האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

לדעת ולדון על הנעשה והנשמע בציבור החרדי.

מנהלים: יאיר, אחד

סמל אישי של משתמש
יעבץ
הודעות: 614
הצטרף: 26 אפריל 2017, 16:37

Re: מנהג חסידי חב"ד לא להשתמש במטריה

נושא שלא נקרא על ידי יעבץ » 04 יוני 2019, 21:48

מקצועי כתב:
04 יוני 2019, 21:39
יעבץ כתב:
04 יוני 2019, 20:28
אני פה כתב:
03 יוני 2019, 23:52

[
ממש לא מצחיק. גם רב נחמן בגמרא אמר על עצמו. וגם האור החיים רמז על עצמו, משיח "חיים שמו".
מנין לך זאת???
מי אמר שהאוה"ח התכוון על עצמו???
(רבים חושבים שהוא התכוון לרבי חיים אבועלפיה, מגדולי הדור בזמנו.)
האור החיים התכוון לעצמו, וידועה התשובה החריפה ממרנא הדברי חיים זי"ע אודות מחנך שפקפק בזה.
מצו"ב צילום מהתשובה בדברי חיים
מענין, כנראה שלאחד משנינו יש איזה בעיה בהבנת הנקרא. היכן אתה רואה בכל דברי התשובה, שהאור החיים התכוון על עצמו במה שהוא כתב 'משיח ה' שמו חיים'

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: מנהג חסידי חב"ד לא להשתמש במטריה

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 04 יוני 2019, 22:07

מקצועי כתב:
04 יוני 2019, 21:39
יעבץ כתב:
04 יוני 2019, 20:28
אני פה כתב:
03 יוני 2019, 23:52
ממש לא מצחיק. גם רב נחמן בגמרא אמר על עצמו. וגם האור החיים רמז על עצמו, משיח "חיים שמו".
מנין לך זאת???
מי אמר שהאוה"ח התכוון על עצמו???
(רבים חושבים שהוא התכוון לרבי חיים אבועלפיה, מגדולי הדור בזמנו.)
האור החיים התכוון לעצמו, וידועה התשובה החריפה ממרנא הדברי חיים זי"ע אודות מחנך שפקפק בזה.
מצו"ב צילום מהתשובה בדברי חיים

ההוכחה המתאימה יותר היא מהסיפור על המדפיס שהשמיט את המשפט הספציפי מפירוש האוה"ח, ובעקבות כך גילה הרה"ק רבי פנחס מקוריץ את קלונו.
בפירושו, נרמז שהוא המלך המשיח שבדורו, ובלשונו[1] "משיח ה' ושמו חיים".[2].
בעיר שקלוב היה מוציא לאור ושמו אשר, שנתפס להשכלה.
בשנת תקמ"ה הדפיס חומש עם פירוש אור החיים, ומכיוון שהפריע לו שהאור החיים כתב על עצמו שהוא המשיח, השמיט את המילים "ושמו חיים".
כשנודע הדבר לרבי ישראל מרוז'ין[3].קרא לו ואמר: "אתה השמטת את שמו מן הספר והוא הכניס את שמך".
לאחר זמן התגלה שבמקום הכיתוב הנכון שאמור היה להיות בפרשת סוטה בפירוש רש"י (במדבר ה, כב) על המילים בפסוק "ואמרה האשה אמן אמן": "אמן מאיש זה אמן מאיש אחר", נדפס (במהדורתו הנ"ל בה השמיט את המילים ושמו חיים) בטעות "אמן מאיש זה אמן מאיש אשר", ואכן נודע שאיש זה נכשל בגילוי עריות.
1. בפירושו לדברים טו, ז בפרשת ראה.
2. יש המקשים על כך שרומז על עצמו, שהרי באותו קטע כותב כי מלך המשיח עיבורו ולידתו בארץ הקודש, דבר שאינו מתאים לו עצמו, עם זאת החיד"א אומר שהאור החיים הקדוש רמז זמן קצר לפני הסתלקותו שהוא המלך המשיח בדורו.
3. במקום אחר כתוב שזה היה רבי פנחס מקוריץ.

מקור

הסיפור מופיע כמיוחס לרבי פנחס מקוריץ בהוצאה החדשה של הספר "אמרי פנחס", בצירוף המהדורה בה הושמטו המלים "משיח ה' שמו חיים" (אם כי הייתי מעוניין לראות גם את הטעות ב"ואמרה האשה אמן אמן"...).

ולמרות כל האמור והמצוטט לעיל, יש להדגיש שגדולים וטובים פירשו אחרת את הכוונה בדברי האוה"ח, ראה כאן בשם חכם סלמן מוצפי והאדמו"ר מאמשינוב לדוג'.
ההבדל הוא שהם לא זלזלו באור החיים הק' רק פירשו את דבריו לפי הבנתם.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
יעבץ
הודעות: 614
הצטרף: 26 אפריל 2017, 16:37

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי יעבץ » 04 יוני 2019, 22:11

הסיפור שציטטת ידוע.
כמובן זו פרשנות אחת לדברי האוה"ח הק', וישנם פרשניות אחרות.
בסיפור זה לא מצוטט שום מקור מוסמך שפירש כן. רק שהיה מי שזלזל בגין כך באור החיים הקדוש. לא מובא בשום מקום שרבי פינחס מקוריץ אישר שזהו הפירוש באור החיים.


אגב הצילום של 'אמן מאשר', מופיע באמרי פנחס החדש, ואפשר לראות זאת שם.

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: מנהג חסידי חב"ד לא להשתמש במטריה

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 04 יוני 2019, 22:22

מה שכתבת יעב"ץ נכון מאד, למרות שבמסורת החסידית נטו (כנראה בעיקר בעקבות הסיפור הנ"ל) לפרש את הציטוט כהתייחסות של האוה"ח לזהותו כמשיח.

מה שהייתי רוצה לברר, זה בקשר למובאה העלומה המובאת בחבדפדיה:
2. יש המקשים על כך שרומז על עצמו, שהרי באותו קטע כותב כי מלך המשיח עיבורו ולידתו בארץ הקודש, דבר שאינו מתאים לו עצמו, עם זאת החיד"א אומר שהאור החיים הקדוש רמז זמן קצר לפני הסתלקותו שהוא המלך המשיח בדורו.
מקור

יש מקור לכך?
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
מקצועי
הודעות: 546
הצטרף: 17 דצמבר 2018, 10:18

Re: מנהג חסידי חב"ד לא להשתמש במטריה

נושא שלא נקרא על ידי מקצועי » 04 יוני 2019, 23:55

מי זה כתב:
04 יוני 2019, 22:07
מקצועי כתב:
04 יוני 2019, 21:39
יעבץ כתב:
04 יוני 2019, 20:28
אני פה כתב:
03 יוני 2019, 23:52
ממש לא מצחיק. גם רב נחמן בגמרא אמר על עצמו. וגם האור החיים רמז על עצמו, משיח "חיים שמו".
מנין לך זאת???
מי אמר שהאוה"ח התכוון על עצמו???
(רבים חושבים שהוא התכוון לרבי חיים אבועלפיה, מגדולי הדור בזמנו.)
האור החיים התכוון לעצמו, וידועה התשובה החריפה ממרנא הדברי חיים זי"ע אודות מחנך שפקפק בזה.
מצו"ב צילום מהתשובה בדברי חיים

ההוכחה המתאימה יותר היא מהסיפור על המדפיס שהשמיט את המשפט הספציפי מפירוש האוה"ח, ובעקבות כך גילה הרה"ק רבי פנחס מקוריץ את קלונו.
בפירושו, נרמז שהוא המלך המשיח שבדורו, ובלשונו[1] "משיח ה' ושמו חיים".[2].
בעיר שקלוב היה מוציא לאור ושמו אשר, שנתפס להשכלה.
בשנת תקמ"ה הדפיס חומש עם פירוש אור החיים, ומכיוון שהפריע לו שהאור החיים כתב על עצמו שהוא המשיח, השמיט את המילים "ושמו חיים".
כשנודע הדבר לרבי ישראל מרוז'ין[3].קרא לו ואמר: "אתה השמטת את שמו מן הספר והוא הכניס את שמך".
לאחר זמן התגלה שבמקום הכיתוב הנכון שאמור היה להיות בפרשת סוטה בפירוש רש"י (במדבר ה, כב) על המילים בפסוק "ואמרה האשה אמן אמן": "אמן מאיש זה אמן מאיש אחר", נדפס (במהדורתו הנ"ל בה השמיט את המילים ושמו חיים) בטעות "אמן מאיש זה אמן מאיש אשר", ואכן נודע שאיש זה נכשל בגילוי עריות.
1. בפירושו לדברים טו, ז בפרשת ראה.
2. יש המקשים על כך שרומז על עצמו, שהרי באותו קטע כותב כי מלך המשיח עיבורו ולידתו בארץ הקודש, דבר שאינו מתאים לו עצמו, עם זאת החיד"א אומר שהאור החיים הקדוש רמז זמן קצר לפני הסתלקותו שהוא המלך המשיח בדורו.
3. במקום אחר כתוב שזה היה רבי פנחס מקוריץ.

מקור

הסיפור מופיע כמיוחס לרבי פנחס מקוריץ בהוצאה החדשה של הספר "אמרי פנחס", בצירוף המהדורה בה הושמטו המלים "משיח ה' שמו חיים" (אם כי הייתי מעוניין לראות גם את הטעות ב"ואמרה האשה אמן אמן"...).

ולמרות כל האמור והמצוטט לעיל, יש להדגיש שגדולים וטובים פירשו אחרת את הכוונה בדברי האוה"ח, ראה כאן בשם חכם סלמן מוצפי והאדמו"ר מאמשינוב לדוג'.
ההבדל הוא שהם לא זלזלו באור החיים הק' רק פירשו את דבריו לפי הבנתם.
ומודה ועוזב ירוחם.
אכן ערבבתי שתי סיפורים, כוונתי בעצם היתה לצטט את הסיפור של זה שהשמיט את המילים 'ושמו חיים', ומשום מה עלה לי בראש התשובה הזאת בדברי חיים.
ומ"מ זכור לי, בנוגע לתשובה בדברי חיים, שבאיזה ספר כתבו כי המלמד הנ"ל גם זלזל בדבר הזה. אלא שכמובן שלא נכתבו הדברים במפורש בדברי חיים.
אין כלום כי...

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 04 יוני 2019, 23:58

תמונה
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
מתלמידיו של אהרון
הודעות: 698
הצטרף: 30 דצמבר 2012, 10:47

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מתלמידיו של אהרון » 05 יוני 2019, 01:43

עוד אחד שמוציא לאנשים את החשק מביאת המשיח.
מי מצפה למשיח שכזה, רודף, שרק מחכה לתפוס אותנו למצוא מה רע בנו ולהשפיל אותנו?

כשהמשיח יגיע, זה יהיה טוב לכל אחד ואחד מעם ישראל.
זה יהיה יום של ישועה וגאולה לכולם, לא רק לצדיקים שבהם.

המשיח יאהב כל יהודי, ויעסוק בטובתו הרוחנית והגשמית ובתיקונו הנצחי של כל יהודי, וידע למצוא את הנקודה הטובה בכל אחד ואחד.
המשיח יחזיר את כל עם ישראל בתשובה, ולא ישאיר אף אחד מאחור.

לאף יהודי לא יהיה ח"ו מר מזה שיבוא המשיח. לכל אחד ואחד מעם ישראל - יהיה טוב מאד כשיבוא המשיח.
"אנחנו דומין כמו מי שמנגן - והעולם מרקדין, ומי שאינו מבין ושומע את הניגון - היא פליאה בעיניו מה הם רצים אחריו ומה הם מרקדים, כך היא הפליאה אצל העולם - על מה אתם רצים אחריי" (חיי מוהר"ן)

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 16279
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
יצירת קשר:

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי יאיר » 05 יוני 2019, 02:07

"שלשה באין בהיסח הדעת משיח מציאה ועקרב. כלל אלו השלשה בענין זה אם זכה בהיסח הדעת של משיח, יבא לו משיח בהיסח דעת של מציאה ששמחה וטובה יהיה לו, לא זכה, יהיה לו ביאת המשיח כהיסח הדעת דנשיכת עקרב לרעה לו". (מהרש"א סנהדרין צז.)
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

פרח
הודעות: 134
הצטרף: 30 דצמבר 2017, 22:29

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי פרח » 05 יוני 2019, 02:09

ר' מתלמידיו, באתי לחזק דבריך המתוקים בתוספת נופך, ציטוט יקר מאוד (מאיי וועלט) ובתוכו מעשה פלא ונורא מהרה"ק רבי בנימין זאב מזבאריז זי"ע בנו השלישי של הרה"ק רבי יחיאל מיכל מזלאטשוב זיע"א. אך דא עקא שהדברים נכתבו באידיש, והוא נגד כללי הפורום, על כן אני פונה לכאו"א מהרבנים החשובים: מי מרים את הכפפה לתרגמם?
https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?t=20442

סמל אישי של משתמש
מתלמידיו של אהרון
הודעות: 698
הצטרף: 30 דצמבר 2012, 10:47

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מתלמידיו של אהרון » 05 יוני 2019, 02:17

יאיר כתב:
05 יוני 2019, 02:07
"שלשה באין בהיסח הדעת משיח מציאה ועקרב. כלל אלו השלשה בענין זה אם זכה בהיסח הדעת של משיח, יבא לו משיח בהיסח דעת של מציאה ששמחה וטובה יהיה לו, לא זכה, יהיה לו ביאת המשיח כהיסח הדעת דנשיכת עקרב לרעה לו". (מהרש"א סנהדרין צז.)
מסתמא כוונתו לרשעים גמורים הנלחמים ביהדות - ולא ליהודים הנכשלים בחטאים בגלל יצר הרע.
וגם זה מדובר רק על עצם הרגע שמשיח בא - כי זה הורס את כל שאיפותיו. אבל בסופו של דבר בניגוד למחשבתו - ביאת המשיח היא טובה גם עבורו.

או שכוונתו על אופן ביאת המשיח - שאם יהיה באופן של לא זכו - יהיה קשה לכל עם ישראל. (חבלי משיח וכו') אבל עצם הגאולה היא טובה בודאי, רק שהחבלי לידה שלה יהיו קשים.
"אנחנו דומין כמו מי שמנגן - והעולם מרקדין, ומי שאינו מבין ושומע את הניגון - היא פליאה בעיניו מה הם רצים אחריו ומה הם מרקדים, כך היא הפליאה אצל העולם - על מה אתם רצים אחריי" (חיי מוהר"ן)

סמל אישי של משתמש
מתלמידיו של אהרון
הודעות: 698
הצטרף: 30 דצמבר 2012, 10:47

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מתלמידיו של אהרון » 05 יוני 2019, 02:24

לאחר העיון מצאתי את זה ברשת:

המהרש"א [3] ביאר, כי פירוש הדברים הוא שהמשיח יכול לבוא באחד משני האופנים: אם יזכו ישראל יבוא המשיח באופן של 'זכו', ואז יהיה זה כהיסח דעת של מציאה, ששמחה וטובה היא לאדם. ואם לא יזכו ישראל, יבוא המשיח באופן של 'לא זכו', ואז יהיה זה כהיסח הדעת של נשיכת עקרב, שרעה היא לאדם.

ובדגל מחנה אפרים [4] ביאר, דברי המהרש"א, שאם יזכו ישראל ויתעוררו בתשובה מלמטה, תהיה ביאת משיח בבחינת 'חודש ניסן', וזהו שיהיה בהיסח הדעת בבחינת 'מציאה'. ואם לא יזכו, יהיה בבחינת 'חודש תשרי', וזהו שיהיה בהיסח הדעת באופן של 'עקרב'.

ויש שביאר דברי המהרש"א[5], שעקרב ומציאה הם שני סוגים של היסח הדעת: יש היסח דעת שמאמין שהדבר יכול לקרות, אך איננו נותן ליבו לכך, כמו אדם שמאמין שיכול למצוא מציאה, אך איננו מחכה ומצפה לרגע זה. ויש היסח דעת של עקרב, שאיננו מאמין שדבר זה יכול לקרות, כמו שאינו מאמין שיבאו עקרב ויכישו, ולכן אינו מפחד לעמוד במקום זה.

וגם בהמתנה והציפייה למשיח ישנם שני סוגים אלו: יש המאמין במשיח אך אינו מחכה לו בכל רגע, ויש מי שאינו מאמין בו כלל ומלעיג על המצפים לו. והמאמין בו – הוא הזוכה ומקבל המשיח באופן של מציאה, ששמח בביאתו. ומי שאינו מאמין בו – מקבל באופן של עקרב שאינו נהנה מביאתו.
"אנחנו דומין כמו מי שמנגן - והעולם מרקדין, ומי שאינו מבין ושומע את הניגון - היא פליאה בעיניו מה הם רצים אחריו ומה הם מרקדים, כך היא הפליאה אצל העולם - על מה אתם רצים אחריי" (חיי מוהר"ן)

סמל אישי של משתמש
מתלמידיו של אהרון
הודעות: 698
הצטרף: 30 דצמבר 2012, 10:47

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מתלמידיו של אהרון » 05 יוני 2019, 02:28

מקורות:
דגל מחנה אפרים
בלק: "יזל מים מדליו וזרעו במים רבים וירום מאגג מלכו ותינשא מלכותו, י"ל בזה ע"ד שלשה באין בהיסח הדעת משיח מציאה ועקרב, ופי' מהרא"ש ז"ל יזכה יבוא משיח בהיסח הדעת של מציאה, לא יזכה יבוא משיח בהיסח הדעת של עקרב והוא תמוה. וי"ל לפענ"ד כי איתא ברעיא מהימנא על מה דאיתא בש"ס בניסן עתידין להגאל ומהן אמרו בתשרי עתידין להגאל כי אם יזכו יהיה פורקנא מבחינת ניסן שהוא בחינת חסד כי הוא אותיות כסדרן אביב שהוא מורה על חסד ובאם לאו יהיה פורקנא בבחינת תשרי שהוא דין ואותיות למפרע ע"כ. ולפענ"ד הם הם דברי המהרש"א ז"ל ולהבין הטעם לזה דהיינו עם יתעוררו בתשובה מלמטה אזי יהיה בבחי' חסד ע"ד אשה כי תזריע וילדה זכר בחי' חסד ורחמים ולהיפוך אזי יהיה בחי' נקבה שהוא דין, וזהו מבואר בכמה מקומות בש"ס ובזהור ובנביאים שהכל תלוי בזכות ישראל כמו "בעתו אחישנה", וכמו כי יבצע ה' את כל מעשהו בהר ציון וכן הוא מפורש בזוה"ק אי הוי ישראל חוזרין בתיובתא חד בישי דהווי מטי עליינו הוי מספיק להו".
הביאור השני
עולם עשייה - אגדות חז"ל, ע' 174 "סנהדרין דתנא ג' דברים באין בהיסח הדעת, וז"ל המהרש"א . . עכ"ל. דבריו סתומים כנראה לעיניים, ונראה ביאורו דהיסח הדעת הוי באחד משני אופנים א' שמאמין בדבר שיוכל הדבר להיות ולבוא אבל מפני שהדבר אינו שכיח לכן אינו נותן דעתו עליו ונשכח ממנו הדבר להיות ולבוא אבל מפני שהדבר אינו שכיח לכן אינו נותן דעתו עליו ונשכח ממנו הדבר אבל כשמזכירין לו ושואלים אותו אם יוכל היות הדבר ההוא יענה ויאמר בלא ספק יוכל היות. כמציאה שבדעתו הוא יודע ומאמין שיוכל היות כי במקום הזה ימצא מציאה אבל מפני שמציאות אינן שכיחות כ"כ לכן אינו מעלה אותם על רעיוניו וזכרונו לחשוב בה תמיד כי יקרא פה לפניו מציאה ומסיח דעתו ממנה מלחשוב בה. הב' מחמת שאינו מאמין בהדבר שיוכל לבוא ולהיות לכן מסיח דעתו ממנו. כעקרב. שלא היה מאמין דשכיחי עקרבים במקום הזה או אפי' אם היה מסופק על מציאותם פה לא היה מכניס א"ע במקום סכנה לילך או לעמוד ולישב במקום הזה. אלא מחמת שבדעתו נמנה ונגמר שא"א שימצאו עקרבים במקום הזה לכן הסיח דעתו לבלי לחוש עליהם ולהשמר מהם (ונשוך את האדם פתאום כפרש"י ז"ל). ובהיסח הדעת של משיח יש גם כן ב' סוגים אלו. א' שמאמין באמונה שלימה בביאת המשיח ואע"פ שאינו שכיח כי התמהמה מבוא זה אלף ותתל"ה (עד שנת תרס"ג) שנים, עכ"ז מחכה לו בכל יום שיבוא אכן מרוב התלאות והלחץ זו הדחק נשכח מליבו המשיח וניסח דעתו ממנו. אבל אם ישאלו לו המאמין אתה בבית המשיח, יענה ויאמר בטוח ומאמין אנכי שבוודאי יבוא. ב' הפוקרים ומכחישים ביאתו ואינם מאמינים כלל ועיקר שיוכל היות שיבוא ואדרבה עושים מזה לעג ולהג הרבה ובשביל חסרון אמונתם מסיחים דעתם ממנו שבוודאי לא יבוא לעולם. ובזה יבוארו היטב דברי קדשו של המהרש"א זצ"ל. זכה להיות מהמאמינים בביאתו אבל היסח דעתם ממנו הוא רק כהיסח הדעת של מציאה דהיינו מחמת אורך והמשכת הגלות ברבות הימים הכל נשכח. אבל כשמזכירים לו דהיינו בעת אמרו הי"ג עיקרי' כפיו כן לבו להאמין בביאתו באמונה שלימה בלא שום ספק. אז נעשה לו ביאתו של משיח והיסח דעתו טעם בואו כהיסח הדעת של מציאה שבעת מוצאה הוא שש ושמח כן יזכה איה"ש לראות ולשמוח השמחת בואו ששמחה וטובה היא לו. לא זכה, פי' שהסה"ד שלו ממשית מחמת חסרון אמונתו בביאתו אז נעשה לו ויהיה לו ביאת המשיח כהיסח הדעת דנשכית עקרב לרעה לו כי איך ישא פניו ואנה יברח מפני הבושה והכלימה שתכסנו ותשיגנו אז ויראה הנחמה אבל לא יזכה להנות ממנה וכעניין השליש במעשה דאלישע הנביא שרמסוהו בשער. ה' ית"ש ברחמיו יחיינו ויזכנו לגאולת ולימות המשיח וביפיו תחזינה עינינו וישמח ליבנו ותגל נפשינו בב"א.
"אנחנו דומין כמו מי שמנגן - והעולם מרקדין, ומי שאינו מבין ושומע את הניגון - היא פליאה בעיניו מה הם רצים אחריו ומה הם מרקדים, כך היא הפליאה אצל העולם - על מה אתם רצים אחריי" (חיי מוהר"ן)

סמל אישי של משתמש
מקצועי
הודעות: 546
הצטרף: 17 דצמבר 2018, 10:18

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מקצועי » 05 יוני 2019, 09:00

פרח כתב:
05 יוני 2019, 02:09
ר' מתלמידיו, באתי לחזק דבריך המתוקים בתוספת נופך, ציטוט יקר מאוד (מאיי וועלט) ובתוכו מעשה פלא ונורא מהרה"ק רבי בנימין זאב מזבאריז זי"ע בנו השלישי של הרה"ק רבי יחיאל מיכל מזלאטשוב זיע"א. אך דא עקא שהדברים נכתבו באידיש, והוא נגד כללי הפורום, על כן אני פונה לכאו"א מהרבנים החשובים: מי מרים את הכפפה לתרגמם?
https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?t=20442
הסיפור שם מובא בהרחבה בכמה וכמה מקומות, בכמה גירסאות, להלן אחד מהם.

מעשה פלא, ובתוכו תיאור נפלא היאך יהיה נראה היום המקווה באחרית הימים, כשפתאום יזרח עלינו אורו של משיח צדקנו ויקבץ נדחי ישראל מארבע כנפות הארץ, היה מספר הרה"ק רבי אברהם שלום מסטראפקוב זי"ע, כפי מה ששמעו מאביו מרן הקדוש משינאווא זי"ע (דברי שלום עמ' תשנח - נרשם על ידי נכדו שהסתופף בצילו הגה"צ מסטראפקוב - ירושלים זצ"ל):
בזמן הרה"ק רבי זאב וואלף מזבאריז זי"ע היה איש אחד רשע בן בליעל, אשר היה מסור גדול והציק לצדיקי הדור ולפשוטי עם בהלשנותיו, עד שעל פי הדין היה חייב מיתה, וראו ברוח הקודש שאין בו שום ניצוץ קדושה ורצו על ידי תפלות לסלקו מן העולם, אבל תפלותיהם חזרו ריקם כי הרגישו שנמשך לו איזה חנינה דרך עיר זבאריז, והבינו כי הצדיק הנ"ל מחמת גודל מדת אהבת ישראל שבו מגין על כל בר ישראל יהיה מי שיהיה, ולכן לא יכלו להרוג לאותו מסור רע מעללים.
הסכימו הצדיקים לנסוע אל הרה"ק מזבאריז ולדבר על לבו שיפסיק להגן בעדו, ואכן הם נסעו למעון קדשו והגיעו לשם בסוף ימי השבוע, והציעו לפניו את כל הענין איך שהרשע הזה מצער את אחינו בני ישראל ואת צדיקי הדור במסירות ומלשינות, ופעולות תפלותיהם לא הועילה בגלל חוט של חסד שנמשך עליו מאת הצדיק מזבאריז, השיב להם הצדיק: דבר חמור כזה לקלל בן ישראל, מה לי למהר לעשותו לפני שבת קודש, וכי זהו ההכנה לקראת שבת, שמעו אלי ותתמהמהו קצת.
המתינו הצדיקים עד שיגיע השבת, ובהגיע ליל שב"ק הזכירו לו אודות הדבר הזה, אבל הוא דחה אותם, ונכפל הדבר בשבת בבוקר, וכן בסעודה שלישית, עד שלמחרתו ביום ראשון אמרו הצדיקים אל הרה"ק הנ"ל עתה אנחנו מבקשים שרבינו ימלא בקשתינו הנ"ל משום שאין יכולים לסבול יותר, ויצא מזה כבוד שמים, על דרך שנאמר (תהלים קמה, ב) 'שומר ה' את כל אוהביו ואת כל הרשעים ישמיד'.
פתח הרה"ק ואמר: דוד המלך עליו השלום אמר על המלך המשיח (תהלים עו יב) 'יובילו שי למורא', וקשה מה היא המתנה שיצטרך מלך המשיח לקבל מאומות העולם, וכי מהו המתנה שבידם לתת לו.
אלא הענין כך הוא, שלפני ביאת המשיח יהיו אחינו בני ישראל טרודים בפרנסתםם, סוחר הבדים יעמוד בחנותו וימדוד אמות בד, ובעל בית המרזח יעמוד וימדוד כוס משקה למכור, ופתאום יכנס איש לחנות לקנות אמה בד, ובאמצע המדידה ישמעו קול רעש גדול בחוץ ברחוב, והסוחר ישאל את הקונה מה זה קול הרעש בחוץ, והקונה יענה אינני יודע, כי הלא זה עתה באתי מרחובות העיר ולא ראיתי מאומה, אבל כאשר קול הרעש מוסיף והולך, אז יאמר הקונה שיוצא לחוץ לחקור מה זה ועל מה זה.
והנה הוא יוצא החוצה, ורואה המון רב מבני ישראל אנשים נשים וטף, תלמידי חכמים ופשוטי עם רצים בחפזון, והוא שואל אותם בתמהון: 'איפה אתם רצים כל כך? והם אומרים לו: 'וכי אינך יודע? הרי משיח כבר בא לגאלינו'! והוא חוזר ושואל: 'אם כן איפה אתם רצים'? והם משיבים לו: 'אנחנו רצים לבתי כנסיות ולבתי מדרשות לומר פרק תהלים ולשנן דף גמרא, כי מרגישים אנו בקרבנו שאנחנו ערומים מן המצוות, ובטח שאין שום תועלת בעולם רק עסק התורה ומצות, ורק על ידי זה נוכל להתקרב אל הקדושה, ורק דבר זה הוא חשיבות אצל משיח, ולא שום דבר שבעולם'. וכאשר שומע הקונה כדברים האלה מיד נטפל אליהם ורץ גם הוא לבית המדרש.
בינתיים עומד בעל החנות על מעמדו, ומחכה על הקונה שישוב לקחת את הבד שהזמין, אך לפתע הוא שומע קול שופר חזק מאד עד שתצילנה האזניים, או אז יוצא גם בעל החנות מחנותו ושואל על פשר דבר, וכאשר שומע שהמשיח בא, הוא גם כן רץ לבית המדרש ומצטרף עם הציבור, וככה יעשו כל איש ישראל מכל ארבע כנפות תבל, כולם יבואו וישפכו לבם ונפשם בתפלות ובקשות בבכיות עצומות ותשובה שלימה מעומקא דלבא זמן רב למאוד, יום ולילה לא ישבותו.
עד שלפתע יבוא ענן ויבחר מכאן ומשם כמה יחידי סגולה ויקחם עמו, ובת קול תצא ותכריז "שפלוני ופלוני זכו להגיע לתשובה שלמה ונבחרו להכנס למחיצתו של משיח צדקנו". ואז ירימו הנשארים וישאו את קולם בבכי מר ויזעקו בקול גדול "רבוש"ע, מה יהיה אתנו, וכי אנו נשאר כאן?" וירבו בחרטה ובתשובה עד שיבוא הענן שוב וילקט את אלו שכבר הגיעו לנקודה האמיתית של תשובה, והנשארים יבכו ויתחננו וישובו אף הם, ויבוא הענן פעם נוסף וילקטם, עד שבסופו של דבר יזכו כל עדת ישראל למדריגת התשובה האמיתית ויזכו לקבל פני משיח צדקינו.
וכאשר ישמעו כל העולם כולו את קול שופר של משיח, תפול עליהם אימתה ופחד, וכל גויי הארץ יחרדו פן יבוא מלך המשיח לנקום בהם על כל הצרות והשמדות שעשו בעם ישראל במשך נשות גלותו בארצות פזוריהם, ויתכנסו כל מלכי תבל לטכס עצה ותחבולה כדת מה לעשות כדי להנצל מחרון אפו של מלך המשיח ועם ישראל. וכל אחד מחכמי האומות יביא עצה, זה בכה וזה בכה, זה אומר נשחד אותו בהון רב, וזה אומר נשגר לו אבנים טובות ומרגליות, וזה מציע לתת לו חבל ארץ כדי לקבץ אליו את עם ישראל, ואז יעמוד הפיקח שבם על רגליו ויאמר, 'דעו נא, שכל דבריכם הבל המה, שהרי המלך המשיח אינו זקוק למתוניכתם, בכוחו לעשות עמנו מלחמה ולכלותינו כרגע, וליטול את כל רכושנו ואדמתינו באין מונע ומפריע, וכל המתנות שבעולם נחשבים בעיניו כקליפת השום, אבל יש מתנה אחת ויחידה אשר יהיה חשוב בעיניו יתר מכל דבר יקר ערך, והוא לחפש איזה יהודי נידח ולהושיבו על עגלה מפוארת, ולשום כתר מלכות בראשו, וגם כל מלכי ארץ יתלו סביבו את כתריהם, ויתנו אותו במתנה למלך המשיח, ורק כך יוכלו להוכיח למלך המשיח שהם נכנעים לפניו, ויסכים להתפייס אתם'.
ואכן דברי טעם אלו יכנסו בלבם, והצעתו תשא חן בעיניהם, ומיד ישלחו לחפש איזה יהודי, אבל לא ימצאו כי כולם שבו בתשובה ונישאו בענן לקבל פני מלך המשיח, ומי פתי להשאר בארץ העמים, אבל לאחר חיפושים רבים ימצאו יהודי רשע אחד שלבו לב אבן וערפו כנחושת, ואין לו דבר עם עדת ישראל ומלך המשיח, והוא אותו מלשין שאותו אתם רוצים לקלל, מיד יקחוהו ויושיבוהו על העגלה, וישימו כתר לראשו וישלחוהו בכבוד גדול ככתוב 'לך יובילו מלכים שי'.
וכאשר יגיעו לגבולות ממלכתו של מלך המשיח, ישלחו לפניהם שליח להגיד להמשיח שכל מלכי מזרח ומערב באים לשחר את פניו, והביאו לו שי לשמח את לבבו, וכאשר ישמעו זאת הצדיקים ימלאו פיהם בצחוק גדול, ויאמרו זה לזה, איזה שי יכולים מלכי האומות להביא, וכי איזה מתנה צריך המשיח.
אבל מלך המשיח ישאל אותם מה היא המתנה אשר הבאתי לי, והם ישיבו בקול גדול "איש יהודי", אז יאמר המלך המשיח "הרי זו המתנה הגדולה ביותר והחשובה ביותר עבורי, כי היהודי הגרוע ביותר הוא מיוחס גדול ויקר מכל". וסיים הרה"ק מזבאריז ואמר להם, ועתה הגידו לי, וכי רוצים אתם שאסכים לקלל את מתנו של המלך המשיח?...
כשסיפר הרה"ק מסטראפקוב עובדא זו לפני הגאון רבי שמואל ענגיל זצ"ל מראדומישלא העיר שכבר שמע ענין זה מגאון אחד ממדינת רוסלאנד, וכל זה מקרא מפורש בישעי' (כז, יב) והיה ביום ההוא יחבוט ה' משיבולת הנהר עד נחל מצרים, ואתם תלקטו לאחד אחד בני ישראל, והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים, והשתחוו לה' בהר הקודש בירושלים.
אין כלום כי...

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 06 יוני 2019, 20:15

כינוס נציגי קהילות חב"ד לקראת יום היארצייט ה-25 של הרבי מליובאוויטש.


תמונה

תמונה
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 10 יוני 2019, 19:21

לא תעשה סלפי: כך נשמע הקמפיין המקורי למבצע שבועות.

"לא תעשה סלפי, לא תשלח וואצפ... הילדים שלכם מכירים רק את הדברות האלה?",
כך נפתח הקמפיין המקורי של צעירי אגודת חב"ד בערוצי הרדיו הכלליים, במטרה להזמין הורים לבוא עם ילדיהם לשמיעת עשרת הדברות בחג השבועות.

כך זה נשמע >>>


חב"ד אונליין
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 11 יוני 2019, 18:04

חסידי חב"ד שיצאו בשבת האחרונה ל'מבצעים' ברחבי העיר רמת גן נתקלו בתגובה קיצונית של סגן ראש העיר עו"ד רועי ברזילי, שתיעד אותם בעת שקראו לילדים לומר 'פסוקים' ואף חילקו להם ארטיקים.
ברזילי כינה אותם "מיסיונרים", ובפוסט שהעלה לחשבון הפייסבוק האישי שלו כתב לצד הווידאו שפרסם עם התיעוד: "ככה נראת מסיונריות יהודית במלוא הדרתה וגסותה, חסרת מעצורים ועכבות. האם זו היהדות שאותה ביקשנו? יהדות שמתמרנת ומשחדת ומשחיתה את תום ילדנו?"...

בשיחה עם "ישראל היום" סיפר ברזילי כי בשבת האחרונה הגיעו מספר חרדים, ככל הנראה מחסידות חב"ד, וקראו לילדים לשמוע פסוקים בתמורה לקבלת שלגון, זאת למורת רוחם של חלק מההורים. "הם חיפשו אנשים, ילדים, שרוצים לומר פסוקים ולקבל ארטיק. ההורים החילונים היו צריכים לעצור את הילדים. חלק לא הרגישו נעים ונכנסו, אחרים לקחו את הארטיק וברחו. כל הסיטואציה לא נעימה".

יש לציין כי ברוב התגובות על הפוסט שכתב סגן ראש העיר, הוא ספג גינויים ע"י תושבי העיר ואזרחים. "בושה שאדם כמוך מונה לסגן ראש עיר במדינת היהודים בה אתה מתגורר מכוח התורה בה כתוב שארץ ישראל שייכת ליהודים", כתב גולש בתגובתו.
גולש אחר הוסיף והטיח בברזילי: "עד לאן רמת הרדידות שלך הגיעה. מזל שאני לא תושב העיר שאתה מכהן בה כסגן... אז הציעו לילדים, משהו חייב אותם? הכריח אותם לשבת? מקום ציבורי. אז קראו כמה פסוקים וקיבלו ארטיק... מה הכעס הבא שלך - שבחדרי העירייה יש מזוזות?"...


חב"ד אונליין
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 12 יוני 2019, 23:43

100 אלף דולר קנס לשליח חב"ד בשבדיה הרב אלכסנדר נמדר ב'עוון' שחינך את ילדיו בבית ולא בבית הספר הממלכתי • מעבר לבעיית החינוך הרוחנית, ניסה השליח להסביר כי בית הספר בשבדיה איננו מספק ביטחון לילדיו בעקבות מצב האנטישמיות במדינה, אך בית המשפט העליון בשבדיה דחה את עתירתו וקנס אותו • "האבסורד כאן זועק לשמיים", אומר הרב נמדר ל-COL •

הרב נמדר מבקש מהציבור הרחב להשתתף אתו בתשלום הקנס. תשלום אותו הוא אמור להעביר במלואו עד יום שישי הקרוב. ניתן לתרום דרך הקישור -
www.charidy.com/sweden
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 21 יוני 2019, 13:50

דרישה מצד רבנים ומשפיעים להציב מחיצה קבועה באוהל אדמור"י חב"ד בין גברים לנשים, בכל ימות השנה (ולא רק בג' תמוז).
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8253
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 23 יוני 2019, 16:09

מיהם בעלי הבית על האוהל ?
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 24 יוני 2019, 11:52

באתר הרשמי של ה'אהל' (יש כזה דבר) לא מוזכר כלום, אבל בחבדפדיה נכתב כך:
האוהל מנוהל על ידי עמותה. בעבר היו חברים בה הרב יוסף יצחק גוטניק והרב ירחמיאל בנימין קליין.

אגב, יש לעוד מישהו בעיות סינון באשכול הנוכחי?
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8253
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 24 יוני 2019, 12:29

תודה על המידע.

לי אין בעיות סינון פה.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 30 יוני 2019, 09:50

כותרת שהבהילה אותי בהתחלה...

השמאל יתעלה לעתיד - שיחת השבוע קרח תשע''ט.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 02 יולי 2019, 13:32

עוצמתי ומרגש - וידאו מעצרת הענק אמש בארנה לקראת יום ההילולא ה-כ"ה של הרבי מליובאוויטש

http://www.col.org.il/show_news.rtx?fro ... tID=119316
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 03 יולי 2019, 10:37

הדפסת ספר התניא ברמת טראמפ.

ספר התניא הודפס ב'רמת טראמפ' שבגולן 1.jpg

החבדניקים נוהגים בהוראת הרבי להדפיס את ספר התניא בכל מקום אפשרי, כאות להפצת החסידות וריבוי הקדושה בעולם. אלא שעם השנים והאצת תהליכי הדפוס לא נשארו להם כמעט יישובים ללא מהדורת תניא.

אני שוקל להציע להם לבוא להדפיס אצלי בבית...
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8253
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 03 יולי 2019, 15:40

בלי גימיק זה לא שווה כלום...
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8253
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער » 03 יולי 2019, 15:40

מי זה כתב:
03 יולי 2019, 10:37
הדפסת ספר התניא ברמת טראמפ.


ספר התניא הודפס ב'רמת טראמפ' שבגולן 1.jpg


החבדניקים נוהגים בהוראת הרבי להדפיס את ספר התניא בכל מקום אפשרי, כאות להפצת החסידות וריבוי הקדושה בעולם. אלא שעם השנים והאצת תהליכי הדפוס לא נשארו להם כמעט יישובים ללא מהדורת תניא.

אני שוקל להציע להם לבוא להדפיס אצלי בבית...
נראה שהם תפסו 'טרמפ' על הטראמפ ומרוב התרגשות כתבו טרמפ במקום טראמפ...
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 04 יולי 2019, 12:25

וואו אתה צודק, לא שמתי לב
יאללה, מהדורה שניה...
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)


מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 14 יולי 2019, 15:07

יאיר ויינשטוק - נבואת הזעם שהתבדתה.jpg

http://www.col.org.il/%D7%97%D7%93%D7%A ... 19511.html
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

מי זה
הודעות: 2550
הצטרף: 22 דצמבר 2018, 21:10

Re: האשכול החבד''י - סיפורים ודיונים, חדשות

נושא שלא נקרא על ידי מי זה » 15 יולי 2019, 21:24

המדען בכנס נשי חב"ד: קפסולת החת"ת נחתה על הירח.

קפסולת חת''ת נחתה על הירח.jpg

המדען הבכיר חסיד חב"ד אלכס פרידמן, עורר לפני חודשים אחדים התעניינות שיא תקשורתית. בעת הכנות שיגור החללית 'בראשית' לירח, במהלך המסע עצמו והניווטים, סביב סוגיית שמירת השבת כהלכתה גם בפיקוח על אחד הפרוייקטים השאפתניים ביותר של קבוצה אזרחית פרטית – להנחית חללית מדעית על הירח.
בתוך החללית הותקנה 'קפסולת זמן' - תוך תקווה שמשימות חלל עתידיות שיביאו אנשים לירח, יאפשרו להם לפרוק את קפסולת הזמן מהגשושית. הקפסולה הכילה מידע דיגיטלי על גבי דיסקים מיוחדים, בנפח כולל של 200 גיגה, ובהם גם ספר חת"ת.

כזכור, לאחר הכנות קדחתניות וטיסה של חודשיים החללית "בראשית" של SpaceIL והתעשייה האווירית ניסתה לנחות בחודש ניסן האחרון על פני הירח, אך במרחק קילומטרים ספורים מהיעד, אבד הקשר עם החללית. במרחק קצר מאוד מהירח, עוד הספיקה 'בראשית' לשדר תמונות מפני הירח.
בתמונות לויין אחר שהגיעו לאחר מכן, נראו בבירור שרידי החללית על פני הירח.

היום, במהלך כנס נשי חב"ד הארצי בהיכל 'מנורה' המלא עד אפס מקום ברבבת נשי ובנות חב"ד מכל רחבי הארץ, הפתיע המדען החב"די וחשף את תמונת הקפסולה ובתוכה כל ספר ה'חת"ת'.

המדען הפתיע את הנוכחות בכנס, והסביר כי הקפסולה הורכבה מחומרים בלתי-מתכלים, גם בטמפרטורות קיצון, ועל פי הערכות המדענים היא נחתה בשלום על הירח...

חבד אונליין
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
"אני אידיאליסט. אני לא יודע לאן אני הולך, אבל אני בדרך" (קארל סנדבורג)

שלח תגובה