בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

לדעת ולדון על הנעשה והנשמע בציבור החרדי.

מנהלים: אחד, יאיר

סמל אישי של משתמש
יצחק הספרן
הודעות: 5694
הצטרף: 19 ינואר 2014, 09:54
קיבל תודה: 11 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי יצחק הספרן »

1010 כתב:שש משזר, אתה מתכוון בטח, לכך שיהיה בישיבה איש, שהוא לא מויסר את מי שעובר על תקנות הישיבה, ומשפיע רוחניות לליבות צעירי הצאן, בקיצור: משפיע רוחני?
כאחד שקצת מכיר גם את התחום האפל (לעומת שש משזר שמכיר יותר את החיים היפים) אחד הדברים שזעקתי מזמן,
זה שצריך בישיבות אברך שיכלו לשואלו הכל שאלות באמונה בדברים שהצניעות יפה להם,
ובקיצור הכל,
וכלפי המערכת פיו יהיה מלא מים,
זה לבד (וזה לבד לא מספיק) יציל כמה וכמה נפשות.

א יודעלע
הודעות: 1997
הצטרף: 01 מרץ 2014, 20:40
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי א יודעלע »

שש משזר כתב: ועכשיו ליסוד של ליברליות: נכון שלפני השואה היינו ליברליים הרבה יותר, והיום אנחנו כביכול 'קונסרבטיבים' יותר, אבל הקונסרבטיביות אינה מתבטא באמירת 'לא' לדברים עכשוויים, ובזריית חול בין העינים לומר 'המגושמים שולחים בחדרים שלנו, וכמעט ואין נושרים'. קונסרבטיביות מתבטא במה שעשו החזו"א והרב מסאטמר. שינוי בגישה הכללית, קיצוניות יתר בכדי להעמיד לגיון חדש של חרדים גמורים שאינם משנים זוז כלשהי משו"ע, וכו'. אבל יכולים להיות קונסרבטיבי ואעפ"כ להיות קשוב לבעיות הזמן ולפתרון ראוי [חוץ משלילה, איסור, ואמירת 'לא' לכל דבר חדש], וכפי שהצבעתי לעיל על דוגמה אחת: עיתון חרדי. אי לכן, אתה צודק לגמרי כאשר אתה מדבר על ההצלחה של קונסרבטיביות לעומת הליברליות שלפני השואה, אבל מכאן ועד לעשות צד השוה לבעיות שלנו שהישיבות לא מוכנים להיות קשובים לבעיות הדור, ולהיות פתוחים למצב של שינוי [כפי שהרבנים החרדים עצמם הנהיגו בימים הקדומים], זה כבר לא הוגן ולא צודק, לא היסטורית ולא מעשית.

תודה רבה לך על פיסקה זו ועל הניתוח המצוין!
אכן לזאת התכוונתי כשכתבתי שיש צורך לתקן את החומה,
ברור וברור שיש צורך להיות קשובים לצורך הדור, ולהתאים את עצמינו לדור יותר ויותר.


וכשכתבתי 'לנצח את האינטרנט' כוונתי היתה לאינטרנט המסונן, שהרי פשוט שלא יוכלו להסתדר בלי אינטרנט,
ובתוך כמה שנים כל יראי ד' ישאו בכיסם פלאפון חכם,
אלא כפי אשר הצליחו הגדולים לתקן "פלאפון כשר" כך יצליחו לתקן "פלאפון חכם כשר" והגם שכבר היום יש כגון אלה, אולם אני בטוח שזה ילך וישתכלל כפי אשר הסינונים למיניהם משתכללים עוד ועוד.

ומה שכתבת שבעלזא לא היו קשובים לבעיות הדור,
אינך צודק בזה,
אמנם בעלזא היו ידועים כ'קנאים', אולם מאז ומתמיד היו קשובים לצורך הדור.
הם היו מהראשונים שהקימו עיתון (יחד עם ר' שמעון סופר כמדומני) וכן המהרי"ד היה מהראשונים להכשיר את ה'בית יעקב' באירופה,
וגם כיום, תוכל לבדוק בשטיעדיגע תורות מלפני עשר שנים ויותר שמר"ש מדבר על החזון להקים אינטרנט כשר,
כשרוב הרבנים חשבו שיוכלו להסתדר בלי אינטרנט בכלל,
וכן בענין הנוער בעלזא הם הראשונים שהחלו להנהיג סמינרים בסגנון 'צוהר' (כלמור כמו שעורכים לחילונים) גם לבחורים משלנו, בהם נותנים להם הן להשתולל כאוות נפשם, וכן נותנים להם אפשרות לשאול שאלות באמונה וכדו'


ומה שכתבת על סאטמער שהיו קנאים, אכן מענין מאוד לחקור מה הביא אותו לכך, שכן כבר היה ידוע כקנאי עוד באירופה (התנגד לאגודה ועוד)
נערך לאחרונה על ידי א יודעלע ב 19 דצמבר 2016, 09:39, נערך פעם 1 בסך הכל.

א יודעלע
הודעות: 1997
הצטרף: 01 מרץ 2014, 20:40
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי א יודעלע »

שש משזר כתב: ולגבי המגושם'דיגע אידן הרי מילתי אמורה לעיל. לפני עשרים שנה לא היה כשיעור אונאה [היינו פחות משתות] של מגושמים, לעומת היום שהמצב הולך ומתדרדר לעיני כל [לא צריך למספרים, תסתכל בביהמ"ד וברחוב...]. ואם כן, הרי הדבר הראשון שצריך לעשות הוא חשבון הנפש: מה קרה שהתדרדרנו בזה, איך משנים את זה, מה הנוער צריך בכדי להישאר כפי שנשארו לפני עשרים שנה לאחר שהתחתנו, וכפי שהארכתי בזה במאמרי.

מה שברור אצלי הוא שהמצב באמריקה שונה לחלוטין מהמצב כאן בארצינו,
אני יכול להצביע על כמה סיבות שיכולות להביא לזה,
אולם זה ברור שמצב הנוער באמריקה הוא גרוע בהרבה מהמצב כאן בארץ,

ודי להתבונן ב'אמריקאנע בחורים' שמגיעים לישיבות בבעלזא, שהם כולם בדרגה אחת פחות,
וכאשר רוצים להחמיא על בחור אמריקאי ולהגיד שהוא בחור טוב אומרים עליו שאין זה ניכר שהוא אמריקאי...

אולם אני רואה זאת מעוד כל מיני מקומות, שהמצב שם גרוע מאוד מאוד, ויש שם הרבה מאוד שנעשו מודרניים מאוד (אני לא יודע אם לזה נתכוון שש משזר כשכתב מגושעמדיג, או באמעס) כלומר בחורים מבתים חסידיים שמגדלים בלורית גדולה והכיפה הולכת וקטנה, ואם יש גם שני פיאות מגולגלים בג'ל המצב טוב, כי יש גם הרבה כאלה שהורידו את הפיאות לגמרי רח"ל

zeevi
הודעות: 1236
הצטרף: 17 אוגוסט 2015, 23:36
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי zeevi »

פאטשיילע כתב:קראתי פעם ופעמיים את הדין ודברים וחילוקי הדעות, וליבי ממש נכמר ומלא רחמים על כל אותם שמתוסבכים וממושברים מתהום לתהום. אם המצב בחוגיהם (בעצם אין להם חוג מאורגן. ראה להלן) הוא כ"כ גרוע, אז השבר הוא באמת גדול איום ונורא, ואין לנו אלא להרבות ולעורר רחמי שמים.
אבל אני מעדיף להיות אופטימי. יותר מכך, כשאני רואה מה שהולך בביתי וב'חצרי' אין לי אלא להודות לה' ולזמר לשמו עליון: אשרינו מה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו.
אצלנו, חצרות החסידים המאורגנות (ביודעי ומכירי שזה גם אצל חסידויות אחרות איני מדבר דוקא באופן ספציפי על החסידות שלי), רוב רובן ב"ה מתמודדים יפה עם כמעט כל הבעיות והקשיים שהוזכרו. אני מכיר אותם הדק היטב.
נער הייתי וגם זקנתי במעט, ויש לי ב"ה שני בנים שכבר עברו את שנות הבחרות ושנים שעדיין עוברים כעת שנים אלו. כל אחד מהם הוא עולם ומלואו ושונה מאחיו. בניי למדו/לומדים בשלש ישיבות, אולם סדנא דארעא חד הוא. וראיתי במו עיני איך שלכל הכישורים והרגשות שלהם, לכל ההתמודדויות והקשיים שלהם, נותנים היום פתרונות יפים ומענה לכל דבר. היו להם מגידי שיעור ומשגיחים נפלאים שמבינים היטב בתורת הנפש, היו להם "קומזיצים" (רק עם שמות יותר עדינים) וקעמפים, היו להם שבתות-התאחדות, סמינרים והרצאות וכו' וכו', הכל בכל מכל כל מה שנפש הבחרות זקוקה לה בכדי לחצות את נהר הסמבטיון של גיל הטיפשעשרה, והכל באוירה חסידית מיט א חסידישע ברען, בלי לפזול לכל הראטה'ים העונתיים, וב"ה וב"ש עד כה הם עברו את זה מאוד יפה ואני מתפלל שכה יוסיף ויתן ה'. הם ב"ה מלאי סיפוק רוחני וגם גשמי. מלאי שמחת חיים והתלהבות חסידית.
לענ"ד, זו אחת המעלות של הישיבות החסידויות המאורגנות בדורנו, שרוב רובן אכן עובדות בשיתוף פעולה. מרצים ומחנכים מכל חצר וחוג מוזמנים תמידים כסדרם לכל חצר וחוג, כך שב"ה ישנן תרופות מעולות ומועילות לכל תחלואי הדור. הבעיה היא (שוב, לענ"ד) לכל אותם חכמולוגים (אויבער-חכמים בשפת אם) שמבינים יותר טוב מכל אחד אחר, מחליפים ראש/משפיע/רב/רבי/ כמו גרביים, כל תקופה בהתאם למשבריהם, (היום קוראים לזה: "כלל חסידי"), שאז בניהם או נכדיהם אינם יודעים בדיוק באיזה תלם לצעוד, וההמשך ידוע. תבדקו ותיווכחו.
הוצאת לי את המילים מהפה.
ג"א עברתי כמה פעמים על הדו"ד, ויש לי הרבה מה להוסיף, אבל רק כדי לקרוא את כל מה שכתוב כאן צריכים הרבה זמן.

אוסיף 3 נקודות:
1. ברור שאין בעיה להסתובב ולקבל חיזוק מכל משפיע שהוא, אם זה סטוצ'ין, ר"א בידרמן או רמ"י רייזמן וכו', וגם אין שום חסרון להסתופף אצל אדמו"ר / רב נוסף ולשמוע מדיברותיו, אבל זה רק כתוספת למורה דרך (רב קהילה / אדמו"ר / ראש ישיבה).
נראה לי שבדבר זה יש הבדל בארה"ק מבחו"ל, בארץ בלי קהילה אתה מאבד זהות ואין היום כמעט אנשים ללא קהילה מגובשת, משא"כ בחו"ל יש יותר אנשים שלא שייכים לשום קהילה, אם כי גם שם רוב האנשים יש להם קהילה קבועה ומסודרת אבל היא פחות מחייבת, וגם זה הולך ופוחת ככל שצריכים למסד את המוסדות ולשמור אותם מפגעי הרחוב/טכנולוגיה.

2. הרבה (ואולי רובם) מאותם בחורים אמריקאים שבאו לארץ כדי ללמוד, החריבו את ירושלים! הם הביאו איתם מושגים של עולם הזה שלא היה אצלנו קודם לכן. לפני כ-15 ש'נה בחור ישיבה המושג הכי רחוק שלו היה לגנוב צלחת טשולנד מהמטבח, היום כל המסעדות והפיצריות מלאים בבחורים. בהתחלה זה עוד היה בושה, היו הולכים למקום רחוק כדי שלא יראנו אף אחד ויספר חלילה למשגיח או לאביו, ואם פתאום נכנס איזה היימישער היה כובש פניו בצלחתו שלא יראנו וכו', היום אין שום בושה להסתובב כל היום ברחוב ובמסעדות למיניהם...
ולא, אין הכוונה לשבבניקים ונושרים, אלא בחורים נורמטיבים לחלוטין, ונחשבים כבחורים יר"ש.
ועכשיו באים ואומרים שצריכים לשנות את הגישה בישיבות... ברור, אחרי שהמצב של הבחורים ירד באופן כה דרסטי ודאי שצריכים לשנות את הגישה... דבר שבחלט קיים כפי שכתבו, לעיל שהגישה כלפי הבחורים השתנתה, ואולי יש עוד מה לשפר אבל אין כאן שום חידוש.

3. הדיון כאן לא היה אם ר"מ ראטה צודק או לא, הדיון היה אם הוא הבר סמכא להוכיח בשער איך המחנכים צריכים לחנך ואיך ומה צריכים היום הבחורים, אחרי שהוא לא ידוע כאיש בחינוך או איזה משפיע רוחני, והחזון איש והסאטמאר רב (וכן כל הגדולים האחרים כדוג' הרב מפוניבז' וכו') היו קודם כל גדולים וגאונים, זקנים שראו ולמדו הרבה מהדור שקדם להם ומילאו כרסם בתורה, ודאגו לתורה שלא תשכח אחרי החורבן הנורא ותוהו ובוהו ששרר אז, ובאופן מעשי טרחו ויגעו מעל לכוחותיהם בהשגת מימון להקמת עוד ועוד ישיבות, סמינרים, תתי"ם ובתי ספר, בכל ערי ישראל. שלחו אנשים לעמוד בראשות ישיבה או לפתוח חיידר וכו', העמידו רבנים לערים שונות שיפקחו על הכשרות והנישואין, ועוד הרבה פעולות כדי להעמיד הדת על תילה.
ולא היו צעירים שכותבים בלוגים וטורים שונים, אלא פעלו באופן מעשי בעצמם!

סמל אישי של משתמש
מרן ראש הממשלה שליט''א
הודעות: 824
הצטרף: 13 יולי 2016, 05:50
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי מרן ראש הממשלה שליט''א »

zeevi כתב:החזון איש והסאטמאר רב (וכן כל הגדולים האחרים כדוג' הרב מפוניבז' וכו') היו קודם כל גדולים וגאונים, זקנים שראו ולמדו הרבה מהדור שקדם להם ומילאו כרסם בתורה, ודאגו לתורה שלא תשכח אחרי החורבן הנורא ותוהו ובוהו ששרר אז, ובאופן מעשי טרחו ויגעו מעל לכוחותיהם בהשגת מימון להקמת עוד ועוד ישיבות, סמינרים, תתי"ם ובתי ספר, בכל ערי ישראל. שלחו אנשים לעמוד בראשות ישיבה או לפתוח חיידר וכו', העמידו רבנים לערים שונות שיפקחו על הכשרות והנישואין, ועוד הרבה פעולות כדי להעמיד הדת על תילה.
תעשה שיעורי בית ותברר בבקשה, חלק מהפרטים שהבאת אכן נכונים,
אבל חלקם הם באים מאמונה פשוטה בדברים שלא היו.
אני לא יודע בדיוק מה דם למה.
מה שברור הוא שהיה מדובר בענקי עולם בעלי נפש מעמיקה וכושר מנהיגות ייחודי.
תלמידיי היקרים אנא מכם!
נצלו את הזמן, ואל תשתטו!

זרעא דיוסף
הודעות: 1326
הצטרף: 01 ספטמבר 2015, 16:12
קיבל תודה: 15 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי זרעא דיוסף »

ראשית כל ייש"כ לכל הכותבים שהשקיעו וכתבו באמת דברים יפים וראויים
ואין אני הקטן ראוי להשיב
אך בכ"א לא אמנע טוב ואראה לכם מה שנתפרסם בקונטרס 'כאיל תערוג' על ענייני חנוכה ומילה שי"ל כעת
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
יש אנשים שהם כמו יין, לא שהם משתבחים עם השנים... אלא שצריך לנעול אותם במרתף!

אם אתה מרגיש שהקב"ה רחוק ממך תזכור לא הוא זה שזז

זרעא דיוסף
הודעות: 1326
הצטרף: 01 ספטמבר 2015, 16:12
קיבל תודה: 15 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי זרעא דיוסף »

וזהו ההמשך
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
יש אנשים שהם כמו יין, לא שהם משתבחים עם השנים... אלא שצריך לנעול אותם במרתף!

אם אתה מרגיש שהקב"ה רחוק ממך תזכור לא הוא זה שזז

סמל אישי של משתמש
שש משזר
הודעות: 4822
הצטרף: 15 ינואר 2014, 03:21
מיקום: ארה"ב
קיבל תודה: 1 פעם

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי שש משזר »

יצחק הספרן, מה שכתבת אודות אברכים בתוך הישיבה, אכן צדקת מאוד! הלואי ויעשו כן בכל הישיבות.

א יודעלע, מה שכתבת אודות בעלזא והקשבתם לבעיות הדור. לדעתי אי אפשר לדמות את האדמו"ר שליט"א לאדמורי"ם שהיו לפניו. האדמו"ר הנוכחי אכן מבין יותר משאר האדמורי"ם לבעיות הדור, והוא הוא זה שהקדים לכולם בהכל, אם בפסיכולוגיה מודרנית, אם בהכנסת שירה וזמרה בטישים ובכלל, ואם בעוד שלל דברים בהם הורה את הדרך גם לשאר חסידיות. אבל האדמורי"ם זצ"ל לא היו קשובים כ"כ, הגם שהמהרי"ד אכן פתח את העיתון החרדי בגאליציה. ומה שכתבת אודות הבית יעקב בגאליציה, אדרבה, במטותא מינך, תראה לי מ"מ אחד שאכן התייחס לזה בחיוב. ככל שידעתי עד כה, התייחס לזה באופן שלילי [כמו למושג של ישיבה, וכמו למושג של אגודת ישראל, וכמו לעוד הרבה מושגים. בעלזא שלפני השואה היתה מקום 'חניוקית' למהדרין]. יתר דבריך צודקים במאת אחוזים ונהניתי מדבריך.

פאטשיילע, הקדמתי וככה יכולים לראות מהמשך הדברים, שאני ב"ה לא ממורמר והיה לי שם טוב בישיבה. יבוא יהודה המנהל שמכיר אותי היום, ויעיד ע"ז שאני בכלל לא בן אדם ממורמר ומתוסכל. אכן אני לא משתייך לאף חצר, וכפי שהטיב זאבי להגדיר החילוק בין תושבי אמריקה לתושבי ישראל בענין זה [אכן נזכרתי, שכאשר למדתי בארץ, כל החסידים שאלו מיד: לאיזה חסידות אתה משתייך? דבר בלתי שגרתי באמריקה. הייתי בהלם על השאלה הבלתי צפויה והבלתי חשובה בעיני בחור אמריקני].

עוד דבר לפאטשיילע וזאבי, הבאת נתונים מ'בניי' אינם משנים המציאות. גם אני לא מדבר ממני, כי הרי למעשה היה לי שם טוב [אה, תודה לה'ישיבה'...]. אני מדבר מזה, שאף שהמצב הנוכחי די בסדר עבור הרוב, הרי אינו בסדר כלפי המיעוט - שרק הולך ומתרחב עם הזמן. אי לכן אין טעם להביא מעשה פרטי, אלא לראות המציאות המרה שמכל ישיבה - כן, גם ישיבות של חסידיות גדולות, [כולל ישיבת בעלזא שמשם יש לי ג"כ חברים] - ישנם הרבה בחורים שנופלים כי אין להם את הטעם וכו' כפי שהארכנו לעיל עם שאר הניקים.

זאבי, מה שטענת נגד ראטה אינה נכונה מכמה פנים, אבל כבר התייחסתי לזה לעיל. הנקודה היא, שלא איכפת לי בן כמה שנים הוא, וכמה גדול וצדיק וחכם הוא, וכמה כבר פעל בטרם התחיל לדבר. מה שאיכפת לי הוא שני דברים: קבל את האמת ממי שאמרו, ותתייחס לנקודה ולא למוסרו, ושנית - הוא כן 'מאן דאמר' בהיותו בחור חשוב אבל גם מופנם שלא היה יכול להביע כשרונותיו - ובעצם הלך רוחו ונשמתו - בתוככי הישיבה, ולכן הוא מדבר עכשיו מבחינת 'מבשרי אחזה'.

סמל אישי של משתמש
שש משזר
הודעות: 4822
הצטרף: 15 ינואר 2014, 03:21
מיקום: ארה"ב
קיבל תודה: 1 פעם

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי שש משזר »

תודה רבה לזרעא דיוסף למה שהביא בשם מרנא ורבנא הגראי"ל שליט"א.

אוסיפה נא בזאת, מה ששמעתי מפיו של מו"ר רבי אלימלך בידרמן שאמר לי [אין הדברים מפורסמים באף קלטת! הוא דיבר במקום 'סגור'], שפעם התקשרו אליו מבית הגראי"ל שיואיל נא למסור שיחה באחת מהישיבות של הגראי"ל. כמובן שהרב בידרמן נענה לו [כידוע הוא תלמיד הגראי"ל מפונוביז, ועד היום הוא מתבטל לפניו כעבדא קמא מריה]. לאחר כמה דקות שוב צלצלו לו מבית הגראי"ל, ומסרו לו שהגראי"ל ביקש להודיעו שהוא רוצה שהרב בידרמן ימסור השיחה עם 'אותה התלהבות ווערטלאך חסידית כבכל פעם שהוא מדבר לקהל הטבעי שלו, ולא ישנה כלום מחמת שהוא מדבר אל בחורים ליטאיים'.

הרב בידרמן הוסיף לומר: הגראי"ל פיקח הוא, ורואה עד כמה צריכים בזמנינו ללהט ולהב ושמחה חסידית, אלא שאי אפשר לשנות את הגישה הליטאית לגמרי, אבל ככל שאפשר לתת בהם 'פרישקייט' ושמחה חסידית, הנהו רוצה בכך...!

א יודעלע
הודעות: 1997
הצטרף: 01 מרץ 2014, 20:40
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי א יודעלע »

שש משזר כתב:
א יודעלע, מה שכתבת אודות בעלזא והקשבתם לבעיות הדור. לדעתי אי אפשר לדמות את האדמו"ר שליט"א לאדמורי"ם שהיו לפניו. האדמו"ר הנוכחי אכן מבין יותר משאר האדמורי"ם לבעיות הדור, והוא הוא זה שהקדים לכולם בהכל, אם בפסיכולוגיה מודרנית, אם בהכנסת שירה וזמרה בטישים ובכלל, ואם בעוד שלל דברים בהם הורה את הדרך גם לשאר חסידיות. אבל האדמורי"ם זצ"ל לא היו קשובים כ"כ, הגם שהמהרי"ד אכן פתח את העיתון החרדי בגאליציה. ומה שכתבת אודות הבית יעקב בגאליציה, אדרבה, במטותא מינך, תראה לי מ"מ אחד שאכן התייחס לזה בחיוב. ככל שידעתי עד כה, התייחס לזה באופן שלילי [כמו למושג של ישיבה, וכמו למושג של אגודת ישראל, וכמו לעוד הרבה מושגים. בעלזא שלפני השואה היתה מקום 'חניוקית' למהדרין]. יתר דבריך צודקים במאת אחוזים ונהניתי מדבריך.
אתה צודק שבעלזא היתה לפני השואה מאוד קנאית
(וזה אחד הסיבות שסאטמער נלחמו עימם אחרי השואה)

אבל לענין בית יעקב ידוע שהמהרי"ד כן אחז מזה, ושרה שנירר אף נכנסה אליו לקבל ברכה, ואמר על זה "שילמדו כדי שתדענה להתפלל"
אם תרצה אחפש לך מקור מדויק בספרים שלנו,
אבל קודם כל אי לך https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7.99.D7.AA

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8633
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער »

להלן תגובותי:
קודם אקדים ואומר שאין ביד עיתותי כעת לענות על כל העניינים שעלו כאן לדיון, מנושא אחד התפצל כאן הדיון לכמה וכמה ענפים, ואנסה להגדירם:
א] מצב הדור בדורות הקודמים.
ב] שיטתם ופועלם של החזו"א והסאטמערע רב זצ"ל וגדו"י בדור ההוא.
ג] מה היה פעם החינוך ומה קרה כיום.
ד] האם השיטה הנוכחית מוצלחת ומצליחה או שיש צורך להחליף את שיטת החינוך
ה] האם צריך ראוי או רצוי להשתייך לקהילה או שאין צורך בזה.
ו] האם ומהו ההבדל בין היהדות החרדית בחו"ל לא"י. [הן בבחורים והן באינטרנט.]
ז] ושאלת השאלות: מה רוצה מאיתנו מענדל רוט, האם צריך בכלל להסתכל לכיוונו, האם הוא צודק בכלל, [ומה ההבדל בינו ליואלי ראטה, אם יש].


אני חושב שזהו המפתח שאני יענה לפי זה ואין מוקדם ומאוחר...

= רק שאני לא יכול לענות בבת אחת וברצף, אין לי זמן אחד רצוף לכך לכן אענה הכי רצוף שאני יכול.
אני מתחיל:

א] מצב הדור בדורות הקודמים.
כפי שהטיבו לבאר הן שש משזר והן א יודעלע המצב היה עד כמה שנים לפני השואה שרוב בחורי ישראל לא למדו בישיבות, כ"א והסיבה למה שהוא כתב [או שהלכו ללמוד השכלה \ או שלא, או שסתם ככה], אני לא רוצה להיכנס לזה כי זה לא נוגע למעשה לעניינו ואפשר לפתוח על זה לבד כמה וכמה אשכולות מרתקים, ציינתי רק שגם בישיבות שכן היו ובראשם וואלאז'ין וישיבת חכמי לובלין, למרות שכל מי שלמד בישיבה ובפרט בשני ישיבות אלו שהיו פסגת השאיפות, ומ"מ ישיבות אלו היו מלאים בבחורים שלא שמרו תו"מ רח"ל ולא רק זה, אלא ישיבות אלו [בפרט וואלאז'ין, וגם בסוף ימי ישיבת יח"ל] היו מלאות באפיקורסות עד כדי ש'אם הישיבות' נסגרה מחמת זה [למי שיודע] ואכמ"ל.
כלומר, שרוב הבחורים היו ממילא נסחפים לתנועות שפרחו בימים ההם באירופה, ובראשם הקומוניזם [והבונדיזם] והציונות. ומהמיעוט שכבר כן הלך לישיבות נסחפו ג"כ רבים, אבל אלו שהיו ברובם משכילים מאוד, הם התפקרו בעיקר בשל כפירה ואפיקורסות, שלא כשאר המון הבחורים שהתפקרו בשל היסחפותם לתנועות השונות.


ב] שיטתם ופועלם של החזו"א והסאטמערע רב זצ"ל וגדו"י בדור ההוא.
ויהי אחר המלחמה, לאחר השואה הארורה שכילתה שליש מעמ"י, והגלתה את שארית ישראל הדוויים מאירופה לאר"י ולארה"ב [בעיקר], נחלצו גדו"י ששרדו את השואה הארורה והתחילו להקים דור חדש.
אולי זה לא יפה לומר, אבל המציאות היא שזה היה הזדמנות פז לעצב מחדש את פניה של היהדות הנאמנה, וב"ה הקימו בני ישראל דורות ישרים ומבורכים על טהרת הקודש, נתוספו גדרים וסייגים לשמירת כרם ישראל לבל ישלטו בו זדים וכפי שהטיבו לבאר שש משזר וא יודעלע ואין לי להוסיף דברים של ממש.
[רק שאני חולק על מה שהובא שהסאטמערע רב הוא היה זה שהקים את עולם התורה בארה"ב, כשהוא הגיע לשמה כבר היו כל המוסדות כולם בנויים לתפארת, היה ישיבת תורה ודעת שאז למדו שמה הרבה מהחסידים, והיו בעיקר את מוסדות הצעהלימ'ע רב זצ"ל הגה"צ רבי לוי יצחק גרינוואלד, וגם היו מוסדות חב"ד וישיבת תומכי תמימים, שאז למדו שמה גם בחורים אחרים, ולליטאים פשוט וברור שהיה להם את לעיקוואד ואת רבי אהרן קאטלער זצ"ל, הערה קטנה.]
ב"ה שפועלם הצליח וקם דור חדש שלא ידע את תחלואי הדור ההוא, ההשכלה הארורה נמחתה מע"פ האדמה, הרעפורמים היו רק בארה"ב וגם שמה הם התרחקו והתרחקו מכלל ישראל עד שאין להם שום דבר המחבר את היהדות החרדית איתם, ב"ה.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8633
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער »

אני מחכה לתגובות ובעז"ה אני אמשיך בקרוב, תודה רבה וכל טוב.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
שש משזר
הודעות: 4822
הצטרף: 15 ינואר 2014, 03:21
מיקום: ארה"ב
קיבל תודה: 1 פעם

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי שש משזר »

הרבה טועים ומביאים ראי' מישיבת וולוז'ין ששם היו הרבה בחורים שהתדרדרו. הבעיה היא, ששם למדו העילויים וכו' ולכן היה אפשר להתדרדר ג"כ, אבל בישיבות שנפתחו לאחמ"כ [מיר, קמניץ, סלבודקה, נובוהרדוק, ראדין, ברנוביץ', סלונים, קלם, טלז, וכו'] היה המצב כמו בישיבות שלנו: חממה נגד הלך רוח הרחוב. והגם שאף באותן ישיבות היו בחורים שהתדרדרו והתפקרו, זאת היתה כפי שכתבתי לעיל שאז היו השיטות של ה'איזמ'ים שולטים ברחוב, והנסיון היה גדולה מאוד אולי הם צודקים בשיטותם.

ואגב, כבר הערתי לעיל, זאת לא הסיבה שולוז'ין נסגרה. חד וחלק.

לגבי הרב מסאטמר ויהדות ארה"ב, כמובן שקשה לך לקבל את פני הדברים כי בעלזאי אתה, אבל המציאות לא תשתנה. הרב מצעהלים לא היה לו שום מוסדות, אלא היה נותן השגחה על כמה מוצרי כשרות, זהו. ר' אהרן קוטלר היה לו ישיבה של 50 בחורים, כולא האי ואולי, וזהו. ה"ה לענין ישיבות תומכי תמימים, וה"ה לענין ישיבת תורה ודעת שהיה מודרני ולמדו לימודי חול וכו' - הגם שבזה הצילו את הנוער מחילוניות, ואכמ"ל. כבר מזמן עמדתי על זה, שהיו הרבה גדו"י ששינו את פני אמריקה, אבל ה'הלך רוח' האמריקני שינה הרב מסאטמר. הוא היה היחידי שלא נרתע ולא זע מאחוריו, אלא החליט לנטוע מחדש את החרדיות הנושנה, ואף יותר.

סמל אישי של משתמש
גיוואלד
הודעות: 175
הצטרף: 14 נובמבר 2016, 01:30

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי גיוואלד »

עקב שמדבריך נשמע קצת זלזול בגדולים שלזה היה רק 50 בחורים ולגדול אחר היה יותר, אז ידוע שר' אהרן קוטלר זצ"ל היה אחד ממקימי ומצילי הדור ההוא באמריקה, אז מאיפה אתה לוקח שהיה לו רק 50 בחורים, נראה לפי דבריך שאתה חסיד סאטמער, אז שתדע שגם בדור ההוא, כמה בחורים כבר היו?! אולי מאות, אפילו לא אלפי, והמאות האלו התחלקו בין כל גדולי ישראל שהיו בעת ההוא באמריקה, ושהצילו את המצב הרוחני שם.
וגם אל תיכנס אישי לניקים שהוא בעלזער, ולכן קשה לו לקבל וכו' רק תמשיך להישאר ענייני.
תודה והמשך דיון פורה ומעניין.

אנא עבדא
הודעות: 185
הצטרף: 28 אפריל 2015, 17:53
קיבל תודה: 6 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי אנא עבדא »

אני לא כ"כ בקי בהיסטוריה של אמריקה, אבל גם אני יודע מינקותי שלרבי אהרן קוטלר זצ"ל יש חלק גדול בתקומת עולם התורה שם אחרי השואה.
וכמדומה שגם להרה"ק בעל השפע חיים מקלויזנבורג זצ"ל היה חלק גדול בתחיית העצמות היבשות שם, עד שנדחק ע"י ש"ב הרה"ק בעל הדברי יואל מסאטמר זצ"ל, וד"ל ואכמ"ל

סמל אישי של משתמש
שש משזר
הודעות: 4822
הצטרף: 15 ינואר 2014, 03:21
מיקום: ארה"ב
קיבל תודה: 1 פעם

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי שש משזר »

ב"ה, מצב של סגירת מעגל.
בעבר כבר חשדוני שאני מזרוח'ניק, עכשיו חושדים בי שאני - סאטמרי...
אבל העוקב אחריי יודע שאני לא סאטמרי, לא בובובי, לא ליטאי, לא דל"י, לא ספרדי, ולא... ולא... ובקיצור, כשאני מביע דעתי בנושא זאת לא אומרת שכשאני נוטה לצד אחד הנני כבר חלק מאותו צד.

לעצם הענין, ברור שלרבי אהרן קוטלר, הרבי מקלויזנבורג, ועוד המון צדיקים, היה חלק גדול בתקומת העם לאחר השואה בארה"ב. כמו"כ ברור, שלהרב מבריסק, הרב מפונוביז', הבית ישראל מגור, ועוד המון צדיקים, היה חלק גדול בתקומת העם בארה"ק. אבל אם יש מישהו ספציפי שהצליח להטביע חותמו יותר מכולם, והטביע השקפתו יותר מכולם, וה'רוח' שהכניס הצליח יותר מכולם, הרי הם החזו"א והרב מסאטמר.

אבל האמת היא, שהיות והרב מסאטמר היה חסיד, הרי לא השפיע במישרין כ"כ על המון הליטאי, ולכן היה לו לרבי אהרן קוטלר חלק גדול בתקומת העם באמריקה. אמנם עכ"ז גם עליהם השפיע הרב מסאטמר במישרין, ויותר מזה בעקיפין, וכל הבקי בהיסטוריה לאמיתה יודה לזה. אך כיון שאינו נוגע לעצם הנידון לא אאריך בזה יותר, והתכוונתי כאן רק להצדיק מש"כ, וכלל לא התכוונתי לזלזל ח"ו וכדומה.

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8633
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער »

שש משזר כתב:ב"ה, מצב של סגירת מעגל.
בעבר כבר חשדוני שאני מזרוח'ניק, עכשיו חושדים בי שאני - סאטמרי...
אבל העוקב אחריי יודע שאני לא סאטמרי, לא בובובי, לא ליטאי, לא דל"י, לא ספרדי, ולא... ולא... ובקיצור, כשאני מביע דעתי בנושא זאת לא אומרת שכשאני נוטה לצד אחד הנני כבר חלק מאותו צד.

לעצם הענין, ברור שלרבי אהרן קוטלר, הרבי מקלויזנבורג, ועוד המון צדיקים, היה חלק גדול בתקומת העם לאחר השואה בארה"ב. כמו"כ ברור, שלהרב מבריסק, הרב מפונוביז', הבית ישראל מגור, ועוד המון צדיקים, היה חלק גדול בתקומת העם בארה"ק. אבל אם יש מישהו ספציפי שהצליח להטביע חותמו יותר מכולם, והטביע השקפתו יותר מכולם, וה'רוח' שהכניס הצליח יותר מכולם, הרי הם החזו"א והרב מסאטמר.

אבל האמת היא, שהיות והרב מסאטמר היה חסיד, הרי לא השפיע במישרין כ"כ על המון הליטאי, ולכן היה לו לרבי אהרן קוטלר חלק גדול בתקומת העם באמריקה. אמנם עכ"ז גם עליהם השפיע הרב מסאטמר במישרין, ויותר מזה בעקיפין, וכל הבקי בהיסטוריה לאמיתה יודה לזה. אך כיון שאינו נוגע לעצם הנידון לא אאריך בזה יותר, והתכוונתי כאן רק להצדיק מש"כ, וכלל לא התכוונתי לזלזל ח"ו וכדומה.
ואני חשבתי שאתה מכיר היסטוריה...
לרבי מצהעלים היה מוסדות, עד שהוא סגר את זה, והם היו המוסדות החסידיים הראשונים שהוקמו שמה, והיה שמה הרבה מוסדות לפני סאטמער, ועוד לפני שהוא השתקע שמה סופית....
עוד הערה: אתה משווה ואומר כל הזמן את החזו"א יחד עם הדברי יואל, תידע רק שהחזו"א נפטר עוד לפני שהדברי יואל הספיק לבסס את מוסדותיו ולהקים את הדור שלאחר השואה. החזו"א נפטר בשנת תשט"ו אם אינני טועה, והדברי יואל הגיע לארה"ב בשנת תשי"ג, לתשומת ליבך...
====
ידעתי שההערה הנ"ל תקפיץ פה הרבה אנשים, אבל לבסוף החלטתי להכניסו ולראות מי יהיה הקופץ, וב"ה שלא טעיתי...

ועכשיו אני אבהיר את דברי: כמובן שהחזו"א הקים הרבה ישיבות וכוללים פה בא"י, על זה אין חולק, בארה"ב אין חולק שמי ש'הכניס' את הציבור לישיבות ברובו זה היה הדברי יואל [משנות הכ' והלאה...] אבל מי היה הראשון ?? על זה אני חולק בתוקף, הסאטמערע רב לא היה הראשון כלל וכלל, לכן אין זה נקרא, 'מי שהקים', אולי הוא היה זה שהפך את זה לנחלת הכלל, אבל רבי אהרן קאטלער וודאי היה לפני זה, וחב"ד גם היו לפני זה, והקלויזנבורגער התחיל בערך באותו זמן של דודו... וגם שלצהעלימער היה מוסדות, אני בטוח בזה, וגם שהוא היה הראשון, לך תברר.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

א יודעלע
הודעות: 1997
הצטרף: 01 מרץ 2014, 20:40
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי א יודעלע »

גאליציינער כתב:
שש משזר כתב:ב"ה, מצב של סגירת מעגל.
בעבר כבר חשדוני שאני מזרוח'ניק, עכשיו חושדים בי שאני - סאטמרי...
אבל העוקב אחריי יודע שאני לא סאטמרי, לא בובובי, לא ליטאי, לא דל"י, לא ספרדי, ולא... ולא... ובקיצור, כשאני מביע דעתי בנושא זאת לא אומרת שכשאני נוטה לצד אחד הנני כבר חלק מאותו צד.

לעצם הענין, ברור שלרבי אהרן קוטלר, הרבי מקלויזנבורג, ועוד המון צדיקים, היה חלק גדול בתקומת העם לאחר השואה בארה"ב. כמו"כ ברור, שלהרב מבריסק, הרב מפונוביז', הבית ישראל מגור, ועוד המון צדיקים, היה חלק גדול בתקומת העם בארה"ק. אבל אם יש מישהו ספציפי שהצליח להטביע חותמו יותר מכולם, והטביע השקפתו יותר מכולם, וה'רוח' שהכניס הצליח יותר מכולם, הרי הם החזו"א והרב מסאטמר.

אבל האמת היא, שהיות והרב מסאטמר היה חסיד, הרי לא השפיע במישרין כ"כ על המון הליטאי, ולכן היה לו לרבי אהרן קוטלר חלק גדול בתקומת העם באמריקה. אמנם עכ"ז גם עליהם השפיע הרב מסאטמר במישרין, ויותר מזה בעקיפין, וכל הבקי בהיסטוריה לאמיתה יודה לזה. אך כיון שאינו נוגע לעצם הנידון לא אאריך בזה יותר, והתכוונתי כאן רק להצדיק מש"כ, וכלל לא התכוונתי לזלזל ח"ו וכדומה.
ואני חשבתי שאתה מכיר היסטוריה...
לרבי מצהעלים היה מוסדות, עד שהוא סגר את זה, והם היו המוסדות החסידיים הראשונים שהוקמו שמה, והיה שמה הרבה מוסדות לפני סאטמער, ועוד לפני שהוא השתקע שמה סופית....
עוד הערה: אתה משווה ואומר כל הזמן את החזו"א יחד עם הדברי יואל, תידע רק שהחזו"א נפטר עוד לפני שהדברי יואל הספיק לבסס את מוסדותיו ולהקים את הדור שלאחר השואה. החזו"א נפטר בשנת תשט"ו אם אינני טועה, והדברי יואל הגיע לארה"ב בשנת תשי"ג, לתשומת ליבך...
====
ידעתי שההערה הנ"ל תקפיץ פה הרבה אנשים, אבל לבסוף החלטתי להכניסו ולראות מי יהיה הקופץ, וב"ה שלא טעיתי...

ועכשיו אני אבהיר את דברי: כמובן שהחזו"א הקים הרבה ישיבות וכוללים פה בא"י, על זה אין חולק, בארה"ב אין חולק שמי ש'הכניס' את הציבור לישיבות ברובו זה היה הדברי יואל [משנות הכ' והלאה...] אבל מי היה הראשון ?? על זה אני חולק בתוקף, הסאטמערע רב לא היה הראשון כלל וכלל, לכן אין זה נקרא, 'מי שהקים', אולי הוא היה זה שהפך את זה לנחלת הכלל, אבל רבי אהרן קאטלער וודאי היה לפני זה, וחב"ד גם היו לפני זה, והקלויזנבורגער התחיל בערך באותו זמן של דודו... וגם שלצהעלימער היה מוסדות, אני בטוח בזה, וגם שהוא היה הראשון, לך תברר.

גאליציאנער לא מדברים על 'מי הקים מוסדות' וגם לא על 'מי שיקם את עולם החרדים' אלא יותר על 'מי הכניס את הלך ההשקפה'
גם בארץ החזו"א כלל לא הקים מוסדות, ועם זאת היתה לו השפעה מכרעת על הלך הרוח של העולם החרדי
נערך לאחרונה על ידי א יודעלע ב 20 דצמבר 2016, 09:43, נערך פעם 1 בסך הכל.

א יודעלע
הודעות: 1997
הצטרף: 01 מרץ 2014, 20:40
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי א יודעלע »

א יודעלע כתב:
שש משזר כתב:
א יודעלע, מה שכתבת אודות בעלזא והקשבתם לבעיות הדור. לדעתי אי אפשר לדמות את האדמו"ר שליט"א לאדמורי"ם שהיו לפניו. האדמו"ר הנוכחי אכן מבין יותר משאר האדמורי"ם לבעיות הדור, והוא הוא זה שהקדים לכולם בהכל, אם בפסיכולוגיה מודרנית, אם בהכנסת שירה וזמרה בטישים ובכלל, ואם בעוד שלל דברים בהם הורה את הדרך גם לשאר חסידיות. אבל האדמורי"ם זצ"ל לא היו קשובים כ"כ, הגם שהמהרי"ד אכן פתח את העיתון החרדי בגאליציה. ומה שכתבת אודות הבית יעקב בגאליציה, אדרבה, במטותא מינך, תראה לי מ"מ אחד שאכן התייחס לזה בחיוב. ככל שידעתי עד כה, התייחס לזה באופן שלילי [כמו למושג של ישיבה, וכמו למושג של אגודת ישראל, וכמו לעוד הרבה מושגים. בעלזא שלפני השואה היתה מקום 'חניוקית' למהדרין]. יתר דבריך צודקים במאת אחוזים ונהניתי מדבריך.
אתה צודק שבעלזא היתה לפני השואה מאוד קנאית
(וזה אחד הסיבות שסאטמער נלחמו עימם אחרי השואה)

אבל לענין בית יעקב ידוע שהמהרי"ד כן אחז מזה, ושרה שנירר אף נכנסה אליו לקבל ברכה, ואמר על זה "שילמדו כדי שתדענה להתפלל"
אם תרצה אחפש לך מקור מדויק בספרים שלנו,
אבל קודם כל אי לך https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7.99.D7.AA

אכן בדקתי וראיתי ששיש דעות שנויות בהקשר לדעתו של המהריד על בית יעקב
וי"א שהתנגדות בגאליציא והתמיכה בפולין
עכ"פ אין זה נוגע לענינינו היום

א יודעלע
הודעות: 1997
הצטרף: 01 מרץ 2014, 20:40
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי א יודעלע »

חבל שאין כאן באשכול "לחצן תודה"
שכן יש כאן כמה וכמה חברים שנהיתי והזדהיתי מאוד עם דבריהם
הכתה והמכתב
פאטשיילע
זאבי
גאליציאנער

כל או"א בשמו הטוב יבורך

ובראשם שש משזר
שהקדיש לנו מזמנו היקר
שאמנם יש לי עוד מה להגיב על דבריו,
אבל גם אני איני יכול להקדיש כ"כ הרבה שעות
אולי בהמשך

סמל אישי של משתמש
1010
הודעות: 6212
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
נתן תודה: 1 פעם
קיבל תודה: 18 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי 1010 »

ברשותכם אתייחס לכמה צדדים, כנראה כמה מהם הם צדדיים, ולא בהכרח קשורים לנושא שבכותרת,
אך יכפר המכפר...
נערך לאחרונה על ידי 1010 ב 20 דצמבר 2016, 12:27, נערך פעם 1 בסך הכל.
א.
ב.

ג. ברגע האמת, כולנו חרדים לדעת.

סמל אישי של משתמש
1010
הודעות: 6212
הצטרף: 26 אפריל 2015, 18:10
נתן תודה: 1 פעם
קיבל תודה: 18 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי 1010 »

שש משזר כתב:ו.
אי התחשבות ברצון היחיד.


עוד דוגמה: רצינו לשחות במים בקיץ הבני ברקי. אהההם... אפשר לשחות בבני ברק? לא. אז כמובן שלפני שלושים שנה לא היו צריכים לזה, אבל היום? אז כמעט חצי מהישיבה היו משתמטים אחת בשבוע, ונסעו עד לפתח תקוה, למקום בשם 'גבעת השלושה', שם יכלו לשחות וללכת לשוויץ... אבל למה??? למה לסגור דברים נורמליים מקרב המחנה? תן להם דברים הללו בנוחיות, בקדושה, ויוטב להם בזה ובבא.
תמיד יש בחורים שרוצים להתאורר קצת יותר מהממוצע, מניסיון [ממה שיש בישיבות שכן מתירות כמה דברים] באם תוציא הישיבה את כל הבחורים אפי' פעם בחודש לסאונה, ירצה הבח' הנ"ל ללכת ביום שלישי לצפות במשחקי כדורגל וכדו'
אלו דברים שאין להם סוף, וטוב שהישיבות עושים את הגבול מוקדם מידי, כך שה"עבריינים" ילכו רק לבריכה, ולא למקומות גרועים מכך.
א.
ב.

ג. ברגע האמת, כולנו חרדים לדעת.

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8633
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער »

א יודעלע כתב:
א יודעלע כתב:
שש משזר כתב:
א יודעלע, מה שכתבת אודות בעלזא והקשבתם לבעיות הדור. לדעתי אי אפשר לדמות את האדמו"ר שליט"א לאדמורי"ם שהיו לפניו. האדמו"ר הנוכחי אכן מבין יותר משאר האדמורי"ם לבעיות הדור, והוא הוא זה שהקדים לכולם בהכל, אם בפסיכולוגיה מודרנית, אם בהכנסת שירה וזמרה בטישים ובכלל, ואם בעוד שלל דברים בהם הורה את הדרך גם לשאר חסידיות. אבל האדמורי"ם זצ"ל לא היו קשובים כ"כ, הגם שהמהרי"ד אכן פתח את העיתון החרדי בגאליציה. ומה שכתבת אודות הבית יעקב בגאליציה, אדרבה, במטותא מינך, תראה לי מ"מ אחד שאכן התייחס לזה בחיוב. ככל שידעתי עד כה, התייחס לזה באופן שלילי [כמו למושג של ישיבה, וכמו למושג של אגודת ישראל, וכמו לעוד הרבה מושגים. בעלזא שלפני השואה היתה מקום 'חניוקית' למהדרין]. יתר דבריך צודקים במאת אחוזים ונהניתי מדבריך.
אתה צודק שבעלזא היתה לפני השואה מאוד קנאית
(וזה אחד הסיבות שסאטמער נלחמו עימם אחרי השואה)

אבל לענין בית יעקב ידוע שהמהרי"ד כן אחז מזה, ושרה שנירר אף נכנסה אליו לקבל ברכה, ואמר על זה "שילמדו כדי שתדענה להתפלל"
אם תרצה אחפש לך מקור מדויק בספרים שלנו,
אבל קודם כל אי לך https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7.99.D7.AA

אכן בדקתי וראיתי ששיש דעות שנויות בהקשר לדעתו של המהרי"ד על בית יעקב
וי"א שהתנגדות בגאליציא והתמיכה בפולין
עכ"פ אין זה נוגע לענינינו היום
זה היה כלפי אגו"י, שסברו שבגאליצייה אין לעשות את זה, אבל בפולין זה כן נצרך, וכנ"ל בארץ ישראל.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

סמל אישי של משתמש
גאליציאנער
הודעות: 8633
הצטרף: 21 מרץ 2016, 13:54
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי גאליציאנער »

1010 כתב:
שש משזר כתב:ו.
אי התחשבות ברצון היחיד.


עוד דוגמה: רצינו לשחות במים בקיץ הבני ברקי. אהההם... אפשר לשחות בבני ברק? לא. אז כמובן שלפני שלושים שנה לא היו צריכים לזה, אבל היום? אז כמעט חצי מהישיבה היו משתמטים אחת בשבוע, ונסעו עד לפתח תקוה, למקום בשם 'גבעת השלושה', שם יכלו לשחות וללכת לשוויץ... אבל למה??? למה לסגור דברים נורמליים מקרב המחנה? תן להם דברים הללו בנוחיות, בקדושה, ויוטב להם בזה ובבא.
תמיד יש בחורים שרוצים להתאורר קצת יותר מהממוצע, מניסיון [ממה שיש בישיבות שכן מתירות כמה דברים] באם תוציא הישיבה את כל הבחורים אפי' פעם בחודש לסאונה, ירצה הבח' הנ"ל ללכת ביום שלישי לצפות במשחקי כדורגל וכדו'
אלו דברים שאין להם סוף, וטוב שהישיבות עושים את הגבול מוקדם מידי, כך שה"עבריינים" ילכו רק לבריכה, ולא למקומות גרועים מכך.
כנ"ל, ואי"ה כשאגיע לנקודה זו ארחיב בה.
אנא עבדא דקודשא בריך הוא

zeevi
הודעות: 1236
הצטרף: 17 אוגוסט 2015, 23:36
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי zeevi »

גאליציינער כתב:
שש משזר כתב:ב"ה, מצב של סגירת מעגל.
בעבר כבר חשדוני שאני מזרוח'ניק, עכשיו חושדים בי שאני - סאטמרי...
אבל העוקב אחריי יודע שאני לא סאטמרי, לא בובובי, לא ליטאי, לא דל"י, לא ספרדי, ולא... ולא... ובקיצור, כשאני מביע דעתי בנושא זאת לא אומרת שכשאני נוטה לצד אחד הנני כבר חלק מאותו צד.

לעצם הענין, ברור שלרבי אהרן קוטלר, הרבי מקלויזנבורג, ועוד המון צדיקים, היה חלק גדול בתקומת העם לאחר השואה בארה"ב. כמו"כ ברור, שלהרב מבריסק, הרב מפונוביז', הבית ישראל מגור, ועוד המון צדיקים, היה חלק גדול בתקומת העם בארה"ק. אבל אם יש מישהו ספציפי שהצליח להטביע חותמו יותר מכולם, והטביע השקפתו יותר מכולם, וה'רוח' שהכניס הצליח יותר מכולם, הרי הם החזו"א והרב מסאטמר.

אבל האמת היא, שהיות והרב מסאטמר היה חסיד, הרי לא השפיע במישרין כ"כ על המון הליטאי, ולכן היה לו לרבי אהרן קוטלר חלק גדול בתקומת העם באמריקה. אמנם עכ"ז גם עליהם השפיע הרב מסאטמר במישרין, ויותר מזה בעקיפין, וכל הבקי בהיסטוריה לאמיתה יודה לזה. אך כיון שאינו נוגע לעצם הנידון לא אאריך בזה יותר, והתכוונתי כאן רק להצדיק מש"כ, וכלל לא התכוונתי לזלזל ח"ו וכדומה.
ואני חשבתי שאתה מכיר היסטוריה...
לרבי מצהעלים היה מוסדות, עד שהוא סגר את זה, והם היו המוסדות החסידיים הראשונים שהוקמו שמה, והיה שמה הרבה מוסדות לפני סאטמער, ועוד לפני שהוא השתקע שמה סופית....
עוד הערה: אתה משווה ואומר כל הזמן את החזו"א יחד עם הדברי יואל, תידע רק שהחזו"א נפטר עוד לפני שהדברי יואל הספיק לבסס את מוסדותיו ולהקים את הדור שלאחר השואה. החזו"א נפטר בשנת תשט"ו אם אינני טועה, והדברי יואל הגיע לארה"ב בשנת תשי"ג, לתשומת ליבך...
====
ידעתי שההערה הנ"ל תקפיץ פה הרבה אנשים, אבל לבסוף החלטתי להכניסו ולראות מי יהיה הקופץ, וב"ה שלא טעיתי...

ועכשיו אני אבהיר את דברי: כמובן שהחזו"א הקים הרבה ישיבות וכוללים פה בא"י, על זה אין חולק, בארה"ב אין חולק שמי ש'הכניס' את הציבור לישיבות ברובו זה היה הדברי יואל [משנות הכ' והלאה...] אבל מי היה הראשון ?? על זה אני חולק בתוקף, הסאטמערע רב לא היה הראשון כלל וכלל, לכן אין זה נקרא, 'מי שהקים', אולי הוא היה זה שהפך את זה לנחלת הכלל, אבל רבי אהרן קאטלער וודאי היה לפני זה, וחב"ד גם היו לפני זה, והקלויזנבורגער התחיל בערך באותו זמן של דודו... וגם שלצהעלימער היה מוסדות, אני בטוח בזה, וגם שהוא היה הראשון, לך תברר.
הדברי יואל הגיע לארה"ב בסוף תש"ו...

סמל אישי של משתמש
מרן ראש הממשלה שליט''א
הודעות: 824
הצטרף: 13 יולי 2016, 05:50
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי מרן ראש הממשלה שליט''א »

zeevi כתב:
גאליציינער כתב: לפני שהוא השתקע שמה סופית....
עוד הערה: אתה משווה ואומר כל הזמן את החזו"א יחד עם הדברי יואל, תידע רק שהחזו"א נפטר עוד לפני שהדברי יואל הספיק לבסס את מוסדותיו ולהקים את הדור שלאחר השואה. החזו"א נפטר בשנת תשט"ו אם אינני טועה, והדברי יואל הגיע לארה"ב בשנת תשי"ג, לתשומת ליבך...
הדברי יואל הגיע לארה"ב בסוף תש"ו...
בלי קשר לטענה שלא ממין העניין של מי קדם למי וכמה
ידוע שהאדמו"ר מסאטמאר הגיע לארה"ב כמה פעמים לפני ה'תשי"ג
אך לא השתקע שם עד תשי"ג והיה בתוכניתו להישאר בארה"ק
וע"כ גם מינוהו לגאב"ד ה'עדה החרדית' בעיה"ק ירושלם
ולבסוף מקושי השעבוד בארה"ק, וממטרת הצלת בני ארה"ב ירד לבבל...
תלמידיי היקרים אנא מכם!
נצלו את הזמן, ואל תשתטו!

סמל אישי של משתמש
מרן ראש הממשלה שליט''א
הודעות: 824
הצטרף: 13 יולי 2016, 05:50
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי מרן ראש הממשלה שליט''א »

ובדבר הויכוח בעניין מוסדותיו הקדושים של הגה"ק מצעהלים זצ"ל
שמעתי היום לרגל יום ההצלה הלצה נאה ואכתבה כלשונה ובתרגומה:

"דער צעהלים'ער רב האט צוגעשטעלט כשרות אין אמעריקע,
און דער רבי זכותו יגן עלינו, האט צוגעשטעלט ס'זאל זיין ווער ס'זאל דאס עסן..."

ובתרגום חופשי:
הרב ד'צעהלים, הקים עולה של כשרות בארה"ב. והאדמו"ר מסאטמאר ארגן שיהיה מי שיאכל את המוצרים הכשרים...

:lol:: :lol:: :lol::
תלמידיי היקרים אנא מכם!
נצלו את הזמן, ואל תשתטו!

סמל אישי של משתמש
מרן ראש הממשלה שליט''א
הודעות: 824
הצטרף: 13 יולי 2016, 05:50
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי מרן ראש הממשלה שליט''א »

שש משזר כתב: אצא מגדרי ואכתוב באריכות לבאר בטוטו"ד הכל בכל מכל כל, היינו: שיטת ר' יואל ראטה, שיטת ר' מענדל ראטה, שיטת ברסלב בכלליות, שיטת האיז'ביצר, ההתנגדות לשני הראטה'ים, עולם הישיבות שלנו, מה חסר להם, מה קורה לאברכים ולצעירים, בארה"ב ובארה"ק.
ר' ש"ש משז"ר!
הבטחת לנו גם דיון על ברסלב ואיז'ביצא ובינתיים דנת רק בהחזו"א והסאטמערער רביזכותויגנעלינו.
אנא הקדש לנו זמן ותברך על המוגמר כהבטחתך המובאת כאן.
תלמידיי היקרים אנא מכם!
נצלו את הזמן, ואל תשתטו!

סמל אישי של משתמש
משולש
הודעות: 13889
הצטרף: 07 נובמבר 2012, 21:24
קיבל תודה: 20 פעמים

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי משולש »

רבותי, החרמתם לגמרי את הונגריה? (אין לי שום קשר משפחתי עם הונגרים).
בקיצור נמרץ: ישיבות הונגריה מזמן החת"ס עד השואה יועדו לכל הבחורים בלי יוצא מן הכלל, אמנם עשו שם הרבה התאמות שיתאימו מצד אחד לבחור הטוב ביותר ומצד שני לבחור החלש ביותר. (לדוגמא, חילקו את הבחורים לשלוש שכבות, מצויינים, בינונים, וחלשים). ואכן שם הישיבות היו מיועדות להיות "חממה" לגדל בעלי בתים יודעי ספר, והם הצליחו די בגדול.

כדאי לעשות מעקב יותר רחב אחרי ההסטוריה של עם ישראל במקומות שונים ולראות את הסכנות, ההתמודדויות, והתוצאות, בכל מקום.
עם זאת חובה לדעת שמצב כמו היום נראה לי שלא היה מעולם, ולכן אין לנו ללמוד כלום מההסטוריה, ולא יודע מה כן צריך לעשות. (מסתבר שזה הדור שעליו נאמר בפסוק "לאחוז בכנפות הארץ, וינערו רשעים ממנה", ומשמיים דואגים שהדור שלנו יהיה "אזלת יד ואפס עצור ועזוב" כי זה העבודה שלנו רח"ל, ועלינו לקבל את הגזירה באהבה).


נ.ב. חושבני שאם רוצים דיון ענייני ופורה חייבים להשתדל לקצר כמה שאפשר, (קצת פחות מ 30,000 תוים) כי אם תכבידו על הקוראים בסוף כולם "ינשרו" מהאשכול הזה.

סמל אישי של משתמש
שש משזר
הודעות: 4822
הצטרף: 15 ינואר 2014, 03:21
מיקום: ארה"ב
קיבל תודה: 1 פעם

Re: בינו בוערים בעם! - מאמר נוקב אודות דור הצעירים שלנו

נושא שלא נקרא על ידי שש משזר »

גאליציינער כתב:
שש משזר כתב:ב"ה, מצב של סגירת מעגל.
בעבר כבר חשדוני שאני מזרוח'ניק, עכשיו חושדים בי שאני - סאטמרי...
אבל העוקב אחריי יודע שאני לא סאטמרי, לא בובובי, לא ליטאי, לא דל"י, לא ספרדי, ולא... ולא... ובקיצור, כשאני מביע דעתי בנושא זאת לא אומרת שכשאני נוטה לצד אחד הנני כבר חלק מאותו צד.

לעצם הענין, ברור שלרבי אהרן קוטלר, הרבי מקלויזנבורג, ועוד המון צדיקים, היה חלק גדול בתקומת העם לאחר השואה בארה"ב. כמו"כ ברור, שלהרב מבריסק, הרב מפונוביז', הבית ישראל מגור, ועוד המון צדיקים, היה חלק גדול בתקומת העם בארה"ק. אבל אם יש מישהו ספציפי שהצליח להטביע חותמו יותר מכולם, והטביע השקפתו יותר מכולם, וה'רוח' שהכניס הצליח יותר מכולם, הרי הם החזו"א והרב מסאטמר.

אבל האמת היא, שהיות והרב מסאטמר היה חסיד, הרי לא השפיע במישרין כ"כ על המון הליטאי, ולכן היה לו לרבי אהרן קוטלר חלק גדול בתקומת העם באמריקה. אמנם עכ"ז גם עליהם השפיע הרב מסאטמר במישרין, ויותר מזה בעקיפין, וכל הבקי בהיסטוריה לאמיתה יודה לזה. אך כיון שאינו נוגע לעצם הנידון לא אאריך בזה יותר, והתכוונתי כאן רק להצדיק מש"כ, וכלל לא התכוונתי לזלזל ח"ו וכדומה.
ואני חשבתי שאתה מכיר היסטוריה...
לרבי מצהעלים היה מוסדות, עד שהוא סגר את זה, והם היו המוסדות החסידיים הראשונים שהוקמו שמה, והיה שמה הרבה מוסדות לפני סאטמער, ועוד לפני שהוא השתקע שמה סופית....
עוד הערה: אתה משווה ואומר כל הזמן את החזו"א יחד עם הדברי יואל, תידע רק שהחזו"א נפטר עוד לפני שהדברי יואל הספיק לבסס את מוסדותיו ולהקים את הדור שלאחר השואה. החזו"א נפטר בשנת תשט"ו אם אינני טועה, והדברי יואל הגיע לארה"ב בשנת תשי"ג, לתשומת ליבך...
====
ידעתי שההערה הנ"ל תקפיץ פה הרבה אנשים, אבל לבסוף החלטתי להכניסו ולראות מי יהיה הקופץ, וב"ה שלא טעיתי...

ועכשיו אני אבהיר את דברי: כמובן שהחזו"א הקים הרבה ישיבות וכוללים פה בא"י, על זה אין חולק, בארה"ב אין חולק שמי ש'הכניס' את הציבור לישיבות ברובו זה היה הדברי יואל [משנות הכ' והלאה...] אבל מי היה הראשון ?? על זה אני חולק בתוקף, הסאטמערע רב לא היה הראשון כלל וכלל, לכן אין זה נקרא, 'מי שהקים', אולי הוא היה זה שהפך את זה לנחלת הכלל, אבל רבי אהרן קאטלער וודאי היה לפני זה, וחב"ד גם היו לפני זה, והקלויזנבורגער התחיל בערך באותו זמן של דודו... וגם שלצהעלימער היה מוסדות, אני בטוח בזה, וגם שהוא היה הראשון, לך תברר.
התגובה שלך היא בבחינת "הגם לכבוש את המלכה עמי בבית"...
לכתוב 'היסטוריה', ועוד להתלוצץ על חשבוני 'ואני חשבתי שאתה מכיר היסטוריה', היא בדיחה - על חשבונך כמובן.

אתה מכובד בזה להביא סימוכין לדבריך שהרב מצעהלים פתח מוסדות. ככל שאני יודע - הוא עסק בכשרות [אולי הוא פתח מוסדות במשך הזמן, אבל לא היה מהראשונים], ותו לא.

דיברת מהחזו"א והרב מסאטמר, ונתת שיעורים לדבריך: החזו"א נפטר בתשט"ו, והרב מסאטמר הגיע לאמריקה בתשי"ג. אבל במציאות טעית בשניהם: החזו"א נפטר בתחילת שנת תשי"ד, והרב מסאטמר הגיע לאמריקה ר"ה שנת תש"ז. "היסטוריה", כבר אמרנו?...

הרב מסאטמר אכן לא היה הראשון, ואף פעם לא טענתי שכן. אוסיף ואומר עוד [כן, כי אני מכיר היסטוריה...], שלפני שפתח את מוסדותיו כבר היו רוב הישיבות קיימות, כגון: ישיבת תורה ודעת, ישיבת רבינו יצחק אלחנן, ישיבת ביהמ"ד עליון (כמדומה), ישיבת טעלז, ישיבת רבינו חיים ברלין, ישיבת תומכי תמימים, ישיבת באבוב, ועוד... אבל לכולם היה ברור שאת ה'רוח' החרדי הכניס הרב מסאטמר, שכיוון את כולם לרעיונות שהביא עמו, ולולי רוחו הגדולה היו מתאמריקניזיים [מילה חדשה].

שלח תגובה