:06
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי קסבא »

י.ביטון כתב:
23 אוקטובר 2020, 13:13
כתוב שנח לאחר שיצא מהתיבה הקריב 4 עולות ולכאו' קשה מדוע 4?
ראיתי שביארו (לא זוכר כרגע היכן) שהרי כתוב ש4 חייבים להודות
1 חבוש שיצא מבית האסורים
2חולה שהיה בו סכנה והתרפא
3שעבר ממדינת הים.
4שעבר במדבר
וכל אלו היו לנח
1שיצא מהתיבה
2 שקיבל מכה ברגל מהאריה והיה לו סכנה
3 שכל הארץ היה מים
4 שהטעם שצריך להודות זה משום חיות רעות שזה היה בתיבה..
עלפירוש זה יש לעיין האם כשנעשו לו כמה ניסים לא מפריש אחד ודיו או שמפריש על כל אחד ואחד
ואפילו א"ת משפריש על כאו"א בגוונא דהכא שלא הספיק להפריש יל"ע ודו"ק

קסבא
הודעות: 36
הצטרף: 04 אוקטובר 2020, 01:06
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי קסבא »

עכשיו ראיתי בזוהר הק' מתוק מדבש לפרשתן עמ' קפ"ו בחדש שמשמע שהצליחו ובנו עיי"ש

חמו
הודעות: 532
הצטרף: 01 יולי 2015, 14:36
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי חמו »

איך יתכן ע"פ מ"ש רש"י שלקח ארבעה ימים לאמה של מי המבול לרדת, שמר"ח אב שנראו בו ראשי ההרים לקח כ120 יום עד שחרבה הארץ ?

נתן יעקובוביץ
הודעות: 681
הצטרף: 24 מרץ 2015, 03:15
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי נתן יעקובוביץ »

קסבא כתב:
25 אוקטובר 2020, 01:19
עכשיו ראיתי בזוהר הק' מתוק מדבש לפרשתן עמ' קפ"ו בחדש שמשמע שהצליחו ובנו עיי"ש
את מה? את העיר? את המגדל? את שניהם?

פיקח עצום
הודעות: 177
הצטרף: 17 פברואר 2019, 16:20
נתן תודה: 158 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי פיקח עצום »

חמו כתב:
25 אוקטובר 2020, 01:46
איך יתכן ע"פ מ"ש רש"י שלקח ארבעה ימים לאמה של מי המבול לרדת, שמר"ח אב שנראו בו ראשי ההרים לקח כ120 יום עד שחרבה הארץ ?
כן הקשה הרמב"ן על רש",י.
ותירץ המהר"ל ב'גור אריה', שלמעלה מראשי הרים כל השח הוא רהרם, השטח ממעט יותר ויותר ע"י שיפועי ההרים.

וכמו"כ נראה הוסיךף, שמכיון שהעולם עגול, אם כן, כל שמתקרב לארץ היקף המים מתמעטים ודו"ק.

קסבא
הודעות: 36
הצטרף: 04 אוקטובר 2020, 01:06
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי קסבא »

נתן יעקובוביץ כתב:
25 אוקטובר 2020, 01:51
קסבא כתב:
25 אוקטובר 2020, 01:19
עכשיו ראיתי בזוהר הק' מתוק מדבש לפרשתן עמ' קפ"ו בחדש שמשמע שהצליחו ובנו עיי"ש
את מה? את העיר? את המגדל? את שניהם?
כוונתי למגדל בלבד וכמו שהארכתי למעלה בנושא זה בלבד

קסבא
הודעות: 36
הצטרף: 04 אוקטובר 2020, 01:06
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי קסבא »

פיקח עצום כתב:
25 אוקטובר 2020, 01:58
חמו כתב:
25 אוקטובר 2020, 01:46
איך יתכן ע"פ מ"ש רש"י שלקח ארבעה ימים לאמה של מי המבול לרדת, שמר"ח אב שנראו בו ראשי ההרים לקח כ120 יום עד שחרבה הארץ ?
כן הקשה הרמב"ן על רש",י.
ותירץ המהר"ל ב'גור אריה', שלמעלה מראשי הרים כל השח הוא רהרם, השטח ממעט יותר ויותר ע"י שיפועי ההרים.

וכמו"כ נראה הוסיךף, שמכיון שהעולם עגול, אם כן, כל שמתקרב לארץ היקף המים מתמעטים ודו"ק.
כמו"כ הקשו ותירצו כתירוץ הא' בראשונים בעלי התוס' שם

סמל אישי של משתמש
אני פה
הודעות: 10295
הצטרף: 12 דצמבר 2015, 20:46
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 1046 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי אני פה »

יהודה משי זהב על מגדל בבל מהבנין הגבוה בעולם.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 18150
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 430 פעמים
קיבל תודה: 785 פעמים
יצירת קשר:

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי יאיר »

בורג' ח'ליפה - (829.8/) 828 מטר
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

גרנולה
הודעות: 2842
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 3510 פעמים
קיבל תודה: 1847 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

אמרי נא אחותי את (לך לך יב, יג)
מכאן ששוחטין לחולה בשבת (מדרש פליאה).


ויש לומר בפירוש המדרש, ובהקדים הקושיא - לחדודי:

מנא ליה לאברהם אבינו שהמצרים יהרגו אותו, ויעברו על איסור שפיכות דמים, בכדי שלא לעבור על איסור גילוי עריות - אשת איש? ואחד התירוצים הוא, דבמעשה ההריגה לא יעברו עבירה אלא פעם אחת. משא''כ כשיקחו את שרה, ואברהם עודנו חי, הרי בכל ביאה וביאה עוברים על גילוי עריות.

לומד המדרש בכגון דא בחולה, אשר שוחטים לחולה בשבת ואין אומרים נאכילנו נבילה. ומטעם הנ''ל, שבנבילה עובר על כל כזית וכזית, משא''כ בשחיטה שאינו עובר אלא איסור אחד.


ואם תאמר מה הדמיון, הרי אצל אברהם אבינו שני האיסורים - שפיכות דמים וגילוי עריות - היו שווים בחומרתם, דבשניהם הוא איסור מיתה. אך בחולה, חילול שבת הוא איסור מיתה, ואילו אכילת נבילה הוא איסור לאו, ומנא לן שריבוי לאוין דוחה איסור מיתה?

ויש לומר דבאמת היו יכולים לעבור על גילוי עריות ללא חומר איסור מיתה, ע''י ביאה שלא כדרכה, דבן נח אינו נהרג עליה, רק שמכוער הדבר. וכן לא ייעשה אפילו באומות העולם, שבני נח גדרו עצמן מן העריות.

עוד יש לומר באופן אחר: דאם היו המצרים לוקחים אותה בחזקה, ולא היה יכול למנוע אותה מהן הרי זה בגדר יאוש, וכדין ליסטים. ויש לומר שהייתה מתגרשת בזה, דבבני נח חלות הגירושין הוא ע''י שפורשים זו מזה, ואין צורך בגט - ואין בזה איסור אשת איש, כי אם דבר מכוער.

ומזה שהמצרים היו מעדיפים לעבור על שפיכות דמים - איסור אחד, ולא על גילוי עריות - ריבוי איסורים קלים, מכאן ששוחטין לחולה בשבת - איסור מיתה, ואין מאכילין אותו נבילה - ריבוי לאוין.

(ע''פ לקוטי שיחות חלק ט''ו (הרבי מליובאוויטש) - מתוך 'לקראת שבת')

גרנולה
הודעות: 2842
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 3510 פעמים
קיבל תודה: 1847 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

לכללות עניין המדרשי פליאה ראה כאן:
https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%9E% ... 7%90%D7%94

פיקח עצום
הודעות: 177
הצטרף: 17 פברואר 2019, 16:20
נתן תודה: 158 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי פיקח עצום »

גרנולה כתב:
26 אוקטובר 2020, 12:45
אמרי נא אחותי את (לך לך יב, יג)
מכאן ששוחטין לחולה בשבת (מדרש פליאה).


ויש לומר בפירוש המדרש, ובהקדים הקושיא - לחדודי:

מנא ליה לאברהם אבינו שהמצרים יהרגו אותו, ויעברו על איסור שפיכות דמים, בכדי שלא לעבור על איסור גילוי עריות - אשת איש? ואחד התירוצים הוא, דבמעשה ההריגה לא יעברו עבירה אלא פעם אחת. משא''כ כשיקחו את שרה, ואברהם עודנו חי, הרי בכל ביאה וביאה עוברים על גילוי עריות.

לומד המדרש בכגון דא בחולה, אשר שוחטים לחולה בשבת ואין אומרים נאכילנו נבילה. ומטעם הנ''ל, שבנבילה עובר על כל כזית וכזית, משא''כ בשחיטה שאינו עובר אלא איסור אחד.

(ע''פ לקוטי שיחות חלק ט''ו (הרבי מליובאוויטש) - מתוך 'לקראת שבת')

וכבר קדמו בזה הגה"ק רבי יונתן אייבשיץ זצ"ל בספרו מדרש יהונתן, מאמר כ"ב
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... =&pgnum=16
נערך לאחרונה על ידי פיקח עצום ב 26 אוקטובר 2020, 12:57, נערך פעם 1 בסך הכל.

פיקח עצום
הודעות: 177
הצטרף: 17 פברואר 2019, 16:20
נתן תודה: 158 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי פיקח עצום »

גרנולה כתב:
26 אוקטובר 2020, 12:51
לכללות עניין המדרשי פליאה ראה כאן:
https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%9E% ... 7%90%D7%94
אמנם יש להוסיף דברים נוראים על גודל הענין ביישוב מדרשי פליאה, מה שכתוב בספה"ק ישמח משה פרשת משפטים בהגה"ה

הגה"ה אמר המסדר, ראיתי להעתיק פה מה ששמעתי מפי קדשו וכן נמצא בכתב יד וזה לשונו), נתגלה לי בחלום שמצוה גדולה לקרב הרחוקים ר"ל בביאורים על הפליאות. והטעם שבודאי הפנימות של הפליאות הוא יחוד עמוק, ומאן דמקרב אותן אף בנגלה רק שיהיה לבו לשמים, נעשה היחוד למעלה כמו בכל המצות א' שעושה אותן בשלמות, והבן. וזה הוא הטעם של רז"ל שכתבו הפליאות, כדי שתייחד על ידי חכמי הדור המבוארים כפי שרשן, ודוקא בחידושי חכמה, כי זה הוא החיות, כמ"ש (קהלת ז יב) והחכמה תחיה בעליה, ולכך בחכמה יסד ארץ (משלי ג יט), ובתרגום יונתן על בראשית ברא (בראשית א א), בחכמה ברא, וכן במלאכת המשכן, והבן.

ועל פי זה נ"ל דכל חפצו יעשה בזה, דהרי אמרו רז"ל (שבת ל"ב ע"א) אם יש עליו מלאך וכו' (איוב לג כג), אפילו תשע מאות וכו'. ואם כן קשה הלא מכל מצוה נברא מלאך, ובמצוה אחת יתרפא. והתירוץ נ"ל כי אמרו (סוטה כ"א ע"א) עבירה מכבה מצוה, אבל אין מכבה תורה. ועוד י"ל כי אין בו חיות, אבל הנעשה על פי חכמה הרי יש בו חיות, ובודאי ימליץ עבור סיבתו. ועוד י"ל על פי (איוב ל"ג כ"ג) מליץ אחד מני אלף, (יראה דר"ל למה שפירשו בו דקאי על אלף שמצד שמאל של אדם, כדכתיב (תהלים צא ז) מצדך אלף ורבבה מימינך, ואם אחד מאלף המשמאילים מלמד זכות, אז יצא זכאי, ותו לא קשיא הלא מכל מצוה נברא מלאך וכו', דבעינן שהקטיגור יהיה סניגור, והבן). והנה בכאן בישוב מילתא דתמיה הכל מודים ובפרט שאינם מרגישין, והנה קבלתי מהצדיק דבמה שאין מרגישין אין שטן ואין פגע. ועוד דבודאי הכל יכול לתקן על ידי יחוד אמת הנצרך לאותו ענין, אך מי יודע לכוון, והנה ה' צילך (תהלים קכא ה), וכשם שהוא מקרב רחוקים, כן השי"ת מקרב מה שצריך לו אף שרחוק לגמרי מאותו ענין שנתייחד על ידי חדושיו. ועוד במדה שאדם מודד וכו' (מגילה י"ב ע"ב), כמו שהוא מקרב רחוקים, כן השי"ת ונסתלק הבדל עונות, ואז ודאי לא כבדה אזנו משמוע ולא קצר ידו מהושיע. ועוד קב"ה חדי בפלפולא, ובאור פני מלך חיים (משלי טז טו), עכ"ל.

גרנולה
הודעות: 2842
הצטרף: 11 ספטמבר 2019, 22:40
נתן תודה: 3510 פעמים
קיבל תודה: 1847 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי גרנולה »

יישר כח פיקח עצום.

צ''ע קצת בהבנת דברי קדשו של הישמח משה האם נאמרו רק על מדרשי פליאה אשר יש להם מקור אשר מעלה גדולה בביאורם או גם על חידוש מדרשי פליאה וביאורם וכיו''ב.

עכ''פ גם אלו שהקפידו על מדרשי פליאה שאין להם מקור, עיקר הקפדתם הייתה לכאורה על המצאת מדרשים כביכול בשם חז''ל או על ביאור שלא ע''פ דרך האמת.
אבל לבאר מדרשי פליאה אשר לא ידוע מקורם או גם אם אינו ידוע אבל אין כוונה לייחס זאת לחז''ל אלא רק לבאר ע''פ פרד''ס התורה בדרך האמת, לכאורה שפיר דמי ונדפסו כמה וכמה ספרים כאלו.

וכמדומני שגם ר' יאיר* יסכים עם זה.
*http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... &p=#p60011

אנידריקער
הודעות: 23
הצטרף: 18 אוקטובר 2020, 11:10
נתן תודה: 1 פעם
קיבל תודה: 10 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי אנידריקער »

מדברי הגר''ש אלתר שליט''א בהמשך לדברי הישמח משה ''דרוש נא דורשיך בדרשם פניך לפעמים על פי הפשט אנו חייבים בדין, ורק על פי דרש אפשר לצאת. על פי דברי הבעלזער רב זי"ע שחביב עליו ספר חידושי הרי"ם על בבא קמא, שבנוי פלפולים עמוקים, כי כשבאים ללמד זכות על יהודים צריך לפעמים לחפש גג על גג''.

פיקח עצום
הודעות: 177
הצטרף: 17 פברואר 2019, 16:20
נתן תודה: 158 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים

Re: שאלות וביאורים על התורה - בראשית.

נושא שלא נקרא על ידי פיקח עצום »

גרנולה כתב:
22 אוקטובר 2020, 01:08
בפרקי דרבי אליעזר פרק ל"א מובא שנח הקריב קרבן במקום המזבח בהר המוריה.
וקצת צריך עיון שהרי כתוב "וַתָּנַח הַתֵּבָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּשִׁבְעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ עַל הָרֵי אֲרָרָט." (בראשית ח, ד.)

ולפי פשט הכתוב משמע שנח הקריב קרבן מיד בצאתו מן התיבה?
בפי' רד"ק עה"ת כתב
ואפשר שנשתרבבה התבה מעל הרי אררט אל מקום שתחת ההרים והלכה על פני המים למקום אחר, או אפילו יצא שם נח, ביבוש הארץ הלך לו למקום אחר לשבת שם ובנה שם מזבח

שלח תגובה