ברדק + איפה אפי

לדעת ולדון על הנעשה והנשמע בציבור החרדי.

מנהלים: יאיר, אחד

פנחס מנחם
הודעות: 273
הצטרף: 05 מאי 2020, 19:29
נתן תודה: 157 פעמים
קיבל תודה: 123 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי פנחס מנחם »

איפה אפי?": והפעם, עלילות אפי בעיירת הנופש החרדית, בית חלקיה
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

פריילאך שטענדיג!!!
הודעות: 23
הצטרף: 05 אוקטובר 2020, 12:39
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 1 פעם

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי פריילאך שטענדיג!!! »

יש ברדק?

ארחות יושר
הודעות: 421
הצטרף: 11 אוגוסט 2020, 14:26
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי ארחות יושר »

פריילאך שטענדיג!!! כתב:
17 אפריל 2021, 23:34
יש ברדק?
בינתיים לא.

rich
הודעות: 1798
הצטרף: 08 אוקטובר 2020, 05:49
נתן תודה: 646 פעמים
קיבל תודה: 587 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי rich »

מה שזז
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

חזק ואמץ
הודעות: 35
הצטרף: 25 אפריל 2021, 00:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי חזק ואמץ »

יצא עוד ברדק
אולי אפשר לעלות פה

rich
הודעות: 1798
הצטרף: 08 אוקטובר 2020, 05:49
נתן תודה: 646 פעמים
קיבל תודה: 587 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי rich »

חזק ואמץ כתב:
25 אפריל 2021, 00:24
יצא עוד ברדק
אולי אפשר לעלות פה

ממ אתה בטוח? לפחות בכיכר השבת לא ראיתי שיצא

חזק ואמץ
הודעות: 35
הצטרף: 25 אפריל 2021, 00:13
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי חזק ואמץ »

rich כתב:
25 אפריל 2021, 01:10
חזק ואמץ כתב:
25 אפריל 2021, 00:24
יצא עוד ברדק
אולי אפשר לעלות פה

ממ אתה בטוח? לפחות בכיכר השבת לא ראיתי שיצא
אני רק שאלתי אולי למשהוא יש מושג אם יצא עוד ברדק

ארחות יושר
הודעות: 421
הצטרף: 11 אוגוסט 2020, 14:26
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי ארחות יושר »

חזק ואמץ כתב:
25 אפריל 2021, 01:38
rich כתב:
25 אפריל 2021, 01:10
חזק ואמץ כתב:
25 אפריל 2021, 00:24
יצא עוד ברדק
אולי אפשר לעלות פה

ממ אתה בטוח? לפחות בכיכר השבת לא ראיתי שיצא
אני רק שאלתי אולי למשהוא יש מושג אם יצא עוד ברדק
להבא רצוי להשים סימן שאלה. לחסוך אי הבנות וטעויות בהבנת הנקרא.

נתנאל זי
הודעות: 12
הצטרף: 07 פברואר 2021, 14:29
נתן תודה: 2 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי נתנאל זי »

יצא איפה אפי ?

סמל אישי של משתמש
מויישה
הודעות: 3103
הצטרף: 31 אוגוסט 2019, 22:19
נתן תודה: 1496 פעמים
קיבל תודה: 1198 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי מויישה »

מסתמא הבא בתור יהיה במירון...

נתנאל זי
הודעות: 12
הצטרף: 07 פברואר 2021, 14:29
נתן תודה: 2 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי נתנאל זי »

יצא במירון מישהו יכול להוריד ?

rich
הודעות: 1798
הצטרף: 08 אוקטובר 2020, 05:49
נתן תודה: 646 פעמים
קיבל תודה: 587 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי rich »

הסתכלתי באתר הידברות.
עושה רושם שלא יצא.

סמל אישי של משתמש
מויישה
הודעות: 3103
הצטרף: 31 אוגוסט 2019, 22:19
נתן תודה: 1496 פעמים
קיבל תודה: 1198 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי מויישה »

https://www.hidabroot.org/article/1153538
בהילולת רבי מאיר בעל הנס
https://www.hidabroot.org/article/1153522
במירון

ארחות יושר
הודעות: 421
הצטרף: 11 אוגוסט 2020, 14:26
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי ארחות יושר »

מה עם 'ברדק', נגמר? זהו זה?

משיב.
הודעות: 1398
הצטרף: 01 ספטמבר 2018, 23:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי משיב. »

מויישה כתב:
29 אפריל 2021, 20:09
https://www.hidabroot.org/article/1153538
בהילולת רבי מאיר בעל הנס
https://www.hidabroot.org/article/1153522
במירון
אין שום צד של היתר למוזיקה בי"ד אייר.
אין שם חרדים רק פירחחים.
וכמובן אין שום מקור להילולא.

בשעתו (לפני קרוב למאה שנה) יצאו כל רבני טבריה, במודעה חריפה נגד המצאת ההילולא, שכבר אז היתה בעירבוביא.

הרקע להמצאת ההילולא היה ריב של סוחרי טבריה וסוחרי צפת.
היו באים לל"ג בעומר עשירי דמשק על חמורים, וסוחרי טבריה ניסו להקים דוכנים במירון, סוחרי צפת פנו לבית דין בתביעה של הסגת גבול, כיון שהיתה להם חזקה על הדוכנים במקום, ובית דין הצדיק את סוחרי צפת בעלי החזקה.
בתגובה התכנסו סוחרי טבריה, והחליטו על הילולא לרבי מאיר בעל הנס, כדי שהסוחרים יעברו דרכם קודם להגעתם למירון.

משיב.
הודעות: 1398
הצטרף: 01 ספטמבר 2018, 23:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי משיב. »

הגאון רבי אברהם יצחק שפרלינג מלבוב בספרו 'טעמי המנהגים' (תרנ"א 1891), כתב בחריפות:

"בדרך אגב באתי להעיר שיום פטירת התנ"א רבי מאיר בעל הנס לא נזכר בשום מקום, וחדשים מקרוב באו ובדו מלבם חג חדש, כאילו יום פסח שני הוא היא"ת של רמבעה"נ, וידועה כוונתם בזה שייסדו זאת בעסקם בדררא דממונא והמבין יבין".

בספר 'טעמי המנהגים' הובא כרוז שהתפרסם בחוצות טבריה מאת הרה"ק רבי מָרְדְּכַי חַיִּים סְלאָנִים כנגד ההילולא. נצטט מדבריו:

... ולא יעברו על בל תוסיף בחג הבדוי שקראו להם הבריונים החג המסורתי. והוא באמת החג המסורסי שהוא מסורס מדעת החכמים המבינים, רק שהם מקיימין היו שריה כאילין, ראשו של זה בצד זנבו של זה... לכן כהיום הננו מוחים בהחג הזה ובסדר הזה ומגלים דעתינו בזה שלא באלה חלק יעקב. ושלום על ישראל".

הערה שלי: טעמי המנהגים מביא את הכרוז בשם רבי מרדכי סלונים כי הוא ראשון החותמים, אבל כפי ששמעתי מזקני טבריה זצ"ל, כל רבני טבריה היו חתומים על הכרוז.

ממשיך מחבר 'טעמי המנהגים' וכותב: "דברי רבנו הנאמנים שיצאו מלב טהור, פעלו לטובה, שאצל אחינו האשכנזים בוטלה הצרמוניה של החג הבדוי".

עוד מצטט 'טעמי המנהגים' פסק של הראשל"צ רבי אברהם אשכנזי על הילולת רבי מאיר בעל הנס: "וזה לא יגהה מזור על מה שחדשים מקרוב שמעתי שעושין על קבר התנא רבי מאיר בעל הנס זי"ע וכו'".

המקובל הגאון רבי בן ציון מוצפי בשם אביו המקובל רבי סלמאן זי"ע: "מכל הנזכר תראה, דאין היום יום פטירתו, אלא קבעוהו להילולא, משום דבלאו הכי היו נוסעים למרון, ובדרכם היו חונים בטבריה ת"ו". (שפתי צדיקים קכט)
נערך לאחרונה על ידי משיב. ב 09 מאי 2021, 07:05, נערך 3 פעמים בסך הכל.

משיב.
הודעות: 1398
הצטרף: 01 ספטמבר 2018, 23:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי משיב. »

משיב. כתב:
09 מאי 2021, 06:40
מויישה כתב:
29 אפריל 2021, 20:09
https://www.hidabroot.org/article/1153538
בהילולת רבי מאיר בעל הנס
https://www.hidabroot.org/article/1153522
במירון
אין שום צד של היתר למוזיקה בי"ד אייר.
אין שם חרדים רק פירחחים.
וכמובן אין שום מקור להילולא.

בשעתו (לפני קרוב למאה שנה) יצאו כל רבני טבריה, במודעה חריפה נגד המצאת ההילולא, שכבר אז היתה בעירבוביא.

הרקע להמצאת ההילולא היה ריב של סוחרי טבריה וסוחרי צפת.
היו באים לל"ג בעומר עשירי דמשק על חמורים, וסוחרי טבריה ניסו להקים דוכנים במירון, סוחרי צפת פנו לבית דין בתביעה של הסגת גבול, כיון שהיתה להם חזקה על הדוכנים במקום, ובית דין הצדיק את סוחרי צפת בעלי החזקה.
בתגובה התכנסו סוחרי טבריה, והחליטו על הילולא לרבי מאיר בעל הנס, כדי שהסוחרים יעברו דרכם קודם להגעתם למירון.
תיקון: כתבתי לפני קרוב למאה שנה, אח"כ חפשתי את המקורות והתברר לי שזה כבר כמאה חמישים שנה:
בעיתון החבצלת (י"ח סיון תרל"ג 13/6/1873) התייחסו לפרשיה בהרחבה:
"אך זה כשש שנים אשר החלו אנשי טבריה לקנא בם (באנשי צפת ומרון על ימי ההילולות של ציוני התנאים) באמרם הלא גם בתוכנו קבורים תנאים צדיקים יסודי עולם אשר בם נתפאר ומדוע נגרע מהם? וגמרו אומר לעשות הדלקה על קבר התנא ר' מאיר בעל הנס ביום י"ד אייר פסח שני, כי אז כבר באו כל האורחים ועוד לא הריקו צרורות כספיהם! ומאז והלאה כל האורחים מחכים בטבריה וגם הרבה מגרי צפת ת"ו יבואו ויתמהמהו פה עד אחר פסח שני".

בום
הודעות: 96
הצטרף: 25 אוקטובר 2019, 10:22
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי בום »

אמנם ר' מוטל סלונימער אמר כן, אך ר' ירחמיאל משה מקוזניץ שנולד 10 שנים קודם אמר שזה כן הייא''צ של רמבעה''נ וטוב לנדור לעילוי נשמתו, כך נדפס בספר ספרן של צדיקים שנכתב בידי משמשו, ומכאן שמנהגם של ישראל תורה ואף כשאחד מהצדיקים יוצא נגד עדיין יש לחפש בפוסק אחר.

משיב.
הודעות: 1398
הצטרף: 01 ספטמבר 2018, 23:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי משיב. »

בום כתב:
09 מאי 2021, 09:31
אמנם ר' מוטל סלונימער אמר כן, אך ר' ירחמיאל משה מקוזניץ שנולד 10 שנים קודם אמר שזה כן הייא''צ של רמבעה''נ וטוב לנדור לעילוי נשמתו, כך נדפס בספר ספרן של צדיקים שנכתב בידי משמשו, ומכאן שמנהגם של ישראל תורה ואף כשאחד מהצדיקים יוצא נגד עדיין יש לחפש בפוסק אחר.
א. הבאתי רשימה ארוכה של רבנים שאמרו שזה המצאה.
ב. אין מקור קדום לתאריך הזה, ואף אדמו"ר או רב (גם לא ר' ירחמיאל משה מקוזניץ) לא המציא מדעתו יארצייט.
ר' ירחמיאל משה מקוזניץ נולד באלול תר"כ, לפי עיתון החבצלת מתרל"ג זה התחיל שש שנים קודם, כלומר שר' ירחמיאל משה מקוזניץ היה בן פחות מגיל 7, כשזה הומצא.
העניין לתרום לעלוי נשמת רבי מאיר בעל הנס, ולבקש אלוה דמאיר ענני הוא קדום, ויתכן שהוא התבטא ביום זה שטוב לנדור לעילוי נשמתו, אבל ברור שהוא לא קבע שזה יארצייט, הרי אף אחד לא קבע יארצייט ברוח הקודש, וברור גם מדברי הרבנים וגם מעיתון החבצלת שזה התחיל ע"י סוחרי טבריה.

גם אם הוא או רב אחר, התייחסו ליום הזה כיארצייט, זה כי שבשתא כיון דעל על, ואחרי שזה כבר "ידוע" הרבה חושבים שזה היארצייט.
וגם אם רב גדול חושב שזה יארצייט כי כך מקובל, זה לא משנה את העובדה, כי רוב הציבור לא חקר בדק ודרש.
גם בלוח שנה שיצא ע"י מוסדות סלונים-קרית גת, היה כתוב היארצייט הזה, כי העורך הצעיר לא ידע, ואחרי שהמבוגרים יוצאי טבריה העירו לו, זה נמחק ולא הופיע בשנה אח"כ.

בבחרותי הייתי הרבה בטבריה, ושמעתי מזקני החסידים זצ"ל מבאיאן, קרלין וסלונים, כולם אמרו שזו המצאה של הסוחרים.

אתן דוגמא נוספת לשבשתא כיון דעל על.
היום בציבור מקובל לומר "נץ החמה" גם בלוחות זה כתוב כך וגם רבנים משתמשים במילה "נץ" ואפילו בדיחות יש: נץ ראשי תיבות ניין צען.

אבל לא תמצא בשום ספר עתיק מעל שמונים שנה את המילים "נץ החמה", כי אין דבר כזה. רק הנץ החמה', גם כל מי שעוסק בדקדוק יגיד לך:
ההא של 'הנץ החמה' אינה ה' הידיעה, היא מנוקדת בחטף פתח או בצירי, מלשון 'הנצו הרימונים' (שיר השירים ז יג).
אבל השתבש בפי האנשים לחשוב שההא היא הא הידיעה. והורידו אותה בטעות.

וגם אם מרן גדול הדור X יאמר נץ החמה, עדיין זה טעות ושיבוש אלא שכבר הורגלנו לה, הנכון: 'הנץ החמה.' ההא היא חלק מהמילה ולא הא הידיעה.
ואת הבדיחה צריך לתקן: הנץ ראשי תיבות הכט ניין צען.

בום
הודעות: 96
הצטרף: 25 אוקטובר 2019, 10:22
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי בום »

לא יודע איפה חונכת ועל מה חונכת, אבל אני הקטן חונכתי שיש כזה דבר אמונת צדיקים, ז''א שאם צדיק מפורסם אחד אומר משהו גם כשזה נראה לקוצר שכלנו שזה טעות אז זה לא טעות, כי אם זה לא נראה שזה טעות בזה לא צריך 'אמונת צדיקים' לדעת שזה נכון.
ואם הצדיק המפורסם ר' ירחמיאל משה מקוזניץ קבע שזה יום ההילולא אז זה יום ההילולא ולא מעניין מה דעת כל הזקנים מכאן ועד אפריקה...
אינני יכול לכוף אותך להאמין אבל מי שחושב שהחוגגים הם סתם ממציאים אז שלפחות ידעו שיש על מי לסמוך,

משיב.
הודעות: 1398
הצטרף: 01 ספטמבר 2018, 23:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי משיב. »

בום כתב:
10 מאי 2021, 16:29
לא יודע איפה חונכת ועל מה חונכת, אבל אני הקטן חונכתי שיש כזה דבר אמונת צדיקים, ז''א שאם צדיק מפורסם אחד אומר משהו גם כשזה נראה לקוצר שכלנו שזה טעות אז זה לא טעות, כי אם זה לא נראה שזה טעות בזה לא צריך 'אמונת צדיקים' לדעת שזה נכון.
ואם הצדיק המפורסם ר' ירחמיאל משה מקוזניץ קבע שזה יום ההילולא אז זה יום ההילולא ולא מעניין מה דעת כל הזקנים מכאן ועד אפריקה...
אינני יכול לכוף אותך להאמין אבל מי שחושב שהחוגגים הם סתם ממציאים אז שלפחות ידעו שיש על מי לסמוך,
רק דבר אחד לא נכון, הוא לא קבע שזה יארצייט.
הרבה רבנים יגידו ביום יד אייר היום יארצייט, כי כך ידוע ומופרסם. אבל כשידעו שיש צד אחר ויבדקו, יסכימו שזה המצאה.
אין שום קביעה של רבי ירחמיאל משה מקוזניץ שזה יארצייט, יש אמירה סתמית שהוא אמר לנדב צדקה לעילוי נשמת רבי מאיר בעל הנס, בלי שנשאל לגבי מהימנות התאריך.

אבל יש מקובעים שאי אפשר לבלבל אותם עם עובדות, אז תישאר בדעתך.

נתן יעקובוביץ
הודעות: 900
הצטרף: 24 מרץ 2015, 03:15
נתן תודה: 268 פעמים
קיבל תודה: 245 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי נתן יעקובוביץ »

ועיין נחלת אבות (משאש) ממקור קדמון

משיב.
הודעות: 1398
הצטרף: 01 ספטמבר 2018, 23:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי משיב. »

יש מהחכמים הספרדים שנימקו את ההילולא בטעמים חיוביים (אולי מפני שלא ידעו איך זה התחיל) אבל גם הם לא טענו שזה באמת היארצייט.

הגאון רבי רפאל אוחנה שד"ר קהילת הספרדים בספרו 'טובת מראה' מבאר טעמים מדוע קבעו את י"ד באייר להילולא של רבי מאיר בעל הנס. ביניהם:
א. אינו חל בשבת לעולם.
ב. לא אומרים בו תחנון.
ג. י"ד אייר הוא פסח שני, בזמן בית המקדש היה זמן למי שלא הקריב קורבן פסח בזמנו, להקריב פסח שני, ומי שנודב כספים לעילוי נשמת רבי מאיר בעל הנס, ומדליק הנר, הרי הוא כמו קרבן פסח שני.

בום
הודעות: 96
הצטרף: 25 אוקטובר 2019, 10:22
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי בום »

הא לך לשונו של הספרן של צדיקים ''כ''ק אדמו''ר זצוק''ל אמר, שבפסח שני י''ד לחודש אייר הוא הייארצייט של ר' מאיר בעל הנס, לכן מי שצריך לישועה טוב לנדור אז עבור נשמת ר' מאיר בעל הנס.
מפורש שזה הייצ''ט ואתה מקובע שזה טעות???

משיב.
הודעות: 1398
הצטרף: 01 ספטמבר 2018, 23:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי משיב. »

בום כתב:
10 מאי 2021, 22:21
הא לך לשונו של הספרן של צדיקים ''כ''ק אדמו''ר זצוק''ל אמר, שבפסח שני י''ד לחודש אייר הוא הייארצייט של ר' מאיר בעל הנס, לכן מי שצריך לישועה טוב לנדור אז עבור נשמת ר' מאיר בעל הנס.
מפורש שזה הייצ''ט ואתה מקובע שזה טעות???
כן זה טעות.
כנראה שגם לך ברור שזה טעות אבל קשה לך להודות.
הרי הוא לא קבע תאריך ברוח הקודש, אלא התייחס למה שידוע. בלי לדעת שיש על זה עוררין.
לא היה דיון על האם זה הייארצייט או לא, לא הובא בפניו שיש בכלל צד שזה המצאה. אין ספק שאם היה מוצג בפניו דברי רבני טבריה הוא היה מסכים אתם.
לא צריך להמציא מחלוקת על המציאות.
היום הזה ידוע כייארצייט למי שלא חקר/בדק/שמע, ולכן אין שום משמעות להתבטאות סתמית.
התייחסות ליום הזה כייארצייט אחרי שכך ידוע עשרות שנים אינה קביעה. האמירה הייתה לגבי לנדור לעילוי נשמתו.

גם כיום אתה יכול למצוא עשרות רבנים/אדמו"רים שחושבים שזה היארצייט, כי אף פעם לא בדקו את הנושא, כשיבדקו יסכימו שזו המצאה.

אגב, יש סיכוי של 1/385 שזה היארצייט, (השנה הארוכה ביותר היא 385 יום, כך שיש 385 תאריכים שבאחד מהם חל היארצייט).
נערך לאחרונה על ידי משיב. ב 11 מאי 2021, 01:49, נערך פעם 1 בסך הכל.

עמי עשו
הודעות: 3007
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 282 פעמים
קיבל תודה: 1034 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

בום כתב:
10 מאי 2021, 22:21
הא לך לשונו של הספרן של צדיקים ''כ''ק אדמו''ר זצוק''ל אמר, שבפסח שני י''ד לחודש אייר הוא הייארצייט של ר' מאיר בעל הנס, לכן מי שצריך לישועה טוב לנדור אז עבור נשמת ר' מאיר בעל הנס.
מפורש שזה הייצ''ט ואתה מקובע שזה טעות???
אולי כוונתו שזה היום שנקבע ליא"צ

משיב.
הודעות: 1398
הצטרף: 01 ספטמבר 2018, 23:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי משיב. »

עמי עשו כתב:
11 מאי 2021, 01:44
בום כתב:
10 מאי 2021, 22:21
הא לך לשונו של הספרן של צדיקים ''כ''ק אדמו''ר זצוק''ל אמר, שבפסח שני י''ד לחודש אייר הוא הייארצייט של ר' מאיר בעל הנס, לכן מי שצריך לישועה טוב לנדור אז עבור נשמת ר' מאיר בעל הנס.
מפורש שזה הייצ''ט ואתה מקובע שזה טעות???
אולי כוונתו שזה היום שנקבע ליא"צ
לא!
הוא דיבר על היום הידוע כייארצייט בלי לדעת שזה המצאה. נקודה.
אם היו מציגים בפניו את דברי הרבנים מטבריה, (ואפילו אם רק היו מראים לו את עיתון החבצלת) הוא היה מסכים שזה לא הייארצייט, אין בזה שום צל של ספק.

לך היום מאדמו"ר לאדמו"ר ותשאל, הרבה יגידו לך שזה הייארצייט, כי כך כתוב בלוחות. תציג בפניהם את הדברים של רבני טבריה, והם יסכימו שזה לא הייארצייט.
מי שלא יודע ולא שמע יחשוב שזה הייארצייט כי כך כתוב בלוח.
אבל אין אחד, רב אחד ויחיד, שידע על כך שיש עוררין והחליט שזה הייארצייט.
זה שהם אדמו"רים ורבנים לא אומר שהם אמורים להיות בקיעים בהיסטוריה של הסכסוכים בין סוחרי צפת לסוחרי טבריה.
זה כל כך ברור.
נערך לאחרונה על ידי משיב. ב 11 מאי 2021, 02:01, נערך פעם 1 בסך הכל.

עמי עשו
הודעות: 3007
הצטרף: 29 אוקטובר 2020, 22:59
נתן תודה: 282 פעמים
קיבל תודה: 1034 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי עמי עשו »

מסכים איתך בויכוח. ר' מוטל סיפר שהכיר איך התחיל היארצייט.

משיב.
הודעות: 1398
הצטרף: 01 ספטמבר 2018, 23:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי משיב. »

הרב אברהם יצחק שפרלינג בעל טעמי המנהגים נולד בתרי"א, הוא כבר לא היה ילד כשהמציאו את היארצייט, ואם הוא כותב:
"בדרך אגב באתי להעיר שיום פטירת התנ"א רבי מאיר בעל הנס לא נזכר בשום מקום, וחדשים מקרוב באו ובדו מלבם חג חדש, כאילו יום פסח שני הוא היא"ת של רמבעה"נ, וידועה כוונתם בזה שייסדו זאת בעסקם בדררא דממונא והמבין יבין".
זה לבד מספיק.
ואם עיתון החבצלת, שיצא באותו זמן כותב שזה המצאה שהחלה לפני שש שנים.
גם זה לבד מספיק.
ואם רבי מוטיל סלונים כותב בחריפות כה גדולה.
זה לבד מספיק.
ואם כל זקני טבריה זצ"ל העידו.
גם זה לבד מספיק.
ואם הגאון רבי רפאל אוחנה שד"ר קהילת הספרדים, מסביר ומנמק למה קבעו את היום הזה להילולא, כשגם הוא אומר שזו המצאה חדשה,
גם זה לבד מספיק.

מגוחך וחסר הגיון, להביא ראיה מצדיק שלא גר כאן, ולא חקר ובדק, והתייחס ליום הזה כייארצייט, כי כך ידוע, בלי שהציגו בפניו שיש המערערים על כך.

אגב, מוציאי הלוחות שהעירו להם מחקו את היום הזה כייארצייט, ומי שהייארצייט הזה מופיע בלוח שלו, זה כי לו העירו לו ולא הציגו בפניו את הדברים שהובאו כאן.
ואם ראיתם לוח שכתוב בו 'נץ החמה' תראו לו את הקטע הזה, ובשנה הבאה כבר יהיה כתוב 'הנץ החמה', כי גם כאן אין מחלוקת אלא שיבוש שהשתרש ומי שכותב כך זה פשוט בגלל שלא עלה בדעתו לבדוק אם יש כאן טעות:
משיב. כתב:
10 מאי 2021, 15:44


אתן דוגמא נוספת לשבשתא כיון דעל על.
היום בציבור מקובל לומר "נץ החמה" גם בלוחות זה כתוב כך וגם רבנים משתמשים במילה "נץ" ואפילו בדיחות יש: נץ ראשי תיבות ניין צען.

אבל לא תמצא בשום ספר עתיק מעל שמונים שנה את המילים "נץ החמה", כי אין דבר כזה. רק הנץ החמה', גם כל מי שעוסק בדקדוק יגיד לך:
ההא של 'הנץ החמה' אינה ה' הידיעה, היא מנוקדת בחטף פתח או בצירי, מלשון 'הנצו הרימונים' (שיר השירים ז יג).
אבל השתבש בפי האנשים לחשוב שההא היא הא הידיעה. והורידו אותה בטעות.

וגם אם מרן גדול הדור X יאמר נץ החמה, עדיין זה טעות ושיבוש אלא שכבר הורגלנו לה, הנכון: 'הנץ החמה.' ההא היא חלק מהמילה ולא הא הידיעה.
ואת הבדיחה צריך לתקן: הנץ ראשי תיבות הכט ניין צען.

משיב.
הודעות: 1398
הצטרף: 01 ספטמבר 2018, 23:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים

Re: ברדק + איפה אפי

נושא שלא נקרא על ידי משיב. »

משיב. כתב:
11 מאי 2021, 02:13


אגב, מוציאי הלוחות שהעירו להם מחקו את היום הזה כייארצייט, ומי שהייארצייט הזה מופיע בלוח שלו, זה כי לו העירו לו ולא הציגו בפניו את הדברים שהובאו כאן.
ואם ראיתם לוח שכתוב בו 'נץ החמה' תראו לו את הקטע הזה, ובשנה הבאה כבר יהיה כתוב 'הנץ החמה', כי גם כאן אין מחלוקת אלא שיבוש שהשתרש ומי שכותב כך זה פשוט בגלל שלא עלה בדעתו לבדוק אם יש כאן טעות:
אתן דוגמא נוספת לשבשתא כיון דעל על.
היום בציבור מקובל לומר "נץ החמה" גם בלוחות זה כתוב כך וגם רבנים משתמשים במילה "נץ" ואפילו בדיחות יש: נץ ראשי תיבות ניין צען.

אבל לא תמצא בשום ספר עתיק מעל שמונים שנה את המילים "נץ החמה", כי אין דבר כזה. רק הנץ החמה', גם כל מי שעוסק בדקדוק יגיד לך:
ההא של 'הנץ החמה' אינה ה' הידיעה, היא מנוקדת בחטף פתח או בצירי, מלשון 'הנצו הרימונים' (שיר השירים ז יג).
אבל השתבש בפי האנשים לחשוב שההא היא הא הידיעה. והורידו אותה בטעות.

וגם אם מרן גדול הדור X יאמר נץ החמה, עדיין זה טעות ושיבוש אלא שכבר הורגלנו לה, הנכון: 'הנץ החמה.' ההא היא חלק מהמילה ולא הא הידיעה.
ואת הבדיחה צריך לתקן: הנץ ראשי תיבות הכט ניין צען.
שני דברים שונים, שהמכנה המשותף שלהם, שמי שלא העירו לו, לא יעלה בדעתו לבדוק האם יש כאן טעות ושיבוש.
וברגע שיעירו לו, הוא יבין ויסכים.

שלח תגובה