ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

לדעת ולדון על הנעשה והנשמע בציבור החרדי.

מנהלים: אחד, יאיר

סמל אישי של משתמש
יעבץ
הודעות: 828
הצטרף: 26 אפריל 2017, 16:37
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי יעבץ »

מי דיבר על מנהגים?

יש כאן שאלה על סיפור אודות האור החיים הק', ואנו מנסים לברר פרטים הסטוריים על סיפור זה. והשאלה האם מקור הסיפור הוא מדוייק או לא.

סמל אישי של משתמש
אחד ויחיד
הודעות: 4048
הצטרף: 15 דצמבר 2016, 19:26
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי אחד ויחיד »

יעבץ כתב:מי דיבר על מנהגים?

יש כאן שאלה על סיפור אודות האור החיים הק', ואנו מנסים לברר פרטים הסטוריים על סיפור זה. והשאלה האם מקור הסיפור הוא מדוייק או לא.
לא יודע אם פרטי הסיפור מדיוק אבל זה שהאור החיים היה במירון זה מדיוק
1221 איחוד הצלה, ראשונים להציל חיים.

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8633
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער »

משולש כתב:
חזן כתב:
משולש כתב: האור החיים לא היה במירון בלג בעומר. הוא היה בסביבות אדר במסע על כל קברי הצדיקים בגליל כולל מירון.
המקור לזה מתיאור של אחד מאלו שנסעו אתו באותו זמן.
בספר "כבוד מלכים" מהגאון רבי שמואל העליר זצ"ל האב"ד צפת כתב וז"ל:
ואעיד אני באמת כי בילדותי שמעתי פה מרבני קשישאי רבני הספרדים, אשר אבותם ראו וספרו להם, כי הרה"ק ר' חיים בן עטר זי"ע היה פעם א' בהילולא פעיה"ק צפת"ו, וכשעלה למירון והגיע לתחתית ההר שעולים משם אל המקדש, ירד מהחמור והיה עולה על ידיו ועל רגליו, וכל הדרך היה גועה כבהמה וצועק, היכן אני השפל נכנס, למקום אש להבת, שלהבת קוב"ה, וכל פמליא של מעלה הכא, וכל נשמות הצדיקים שמה, ובעת ההילולא היה שמח שמחה גדולה, עכ"ל.
לפי הידוע לי עד כה אין כמעט סיכוי שהאור החיים היה בלג בעומר במירון, זאת ע"פ הנראה מתיאור מפורט של מסעו לגליל בחודש אדר תקו. ועוד כמה סיבות.
ולפי זה יש ליישב שהר"ש העליר התכווין להילולא בתאריך אחר (בחודש אדר) או שכיון שהסיפור הגיע לאוזניו מכלי שלישי ורביעי התחלפו לו כמה פרטים קטנים בסיפור.
בדרך אגב: מה שציינת לשנת תק"ו גם כן אינו נכון, האוה"ח הק' נפטר בשנת תק"ג...
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8633
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער »

צריך גם לבדוק משך כמה זמן היה האוה"ח הק' בא"י, למיטב זכרוני הוא היה פחות משנה, ככה שאפשר לצמצם את הזמן שיש לברר מתי הוא היה במירון.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
חזן
הודעות: 1027
הצטרף: 17 ספטמבר 2014, 12:07
קיבל תודה: 3 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי חזן »

משולש כתב: לפי הידוע לי עד כה אין כמעט סיכוי שהאור החיים היה בלג בעומר במירון, זאת ע"פ הנראה מתיאור מפורט של מסעו לגליל בחודש אדר תקו. ועוד כמה סיבות.
א. "לפי הידוע לי עד כה" - מה פירושו? הלא גם מה שכתוב בספר "כבוד מלכים" לא ידעת.
ב. "אין כמעט סיכוי" - למה?
ג. "זאת ע"פ הנראה מתיאור מפורט של מסעו לגליל בחודש אדר" - מדובר מאגרת שכתב פעם אחת, אחד מתלמידיו שנסע אז עם האו"ח הק' בחודש אדר שנת תק"ב (לא תק"ו), ואז שלח המכתב לחו"ל ומתאר בהתרגשות מה שהיה אז, אבל מאגרת הזאת אין שום הוכחה כלל שהאו"ח הק' לא היה עוד הפעם במירון, ופשוט.

צצפ
הודעות: 25
הצטרף: 20 ינואר 2015, 21:21

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי צצפ »

איני יודע אם זה מוסיף, אבל מצאתי מקור נוסף שמציין זאת גם.
ספר אלף כתב (ח"ב אות תרפ"ד) ששמע את הדברים בשנת תרס"ט מר' מנדל ליטמאן מירושלים.

אגב הראשון שהזכיר את ההדלקה הלא הוא הרע"ב, במכתב לאחיו שהובא בספר דרכי ציון, בה הוא מזכיר שמדליקים אבוקות גדולות, מלבד מה שמדליקים על הציון לנר תמידף והרבה עקרות נפקדו בזכות שהתדבו למקום וכו'.

סמל אישי של משתמש
משולש
הודעות: 13889
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 21:24
קיבל תודה: 20 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי משולש »

חזן כתב:
משולש כתב: לפי הידוע לי עד כה אין כמעט סיכוי שהאור החיים היה בלג בעומר במירון, זאת ע"פ הנראה מתיאור מפורט של מסעו לגליל בחודש אדר תקו. ועוד כמה סיבות.
א. "לפי הידוע לי עד כה" - מה פירושו? הלא גם מה שכתוב בספר "כבוד מלכים" לא ידעת.
ב. "אין כמעט סיכוי" - למה?
ג. "זאת ע"פ הנראה מתיאור מפורט של מסעו לגליל בחודש אדר" - מדובר מאגרת שכתב פעם אחת, אחד מתלמידיו שנסע אז עם האו"ח הק' בחודש אדר שנת תק"ב (לא תק"ו), ואז שלח המכתב לחו"ל ומתאר בהתרגשות מה שהיה אז, אבל מאגרת הזאת אין שום הוכחה כלל שהאו"ח הק' לא היה עוד הפעם במירון, ופשוט.
א. למה אתה מוציא עלי לעז שלא ידעתי כבוד מלכים? ידעתי בני ידעתי.
ב. ג. אסביר מיד:

שמועה זו קצת קשה לקבלה. כיון שעל פי מה שידוע לנו על מסעותיו של האור החיים (מספר ארץ החיים) הוא הגיע לארץ ישראל בחורף תקב והתגורר בתחילה בעכו עד סוף הקיץ, ואז עבר לגור בירושלים פחות משנה עד פטירתו. בזמן שהותו בעכו ערך מסע לקברי הצדיקים בצפת והגליל במשך חודש ימים מו' אדר עד ו' ניסן. בין ביקוריו היה כמובן בקבר הרשב"י במירון כארבעה ימים (טו- יח באדר ) ולמדו שם הזוהר בהתלהבות ושמחו מאוד. לאחר מכן חזר לעכו והמשיך להנהיג שם את ישיבתו. כשבוע לאחר המסע, (יב ניסן) כתב אחד מתלמידיו מכתב המתאר את רשמי המסע.
אם נסע האור החיים למירון בלג בעומר, הרי שזה היה כחודש לאחר המסע הנ"ל, שנכתב ע"י רושמי קורותיו. הנסיעה מעכו לצפת ארכה כיום וחצי, וכל המסע היה אמור להיות כחמשה ימים לפחות. דבר זה לא הוזכר באף אחד מתלמידיו או מלויו.
זאת ועוד, בכל כתבי האור החיים, לא מופיע עניין לעלות למירון בלג בעומר. ולא נשמע גם מתלמידו החיד"א שכתב את סדר לג בעומר בספרו מורה באצבע, ולא הזכיר את מנהג העליה למירון. ולכן זה נשמע מוזר שהאוה"ח ישקיע חמשה ימים על נסיעה שאין לה שום אזכור בספריו, ובמקום שרק לפני חודש הוא היה שם.
ויותר סביר להניח שהסיפור הזה אם היה, היה באדר ולא באייר. והתחלף אדר באייר. (ובפרט שגם כאן המקור הוא לא כל כך אמין שר"ש העליר זוכר מילדותו ששמע מזקני צפת שאבותיהם ספרו להם, מכלי שלישי או רביעי.

סמל אישי של משתמש
א פשוטער יוד
הודעות: 658
הצטרף: 10 מאי 2017, 16:26

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי א פשוטער יוד »

'משולש' לא ידעתי שאתה כזה תלמיד חכם,
ככה לדקלם ספרים בדיוק מה כתוב בהם וגם מה לא כתוב,
אנחנו צריכים לנהוג בך כבוד!
אל תחשוב מה אתה יכול לקבל!
אלא מה אתה יכול לתת!!!

צצפ
הודעות: 25
הצטרף: 20 ינואר 2015, 21:21

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי צצפ »

משולש
הדיון אם האור החיים והחיד"א כתבו או לא כתבו זה לא רלוונטי
כי הרי ר' חיים ויטאל כבר כתב על העליה למירון של האר"י הק' וכו' ומי יבוא אחר המלך..

כתבן
הודעות: 785
הצטרף: 13 ינואר 2015, 15:15

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי כתבן »

למשולש
המסע עליו אתה מדבר היה בשנת תק"ב. מי אמר שאם היתה נסיעה נוספת זה חייב להיות באותה שנה, יתכן שהנסיעה למירון היתה בתק"ג. ואז לא היה תלמיד שרשם.

לגבי העדות של הר"ש העליר הוא כותב: כי הרה"ק ר' חיים בן עטר זי"ע היה פעם א' בהילולא פעיה"ק צפת"ו, וכשעלה למירון ......
בהחלט יתכן שזה היה בז' אדר והוא היה אז בצפת ואח"כ עלה למירון, ולא מדובר על ל"ג בעומר.

כלומר, גם מדברי הר"ש העליר אין הכרח לומר שהיה במירון בל"ג בעומר, אבל גם אין הוכחה שלא, כי בא"י הוא היה שני ל"ג בעומר.
גאליציינער כתב:צריך גם לבדוק משך כמה זמן היה האוה"ח הק' בא"י, למיטב זכרוני הוא היה פחות משנה, ככה שאפשר לצמצם את הזמן שיש לברר מתי הוא היה במירון.
בירושלים הוא היה כמעט שנה, בא"י הוא היה כמעט שנתיים. הגיע באלול תק"א, ונפטר בט"ו תמוז תק"ג.
אחד ויחיד כתב: זה שהאור החיים היה במירון זה לא שאלה לוויכוח ידוע שכשאור החיים היגיע להר מירון הוא ירד מהחמור וזחל את ההר כשכולו רועד מפחד
אמת, ואין על זה ויכוח. הדיון הוא האם זה היה בל"ג בעומר או בזמן אחר.

סמל אישי של משתמש
חזן
הודעות: 1027
הצטרף: 17 ספטמבר 2014, 12:07
קיבל תודה: 3 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי חזן »

כתבן כתב: לגבי העדות של הר"ש העליר הוא כותב: כי הרה"ק ר' חיים בן עטר זי"ע היה פעם א' בהילולא פעיה"ק צפת"ו, וכשעלה למירון ......
בהחלט יתכן שזה היה בז' אדר והוא היה אז בצפת ואח"כ עלה למירון, ולא מדובר על ל"ג בעומר.

כלומר, גם מדברי הר"ש העליר אין הכרח לומר שהיה במירון בל"ג בעומר, אבל גם אין הוכחה שלא, כי בא"י הוא היה שני ל"ג בעומר.
עיין היטב וראה בפירוש שזה היה בל"ג בעומר

כבוד מלכים.jpg
[/size]
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש
יעבץ
הודעות: 828
הצטרף: 26 אפריל 2017, 16:37
נתן תודה: 146 פעמים
קיבל תודה: 115 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי יעבץ »

צצפ כתב: אגב הראשון שהזכיר את ההדלקה הלא הוא הרע"ב, במכתב לאחיו שהובא בספר דרכי ציון, בה הוא מזכיר שמדליקים אבוקות גדולות, מלבד מה שמדליקים על הציון לנר תמידף והרבה עקרות נפקדו בזכות שהתדבו למקום וכו'.
כמובן שזהו המצאה (שיבוש במקרה הטוב, זיוף במקרה הגרוע), של בעל 'הלולא דרשב"י' - ומשם לטעמי המנהגים.

אם תבדוק את מכתב הרע"ב במקורו, תראה כמה זיוף טמון בהמצאה זו.

סמל אישי של משתמש
אחד ויחיד
הודעות: 4048
הצטרף: 15 דצמבר 2016, 19:26
קיבל תודה: 5 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי אחד ויחיד »

כתבן כתב:כידוע הרוז'ינר קנה את זכות ההדלקה במירון מרבני צפת בכסף מלא.
הראשון שהדליק בשליחות אדמו"רי רוז'ין הוא נכד אחותו של הרוז'ינר רבי אהרן ברנדוויין מפעלשטיין-צפת עד פטירתו בתרס"ז.
הצאצא הראשון של הרוז'ינר הדליק רק בתרפ"ו. נינו של הרוז'ינר רבי אברהם יהושע מקופישניץ (עוד בטרם התמנה לאדמו"ר).
מאוחר יותר הדליקו האחים האדמו"רים מבויאן- רבי מנחם נחום מבאיאן-טשערנוביץ בתרפ"ז, רבי אברהם יעקב מבויאן-למברג בתרצ"ג. רבי ישראל מבאיאן-ליפציג בת"ש, ורבי מרדכי שלמה (סבו של האדמו"ר מבויאן שליט"א) בתש"י ותשי"ח.
גם האדמו"ר רבי מרדכי שלום יוסף מסדיגורא הדליק באחת השנים.

ידוע שבשלב מסוים כאשר לא היו אדמור"י בויאן בא"י לא רצו אדמו"רי הוסיאטין וכן ה'אביר יעקב' מסדיגורא להדליק כי לא רצו לגעת בחזקה של בויאן.

שאלתי, ממתי ולמה זה הפך להיות חזקה של בויאן? למה נתנו להם עדיפות יותר משאר צאצאי הרוז'ינר?
כשהסבא חילק את הירושה הוא שאל מי רוצה את הרבנות ומי רוצה את זכות ההדלקה במירון וסבא של אדמו"ר מביאן בחר בהדלקה ופתח חסידות חדשה מאפס וכל הרבנות והחסידות עבר לאחים
1221 איחוד הצלה, ראשונים להציל חיים.

סמל אישי של משתמש
משולש
הודעות: 13889
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 21:24
קיבל תודה: 20 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי משולש »

יעבץ כתב:
צצפ כתב: אגב הראשון שהזכיר את ההדלקה הלא הוא הרע"ב, במכתב לאחיו שהובא בספר דרכי ציון, בה הוא מזכיר שמדליקים אבוקות גדולות, מלבד מה שמדליקים על הציון לנר תמידף והרבה עקרות נפקדו בזכות שהתדבו למקום וכו'.
כמובן שזהו המצאה (שיבוש במקרה הטוב, זיוף במקרה הגרוע), של בעל 'הלולא דרשב"י' - ומשם לטעמי המנהגים.

אם תבדוק את מכתב הרע"ב במקורו, תראה כמה זיוף טמון בהמצאה זו.
ממש כך.

כתבן כתב: למשולש
המסע עליו אתה מדבר היה בשנת תק"ב. מי אמר שאם היתה נסיעה נוספת זה חייב להיות באותה שנה, יתכן שהנסיעה למירון היתה בתק"ג. ואז לא היה תלמיד שרשם.
אם מעכו לא נסע, אז מירושלים נסע? (מעכו למירון בערך שלושים ק"מ ומירושלים למירון כמאה שלושים).
כתבן כתב: לגבי העדות של הר"ש העליר הוא כותב: כי הרה"ק ר' חיים בן עטר זי"ע היה פעם א' בהילולא פעיה"ק צפת"ו, וכשעלה למירון ......
בהחלט יתכן שזה היה בז' אדר והוא היה אז בצפת ואח"כ עלה למירון, ולא מדובר על ל"ג בעומר.
אני מעדיף לתרץ כדבריך. שמדובר על הילולת ז' אדר, אמנם ר' חזן מתעקש לטעון שמדובר דווקא על ל"ג בעומר, ולדבריו צ"ל שהשמועה התגלגלה מכלי אל כלי והנתפחה לבלי הכר.
אחד ויחיד כתב: זה שהאור החיים היה במירון זה לא שאלה לוויכוח ידוע שכשאור החיים היגיע להר מירון הוא ירד מהחמור וזחל את ההר כשכולו רועד מפחד
אמת, ואין על זה ויכוח. הדיון הוא האם זה היה בל"ג בעומר או בזמן אחר.[/quote]
לדעתי אפשר להתווכח על חלק מהפרטים הצבעוניים בעדות של "כבוד מלכים" שלא הובאו במקור של עד הראיה שפירט הרבה יותר. אבל זה לא משנה.

סמל אישי של משתמש
משולש
הודעות: 13889
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 21:24
קיבל תודה: 20 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי משולש »

א פשוטער יוד.
תודה על הפרגון, איני בקי בספרים אלא פשוט חיפשתי חומר על לג בעומר ומצאתי קצת פה ושם. (לא עכשיו, זה כבר כמה שנים שעבדתי על זה).

על אלה
הודעות: 34
הצטרף: 18 אוגוסט 2019, 14:08

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי על אלה »

צצפ כתב:
15 מאי 2017, 14:26
הבן הגדול רבי יצחק מבויאן עזב את החצר הגדולה של אביו בסדיגורה למרות שהוא היה הגדול בין הבנים
בתמורה קיבל רבי יצחק את 'נשיאות ארץ ישראל' ובה ההדלקה.
כתב ההסכם קיים עד היום ונכתב בו במפורש שבתמורה לעזיבתו של הרבי מבויאן לא יהיה לרבי מסדיגורה שום חלק בהנשיאות, (שההדלקה ובית הכנסת בעיר העתיקה "תפארת ישראל" הינם נגזרת מכך).
זו הייתה הסיבה שהאדמורי"ם האחרים, סדיגורה והוסיאטין וכו' מאד מאד הקפידו לא להדליק את ההדלקה.
וזו גם הסיבה לכך שבית הכנסת שבנה הרבי מרוזי'ן ובנו מסדיגורה שייך לבויאן ומהווה את סמל החסידות שלהם בירושלים.
אגב, רבי יצחק מבאיאן גם החזיק מכספו ובנה את 'מושב זקנים' מירון המפורסם, בבניניו שוכנת היום ישיבת בני עקיבא. הרבי מבויאן היה נשיא המקום.
היכן כתב ההסכם הזה? יש לך אותו?

המכריע
הודעות: 21
הצטרף: 29 אפריל 2020, 23:52
קיבל תודה: 3 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי המכריע »

למה לא ללכת יותר אחורה ולשאול ממתי שייכת ההדלקה לרבני צפת, שיכלו למכור אותה..

משיב.
הודעות: 915
הצטרף: 01 ספטמבר 2018, 23:40
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים

Re: ממתי ולמה שייכת ההדלקה במירון לבויאן?

נושא שלא נקרא על ידי משיב. »

כתבן כתב:
14 מאי 2017, 03:46
כידוע הרוז'ינר קנה את זכות ההדלקה במירון מרבני צפת בכסף מלא.
הראשון שהדליק בשליחות אדמו"רי רוז'ין הוא נכד אחותו של הרוז'ינר רבי אהרן ברנדוויין מפעלשטיין-צפת עד פטירתו בתרס"ז.
הצאצא הראשון של הרוז'ינר הדליק רק בתרפ"ו. נינו של הרוז'ינר רבי אברהם יהושע מקופישניץ (עוד בטרם התמנה לאדמו"ר).
מאוחר יותר הדליקו האחים האדמו"רים מבויאן- רבי מנחם נחום מבאיאן-טשערנוביץ בתרפ"ז, רבי אברהם יעקב מבויאן-למברג בתרצ"ג. רבי ישראל מבאיאן-ליפציג בת"ש, ורבי מרדכי שלמה (סבו של האדמו"ר מבויאן שליט"א) בתש"י ותשי"ח.
גם האדמו"ר רבי מרדכי שלום יוסף מסדיגורא הדליק באחת השנים.

ידוע שבשלב מסוים כאשר לא היו אדמור"י בויאן בא"י לא רצו אדמו"רי הוסיאטין וכן ה'אביר יעקב' מסדיגורא להדליק כי לא רצו לגעת בחזקה של בויאן.

שאלתי, ממתי ולמה זה הפך להיות חזקה של בויאן? למה נתנו להם עדיפות יותר משאר צאצאי הרוז'ינר?
מתוך ויקיפדיה:
רבי אהרן מפעלשטין חתן רבי אברהם ברנדווין מסרעטין.
רבי אהרן היה בנו של רבי צבי אריה מפעלשטיין בן רבי יוסף דוד מאליק וחתן רבי יצחק מגראנוב. גדל אצל רבי ישראל מרוז'ין. לאחר פטירת חותנו שינה את שם משפחתו מלנדא לברנדוויין. עלה לישראל והתגורר בצפת. נפטר בכסלו תרס"ז ונטמן במערת הבאר מים חיים. חתנו היה רבי פינחס דוד הורוביץ מבוסטון.

רבי אהרן מפעלשטיין-צפת הנ"ל שכפי שכתב 'כתבן' היה הראשון שהדליק מטעם רוז'ין, מופיע בויקיפדיה שגדל אצל הרוז'ינר, וכנראה זה הסיבה שהיה הנציג של רוז'ין להדליק.
האם מישהו יודע את הרקע, למה הוא גדל אצל דודו זקנו?

שלח תגובה