חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
מכתב נדיר ביותר התפרסם החודש בירחון "אור הצפון" מכ"ק האדמו"ר מסקווירא זצ"ל בו מתעניין לדעת קדשו של האורים ותומים של דודו כ"ק מרן מהר"א מבעלזא זי"ע בנוגע לבחירות במדינת ישראל וביחסו למדינה החדשה שהוקמה זה עתה.
וקצת רקע לחילופי המכתבים: בחורף שנת תש"ט התקיימו הבחירות הראשונות בארץ ורוב רובם של גדולי ומאורי הדור זי"ע הורו להשתתף בבחירות, ויתר מכך הורו לבחור ברשימה המשותפת שכללה את היהדות החרדית וגם את חוגי ה'מזרחי', במטרה ברורה שבכך יהיה להם כח גדול לעמוד על המשמר בכל עניני הדת והיהדות בתקופת ייסוד המדינה. גדולי ישראל הורו בפירוש לעסקנים החרדים שלא לעשות מפלגה נפרדת.
כמו היום - גם אז, פורסמו והופצו שמועות כוזבות, בפרט בארה"ב, על כך שכל גדולי ישראל אסרו את הבחירות (למרות ה"קול קורא" והחוב קדוש שחתמו עליו רוב רובם של גדולי וצדיקי ארץ ישראל).
גם בנוגע להוראה הברורה של האורים ותומים כ"ק מרן מהר"א מבעלזא זי"ע הופצו שמועות טפשיות על מכבש לחצים שכביכול הופעל על מרן זי"ע ושבעקבות כך נאלץ להסכים שישתתפו בבחירות, אף שהוא עצמו לא היתה דעתו נוחה מזה (מדובר בתש"ט! עוד לפני שהאדמו"ר מסאטמאר זצ"ל הגיע לארץ).
עכשיו תבינו היטב את פניית כ"ק האדמו"ר מסקווירא זצ"ל אל הגה"ק מבילגורייא זצ"ל בנוגע לדעתו הקדושה והמכרעת של אחיו קוה"ק מרן מהר"א מבעלזא זי"ע. (המכתב הוא די ארוך ולכן העתקתי מילה במילה רק מהקטע הרלוונטי).
וכך כותב הרבי מסקווירא זצ"ל:
כעת אבקשו מאד מאד להשיב לי בנידן זה. בכאן אמרו, שהבד"צ מירושלים אסרו לילך להבחירות, וגם כל הגדולים בשם, וכעת נתקבל מכתב מא"י שאדמו"ר מבעלז שליט"א הלך עם כמה חסידים להבחירות, ע"כ אבקשו להודיעני הכל בפרוטרוט, אם אמת הדבר שהלך, ואם היה הכרח לזה או היה ברצון, ובפרט שהאיך היה תערובת מכל המינים, לא רק ירא א'. ע"כ נא להודיענו ברור הדבר, איך דעת נטורי קרתא ודעת החזון איש והרה"ג רבי זאב סאליוועטשיק (הגאון מבריסק זצ"ל) וכל הגאונים. ואם היה ההכרח לילך להבחירות מפני מה לא היה ליסטע (רשימה) מנבחרים רק אנשי חיל ירא א' בלא תערובת. נא להודיעני, כי בכאן רעש גדול מזה ואני אינני יודע מה להשיב. וכן להודיעני בכלל דעת אחי' הרה"צ שליט"א, וגם דעתו אודות כל הענין בארץ ישראל. נא להודיעני מכל פרט ואם אפשר לדבר עם אחיו הרה"צ ולהודיעני תשובתו מילה במילה אז מה טוב.
וכך עונה לו הגה"ק מבילגורייא זצ"ל:
ע"ד אשר שואל בענין הבחירות, לא נכון שכ"ק אחי אדמו"ר שליט"א (מרן מהר"א זי"ע) הלך בעצמו לבחור, אבל הביע בגלוי דעתו שנחוץ להשתתף בבחירות ולבחור ברשימה הדתית המאוחדת. בלי לחץ והשפעה בא לידי מסקנא זו, וכשביקשוהו השרים הדתיים נענה להם לפרסם מכתב בהתאם לכך. הגדולים – אדרבה תמכו ברשימה זו, הרבי מגור שליט"א (ה"בית ישראל" זצ"ל) והגאון מטשעבין פרסמו פס"ד שאין לעשות רשימה דתית נפרדת. מהחוו"ד שפרסמו הביד"צ של 'העדה החרדית' ידע כ"ק (מרן מהר"א זי"ע).
והעיקר, שהנציגים הדתיים כאשר קבלו עליהם יקיימו, ויתאמצו בלי פני' להגן על השאלות הדתיות, ואז יהי' ד' בעזרם, ודברים היוצאים מן הלב וכו', וד' יערה רוח טהרה ממרום, וידעו כולם כי לד' המלוכה.
...
אחר סגירת מכתבי אמר לי כ"ק אחי אדמו"ר שליט"א על שאלתי בשמו מה דעתו להענין של אר"י, למדינת ישראל ולממשלת ישראל, להשיבו בשם כבוד קדושתו בזה"ל: דאס איז פאר דער האנד א שטיק ישועה פאר יודען. ווי וואלטען זיך איצט יידען אהינגעטיען. העיקר, עס זאל זיין מנוחה ושלווה, ויעזור השי"ת משיח זאל קומען, עכלה"ק אות באות [תירגום: במצב העכשווי הרי זו ישועה גדולה לבני ישראל, שהרי לאן יכלו היהודים לפנות לעת כזאת, והעיקר, שיהי' באר"י מנוחה ושלווה, ושיעזור השי"ת שנזכה לביאת המשיח), ושוב אמר לי לכתוב לו זאת בשמו לתשובה על שאלתו.
עכלשה"ק.
וקצת רקע לחילופי המכתבים: בחורף שנת תש"ט התקיימו הבחירות הראשונות בארץ ורוב רובם של גדולי ומאורי הדור זי"ע הורו להשתתף בבחירות, ויתר מכך הורו לבחור ברשימה המשותפת שכללה את היהדות החרדית וגם את חוגי ה'מזרחי', במטרה ברורה שבכך יהיה להם כח גדול לעמוד על המשמר בכל עניני הדת והיהדות בתקופת ייסוד המדינה. גדולי ישראל הורו בפירוש לעסקנים החרדים שלא לעשות מפלגה נפרדת.
כמו היום - גם אז, פורסמו והופצו שמועות כוזבות, בפרט בארה"ב, על כך שכל גדולי ישראל אסרו את הבחירות (למרות ה"קול קורא" והחוב קדוש שחתמו עליו רוב רובם של גדולי וצדיקי ארץ ישראל).
גם בנוגע להוראה הברורה של האורים ותומים כ"ק מרן מהר"א מבעלזא זי"ע הופצו שמועות טפשיות על מכבש לחצים שכביכול הופעל על מרן זי"ע ושבעקבות כך נאלץ להסכים שישתתפו בבחירות, אף שהוא עצמו לא היתה דעתו נוחה מזה (מדובר בתש"ט! עוד לפני שהאדמו"ר מסאטמאר זצ"ל הגיע לארץ).
עכשיו תבינו היטב את פניית כ"ק האדמו"ר מסקווירא זצ"ל אל הגה"ק מבילגורייא זצ"ל בנוגע לדעתו הקדושה והמכרעת של אחיו קוה"ק מרן מהר"א מבעלזא זי"ע. (המכתב הוא די ארוך ולכן העתקתי מילה במילה רק מהקטע הרלוונטי).
וכך כותב הרבי מסקווירא זצ"ל:
כעת אבקשו מאד מאד להשיב לי בנידן זה. בכאן אמרו, שהבד"צ מירושלים אסרו לילך להבחירות, וגם כל הגדולים בשם, וכעת נתקבל מכתב מא"י שאדמו"ר מבעלז שליט"א הלך עם כמה חסידים להבחירות, ע"כ אבקשו להודיעני הכל בפרוטרוט, אם אמת הדבר שהלך, ואם היה הכרח לזה או היה ברצון, ובפרט שהאיך היה תערובת מכל המינים, לא רק ירא א'. ע"כ נא להודיענו ברור הדבר, איך דעת נטורי קרתא ודעת החזון איש והרה"ג רבי זאב סאליוועטשיק (הגאון מבריסק זצ"ל) וכל הגאונים. ואם היה ההכרח לילך להבחירות מפני מה לא היה ליסטע (רשימה) מנבחרים רק אנשי חיל ירא א' בלא תערובת. נא להודיעני, כי בכאן רעש גדול מזה ואני אינני יודע מה להשיב. וכן להודיעני בכלל דעת אחי' הרה"צ שליט"א, וגם דעתו אודות כל הענין בארץ ישראל. נא להודיעני מכל פרט ואם אפשר לדבר עם אחיו הרה"צ ולהודיעני תשובתו מילה במילה אז מה טוב.
וכך עונה לו הגה"ק מבילגורייא זצ"ל:
ע"ד אשר שואל בענין הבחירות, לא נכון שכ"ק אחי אדמו"ר שליט"א (מרן מהר"א זי"ע) הלך בעצמו לבחור, אבל הביע בגלוי דעתו שנחוץ להשתתף בבחירות ולבחור ברשימה הדתית המאוחדת. בלי לחץ והשפעה בא לידי מסקנא זו, וכשביקשוהו השרים הדתיים נענה להם לפרסם מכתב בהתאם לכך. הגדולים – אדרבה תמכו ברשימה זו, הרבי מגור שליט"א (ה"בית ישראל" זצ"ל) והגאון מטשעבין פרסמו פס"ד שאין לעשות רשימה דתית נפרדת. מהחוו"ד שפרסמו הביד"צ של 'העדה החרדית' ידע כ"ק (מרן מהר"א זי"ע).
והעיקר, שהנציגים הדתיים כאשר קבלו עליהם יקיימו, ויתאמצו בלי פני' להגן על השאלות הדתיות, ואז יהי' ד' בעזרם, ודברים היוצאים מן הלב וכו', וד' יערה רוח טהרה ממרום, וידעו כולם כי לד' המלוכה.
...
אחר סגירת מכתבי אמר לי כ"ק אחי אדמו"ר שליט"א על שאלתי בשמו מה דעתו להענין של אר"י, למדינת ישראל ולממשלת ישראל, להשיבו בשם כבוד קדושתו בזה"ל: דאס איז פאר דער האנד א שטיק ישועה פאר יודען. ווי וואלטען זיך איצט יידען אהינגעטיען. העיקר, עס זאל זיין מנוחה ושלווה, ויעזור השי"ת משיח זאל קומען, עכלה"ק אות באות [תירגום: במצב העכשווי הרי זו ישועה גדולה לבני ישראל, שהרי לאן יכלו היהודים לפנות לעת כזאת, והעיקר, שיהי' באר"י מנוחה ושלווה, ושיעזור השי"ת שנזכה לביאת המשיח), ושוב אמר לי לכתוב לו זאת בשמו לתשובה על שאלתו.
עכלשה"ק.
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
לא מבין מה החידוש בדבר?
הלא ידוע שזו היתה דעת קדשו.
הלא ידוע שזו היתה דעת קדשו.
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
גם אני הקטן לא מבין מה החידוש פה
חיים זה לא רק שיעור חשבון, זה גם מבחן.
- מרן ראש הממשלה שליט''א
- הודעות: 824
- הצטרף: 13 יולי 2016, 05:50
- נתן תודה: 82 פעמים
- קיבל תודה: 52 פעמים
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
דעו לכם שקיימים כזבנים מכחישי מציאות שמתכחשים לאמת הפשוטה הזו
וכיום לאחר שנים פשוט שיש כאלה שמאמינים להם
וכיום לאחר שנים פשוט שיש כאלה שמאמינים להם
תלמידיי היקרים אנא מכם!
נצלו את הזמן, ואל תשתטו!
נצלו את הזמן, ואל תשתטו!
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
גם ממלא מקומו האדמו"ר מבעלזא שליט"א עושה כך, אינו משתתף בעצמו בבחירות למרות שמורה לכל חסידיו להשתתף.לוי כתב:נמחקכבוד הרב כתב:לא מבין מה החידוש בדבר?
הלא ידוע שזו היתה דעת קדשו.
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
אצלי כחסיד מאמין וכנראה כך כל החסידים אין שאלות כאלו על האדמו"רים.לוי כתב:נמחק.כבוד הרב כתב:לא מבין מה החידוש בדבר?
הלא ידוע שזו היתה דעת קדשו.
הם מורים לנו את הדרך וזה לא אומר שהם צריכים לעשות כך, הם לא חיים בסוג של מבחן אצלנו.
אפשר לבדוק כך היו גדולי עולם בכל הדורות, המון דברים שהורו לתלמידיהם, הם לא תמיד עשו זאת בעצמם, הם נמצאים ברמות פי אלף מאתנו פשוטי עם שבשבילנו ההוראות כפי שהם מורים.
משה רבינו עלה בעצמו להר סיני ואותנו הזהיר בשם ד' לבל יעיז אחד לעלות...
(לא התכוונתי להדליק אף אחד עם הדוגמא, סתם בשביל להפנים קצת אמונת צדיקים שהם לא בשורה ובמבחן איתנו!)
כזכור קרח בפרשה זו - צדיק היה ומאמין גדול בד', רק לא האמין בדרך רבו, ושם היה הבעיה!
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
אני ח"ו לא במקום של חיכוך ופגיעה,עטיה כתב:נמחק
אבל מעניין למה היית צריך לפתוח ניק חדש (כפול) בשביל לכתוב בסה"כ דעתך ה..
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
על מי אתה שואל, הרי זה עובדה הנראית לעיניים שהיה א שטיק ישועה פאר יודען. ווי וואלטען זיך איצט יידען אהינגעטיען, ואתה שואל לבעל הישועות למה עשה ה' ככה, ואכן אנו בגלות ועדיין הישועות שלנו מגיעות בצורה כזאת שמטיבים לנו לפעמים ע"י אומות וממשלות שונות וכמו"כ ע"י ממשלת שמד של רשעי ישראל, וע"ז אנו מתפללים שתרחמנו עוד בגלותי לגאלנו - בעודנו בגלות, כידוע ליודע,עטיה כתב:נמחק
וע"כ המשיך הרה"ק זי"ע העיקר, עס זאל זיין מנוחה ושלווה, ויעזור השי"ת משיח זאל קומען, שאז נזכה לגאולה שלימה ע"י משיח צדקנו ומלכות בית דוד תחזינה עיננו.
כשאתה צועק
שומעים אותך,
כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה
אוהבים אותך.

כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה

Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
סתם תגובה זולה ואינה ראויה שמוטב והיתה נמחקת מיד ע"י המנהלים משום פגיעה בכבוד רבנים. מי שיודע קצת על הנהגותיו, יודע שהוא לא נהנה מהעולם הזה כמלוא נימא, אז התכבד ותתנצל על תגובתך.לוי כתב:נמחקזעיר שם כתב:נמחק

ולגבי העטיה הניק החדש, לפני שאתה מגיב, עיין היטיב במה שנכתב ואח"ז תגיב, כי לפי התגובה של משה משה, נראה שפשוט התלהבת מההצטרפות שלך, והינך מולהב להגיב כבר במשהו, אז אפשר להירגע. גם אני הייתי פעם ניק חדש.
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
אפי' בתור בדיחה אל תגיד את זה!לוי כתב:נמחקזעיר שם כתב:נמחק
- עטרת תפארת
- הודעות: 1365
- הצטרף: 02 מאי 2016, 21:00
- נתן תודה: 216 פעמים
- קיבל תודה: 201 פעמים
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
משהו כאן יכול להסביר למה מחקו לי?
כשאתה צועק
שומעים אותך,
כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה
אוהבים אותך.

כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה

Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
אכן גם אני לא מתחיל להבין מה בדיוק הבעיה?זעיר שם כתב:משהו כאן יכול להסביר למה מחקו לי?
בענין הבחירות הרי ידוע שגדולי ישראל (ובמיוחד צדיקי בעלזא) שצידדו כדעת המתירים להשתתף אך נקטו בצעדים שונים "למתן" את ההתלהבות כאילו מדובר במצות נטילת לולב, בסה"כ משהו שמוכרחים לעשות בדיעבד, (יש דרשה מהאדמו"ר מבעלזא שליט"א שמסביר כך את שיטת בעלזא), ולכן הם עצמם לא לקחו חלק, רק שלחו את תלמידיהם לעשות כן.
וזה גם מה שהיה בשנת תשנ"ה כשהיו בחירות עם שני פתקים אחד למפלגה ואחד לראשות הממשלה (עם שמות) וכל הציבור החרדי בחר בהתלהבות את נתניהו אז הורה האדמו"ר מבעלזא לשים פתק לבן, ונימוקו עמו, כי ההיתר שקבלנו ללכת לבחירות אינו אלא למפלגה שלנו למען נוציא יקר מזולל, לא לבחור במחלל שבת עצמו.
אני לא מבין למה יש אנשים שהבינו את זה כמשהו בעייתי, כנראה לא מדובר בחסידים.
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
אני דווקא לא הייתי מפרש את זה כך גרידא, ואף אם זה היה בעינם כמצוה גדולה (כך נראה עפ"י העובדא ששיחרר את כל הגבאים לבחור, אולי לא כלולב אבל בכל אופן..) עדיין הייתי אומר שלדעתו יש מצוות שהם שייכים לכלל העם ולא לראשי העם, וישנם הרבה דוגמאות, ונקוט חדא ותרתי - לוית המת, ניחום אבלים, האם היה זה מסדר יומו של הרה"ק מהר"א זי"ע, בכל אופן התנהגותם תמיד היו בלי נימוקים וטיפש מי שחושב שמבין, רק בשביל דע מה שתשיב לאלו שאין להם מושג במה הם מתעסקים כאן באשכול עניתי את חלקי,
ואוסיף לחברינו היקרים דעו לכם לפני שאתם מקלידים שאתם מבעירים אצבעותיכם באש, וידוע הוראתו שמי שהקשיב לדרשה שהיה כנגדו עליו לבוא ולבקש מחילה.
ואוסיף לחברינו היקרים דעו לכם לפני שאתם מקלידים שאתם מבעירים אצבעותיכם באש, וידוע הוראתו שמי שהקשיב לדרשה שהיה כנגדו עליו לבוא ולבקש מחילה.
כשאתה צועק
שומעים אותך,
כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה
אוהבים אותך.

כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה

Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
החשיפה היא רק בעבור שקמים היום כל מיני גורמים היושבים בגן עדן הגשמי בארה"ב ונעצים טלפיהם כאן בא"י כל פעם שיש מערכת בחירות, וטוענים שכ"ק מרן מהר"א לא היה כ" בדעתו שילכו רק הטעו אותו (עפ"ל) והם עושים בלגן מכל העסק הזה, על זה יצאה החשיפה וד"ל
הייתה לראש פינה
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
אלו שמחקו אותי (גם התגובה הזאת של TPMH) הם פשוט לקו בחסר ההבנה!TPMH כתב:סתם תגובה זולה ואינה ראויה שמוטב והיתה נמחקת מיד ע"י המנהלים משום פגיעה בכבוד רבנים. מי שיודע קצת על הנהגותיו, יודע שהוא לא נהנה מהעולם הזה כמלוא נימא, אז התכבד ותתנצל על תגובתך.לוי כתב:נמחקזעיר שם כתב:נמחק
לא כתבתי ולא התכוונתי שום פגיעה ח"ו בקדוש עליון, אדרבה כתבתי בגודל מעלותו הרם זי"ע,
אבל מה אעשה זה לא פעם הראשונה, ויש לי הרגשה שלאחרונה אני מסתובב כאן בכתה א'...
ומעתה אני אומר שלום לכולכם ולא להתראות! (לשמחת הרבה ניקים כאן...).
ואני מבקש מחילה ממי שפגעתי בו, והיה שלום.
(איני יודע שהתגובה הזאת ימחק מיד, כדרכם, עכ"ז כתבתי מה שיש לי להגיד, ואת נפשי הצלתי).
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
מזדהה עם ההרגשה..לוי כתב:TPMH כתב: אבל מה אעשה זה לא פעם הראשונה, ויש לי הרגשה שלאחרונה אני מסתובב כאן בכתה א'...
אולי כדאי לעשות סקר על הגילאים של הגולשים כאן..
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
בני בני... אל תלך אל תלך...לוי כתב:אלו שמחקו אותי (גם התגובה הזאת של TPMH) הם פשוט לקו בחסר ההבנה!TPMH כתב:סתם תגובה זולה ואינה ראויה שמוטב והיתה נמחקת מיד ע"י המנהלים משום פגיעה בכבוד רבנים. מי שיודע קצת על הנהגותיו, יודע שהוא לא נהנה מהעולם הזה כמלוא נימא, אז התכבד ותתנצל על תגובתך.לוי כתב:נמחקזעיר שם כתב:נמחק
לא כתבתי ולא התכוונתי שום פגיעה ח"ו בקדוש עליון, אדרבה כתבתי בגודל מעלותו הרם זי"ע,
אבל מה אעשה זה לא פעם הראשונה, ויש לי הרגשה שלאחרונה אני מסתובב כאן בכתה א'...
ומעתה אני אומר שלום לכולכם ולא להתראות! (לשמחת הרבה ניקים כאן...).
ואני מבקש מחילה ממי שפגעתי בו, והיה שלום.
(איני יודע שהתגובה הזאת ימחק מיד, כדרכם, עכ"ז כתבתי מה שיש לי להגיד, ואת נפשי הצלתי).

חיים זה לא רק שיעור חשבון, זה גם מבחן.
- גאליציאנער
- הודעות: 8633
- הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 94 פעמים
- קיבל תודה: 96 פעמים
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
היה שלום סבא'לע.לוי כתב:אלו שמחקו אותי (גם התגובה הזאת של TPMH) הם פשוט לקו בחסר ההבנה!TPMH כתב:סתם תגובה זולה ואינה ראויה שמוטב והיתה נמחקת מיד ע"י המנהלים משום פגיעה בכבוד רבנים. מי שיודע קצת על הנהגותיו, יודע שהוא לא נהנה מהעולם הזה כמלוא נימא, אז התכבד ותתנצל על תגובתך.לוי כתב:נמחקזעיר שם כתב:נמחק
לא כתבתי ולא התכוונתי שום פגיעה ח"ו בקדוש עליון, אדרבה כתבתי בגודל מעלותו הרם זי"ע,
אבל מה אעשה זה לא פעם הראשונה, ויש לי הרגשה שלאחרונה אני מסתובב כאן בכתה א'...
ומעתה אני אומר שלום לכולכם ולא להתראות! (לשמחת הרבה ניקים כאן...).
ואני מבקש מחילה ממי שפגעתי בו, והיה שלום.
(איני יודע שהתגובה הזאת ימחק מיד, כדרכם, עכ"ז כתבתי מה שיש לי להגיד, ואת נפשי הצלתי).
היה טוב איתך וטוב יהיה בלעדיך...
זה באמת לא לגיל שלך...
כל פעם שאתה רואה שמדברים נגד משהו שקדוש אצלך ראו שזה ממש אוכל אותך ועולה לך בבריאות, לכן אולי טוב שככה.
תצליח בדרכך.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע

כשאתה צועק
שומעים אותך,
כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה
אוהבים אותך.

כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה

Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
האם כתבת על רום מעלתו, או על בית חרושת,כסף, רביסטווע וכו'. (לא רציתי לחזור על מילותיך, אז כתבתים ברמז).לוי כתב:אלו שמחקו אותי (גם התגובה הזאת של TPMH) הם פשוט לקו בחסר ההבנה!TPMH כתב:סתם תגובה זולה ואינה ראויה שמוטב והיתה נמחקת מיד ע"י המנהלים משום פגיעה בכבוד רבנים. מי שיודע קצת על הנהגותיו, יודע שהוא לא נהנה מהעולם הזה כמלוא נימא, אז התכבד ותתנצל על תגובתך.לוי כתב:נמחקזעיר שם כתב:נמחק
לא כתבתי ולא התכוונתי שום פגיעה ח"ו בקדוש עליון, אדרבה כתבתי בגודל מעלותו הרם זי"ע,
אבל מה אעשה זה לא פעם הראשונה, ויש לי הרגשה שלאחרונה אני מסתובב כאן בכתה א'...
ומעתה אני אומר שלום לכולכם ולא להתראות! (לשמחת הרבה ניקים כאן...).
ואני מבקש מחילה ממי שפגעתי בו, והיה שלום.
(איני יודע שהתגובה הזאת ימחק מיד, כדרכם, עכ"ז כתבתי מה שיש לי להגיד, ואת נפשי הצלתי).
דרך אגב: אני כבר בגיל מבוגר יחסית, (לא בכיתה א' רק בכיתה יותר גדולה) ואם תשים לב, כל פעם שראיתי פגיעה אפילו ברמז ברבנים, מחיתי על כך, פשוט מאוד, היזהרו בגחלתן וכו'.
וידוע הסיפור עם ר"א בן רשב"י, שאחרי פטירתו הטמינה אותו אשתו , לבקשתו, בעלית ביתו, ופעם ראתה תולעת יוצאה מאוזנו ונבהלה שאולי צריכים כבר לקבור אותו, אך הוא נגלה אליה בחלום, ואמר לה שלא תדאג, רק מה שראתה, זה עונש על מה ששמע זילותא דרבנן ולא מיחה על כבוד תלמידי חכמים, ומה אנחנו נענה על כך, על שיש אנשים שפוערים פיהם ומקלדתם בלי שום פחד ומורא רח"ל, ולכן צריך למחות בכל תוקף ולא להרשות להם אפילו להעלות את הגיגיהם הנלוזים בכל הפורומים למיניהם.
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
בקובץ אור הצפון החדש יש תוספת מעניינת לענין הנ"ל, עדות מיוחדת ע"י הגאון ר' שמאי גרוס שליט"א
כשאתה צועק
שומעים אותך,
כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה
אוהבים אותך.

כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה

Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
תוכל לחשוף את עדותו של הגאון שליט''א?
ומענין לענין, מה דעת החברים על אגודת קדושת ציון שמפרסמים לאחרונה עלונים בענין ישוב אר''י על טהרת הקודש?
ומענין לענין, מה דעת החברים על אגודת קדושת ציון שמפרסמים לאחרונה עלונים בענין ישוב אר''י על טהרת הקודש?
- גאליציאנער
- הודעות: 8633
- הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 94 פעמים
- קיבל תודה: 96 פעמים
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
האגודה הזאת עושה עבודה טובה על הויואל משה, מקווה שיוציאו בסוף ספר על זה...
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
בעד?
כשאתה צועק
שומעים אותך,
כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה
אוהבים אותך.

כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה

- גאליציאנער
- הודעות: 8633
- הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
- נתן תודה: 94 פעמים
- קיבל תודה: 96 פעמים
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
בעד יישוב א"י...
אנא עבדא דקודשא בריך הוא
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
מה עם עדותו של הגאון ר' שמאי???
אגב, האם דעת האדמו''ר מבעלז שליט''א הוא כדעת דודו בענין זה?
אגב, האם דעת האדמו''ר מבעלז שליט''א הוא כדעת דודו בענין זה?
Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
ציטוטים מספר זכור ימות עולם שכתבו הרה"ח ר' צבי זאב פרידמן ז"ל, הבאתים כבר באשכול אחר, כעת אעתיק למקומו, לרגל היא"צ הקרב ובא
בשנת תש״ט, החליטה הממשלה הזמנית על עריכת בחירות לאסיפה המכוננת,
שנקראה אחר כך ״הכנסת״. מרן זצ״ל שיצא מגדרו שלא להתערב בענינים פוליטיים,
חתם על הכרוז שחוב קדוש הוא להשתתף בבחירות ולהצביע לרשימת אגודת
ישראל. אצל גדולי ישראל היו הרבה ספקות איך להתיחס למדינה ואם להשתתף
במוסדותיה, העדה החרדית שנשלטה ע״י הנטורי קרתא, שללה את הבחירות והכריזה
על איסור חמור להשתתף בבחירות ובראש החותמים על איסור זה היה האדמו״ר
מסאטמר זצ״ל. אך אחרי שמרן זצ״ל חתם על החובה להשתתף בבחירות, הלכו
בעקבותיו גדולי ישראל, רובם ככולם, וחייבו את ההשתתפות בבחירות. מרן בעל
החזון איש זצ״ל אמנם לא חתם, אבל הביע את דעתו הנחרצת שחוב קדוש הוא
להשתתף בבחירות, ומרן זצ״ל אמר שאגו״י נחוצה בארץ ישראל, כמו האורתודוכסיה
בהונגריה.
עוד שם בעמוד 115
בעונותי הרבים, נשלחתי ע״י מרן שליט״א לייצג את חסידות בעלזא במרכז אגו״י.
אין זה סוד שהם רצו את השתתפותה של בעלזא באגו״׳ רק לצרכיהם הם, והצורך
להתחשב בצרכי חסידות בעלזא היה מהם והלאה, ואפילו את הפירורים מהעוגה
סרבו לתת לנו. פעם, בעת ויכוח שעלה לטונים גבוהים, כשראשי אגו״׳ נוכחים, אמר
ל׳ אחד מגדולי מנהיגי אגו״׳, מהי בכלל טענתכם החזקה לאגו״׳, הלא בעלזא מאז
ומתמיד התנגדה לאגו״׳. עניתי ואמרתי לו, העובדה שיש לכם בכלל חכי״ם, היא
תודות למרן זצ״ל, כ׳ אלולא היה מרן זצ״ל תומך בהליכה לבחירות, היתה מתקבלת
שיטתו של האדמו״ר מסאטמר על רוב גדולי ישראל. נענה ר׳ שלמה יעקב גרוס ואמר,
בזה הוא צודק, כי אני באופן אישי שמעתי זאת מכמה וכמה גדולי ישראל שאמרו,
לול׳ הרה״ק מבעלזא שחייב השתתפות בבחירות היינו אוסרים ההשתתפות
בבחירות.
בשנת תש״ט, החליטה הממשלה הזמנית על עריכת בחירות לאסיפה המכוננת,
שנקראה אחר כך ״הכנסת״. מרן זצ״ל שיצא מגדרו שלא להתערב בענינים פוליטיים,
חתם על הכרוז שחוב קדוש הוא להשתתף בבחירות ולהצביע לרשימת אגודת
ישראל. אצל גדולי ישראל היו הרבה ספקות איך להתיחס למדינה ואם להשתתף
במוסדותיה, העדה החרדית שנשלטה ע״י הנטורי קרתא, שללה את הבחירות והכריזה
על איסור חמור להשתתף בבחירות ובראש החותמים על איסור זה היה האדמו״ר
מסאטמר זצ״ל. אך אחרי שמרן זצ״ל חתם על החובה להשתתף בבחירות, הלכו
בעקבותיו גדולי ישראל, רובם ככולם, וחייבו את ההשתתפות בבחירות. מרן בעל
החזון איש זצ״ל אמנם לא חתם, אבל הביע את דעתו הנחרצת שחוב קדוש הוא
להשתתף בבחירות, ומרן זצ״ל אמר שאגו״י נחוצה בארץ ישראל, כמו האורתודוכסיה
בהונגריה.
עוד שם בעמוד 115
בעונותי הרבים, נשלחתי ע״י מרן שליט״א לייצג את חסידות בעלזא במרכז אגו״י.
אין זה סוד שהם רצו את השתתפותה של בעלזא באגו״׳ רק לצרכיהם הם, והצורך
להתחשב בצרכי חסידות בעלזא היה מהם והלאה, ואפילו את הפירורים מהעוגה
סרבו לתת לנו. פעם, בעת ויכוח שעלה לטונים גבוהים, כשראשי אגו״׳ נוכחים, אמר
ל׳ אחד מגדולי מנהיגי אגו״׳, מהי בכלל טענתכם החזקה לאגו״׳, הלא בעלזא מאז
ומתמיד התנגדה לאגו״׳. עניתי ואמרתי לו, העובדה שיש לכם בכלל חכי״ם, היא
תודות למרן זצ״ל, כ׳ אלולא היה מרן זצ״ל תומך בהליכה לבחירות, היתה מתקבלת
שיטתו של האדמו״ר מסאטמר על רוב גדולי ישראל. נענה ר׳ שלמה יעקב גרוס ואמר,
בזה הוא צודק, כי אני באופן אישי שמעתי זאת מכמה וכמה גדולי ישראל שאמרו,
לול׳ הרה״ק מבעלזא שחייב השתתפות בבחירות היינו אוסרים ההשתתפות
בבחירות.
כשאתה צועק
שומעים אותך,
כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה
אוהבים אותך.

כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה

Re: חשיפת מכתבים: היחס למדינה - דעת תורה של הרבי מבעלזא זי"ע
לגבי המכתב הנפלא שהביא ידידנו פאטשיילא (הטרוד בצרכי מצוה) הנה דברים כעי"ז מובא בספר הנ"ל בעמוד 110 עדות נאמנה ששמע המחבר בעצמו ממרן מהר"א זי"ע
חתנא דבי נשיאה של האדמו״ר הרה״ק המהרי״צ מליובאוימש זצ״ל, הגה״ח רבי
שמעריל גוראריה, הגיע לביקור בארה״ק. בעת ביקורו אצל מרן זצ״ל זכיתי להיות
נוכח, זו היתה שיחה מאוד מרתקת ומעניינת...
השיחה עם רבי שמעריל זצ״ל נמשכה כשעה וחצי, הוא שאל את מרן זצ״ל בשם
חותנו, מה דעתו של מרן בנוגע למדינה. מרן זצ״ל ענה לו, שמאות אלפים של יהודים
נצולי השואה שוכנים במחנות בארצות אירופה ואין להם לאן ללכת, ופה במדינה
מקבלים אותם ברצון ודואגים להתבססותם. מרן זצ״ל אמר לו את הווארט הידוע
ממרן אאז״ק מהר״ש זצ״ל, מה שכל העולם אומרים לפני קידוש, ואנחנו אומרים זאת
לפני מנחה בעש״ק, בזמר וברוכים הם ״שתרחמנו עוד בגלותנו לגאלנו״, די היה אם
נאמר ״שתרחמנו לגאלנו״, אלא הענין הוא, לעתיד לבוא יהיה אי״ה הכל בתכלית
השלימות, אבל אנחנו מבקשים מהשי״ת שישפיע לנו כעת, לעת הגלות, מהגאולה
שעתידה להיות במהרה בימינו, וזה הענין שתרחמנו עוד בגלותנו שגם בזמן הגלות
יושפע לנו ניסים וישועות בכדי שנוכל להתקיים גם בעת הגלות.
חתנא דבי נשיאה של האדמו״ר הרה״ק המהרי״צ מליובאוימש זצ״ל, הגה״ח רבי
שמעריל גוראריה, הגיע לביקור בארה״ק. בעת ביקורו אצל מרן זצ״ל זכיתי להיות
נוכח, זו היתה שיחה מאוד מרתקת ומעניינת...
השיחה עם רבי שמעריל זצ״ל נמשכה כשעה וחצי, הוא שאל את מרן זצ״ל בשם
חותנו, מה דעתו של מרן בנוגע למדינה. מרן זצ״ל ענה לו, שמאות אלפים של יהודים
נצולי השואה שוכנים במחנות בארצות אירופה ואין להם לאן ללכת, ופה במדינה
מקבלים אותם ברצון ודואגים להתבססותם. מרן זצ״ל אמר לו את הווארט הידוע
ממרן אאז״ק מהר״ש זצ״ל, מה שכל העולם אומרים לפני קידוש, ואנחנו אומרים זאת
לפני מנחה בעש״ק, בזמר וברוכים הם ״שתרחמנו עוד בגלותנו לגאלנו״, די היה אם
נאמר ״שתרחמנו לגאלנו״, אלא הענין הוא, לעתיד לבוא יהיה אי״ה הכל בתכלית
השלימות, אבל אנחנו מבקשים מהשי״ת שישפיע לנו כעת, לעת הגלות, מהגאולה
שעתידה להיות במהרה בימינו, וזה הענין שתרחמנו עוד בגלותנו שגם בזמן הגלות
יושפע לנו ניסים וישועות בכדי שנוכל להתקיים גם בעת הגלות.
כשאתה צועק
שומעים אותך,
כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה
אוהבים אותך.

כשאתה מדבר מקשיבים לך,
וכשאתה
