ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

לדעת ולדון על הנעשה והנשמע בציבור החרדי.

מנהלים: אחד, יאיר

כתבן
הודעות: 785
הצטרף: 13 ינואר 2015, 15:15

ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי כתבן »

כידוע הרוז'ינר קנה את זכות ההדלקה במירון מרבני צפת בכסף מלא.
הראשון שהדליק בשליחות אדמו"רי רוז'ין הוא נכד אחותו של הרוז'ינר רבי אהרן ברנדוויין מפעלשטיין-צפת עד פטירתו בתרס"ז.
הצאצא הראשון של הרוז'ינר הדליק רק בתרפ"ו. נינו של הרוז'ינר רבי אברהם יהושע מקופישניץ (עוד בטרם התמנה לאדמו"ר).
מאוחר יותר הדליקו האחים האדמו"רים מבויאן- רבי מנחם נחום מבאיאן-טשערנוביץ בתרפ"ז, רבי אברהם יעקב מבויאן-למברג בתרצ"ג. רבי ישראל מבאיאן-ליפציג בת"ש, ורבי מרדכי שלמה (סבו של האדמו"ר מבויאן שליט"א) בתש"י ותשי"ח.
גם האדמו"ר רבי מרדכי שלום יוסף מסדיגורא הדליק באחת השנים.

ידוע שבשלב מסוים כאשר לא היו אדמור"י בויאן בא"י לא רצו אדמו"רי הוסיאטין וכן ה'אביר יעקב' מסדיגורא להדליק כי לא רצו לגעת בחזקה של בויאן.

שאלתי, ממתי ולמה זה הפך להיות חזקה של בויאן? למה נתנו להם עדיפות יותר משאר צאצאי הרוז'ינר?

סמל אישי של משתמש
אחד ויחיד
הודעות: 4048
הצטרף: 15 דצמבר 2016, 19:26
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי אחד ויחיד »

אצל סבא שלו אז גם אחים של סבא שלו הדליקו כמו לייפציג וכו' ואח"כ הם נתנו את זה לאבא של האדמו"ר הקיים והוא הוריש את זה לבנו
1221 איחוד הצלה, ראשונים להציל חיים.

כתבן
הודעות: 785
הצטרף: 13 ינואר 2015, 15:15

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי כתבן »

כתבן כתב:כידוע הרוז'ינר קנה את זכות ההדלקה במירון מרבני צפת בכסף מלא.
הראשון שהדליק בשליחות אדמו"רי רוז'ין הוא נכד אחותו של הרוז'ינר רבי אהרן ברנדוויין מפעלשטיין-צפת עד פטירתו בתרס"ז.
הצאצא הראשון של הרוז'ינר הדליק רק בתרפ"ו. נינו של הרוז'ינר רבי אברהם יהושע מקופישניץ (עוד בטרם התמנה לאדמו"ר).
מאוחר יותר הדליקו האחים האדמו"רים מבויאן- רבי מנחם נחום מבאיאן-טשערנוביץ בתרפ"ז, רבי אברהם יעקב מבויאן-למברג בתרצ"ג. רבי ישראל מבאיאן-ליפציג בת"ש, ורבי מרדכי שלמה (סבו של האדמו"ר מבויאן שליט"א) בתש"י ותשי"ח.
גם האדמו"ר רבי מרדכי שלום יוסף מסדיגורא הדליק באחת השנים.

ידוע שבשלב מסוים כאשר לא היו אדמור"י בויאן בא"י לא רצו אדמו"רי הוסיאטין וכן ה'אביר יעקב' מסדיגורא להדליק כי לא רצו לגעת בחזקה של בויאן.

שאלתי, ממתי ולמה זה הפך להיות חזקה של בויאן? למה נתנו להם עדיפות יותר משאר צאצאי הרוז'ינר?
תיקון טעות: האדמו"ר הקודם מבויאן רבי מרדכי שלמה הדליק בתש"ט ובתש"כ, האדמו"ר רבי אברהם יהושע מקופישניץ (שהיה הצאצא הראשון של רוז'ין שהדליק, בתרפ"ו) הדליק בתש"י ובתשי"ח.

לאחד ויחיד, האדמו"ר הנוכחי ירש את סבו, אביו לא היה אדמו"ר וכמובן לא הדליק.
אשת האדמו"ר שליט"א היא נכדת האדמו"ר רבי אברהם יהושע השיל מקופישניץ כך שגם מצד זה הוא יכול להיות יורש.

השאלה שלי היא עוד קודם למה צאצאים אחרים של הרוז'ינר לא הדליקו כי לא רצו לגעת בחזקה של בויאן. מתי ולמה זה נהיה שייך לבויאן יותר מאשר לצאצאים אחרים של רוז'ין?
האם יש מישהו שיודע?
נערך לאחרונה על ידי כתבן ב 14 מאי 2017, 15:39, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של משתמש
אחד ויחיד
הודעות: 4048
הצטרף: 15 דצמבר 2016, 19:26
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי אחד ויחיד »

יכול להיות כי היה הרבי הכי גדול
ומי אמר לך את זה שהם לא רצו לגעת בחזקה של בויאן
1221 איחוד הצלה, ראשונים להציל חיים.

כתבן
הודעות: 785
הצטרף: 13 ינואר 2015, 15:15

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי כתבן »

אחד ויחיד כתב:יכול להיות כי היה הרבי הכי גדול
ומי אמר לך את זה שהם לא רצו לגעת בחזקה של בויאן
כך ידוע.
בת"ש כשהדליק האדמו"ר מבויאן-לייפציג, היה במקום גם האדמו"ר מהוסיאטין. יש הסרטה קצרה מאותה הדלקה.
הרבי מהוסיאטין, היה זקן אדמו"רי בית רוז'ין באותם ימים והכל חשו כלפיו יראת הרוממות. ע"פ המסופר כאשר כיבדו אותו בהדלקה, דחה את הכיבוד בנחישות, כשהוא מתבטא: "זכות ההדלקה הינה של אדמו"רי באיאן".

גם היו שנים שלא היה אדמו"ר מבויאן בארץ והיו אדמו"רים מהוסיאטין וסדיגורא והם לא הדליקו, אלא רבה של צפת הרב זילברמן ואח"כ הרב קפלן כשליחים של רוז'ין.
נערך לאחרונה על ידי כתבן ב 14 מאי 2017, 15:51, נערך פעם 1 בסך הכל.

מזהב ומפז
הודעות: 113
הצטרף: 25 אפריל 2017, 17:05
נתן תודה: 1 פעם
קיבל תודה: 10 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי מזהב ומפז »

מי יכול להסביר למה הרבה מביאן הדליק שני הדלקות

סמל אישי של משתמש
אחד ויחיד
הודעות: 4048
הצטרף: 15 דצמבר 2016, 19:26
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי אחד ויחיד »

כך זה כל שנה זה לא משהו חדש
1221 איחוד הצלה, ראשונים להציל חיים.

סמל אישי של משתמש
לייבל'ה
הודעות: 3939
הצטרף: 15 פברואר 2016, 19:43
נתן תודה: 1 פעם
קיבל תודה: 12 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי לייבל'ה »

מזהב ומפז כתב:מי יכול להסביר למה הרבה מביאן הדליק שני הדלקות
אחד לע''נ רבי שמעון והשני לע''נ בנו רבי אלעזר

סמל אישי של משתמש
משולש
הודעות: 13889
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 21:24
קיבל תודה: 20 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי משולש »

האבוקה לכבוד ר' אלעזר היא משהו ישן נושן, בטח עוד הרבה לפני שרוזין קנו את ההדלקה.

סמל אישי של משתמש
אחד ויחיד
הודעות: 4048
הצטרף: 15 דצמבר 2016, 19:26
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי אחד ויחיד »

אחד ויחיד כתב:כך זה כל שנה זה לא משהו חדש
וזה כבר אמרתי לעיל ואשריך ר' משולש שכיוונת לדברי
1221 איחוד הצלה, ראשונים להציל חיים.

סמל אישי של משתמש
יעבץ
הודעות: 826
הצטרף: 26 אפריל 2017, 16:37
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי יעבץ »

משולש כתב:האבוקה לכבוד ר' אלעזר היא משהו ישן נושן, בטח עוד הרבה לפני שרוזין קנו את ההדלקה.
לא נראה שלפני 150 שנה היו שני מדורות...

סמל אישי של משתמש
אחד ויחיד
הודעות: 4048
הצטרף: 15 דצמבר 2016, 19:26
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי אחד ויחיד »

יש את הסירטונים מאז ניתן לבדוק את זה
1221 איחוד הצלה, ראשונים להציל חיים.

סמל אישי של משתמש
משולש
הודעות: 13889
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 21:24
קיבל תודה: 20 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי משולש »

יעבץ כתב:
משולש כתב:האבוקה לכבוד ר' אלעזר היא משהו ישן נושן, בטח עוד הרבה לפני שרוזין קנו את ההדלקה.
לא נראה שלפני 150 שנה היו שני מדורות...
ראה נטעי גבריאל (פסח פרק נט) מביא מספר "שערי ירושלים" משנת תרכח (אחחחחח 149 שנה!!! חסר לי שנה אחת בשבילך).
"ואחר כך ילכו אל העמוד השני אשר על הגג שהוא מכוון נגד ציון ר"א בנו, וגם עליו ספל גדול של אבן ומדליקים גם שם שמן עם בלויי בגדים הרבה ע"פ הכרזות השמש..."

כתבן
הודעות: 785
הצטרף: 13 ינואר 2015, 15:15

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי כתבן »

יעבץ כתב:
משולש כתב:האבוקה לכבוד ר' אלעזר היא משהו ישן נושן, בטח עוד הרבה לפני שרוזין קנו את ההדלקה.
לא נראה שלפני 150 שנה היו שני מדורות...
הרוז'ינר נפטר בתרי"א והוא זה שקנה את זכות ההדלקה, מאיפה הבטחון הזה: בטח עוד הרבה לפני שרוזין קנו את ההדלקה.
יתכן שאתה צודק וזה לא התחדש בין תרי"א לתרכ"ח, אז יתכן/סביר אפשר לכתוב אבל לא בטח.
אחד ויחיד כתב:יש את הסירטונים מאז ניתן לבדוק את זה
מלפני 77 שנה יש ואולי גם קודם, אבל אין סרטונים מלפני 150 שנה
נערך לאחרונה על ידי כתבן ב 14 מאי 2017, 21:55, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של משתמש
משולש
הודעות: 13889
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 21:24
קיבל תודה: 20 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי משולש »

כתבן כתב:
יעבץ כתב:
משולש כתב:האבוקה לכבוד ר' אלעזר היא משהו ישן נושן, בטח עוד הרבה לפני שרוזין קנו את ההדלקה.
לא נראה שלפני 150 שנה היו שני מדורות...
הרוז'ינר נפטר בתרי"א והוא זה שקנה את זכות ההדלקה, מאיפה הבטחון הזה: בטח עוד הרבה לפני שרוזין קנו את ההדלקה.
יתכן שאתה צודק וזה לא התחדש בין תרי"א לתרכ"ח, אז יתכן/סביר אפשר לכתוב אבל לא בטח.
אחד ויחיד כתב:יש את הסירטונים מאז ניתן לבדוק את זה
מלפני 77 שנה יש ואולי גם קודם, אבל אין סרטונים מלפני 150 שנה
טעיתי במילה "בטח", אבל אני עדיין עומד בדעתי ש95% שכך המנהג מאז שהומצאו האבוקות האלו, הספר הנ"ל יצא בתרכח, אבל הוא מתעד דברים שהמחבר היה עד להם בשנות התרי והלאה (עוד לפני פטירת הרוזינר שאמרת).
וזה לדעתי לא המקור הראשון למנהג האבוקות. אחפש מעט ואם לא אמצא לא נורא.

סמל אישי של משתמש
משולש
הודעות: 13889
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 21:24
קיבל תודה: 20 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי משולש »

הנה מצאתי משנת תקו אחד מחברי פמלייתו של האור החיים הקדוש מספר שהדליקו אבוקה גם על קבר ר' יצחק נפחא וביחד היו שלושה אבוקות.
ובמפורש יותר בספר "אהבת ציון" (תיאור משנת תקכד) ומובא בספר של לנדוי "וכן יש עמוד של חומה אצל כיפת ר"א בנו למעלה מבחוץ על הגג ועליו דולקים ג"כ שמן".

סמל אישי של משתמש
יעבץ
הודעות: 826
הצטרף: 26 אפריל 2017, 16:37
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי יעבץ »

האם מדובר על תיאור של לג בעומר?
[הספרים אינם לפני לבדוק].

ברור שהיה נוהגים להדליק נר תמיד, או אבוקה על קברו של ר' אלעזר. ובעצם גם על קברו של ר' יוחנן הסנדלר.
הנידון כאן היה אודות 'הדלקה' כפולה בליל לג בעומר. א' בשביל ר' שמעון, וכן בשביל ר' אלעזר.
ועל זה היתה השאלה מתי התחיל מנהג זה.

יתכן שהנך צודק, והמנהג עתיק. ויתכן שהמנהג הוא 'מחודש' יותר. השאלה האם המקורות שציינתי מייתחסות לנידון שלנו?

סמל אישי של משתמש
משולש
הודעות: 13889
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 21:24
קיבל תודה: 20 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי משולש »

אהבת ציון זה מלג בעומר.

סמל אישי של משתמש
יעבץ
הודעות: 826
הצטרף: 26 אפריל 2017, 16:37
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי יעבץ »

תודה

סמל אישי של משתמש
אחד ויחיד
הודעות: 4048
הצטרף: 15 דצמבר 2016, 19:26
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי אחד ויחיד »

כתבן כתב:
יעבץ כתב:
משולש כתב:האבוקה לכבוד ר' אלעזר היא משהו ישן נושן, בטח עוד הרבה לפני שרוזין קנו את ההדלקה.
לא נראה שלפני 150 שנה היו שני מדורות...
הרוז'ינר נפטר בתרי"א והוא זה שקנה את זכות ההדלקה, מאיפה הבטחון הזה: בטח עוד הרבה לפני שרוזין קנו את ההדלקה.
יתכן שאתה צודק וזה לא התחדש בין תרי"א לתרכ"ח, אז יתכן/סביר אפשר לכתוב אבל לא בטח.
אחד ויחיד כתב:יש את הסירטונים מאז ניתן לבדוק את זה
מלפני 77 שנה יש ואולי גם קודם, אבל אין סרטונים מלפני 150 שנה
בסדר אז קודם תדע 80 שנה כן היה אח,כ תחקור עוד יותר אחורה
1221 איחוד הצלה, ראשונים להציל חיים.

צצפ
הודעות: 25
הצטרף: 20 ינואר 2015, 21:21

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי צצפ »

ראשית
האור החיים כבר היה מדליק את ההדלקה במירון, ויש תיאור שהיה מרטט ואומר איך אגש אל הערפל ששם נמצאים אברהם יצחק ויעקב"

שנית לכל השואלים איך הגיעה הדלקה לבואין אז הנה התשובה:
הרבי מרוז'ין לא קנה רק את זכות ההדלקה אלא חביבות מיוחדת הייתה לו לארץ ישראל
בין השאר הוא הקים את בית הכנסת תפארת ישראל בעיר העתיקה
הוא היה נשיא כולל ואלין, הוא ייסד את 'קופת מעות ארץ ישראל והפיץ אותם לטובת ענייי הארץ וכו' וגם קנה בדמים מרובים את זכות ההדלקה.

כאשר נפטר והסתלק הרבי מרוז'ין עלה בנו הגדול רבי אברהם יעקב מסדיגורא על כסאו לכהן
"כנשיא ארץ ישראל" ובכל העניינים ובהם בהדלקה במירון.

כאשר נפטר הרבי הראשון סדיגורא הגיעו בניו להסכם בינהם.
הבן הגדול רבי יצחק מבויאן עזב את החצר הגדולה של אביו בסדיגורה למרות שהוא היה הגדול בין הבנים
בתמורה קיבל רבי יצחק את 'נשיאות ארץ ישראל' ובה ההדלקה.
כתב ההסכם קיים עד היום ונכתב בו במפורש שבתמורה לעזיבתו של הרבי מבויאן לא יהיה לרבי מסדיגורה שום חלק בהנשיאות, (שההדלקה ובית הכנסת בעיר העתיקה "תפארת ישראל" הינם נגזרת מכך).
זו הייתה הסיבה שהאדמורי"ם האחרים, סדיגורה והוסיאטין וכו' מאד מאד הקפידו לא להדליק את ההדלקה.
וזו גם הסיבה לכך שבית הכנסת שבנה הרבי מרוזי'ן ובנו מסדיגורה שייך לבויאן ומהווה את סמל החסידות שלהם בירושלים.
אגב, רבי יצחק מבאיאן גם החזיק מכספו ובנה את 'מושב זקנים' מירון המפורסם, בבניניו שוכנת היום ישיבת בני עקיבא. הרבי מבויאן היה נשיא המקום.

ברצוני רק לציין משהו מעניין נוסף.
באותה תקופה של חלוקת הירושה היו כאלו שלא הבינו מה הטעם לעזוב חצר מבוססת, החצר בסדיגורא (למרות שבהמשך כמעט כל חסידי סדיגורה עברו לבויאן) לטובת איזו נשיאות והדלקה בארץ ישראל, אבל ממרחק של שנים, כאשר בזכות כל זאת פרחה בואיןם והייתה לחצר ענקית של אלפים, ההחלטה מקבלת פרספקטיבה שונה לגמרי...

כתבן
הודעות: 785
הצטרף: 13 ינואר 2015, 15:15

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי כתבן »

צצפ כתב:ראשית
האור החיים כבר היה מדליק את ההדלקה במירון, ויש תיאור שהיה מרטט ואומר איך אגש אל הערפל ששם נמצאים אברהם יצחק ויעקב"

שנית לכל השואלים איך הגיעה הדלקה לבואין אז הנה התשובה:
הרבי מרוז'ין לא קנה ר את זכות ההדלקה אלא חביבות מיוחדת הייתה לו לארץ ישראל
בין השאר הוא הקים את בית הכנסת תפארת ישראל בעיר העתיקה
הוא היה נשיא כולל ואלין, הוא ייסד את 'קופת מעות ארץ ישראל והפיץ אותם לטובת ענייי הארץ וכו' וגם קנה בדמים מרובים את זכות ההדלקה.

כאשר נפטר והסתלק הרבי מרוז'ין עלה בנו הגדול רבי אברהם יעקב מסדיגורא על כסאו לכהן
"כנשיא ארץ ישראל" ובכל העניינים ובהם בהדלקה במירון.

כאשר נפטר הרבי הראשון סדיגורא הגיעו בניו להסכם בינהם.
הבן הגדול רבי יצחק מבויאן עזב את החצר הגדולה של אביו בסדיגורה למרות שהוא היה הגדול בין הבנים
בתמורה קיבל רבי יצחק את 'נשיאות ארץ ישראל' ובה ההדלקה.
כתב ההסכם קיים עד היום ונכתב בו במפורש שבתמורה לעזיבתו של הרבי מבויאן לא יהיה לרבי מסדיגורה שום חלק בהנשיאות, (שההדלקה ובית הכנסת בעיר העתיקה "תפארת ישראל" הינם נגזרת מכך).
זו הייתה הסיבה שהאדמורי"ם האחרים, סדיגורה והוסיאטין וכו' מאד מאד הקפידו לא להדליק את ההדלקה.
וזו גם הסיבה לכך שבית הכנסת שבנה הרבי מרוזי'ן ובנו מסדיגורה שייך לבויאן ומהווה את סמל החסידות שלהם בירושלים.
אגב, רבי יצחק מבאיאן גם החזיק מכספו ובנה את 'מושב זקנים' מירון המפורסם, בבניניו שוכנת היום ישיבת בני עקיבא. הרבי מבויאן היה נשיא המקום.

ברצוני רק לציין משהו מעניין נוסף.
באותה תקופה של חלוקת הירושה היו כאלו שלא הבינו מה הטעם לעזוב חצר מבוססת, החצר בסדיגורא (למרות שבהמשך כמעט כל חסידי סדיגורה עברו לבויאן) לטובת איזו נשיאות והדלקה בארץ ישראל, אבל ממרחק של שנים, כאשר בזכות כל זאת פרחה בואיןם והייתה לחצר ענקית של אלפים, ההחלטה מקבלת פרספקטיבה שונה לגמרי...
תודה. סוף סוף חזרו הבויאנרס' ממירון ויש מי שיענה על השאלה. :)
על החלק הזה של חלוקת הירושה בין בני רבי אברהם יעקב מסאדיגורא לא ידעתי, החכמת אותי.

ההערה שהוספת בסוף: 'היו שלא הבינו...... לטובת איזה נשיאות.....'
העניין של נשיא ואחראי על מעות ארץ ישראל היה עבודה גדולה אצל גדולי החסידות.
כך גם בשושלת לכוביץ-קוברין-סלונים, וכך גם בחב"ד.

נ. ב. תתקן את תחילת דבריך: הרבי מרוז'ין לא קנה רק את זכות ההדלקה אלא חביבות מיוחדת הייתה לו לארץ ישראל.
בהמשך אתה כותב וגם קנה בדמים מרובים את זכות ההדלקה.
האות החסרה גורמת להבין הפוך.
נערך לאחרונה על ידי כתבן ב 15 מאי 2017, 16:04, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של משתמש
חזן
הודעות: 1027
הצטרף: 17 ספטמבר 2014, 12:07
קיבל תודה: 3 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי חזן »

צצפ כתב:ראשית
האור החיים כבר היה מדליק את ההדלקה במירון, ויש תיאור שהיה מרטט ואומר איך אגש אל הערפל ששם נמצאים אברהם יצחק ויעקב"
מקור?

סמל אישי של משתמש
יאיר
מנהל ראשי
הודעות: 17642
הצטרף: 18 אפריל 2013, 23:43
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 480 פעמים
יצירת קשר:

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי יאיר »

כתבן כתב: נ. ב. תתקן את תחילת דבריך: הרבי מרוז'ין לא קנה רק את זכות ההדלקה אלא חביבות מיוחדת הייתה לו לארץ ישראל.
בהמשך אתה כותב וגם קנה בדמים מרובים את זכות ההדלקה.
האות החסרה גורמת להבין הפוך.
תיקנתי במקור.
בבקשה להעלות רק סרטונים ראויים, כשרים וצנועים ב-100%.
הנתקל בסרטון בעייתי, בבקשה לדווח בפרטי או בסימון '!', יישר כח!

סמל אישי של משתמש
משולש
הודעות: 13889
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 21:24
קיבל תודה: 20 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי משולש »

חזן כתב:
צצפ כתב:ראשית
האור החיים כבר היה מדליק את ההדלקה במירון, ויש תיאור שהיה מרטט ואומר איך אגש אל הערפל ששם נמצאים אברהם יצחק ויעקב"
מקור?
האור החיים לא היה במירון בלג בעומר. הוא היה בסביבות אדר במסע על כל קברי הצדיקים בגליל כולל מירון.
המקור לזה מתיאור של אחד מאלו שנסעו אתו באותו זמן.

סמל אישי של משתמש
חזן
הודעות: 1027
הצטרף: 17 ספטמבר 2014, 12:07
קיבל תודה: 3 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי חזן »

משולש כתב: האור החיים לא היה במירון בלג בעומר. הוא היה בסביבות אדר במסע על כל קברי הצדיקים בגליל כולל מירון.
המקור לזה מתיאור של אחד מאלו שנסעו אתו באותו זמן.
בספר "כבוד מלכים" מהגאון רבי שמואל העליר זצ"ל האב"ד צפת כתב וז"ל:
ואעיד אני באמת כי בילדותי שמעתי פה מרבני קשישאי רבני הספרדים, אשר אבותם ראו וספרו להם, כי הרה"ק ר' חיים בן עטר זי"ע היה פעם א' בהילולא פעיה"ק צפת"ו, וכשעלה למירון והגיע לתחתית ההר שעולים משם אל המקדש, ירד מהחמור והיה עולה על ידיו ועל רגליו, וכל הדרך היה גועה כבהמה וצועק, היכן אני השפל נכנס, למקום אש להבת, שלהבת קוב"ה, וכל פמליא של מעלה הכא, וכל נשמות הצדיקים שמה, ובעת ההילולא היה שמח שמחה גדולה, עכ"ל.

סמל אישי של משתמש
משולש
הודעות: 13889
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 21:24
קיבל תודה: 20 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי משולש »

חזן כתב:
משולש כתב: האור החיים לא היה במירון בלג בעומר. הוא היה בסביבות אדר במסע על כל קברי הצדיקים בגליל כולל מירון.
המקור לזה מתיאור של אחד מאלו שנסעו אתו באותו זמן.
בספר "כבוד מלכים" מהגאון רבי שמואל העליר זצ"ל האב"ד צפת כתב וז"ל:
ואעיד אני באמת כי בילדותי שמעתי פה מרבני קשישאי רבני הספרדים, אשר אבותם ראו וספרו להם, כי הרה"ק ר' חיים בן עטר זי"ע היה פעם א' בהילולא פעיה"ק צפת"ו, וכשעלה למירון והגיע לתחתית ההר שעולים משם אל המקדש, ירד מהחמור והיה עולה על ידיו ועל רגליו, וכל הדרך היה גועה כבהמה וצועק, היכן אני השפל נכנס, למקום אש להבת, שלהבת קוב"ה, וכל פמליא של מעלה הכא, וכל נשמות הצדיקים שמה, ובעת ההילולא היה שמח שמחה גדולה, עכ"ל.
לפי הידוע לי עד כה אין כמעט סיכוי שהאור החיים היה בלג בעומר במירון, זאת ע"פ הנראה מתיאור מפורט של מסעו לגליל בחודש אדר תקו. ועוד כמה סיבות.
ולפי זה יש ליישב שהר"ש העליר התכווין להילולא בתאריך אחר (בחודש אדר) או שכיון שהסיפור הגיע לאוזניו מכלי שלישי ורביעי התחלפו לו כמה פרטים קטנים בסיפור.

סמל אישי של משתמש
אחד ויחיד
הודעות: 4048
הצטרף: 15 דצמבר 2016, 19:26
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי אחד ויחיד »

משולש כתב:
חזן כתב:
משולש כתב: האור החיים לא היה במירון בלג בעומר. הוא היה בסביבות אדר במסע על כל קברי הצדיקים בגליל כולל מירון.
המקור לזה מתיאור של אחד מאלו שנסעו אתו באותו זמן.
בספר "כבוד מלכים" מהגאון רבי שמואל העליר זצ"ל האב"ד צפת כתב וז"ל:
ואעיד אני באמת כי בילדותי שמעתי פה מרבני קשישאי רבני הספרדים, אשר אבותם ראו וספרו להם, כי הרה"ק ר' חיים בן עטר זי"ע היה פעם א' בהילולא פעיה"ק צפת"ו, וכשעלה למירון והגיע לתחתית ההר שעולים משם אל המקדש, ירד מהחמור והיה עולה על ידיו ועל רגליו, וכל הדרך היה גועה כבהמה וצועק, היכן אני השפל נכנס, למקום אש להבת, שלהבת קוב"ה, וכל פמליא של מעלה הכא, וכל נשמות הצדיקים שמה, ובעת ההילולא היה שמח שמחה גדולה, עכ"ל.
לפי הידוע לי עד כה אין כמעט סיכוי שהאור החיים היה בלג בעומר במירון, זאת ע"פ הנראה מתיאור מפורט של מסעו לגליל בחודש אדר תקו. ועוד כמה סיבות.
ולפי זה יש ליישב שהר"ש העליר התכווין להילולא בתאריך אחר (בחודש אדר) או שכיון שהסיפור הגיע לאוזניו מכלי שלישי ורביעי התחלפו לו כמה פרטים קטנים בסיפור.
זה שהאור החיים היה במירון זה לא שאלה לוויכוח ידוע שכשאור החיים היגיע להר מירון הוא ירד מהחמור וזחל את ההר כשכולו רועד מפחד
1221 איחוד הצלה, ראשונים להציל חיים.

סמל אישי של משתמש
יעבץ
הודעות: 826
הצטרף: 26 אפריל 2017, 16:37
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 114 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי יעבץ »

אחד ויחיד כתב:
משולש כתב:
חזן כתב:
משולש כתב: האור החיים לא היה במירון בלג בעומר. הוא היה בסביבות אדר במסע על כל קברי הצדיקים בגליל כולל מירון.
המקור לזה מתיאור של אחד מאלו שנסעו אתו באותו זמן.
בספר "כבוד מלכים" מהגאון רבי שמואל העליר זצ"ל האב"ד צפת כתב וז"ל:
ואעיד אני באמת כי בילדותי שמעתי פה מרבני קשישאי רבני הספרדים, אשר אבותם ראו וספרו להם, כי הרה"ק ר' חיים בן עטר זי"ע היה פעם א' בהילולא פעיה"ק צפת"ו, וכשעלה למירון והגיע לתחתית ההר שעולים משם אל המקדש, ירד מהחמור והיה עולה על ידיו ועל רגליו, וכל הדרך היה גועה כבהמה וצועק, היכן אני השפל נכנס, למקום אש להבת, שלהבת קוב"ה, וכל פמליא של מעלה הכא, וכל נשמות הצדיקים שמה, ובעת ההילולא היה שמח שמחה גדולה, עכ"ל.
לפי הידוע לי עד כה אין כמעט סיכוי שהאור החיים היה בלג בעומר במירון, זאת ע"פ הנראה מתיאור מפורט של מסעו לגליל בחודש אדר תקו. ועוד כמה סיבות.
ולפי זה יש ליישב שהר"ש העליר התכווין להילולא בתאריך אחר (בחודש אדר) או שכיון שהסיפור הגיע לאוזניו מכלי שלישי ורביעי התחלפו לו כמה פרטים קטנים בסיפור.
זה שהאור החיים היה במירון זה לא שאלה לוויכוח ידוע שכשאור החיים היגיע להר מירון הוא ירד מהחמור וזחל את ההר כשכולו רועד מפחד
ה'ידוע' שכתבת, 'שאינו שאלה לויכוח', כמובן מקורו רק מספר כבוד מלכים הנז"ל. ולא ידוע על שום מקור קדום לכך.
השאלה היא עד כמה הפרטים שם מדוייקם, מאחר שהדברים נכתבו שנים רבות לאחר ההתרחשות, ולא מפי עידי ראיה אלא 'איש מפי איש'.
וכפי שציין 'משולש', יש בו כמה פרטים שלא כ"כ 'מסתדרים'.

סמל אישי של משתמש
אחד ויחיד
הודעות: 4048
הצטרף: 15 דצמבר 2016, 19:26
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי אחד ויחיד »

יעבץ כתב:
אחד ויחיד כתב:
משולש כתב:
חזן כתב:
משולש כתב: האור החיים לא היה במירון בלג בעומר. הוא היה בסביבות אדר במסע על כל קברי הצדיקים בגליל כולל מירון.
המקור לזה מתיאור של אחד מאלו שנסעו אתו באותו זמן.
בספר "כבוד מלכים" מהגאון רבי שמואל העליר זצ"ל האב"ד צפת כתב וז"ל:
ואעיד אני באמת כי בילדותי שמעתי פה מרבני קשישאי רבני הספרדים, אשר אבותם ראו וספרו להם, כי הרה"ק ר' חיים בן עטר זי"ע היה פעם א' בהילולא פעיה"ק צפת"ו, וכשעלה למירון והגיע לתחתית ההר שעולים משם אל המקדש, ירד מהחמור והיה עולה על ידיו ועל רגליו, וכל הדרך היה גועה כבהמה וצועק, היכן אני השפל נכנס, למקום אש להבת, שלהבת קוב"ה, וכל פמליא של מעלה הכא, וכל נשמות הצדיקים שמה, ובעת ההילולא היה שמח שמחה גדולה, עכ"ל.
לפי הידוע לי עד כה אין כמעט סיכוי שהאור החיים היה בלג בעומר במירון, זאת ע"פ הנראה מתיאור מפורט של מסעו לגליל בחודש אדר תקו. ועוד כמה סיבות.
ולפי זה יש ליישב שהר"ש העליר התכווין להילולא בתאריך אחר (בחודש אדר) או שכיון שהסיפור הגיע לאוזניו מכלי שלישי ורביעי התחלפו לו כמה פרטים קטנים בסיפור.
זה שהאור החיים היה במירון זה לא שאלה לוויכוח ידוע שכשאור החיים היגיע להר מירון הוא ירד מהחמור וזחל את ההר כשכולו רועד מפחד
ה'ידוע' שכתבת, 'שאינו שאלה לויכוח', כמובן מקורו רק מספר כבוד מלכים הנז"ל. ולא ידוע על שום מקור קדום לכך.
השאלה היא עד כמה הפרטים שם מדוייקם, מאחר שהדברים נכתבו שנים רבות לאחר ההתרחשות, ולא מפי עידי ראיה אלא 'איש מפי איש'.
וכפי שציין 'משולש', יש בו כמה פרטים שלא כ"כ 'מסתדרים'.
אם כך מקובל אז מאמינים אתה יודע כמה מנהגים אין להם מקור רק כך מקובל איש מפי איש
1221 איחוד הצלה, ראשונים להציל חיים.

שלח תגובה